Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Lästips på ämnena chassi- och aerodynamik efterfrågas... | 3 besök senaste veckan (3428 totalt) |
om det ska vara väl strukturerat och omfattande är det nog bara Milliken&Milliken som är aktuellt...
Ska själv beställa den i slutet av sommaren. |
||
Den var ju dock i dyraste laget...
De pengarna sitter i alla fall för tillfället djupt ner i plånboken Får väl investera i den efter månadslönens ingång. Jag säger som Cello: Det finns alltid för mycket månad kvar i slutet på pengarna... _________________ Adam Persson |
||
Ja, det kanske svider att lägga pengar på litteratur ibland men jag brukar konstatera följande; Ett misstag i garaget (som upptäcks innan bilen är klar) brukar kosta 1000-5000:- Ett misstag som upptäckts efter att bilen är "färdig" och kräver någon större ombyggnad kan lätt kosta 3000:- och uppåt Ett misstag som upptäckts efter att man tex har krockat kan kosta ens liv... 1000 spänn för en bok kanske inte är så dyrt trots allt. EDIT: Carrol Smith; Tune, Engineer och drive(?) to win kan också rekommenderas. |
||
Behandlar Milliken & Milliken:s bok även aerodynamik, t.ex. utformning av diffusor och splitter mm?
om så är fallet ska jag nog försöka få tag på ett ex. Är det någon som vet var den finns i lager, både bokus, adlibris och amazon verkar ha slut. Några tips? _________________ Adam Persson |
||
Aerodynamics of Road Vehicles (eller ännu hellre den tyska upplagan Aerodynamik des Automobiles) av Wolf-Heinrich Hucho är väl den bästa boken inom tillämpad fordonsaerodynamik. ~800kr
Road Vehicle Aerodynamic Design av R.H. Barnard är annars en rätt lättläst introduktion i ämnet fordonsaerodynamik. ~300kr Sedan finns också Race Car Aerodynamics av Joseph Katz. Har bara bläddrat igenom boken, men den verkar rätt vettig. ~300kr _________________ /David Söderblom |
||
Avhandlar "Road Vehicle Aerodynamic Design" mest teori eller även tillämpad aerodynamik?
Det är också den enda som finns i lager på våra svenska internetbokhandlar. Anser du att den är läsvärd, i alla fall som en introduktion på ämnet? I sådana fall kommer den att beställas inom några dagar. Tack för alla svar. _________________ Adam Persson |
||
Den är till stor del tillämpad fordonsaerodynamik. Mer exempel på hur motståndet påverkas av olika former än varför. Dvs inte speciellt avancerad teori. Den är helt klart läsvärd som introduktion. Men se om du har möjlighet att bläddra lite i den innan du köper den. Chalmers bokhandel Cremona brukar ha några exemplar inne, men de har nog semesterstängt för tillfället. Vill du ha mer rekommendationer om hur man ska utforma diffusor mm, kan Race Car Aerodynamics vara ett bättre val. Men jag vet inte om den går att hitta i några vanliga bokhandlar heller. _________________ /David Söderblom |
||
Jag har haft Milliken&Milliken i min bokhylla i 6 år och under den tiden har jag bara läst nån sida här och där. Det är inget man läser på en eftermiddag utan man får nog räkna med att hela semestern går åt.... Aerodynamik des Automobiles av Wolf-Heinrich Hucho är bra men det gäller lite samma sak som för Milliken och dessutom är det mest standardbilar det handlar om.
Katz är bra och teoridelen är OK men handlar mest om formelbilar. Competition Car Downforce av Simon McBeath har mer "gör-det-själv" stuk och han har kanske inte riktigt koll på teorierna. Jag vet inte riktigt vilken av som jag ska rekommendera och dessutom vet jag inget om aerodynamik så jag har svårt att bedöma hur bra de verkligen är. The Automotive Chassis: Engineering Principles av Reimpell, Stoll och Betzler verkar vara en helt OK grundkurs. Tyres, Suspension, and Handling av John C. Dixon har jag bara bläddrat i på biblioteket men den verkar också OK. Competition Car Suspension av Allan Staniforth tycker jag inte är speciellt bra men den kan kanske funka som en introduktion. How to make Your Car Handle av Fred Puhn tyckte jag var bra när jag läste den för 20 år sedan men den börjar bli lite gammal nu. Race Car Engineering & Mechanics av Paul Van Valkenburgh är en av mina favoritböcker. Där finns både chassi och aerodynamik. Boken går inte inte speciellt djupt in på nåt område men det är en bra introduktion till allt som rör tävlingsbilar. Den kom ut 1976 men har uppdaterats 1992 och 2000. Priset verkar vara åt skogen på Amazon http://www.amazon.com/gp/reader/1557 _________________ Sten Isaksson |
||
Ett tips kan vara att kolla vilka böcker som används på olika universitetskurser i fordonsaerodynamik, för de brukar iallafall vara hyfsat korrekta och relevanta, även om de kanske missar just de egna behoven genom att vara allt för enkla alt. svåra, eller kanske handla om fel sorts fordon/problem.
Katz tror jag användes på KTH nån gång i tiden, eftersom en student lovade mitt exemplar när jag jobbade där. Den har jag förresten inte fått tillbaks, så om någon känner en Daniel Lindqvist som gick T på KTH för ett antal år sedan och var stor Schumi-fan, så kan ni hälsa att jag vill ha tillbaks boken. Det jag inte riktigt gillade med Katz var att den var lite väl ytlig och inte på djupet analyserade olika fenomen. Jag har haft en annan bok av Katz(&Plotkin: "Low-Speed Aerodynamics") som lärobok i en grundläggande aerodynamikkurs och den var betydligt mer teoretisk, samtidigt som den hade praktiska exempel. Dock ej specifikt för fordonsaerodynamik. Kom dock ihåg att aerodynamik är ett svårt ämne som är svårt att hitta riktigt bra lösningar med utan mycket arbete med vindtunnlar och CFD. Vissa tumregler går dock att använda om man bara vet när man kan använda dem. Problemet är att de strömningsmekaniska ekvationerna är väldigt instabila och icke-linjära med många motstående krafter. Men vill man inte ha det absolut på topp så går det ju som sagt att förbättra med olika tumregler, men bli inte allt för besviken om det skiter sig. Bara att testa vidare. "Den som utan grundläggande undersökning i specifika fall uttalar sig tvärsäkert om lösningar på icke-triviala strömningsmekaniska problem kan inte mycket om strömningsmekanik". _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
VG:s på en Mitsubishi: http://www.mitsubishi-motors.com/cor
(VG=Vortex Generator=Virvelgenerator) Lättläst och informativt. Inget tidsskriftspapper som genomgått "peer-review", så lita inte allt för mycket på slutsatserna om optimal form, men i klass med vanliga SAE-papper eller liknande och kan nog absolut vara användbart. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Tittade lite snabbt i Mitsubishi-rapporten och mycket är vettigt men från att ha spenderat ett antal timmar i en vindtunnel tillsammans med VGs kan jag berätta att det är mycket svårt att få till en minskning av Cd. Ökat vingtryck inga problem och likaså "incrased vake-pressure" men denna energi skall tas någonstans ifrån och frågan är var den energin kommer ifrån... Klura på det...
"There aint such a thing as a free lunch" Annars var bokrekomendationerna bra, har fler i hyllan själv. Min erfarenhet är dock att EN bok inte räcker utan man behöver, tyvärr, läsa flera för de förklarar olika saker. Sen måste man sätta ihop något eget av det, samt prova. Sen skadar det inta att läsa en del papers (NACA, SAE), tungt men lärorikt. _________________ Torbjörn Gustavsson Mitt Cayman "bygge": https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869 |
||
Racetech Lästips på ämnena chassi- och aerodynamik efterfrågas... | 3 besök senaste veckan (3428 totalt) |