Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -89 | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (11933 totalt) |
Min budget-racer
Upplagad från rostigt objekt, snart 20.000 mil på mätaren. omsprayad där rosten tagit orginal-lack och plåt. Filosofin är - lägg inte ner onödigt mycket jobb så blir inte besvikelsen så stor när rosten kommer tillbaka. Bilen har: * M-technic spoilerpaket (orginal) * M-chassi (orginal) * Justerbara Koni har ersatt de gamla Bilstein-dämparna. * Fyllda orginalbussningar i bakvagnen * Nya orginal bumerangbussningar i framvagnen * Väg/regndäck: AGI Sportline 205-50-15 på Compomotive Mo 7x15 * Bandäck: Yokohama A005 slicks 190/580 15 på MSW 7x 15 * orginal bromsok * Ferodo DS3000 belägg. * Brembo bromsskivor av orginalmodell. * AP Racing 551 bromsvätska * Simons sportavgassystem I konstruktionsstadie: * OMP-stol på omsvetsat orginal stol-chassi. Under planering (läs: vill ha någon gång om kassan tillåter ): * R-däck som ersättning för slicksen * Fjäderbensstag fram * Diffbroms * M3 bumerangbussningar fram * BMW camber-justerade topplagringar fram * BMW sportevo-ratt * Schrick-kam parat med genomgången motor * Evt. J. Weise-chip Just det ja, en bild på mig också.... Den bilden var väl sådär.... får se om man kan få någon ny bild tagen framöver. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Då jag tror det var jag som kom med ideén men inte provat själv än så måste jag fråga hur du uppfattar dina fyllda silentblock.
Mkt extra ljud? Stor skillnad på väghållningen? (Isf hur uppfattar du denna skillnad?) Själv har jag bara uppdaterat silentblock medels stål och svets i en bil utan inredning...som inte kördes på gata... så mkt iaf... Lite vag referens. |
||
Nu är ju min bil inte mjuk, direkt, så kanske lite svårt att göra en
jämförelse mot standard-utrustad bil. Jag uppfattar iaf lösningen som stabil, helt enkelt. Inga resonanser i karossen att tala om. Bilen ligger där den skall, och kränger inte särskilt mycket vid kurvtagning. Den "medstyrning" som man kan känna om balken flexar i bussningarna känns inte alls, vilket får mig att tro att denna typ av lösning funkar. Kort sagt en en klart rekommendabel budget-lösning _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Vad har du fyllt dem med? och vart får man tag på detsamma? Skall göra exakt detta på min E21.
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Christian Jansson: Tänkte ta och fråga dig om din är sänkt eller orginal ? jag vet att min 325a är sänkt med jag vet inte hur mycket av korten och dömma på min och din så ser min aningen lägre ut. vill gärna veta på ett ungefär hur mycket min är sänkt
Mvh Teres _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Just det Micke, rutlim var det
En gammal historia här på forumet Talar alltså om rutlim som finns hos glasmästare, inte i järnhandeln. Hettas upp till ca 80 grader innan det appliceras. Tar ca 14 dagar att fullständigt härda inuti bussningen, eftersom det blir rätt mycket gummimassa. Konsistensen på det färdighärdade materialet blir för mina lekmanna-ögon och -händer exakt som det gummi bussningen är gjord av ifrån fabrik. Lämna två nya orginalbussningar till lokala glasmästaren, kostar väl ca 100:-. Teres: Min bil har alltså BMW M-chassi. Innebär 20 mm lägre fjädrar ifån fabrik, med annan hårdhet, progressivitet mm. Bör inte bytas ut om man inte tänkt sig något rejält avancerat och dyrt, typ färdigt Koni-kit osv. Iaf inte enligt mina erfarenheter. En annan fördel är att man kan få tag i bra dämpare som är avpassade för fjädrarna - VIKTIGT - utan att behöva byta rubbet. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jag går och funderar lite eftersom bilen är utrustad med Bilstein väghållningssats och var 3 år har dom förra ägarna köpt nya bilstenin dämppare och fjädrar runt om sen 88. Och på kvittona står det bara väghållingssats. står aldrig hur mycket fjädrarna sänker. Tycker den ser ut och vara sänkt mer en 20mm min iaf. Hur kollar man in grejerna om dom suttit på sen fabrik kanske är så att dom har det.
Mvh Teres _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
Teres:
Kul med lite variation på könsfördelningen här på forumet! Har jag förstått det rätt att du har en 323i? Det borde det ifs inte vara iom att du nämner årsmodell -88. Hur som helst: om din bil är utrustad med M-technic chassi eller inte ser man enklast på fjäderbenen fram. Om diametern på röret som dämparen sitter i är 51 mm (mäts enklast med skjutmått), har du M-chassi. om diametern är 45 mm har du standardchassi. Detta har ju tyvärr ingen betydelse om föregående ägare bytt ut det som satt från början. På bilden ovan har min bil däck i en dimension motsvarande ~195/50 -15. Detta är väsentligt mindre än orginaldimensionen 205/55 -15. Dvs utrymmet mellan skärm och däck blir större. om du med detta i åtanke fortfarande tycker att din bil verkar lägre än min, kan du nog utgå ifrån att du har någon form av eftermonterade fjädrar. om dina Bilstein fortfarande är fräscha - bry dig inte om detta då! Kör och ha roligt! Sånt här skall man bara bry sig om när man tänker skaffa nytt... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Alla 318is och 325 har 51mm ben.
Men du kanske avsåg Teres vinter-323:a? På 323 ska det ju sitta 51mm om den har sportchassi, men jag har aldrig hört talas om ngn 323 med 45mm... Så jag är osäker på om detdär stämmer... Eller tusan vet om jag inte har hört talas om det... Nu blir jag |
||
|
||
Hade dålig koll på vad Teres hade för bil, egentligen
Följer väl kanske inte helt med i VARJE tråd på forumet Stämmer ju precis att 318is och 325i har 51 mm ben, men inte nödvändigtvis M-chassi. Tror väl dock att slutsatsen att orginalfjädrarna är bortmonterade stämmer iaf Nu känns det förvirrat känner jag _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
51mm ben innebär som du säger inte automatiskt sportchassi, om du inte har en 318is som var utrustat med detta
på samtliga. Iaf är det vad "alla" säger... Men "nätexpertisen" brukar kunna ha fel ibland... |
||
Bilen i fråga var min 325a -88 =) 323an är min vinterbil så den har inte med sänkingsfrågan och göra. Både 323 325 och 318 is har väl 51 mm fjäderben om jag inte har helt fel. Det är väl bara 325orna som har abs som standard. Nog för att 323an ska få sig Bilstein dämmapre runt och nya fjädrar den oxå och sänkas så den är lika mycket sänkt. just nu mycket låg fram så den ser ut som den är höjd i bak fast den är orginal. Inta allt för snyggt 325an har ju så gott som nya grejer runt om som dom är det inte nå fel på en. den där svarat saken i vänter hörn här är min 325a.
Hmm det är inte nån som har en orginal 325a som kan försöka mäta hur långt i från tråget är fram marken så jag har ett rikgt märke på ett ungefär. Mvh Teres _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||
När vi jämförde några Golfar så mätte vi mellan navcentrum och skärmkanten med gott resultat. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Så har man försökt jobba lite med bilen i vår också
M-technic-fjädrarna brast i februari, så de fick bytas mot något hårdare Kilen-fjädrar: När jag ändå rev isär kunde jag ju inte missa M3 Gr N topplagringar (600:-/st hos BMW, billigare än standardvarianten ): Fjädrar och topplagringar på plats: Gick igenom bromsarna och bytte ut tveksamma bromsrör samt fick dit fräscha slangar: Med de nya fjädrarna blev bilen något lägre än tidigare, ca -20 mm: Sista jobbet som är gjort - en OMP-stol - klart mer rejsigt att köra med Notera även co-driverns mycket rejs-betonade sits för maximalt kurvgrepp _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
En hel del uppdaterat!
Vet du vad man får för camber med med Gr N topplagringarna? Dom ser ut att kunna vridas för mer eller mindre caster också? om du har Art nr på dom så får du gärna lägga ut det här. _________________ /Anton Lillsund |
||
Topplagringarna ger en ökning av negativ camber med -0,5 grader enligt uppgift.
BMW nr 31 33 1 139 484, fästskruvar d.o. 31 33 1 092 886 Lagringarna kan vridas ja, men bara 180 grader pga hålbilden. Den vridningen påverkar mao cambern med +0,5 grader. Castern justerar du lättare med M3 Gr N bumerangbussningar, BMW nr 31 12 9 061 222, kräver dock att du borrar ett hål i bussningsfästet där en bult gängas i för att låsa bussningen. Detta har jag kvar att göra... Tips: Hela BMW Motorsports Gr N-katalog för M3 E30 hittar du på www.s14motorsport.de _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jag har själv bussningar för caster liggandes. Jag tänkte mest om jag kunde få ännu lite mer caster genom att vrida till det lite i toppen. Jag tror jag kommer att köpa någon form av ställbar topplagring till mina fjäderben. Men tack för tipset om S14motorsport! Jag har tittat lite spontant där, men nu ska jag titta mer. _________________ /Anton Lillsund |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -89 | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (11933 totalt) |