Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-05-03 - BMW Spring Break Mantorp Park
<<   1, 2, 3, 4   >>
20854 besök totalt
m3v8
Frillesås
Här sen Mar 2008
Inlägg: 18



Tack för ett mycket bra arrangemang! - Nu har klubben och alla inblandade visat upp sig från sin bästa sida, trots vädret...
PS Det var roligt att vara instruktör på fredagen och se att klubben växer med så många intresserade och duktiga förare.

_________________
Kristofer Stenum
www.bapelsinracing.se
BMW SC
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Tack till Bapelsin under Ringtaxi för möjligheten att få klubbens samarbetspartner GKN skyfflad runt banan i GTR:en.
"Vill du åka i en BMW Motorsport E46 GTR några varv? "
Jag tror ansiktsuttrycken räckte som svar.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Misano
Karlstad
Här sen Dec 2005
Inlägg: 112



Tackar för en kanonhelg! Licenskursen på fredagen var mkt bra, tack alla instruktörer, det var otroligt lärorikt thumbs up och tack Stefan för varven i GT3:an

_________________
Mikael Grindvall
------------------
BMW SC #612
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Race 1:

Standard
1. Hasse Siggesson
2. Olof Johansson
3. Harald Fägerblad

Modifierad
1. Marcus Stålheim
2. Jörgen Hansson
3. Martin Skoog

Special
1. Kristofer Stenum
2. Peter Söderström
3. Håkan Johansson

Race 2:

Standard
1. Hasse Siggesson
2. Olof Johansson
3. Örjan Carlborg

Modifierad
1. Marcus Stålheim
2. Martin Skoog
3. Jörgen Hansson

Special
1. Andreas Boström
2. Patrik Silverstam
3. Håkan Johansson

Kul att gatbilsförarna bröderna Carlborg lyckades få en buckla med sig hem i sin BMW Cup debut.
Söderströmmarna fick med sig en buckla hem trots motgångar.
Håkan försökte hinna bygga klart sin tävlingsbil mellan deltävlingarna. Det ni Patrik och Samson
Sigge och Stålheim börjar säsongen starkt.
Bapelsin vs Boström blir något att följa under säsongen
Regerande totalsegrare Martin Skoog känner redan flåset i nacken
Kul också att vi hade besök av flera "vilande" cupförare som ville följa säsongspremiären på plats.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Tackar för en klockren helg.
Började med licenskursen som var riktigt trevlig, med lektioner som faktiskt var lite kul trots att ämnena inte alltid är jätteroliga.
Stor eloge till till intsruktörerna som gjorde det riktigt roligt.
Fick både roliga åktur och bra instruktioner under praktikdelen. Även om olika instruktörer hade lite olika instruktioner. Men som sagt det gäller att hitta sig fram till tiderna på klockan, och då får man testa mycket..
Lite jobbigt med bilen i halkan på fredagen, men det gick ju rätt bra förutom en liten snurr på asfalten i parisarn.

Så till lördagen, hade lite velande om vilken grupp man skulle ut i, de flesta i snabbaste åkte r-däck och min bil är standard förutom bromsar, men visste väl att jag inte tillhörde de långsammare heller, så valde "snabbaste" gruppen iaf. Sen var första passer lika blött som dagen innan.. Men en betydligt mer spännande avåkning.. Det var jag som började med den sköna avåkningen efter mjölbykurvan på tredje varvet. Ville få lite draghjälp av instruktören i gt3rs'en, och tryckte på lite för mycket ut ur mjölby och fick mig en åktur som hette duga. Svor tyst i hjälmen när jag såg gräsvallen komma i ~120-130 blås irriterad som fan för att dagen verkade bli kort... Men hade någon övernaturlig tur, och backade upp på gräsvallen utan en repa på bilen. Ok, fälgarna fick tömmas på grus och fick några smårepor, men inte en buckla eller repa på plåten

Så dagen blev i stort sett fulländad ändå, de två torrpassen efter det blev aningen ensamma på banan, åkte om några och sen kom ingen ifatt eller jag ifatt någon. Men de sista passen var riktigt roliga, fick både lite draghjälp av aningen snabbare, eller aningen långsammare att jaga ikapp. Plus draghjälp av instruktören i svarta z3'an ett tag till han la sig bakom och tittade istället. Tyckte alla skötte sig riktigt fint på banan i den gruppen jag körde, fint tempo och inte någon prestige utan mer tips och tricks för att få det att gå ännu fortare thumbs up

Tyckte först att det verkade som man inte skulle få köra så mycket på banan, men där hade jag fel, fick köra så mycket både jag och bil orkade med igår. Skitbra arrangerat, kommer fler gånger, fast med nya däck och nya belägg bak så det håller även sista passet thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



OFFkeFF skrev:
Tackar för en klockren helg.
Började med licenskursen som var riktigt trevlig, med lektioner som faktiskt var lite kul trots att ämnena inte alltid är jätteroliga.
Stor eloge till till intsruktörerna som gjorde det riktigt roligt.
Fick både roliga åktur och bra instruktioner under praktikdelen. Även om olika instruktörer hade lite olika instruktioner. Men som sagt det gäller att hitta sig fram till tiderna på klockan, och då får man testa mycket..
Lite jobbigt med bilen i halkan på fredagen, men det gick ju rätt bra förutom en liten snurr på asfalten i parisarn.

Så till lördagen, hade lite velande om vilken grupp man skulle ut i, de flesta i snabbaste åkte r-däck och min bil är standard förutom bromsar, men visste väl att jag inte tillhörde de långsammare heller, så valde "snabbaste" gruppen iaf. Sen var första passer lika blött som dagen innan.. Men en betydligt mer spännande avåkning.. Det var jag som började med den sköna avåkningen efter mjölbykurvan på tredje varvet. Ville få lite draghjälp av instruktören i gt3rs'en, och tryckte på lite för mycket ut ur mjölby och fick mig en åktur som hette duga. Svor tyst i hjälmen när jag såg gräsvallen komma i ~120-130 blås irriterad som fan för att dagen verkade bli kort... Men hade någon övernaturlig tur, och backade upp på gräsvallen utan en repa på bilen. Ok, fälgarna fick tömmas på grus och fick några smårepor, men inte en buckla eller repa på plåten

Så dagen blev i stort sett fulländad ändå, de två torrpassen efter det blev aningen ensamma på banan, åkte om några och sen kom ingen ifatt eller jag ifatt någon. Men de sista passen var riktigt roliga, fick både lite draghjälp av aningen snabbare, eller aningen långsammare att jaga ikapp. Plus draghjälp av instruktören i svarta z3'an ett tag till han la sig bakom och tittade istället. Tyckte alla skötte sig riktigt fint på banan i den gruppen jag körde, fint tempo och inte någon prestige utan mer tips och tricks för att få det att gå ännu fortare thumbs up

Tyckte först att det verkade som man inte skulle få köra så mycket på banan, men där hade jag fel, fick köra så mycket både jag och bil orkade med igår. Skitbra arrangerat, kommer fler gånger, fast med nya däck och nya belägg bak så det håller även sista passet thumbs up


Aha var det du i den gula m3:an. Skänt att det gick bra med avåknigen thumbs up

_________________
/Petter Ledin
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Rka skrev:
Petter skrev:

Roligast på dagen var sista passet då jag låg och tampades med Magnus T i loaded Blev förvånad att jag hängde på. Efter ca 10 varv så låg jag fortfaraden bara ett par billängder bakom. Så bilen får thumbs up då den ändå inte är lika mycket fixad som loaded.



Det var kul att se vilket fint bett du hade i din M3:a runt Mantorp.
Glömde kolla in din bil i depån.
Vad körde du med för däck och hur mycket annat är "fixat" ?

Ber även att få tacka BMWSC för ett utmärkt arrangemang

/Erik


Jag kör med mischelin pilot sport cup-däck, 265/35 18 runtom. Jag och min pappa delar på bilen så vi åkte varannat pass under dagen.
Det är även en kompressor från ESS i bilen samt justerbara dämpare och lite bättre bromsar. Annars är den helt orginal i motor och övrigt.

_________________
/Petter Ledin
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Samson skrev:
Putrix skrev:
Mycket bra, +18 och sol, satt i hamnen och drack öl...
-på Sturup... -ja där skall tas igen mycket där . När ni andra raceade så var jag & Samson hemma och målade... -eller vad säger du Johan, på Sturup så är kanske vi också med. Synd att det bara blev 3 bilar i modifierad klassen, inte så mycket att köra om


Jepp, på Sturup ska vi vara med och fightas! Kör- () tarmen skriker!
Igår blev det mest öl i solen... Måste ju se att färgen torkar som den ska!

Någon som har resultaten från cupen?




Kommer inte riktigt ihåg men jag minns iaf att jag tog pole och dubbleseger i modif
ca 5sek bättre tider än förra året ca 1,31,3 tider. Martin kom trea och tvåa och Jörgen Hanson kom tvåa
och trea.

Siggeson tog också dubbelseger i standard och olof kom tvåa i bägge heaten, tror Harald kom trea i första
och sedan minns jag inte vem som kom trea i andra.

I special så stog Bapelsin GTR och Andreas Boström i sin grymma E46 för de snabba tiderna, tror de var nere på 1,22 tider i andra heatet


*Edit Hobbe var ju före med en exakt lista

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Flesh skrev:


*Edit Hobbe var ju före med en exakt lista


Kanske inte snabb på banan, men bakom tangentbordet är jag en värsting

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



OFFkeFF skrev:
Stor eloge till till intsruktörerna som gjorde det riktigt roligt.
Även om olika instruktörer hade lite olika instruktioner.


Tack och ja. Instruktionerna blir lite varierande beroende på instruktör. Därför är det bra att få så många referenser som möjligt.
Bilarna är nämligen så olika att olika spår fungerar för olika bilar. Det är gatdäck blandat med R-däck och vassa chassien blandat med standardchassien och diffbromsat eller bara diffat samt givetvis allt mellan 507hk och 136 hk. Lagt därtill varierar förarnas körstilar väldigt. Med många referenser kan man lägga lite pussel och hitta spåret för just sin bil och körstil.


För egen del var det inte så himla roligt efter lunch för då fick jag bekymmer med både oljetryck och oljetemp. Mr Murphy såg till att dessa dök upp lagom till eftermiddagen när det hade torkat upp och verkligen gick att börja ladda...
Utredningen av dessa fel tar jag nog upp i framtida trådar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Petter skrev:
Rka skrev:
Petter skrev:

Roligast på dagen var sista passet då jag låg och tampades med Magnus T i loaded Blev förvånad att jag hängde på. Efter ca 10 varv så låg jag fortfaraden bara ett par billängder bakom. Så bilen får thumbs up då den ändå inte är lika mycket fixad som loaded.



Det var kul att se vilket fint bett du hade i din M3:a runt Mantorp.
Glömde kolla in din bil i depån.
Vad körde du med för däck och hur mycket annat är "fixat" ?

Ber även att få tacka BMWSC för ett utmärkt arrangemang

/Erik



Jag kör med mischelin pilot sport cup-däck, 265/35 18 runtom. Jag och min pappa delar på bilen så vi åkte varannat pass under dagen.
Det är även en kompressor från ESS i bilen samt justerbara dämpare och lite bättre bromsar. Annars är den helt orginal i motor och övrigt.


ok, skönt att höra att det var min E46:a som surt på rakan..
Vad är det för fjädrar och dämpare som ni kör med ?
Kan även tänka mig att ni har camberplatter och andra krängare på bilen, då bilen gick på 3 hjul i böjarna

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Rka skrev:
Petter skrev:
Rka skrev:
Petter skrev:

Roligast på dagen var sista passet då jag låg och tampades med Magnus T i loaded Blev förvånad att jag hängde på. Efter ca 10 varv så låg jag fortfaraden bara ett par billängder bakom. Så bilen får thumbs up då den ändå inte är lika mycket fixad som loaded.



Det var kul att se vilket fint bett du hade i din M3:a runt Mantorp.
Glömde kolla in din bil i depån.
Vad körde du med för däck och hur mycket annat är "fixat" ?

Ber även att få tacka BMWSC för ett utmärkt arrangemang

/Erik



Jag kör med mischelin pilot sport cup-däck, 265/35 18 runtom. Jag och min pappa delar på bilen så vi åkte varannat pass under dagen.
Det är även en kompressor från ESS i bilen samt justerbara dämpare och lite bättre bromsar. Annars är den helt orginal i motor och övrigt.


ok, skönt att höra att det var min E46:a som surt på rakan..
Vad är det för fjädrar och dämpare som ni kör med ?
Kan även tänka mig att ni har camberplatter och andra krängare på bilen, då bilen gick på 3 hjul i böjarna


Vi har öhlinsdämpare och mycket riktigt topplagringar så vi kan juster camber. Dock är krängarna orginal.

_________________
/Petter Ledin
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



BTG skrev:
OFFkeFF skrev:
Stor eloge till till intsruktörerna som gjorde det riktigt roligt.
Även om olika instruktörer hade lite olika instruktioner.


Tack och ja. Instruktionerna blir lite varierande beroende på instruktör. Därför är det bra att få så många referenser som möjligt.
Bilarna är nämligen så olika att olika spår fungerar för olika bilar. Det är gatdäck blandat med R-däck och vassa chassien blandat med standardchassien och diffbromsat eller bara diffat samt givetvis allt mellan 507hk och 136 hk. Lagt därtill varierar förarnas körstilar väldigt. Med många referenser kan man lägga lite pussel och hitta spåret för just sin bil och körstil.


För egen del var det inte så himla roligt efter lunch för då fick jag bekymmer med både oljetryck och oljetemp. Mr Murphy såg till att dessa dök upp lagom till eftermiddagen när det hade torkat upp och verkligen gick att börja ladda...
Utredningen av dessa fel tar jag nog upp i framtida trådar.


Somsagt varierar spår för olika bilar och olika perssonligheter. När du fått lite olika spårval så är det bara att testa dom och se vilket som passar dig och din bil bäst. Thed björk och rickard göransson lär ut helt olika i parisen (och kör själva helt olika) men båda är ju ganska snabba ändå. Så det finns ofta mer än en sanning

_________________
/Petter Ledin
Citera
thord
Nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 312



Mycket trevligt arrangerat.
Minimalt med dödtid, maximalt med körtid. Så skall det vara thumbs up

Skoj att våra instuktörsinsatser uppskattades.

När det gäller spårval är det skoj att prova olika varianter och jämföra med bilar man har
omkring sig. Just i Parisern åker jag själv ett betydligt rakare spår in än de flesta
vilket gör att jag kan bromsa betydligt senare. Jag märkte tydligt att jag tjänade
mycket tid mot bilarna omkring mig.

Återigen, ett stort tack till Hobbe och alla i arrangörsstaben

_________________
Thord Johnsson
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



OFFkeFF skrev:
Tyckte först att det verkade som man inte skulle få köra så mycket på banan, men där hade jag fel, fick köra så mycket både jag och bil orkade med igår. thumbs up


om bara fler kunde inse detta i början av dagen, skulle vi i line-up slippa tala om det för alla som är så heta på gröten att minsta dröjsmål upplevs som en oändlighet... Alla förare ges samma möjlighet att få köra, det handlar bara om att disponera tiden under en hel dag . Tänk på detta till nästa gång ni ska ut på första passet

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



BTG skrev:
OFFkeFF skrev:
Stor eloge till till intsruktörerna som gjorde det riktigt roligt.
Även om olika instruktörer hade lite olika instruktioner.


Tack och ja. Instruktionerna blir lite varierande beroende på instruktör. Därför är det bra att få så många referenser som möjligt.
Bilarna är nämligen så olika att olika spår fungerar för olika bilar. Det är gatdäck blandat med R-däck och vassa chassien blandat med standardchassien och diffbromsat eller bara diffat samt givetvis allt mellan 507hk och 136 hk. Lagt därtill varierar förarnas körstilar väldigt. Med många referenser kan man lägga lite pussel och hitta spåret för just sin bil och körstil.


Det gav en hel del faktiskt iom att man kunde testa flera olika saker. Ett tips i mjölbysvängen gav 170 på mätaren över krönet istället för 155-160. Så jag är mer än nöjd med det som erbjöds. Nu åkte jag bara med instruktören i gt3rs'en i det blöta på fredagen, och hade bara instruktörer med i bilen på fredagen. Men fick som sagt bra draghjälp av z3'a föraren.
Sen behövs det ju r-däck o lite vassare chassi för att få ut lite mer på banan. Men skoj som fanken hade jag

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



linpaul skrev:
OFFkeFF skrev:
Tyckte först att det verkade som man inte skulle få köra så mycket på banan, men där hade jag fel, fick köra så mycket både jag och bil orkade med igår. thumbs up


om bara fler kunde inse detta i början av dagen, skulle vi i line-up slippa tala om det för alla som är så heta på gröten att minsta dröjsmål upplevs som en oändlighet... Alla förare ges samma möjlighet att få köra, det handlar bara om att disponera tiden under en hel dag . Tänk på detta till nästa gång ni ska ut på första passet


Haha, så du menar att det inte var vettigt att gå ut och snurra på tredje varvet på första passet

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



OFFkeFF skrev:

Haha, så du menar att det inte var vettigt att gå ut och snurra på tredje varvet på första passet


Nej det var inte så jag menade... Jag menar bara att vissa kanske bör tänka på att dagen är lång, och att den inte är slut förens sent på eftermiddagen. Men alla tänker inte så, speciellt inte när dem inte får komma ut på första passet, utan måste vänta HELA 20 minuter ... Dock tycker jag att de allra flesta skötte sig superbra, men ett önskemål vore att fler lyssnade lite bättre på förarmötet som ger all matnyttig info som man kan tänkas behöva under dagen, så skulle det kunna flyta på ännu lite bättre! Vi i line-up kan inte trolla, och vi kan heller inte tumma på säkerheten, är det sagt max 30 bilar så är det det som gäller. Men som sagt, jag tyckte dagen flöt på bra och folk var jättetrevliga och hjälpsamma på alla sätt och vis thumbs up

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Här kommer lite bilder från mig!

Det är inga problem att använda bilderna, bara mitt namn nämns, vill någon ha en större variant av någon bild är det bara att PM:a


Här kommer bara några bilder så kan ni gå in och titta i länken under för mer bilder.






Här hittar ni alla bilderna http://gallery.voodoo-people.com/album1167

_________________
Viktor Starkman
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



linpaul skrev:
OFFkeFF skrev:

Haha, så du menar att det inte var vettigt att gå ut och snurra på tredje varvet på första passet


Nej det var inte så jag menade... Jag menar bara att vissa kanske bör tänka på att dagen är lång, och att den inte är slut förens sent på eftermiddagen. Men alla tänker inte så, speciellt inte när dem inte får komma ut på första passet, utan måste vänta HELA 20 minuter ... Dock tycker jag att de allra flesta skötte sig superbra, men ett önskemål vore att fler lyssnade lite bättre på förarmötet som ger all matnyttig info som man kan tänkas behöva under dagen, så skulle det kunna flyta på ännu lite bättre! Vi i line-up kan inte trolla, och vi kan heller inte tumma på säkerheten, är det sagt max 30 bilar så är det det som gäller. Men som sagt, jag tyckte dagen flöt på bra och folk var jättetrevliga och hjälpsamma på alla sätt och vis thumbs up


Jag vill börja med att tacka för en trevlig dag, är imponerad av hur folk osjälviskt ställer upp för att vi andra ska få köra.

Sen känner jag att jag får ta åt mig lite av skopan angående line up. Jag och många med mig hade stått i kö en ganska bra stund och fick inte tidsschemat att stämma. Kanske berodde det på missuppfattningar men det löste sig till slut. Klart man blir lite nervös när en kö bara försvinner och den man står i står helt still en längre stund. Om du tog illa vid dig så vill jag härmed be om ursäkt för det .

Hälsningar från en som köat en hel helg på knutstorp och fått totalt 7 varv på en hel helg...
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Tobbe,

Vi får hoppas att du fick mer än sju varv på Mantorp

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Eftersnack
2008-05-03 - BMW Spring Break Mantorp Park
<<   1, 2, 3, 4   >>
20854 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande