Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Billig banleksak? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 19 besök senaste veckan (21505 totalt) |
Sandtler. De hade en riktigt trevlig monter på mässan i Essen när jag var där -99. Jag satte mig i en glasfiberstol och bara sucktade efter alla roliga tillbehör som fanns i deras monter.
Synd bara att det finns så få stolar för oss välväxta _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
VA? Vet du inte vad en S14 är Peeter?
(Tack för att du frågade. Själv vågade jag inte) På tal om stolar så finns det inte så många åt oss som bara växt på längden heller. Den jag har passar mig perfekt på bredden men skulle behöva vara högre i ryggen. Det är lite trångt för axlarna då öronlapparna hamnar lite för långt ner. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
HAR NI INGEN ALLMÄNBILDNING ÖVER HUVUDTAGET!!!
Allvarlig; Jag får nog be om ursäkt då jag slängde in "internkoder" för motorer i ett "icke BMW-forum"... Man är så insnöad att man inbillar sig att hela världen vet vad en S14 är... Hmmm. Mycket riktigt är det motorn som satt/sitter i M3 E30! Ett underverk! När den kom fick den tom utmärkelsen "världens mest effektiva motor". Mao, den motor som gav mest effekt per bensindroppe. Sen låter de så fint... Nähä, nog med väckelsemöte! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
||||
Nu är vi ute på djupt vatten och simmar, simmar väldigt djupt. Eller ska vi säga att vi har grävt ner oss i det riktiga sifferträsket och racemotorer...
Inte en aning om de sista snuffrorna, men att du avser Sport Evo motorn det är väl ganska klart. Men om de hade dedär sista tilläggen på DTM-varianten är oklart för mig. men jag ska kolla efter det....det är ju skitviktigt!!! 2,5:an hade ju ett speciellt block och DTM 2,5:an ännu en specialgjutning!!! Bara som kurriosa... |
||||
Jag har för mig att Magnus gjorde ett BMW-forum också... Var är mina kompisar??? Calle, Hjälp!!!
Jag lägger ut ett litet lockbete: Min motor heter KR, är på 1781 cm3, fyra ventiler/cylinder. Original 139 hk. Ett massivt vrid på 168 Nm. Hade jag haft kat så hade jag istället haft en PL. PL har snällare kammar och KE-Jetronic istället för K-Jet. En Audi Sportquattro har "samma" motor, men en cylinder till, lägre komp. Och turbo. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
||||
Kan bara hålla med AL - en S14 på fullvarv (och det är många det!) ger rysningar längs ryggraden... I norsk Super Salon åker Enger en grön -91 DTM M3 som låter gudomligt. Denna lär dock vara på 2,8l...
Monterade faktiskt 19-tums hjul på en Nissan 200SX S14 i somras, blev fett men bromsarna fick plats i original 16-tummare... Fast om vi ändå är inne på banbilar, en 200SX S13 (alltså den första generationens 200SX) är faktiskt inget dåligt val för bankörning. Jag har själv varit på ett par banträffar för japanbilar och 200SX S13 går att få att gå riktigt bra runt en bana. Vad gäller driftskostnader på 944 - så länge man håller sig till en standard 944, alltså inte Turbo eller S2, är driftskostnaderna klart överkomliga. En kompis till mig körde under flera år i slutet av 90-talet en 944 och enligt honom var den inte dyrare att ha än en Audi eller BMW, snarare tvärt om. Här i Göteborg har vi ju dessutom herr Sandén som kan hjälpa till med allt på 944/968 utan att det kostar skjortan. (Sandén kan även bygga 3-liters 944 Turbo för den som så önskar... Fast med någonstans kring 500 Nm de äter lite bakdäck...) Kan föresten tillägga att min kusin åker 944S2, inköpt för mycket vettiga pengar och tillräckligt med pulver för att vara riktigt kul. Denna platsar dock tyvärr inte i ERF och hamnar i "fel klass" i SLC. Annars är de med prislappar kring 60-70 kkr mycket prestanda/banbil för pengarna... ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Eeeh, hallå där! Jag har åkt 944 turbo i många år och vet inte om jag är beredd att hålla med! Har iofs inte åkt N/A 944, men det är ju inte så väldans mycket som grejor skiljer dom åt. Med hjälp av Sanden, Tolli mfl samt ibland "obskyra" bilreservdelsfirmor som Mekonomen och AD-center tycker jag pengen på de flesta delarn kan hållas rimlig. Endast i nödfall handlar man på Porsche Center. Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Jag har för mig att det bara såldes nio Sport Evo's i Sverige + ev en demobil. Det roliga är att tre av dessa såldes i Västerås, varav en var min brors. Den är tyvärr såld till Norge, sedan några år tillbaks. Men de övriga två, ägs fortfarande av första ägarna(som fö är kompisar till min bror). En av dom bilarna visdaes i Motorjournalen när dom testade nya M3'an för c:a ett år sedan. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Tillbaka till grundämnet... någon nämde Nissan 200. Jag vet att Lasse
Pros & Cons? - bakhjulsdrift - det _borde_ vara ganska enkelt att åtminstone få lite mer fjong i motorn - är chassiet bra utgångsmaterial? Det verkar som det ev. - priser på delar? - håller den? ????? _________________ Magnus Thomé |
||||
Mer effekt är förstås enkelt att få till och håller man sig inom rimliga gränser så verkar de hålla. Micke med 240SX:en lyckades ju hyfsat i Lazzat RS Challenge också så chassiet verkar ganska OK. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Nu har jag handlat ett embryo till det jag ska roa mig med kommande sommar. Det blev en 79:ans 924 i nån hemsk blå kulör som verkligen andas 70-tal. Jag har inte ens försökt starta motorn än så det blir en senare fråga. Möjligen blir startögonblicket min julklapp till mig själv.
Steg 1. Starta motorn Steg 2. Renovera växelmekanismen Steg 3. Köra några km i garaget _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det kan väl inte vara så att du äger sveriges andra Dalablå 924? Eller Monacoblå som den heter enl. papperna. Välkommen i den exlusiva klubben i så fall
och oroa dig inte för motorn, den tål det mesta, inkl hoppade kamremmar. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Allmänt banåkaforum Billig banleksak? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 19 besök senaste veckan (21505 totalt) |