Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa bil till 5-papp?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (13738 totalt)
Leon
Helsingborg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 100


Trådstartare
vilken typ bil är den bästa till 5 pap+ 24timmer på mantorp
bilen får max kosta 5000 kr ( se regler SLC 5 pap+)
bra hållbarhet bra väghållning
detta tycks umöjligt , fast vi vill gärna ha några tips på biler
och enkla ider till hur man kan få bra väghållninng på litet buget

_________________
Leon Jensen (dansk)
Helsingborg
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Splittade ämnet till en egen tråd.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Framgångsfaktorer enligt egen erfarenhet: Lätt, framhjulsdriven, driftsäker.

Den här var en kanonvagn: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29726

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Japaner, japaner, japaner. Kostar inte mycket att köpa och är i allmänhet väldigt
driftsäkra rent mekaniskt. Varför inte en Mazda 626 kombi?


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6065



Eller Volvo 240. 245. 740. 745.

Dem verkar gå väldigt bra i 5pappen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Skulle snarare säga att det är hugget som stucket mellan små framhjulsdrivna som Opel Corsa, Japanare och stora bakhjulsdrivna som volvo 240/740/940 och BMW 525/Opel omega.... Och liknande....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



om möjligt hade jag försökt välja en bil som det inom teamet fanns så mycket kunskap som möjligt om. Har man 40 års samlad Opel-kunskap mellan sig så är det kanske onödigt att köpa en Nissan.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



SAAB 900 Tål MYCKET stryk, lättskruvade, billigt trimm. Se på folkrace vad är det som håller där
En 8ventilare med topp och kam,friska stötdämpare och svetsad diff.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dennis H skrev:
SAAB 900 Tål MYCKET stryk, lättskruvade, billigt trimm. Se på folkrace vad är det som håller där
En 8ventilare med topp och kam,friska stötdämpare och svetsad diff.


fast på bana är deras vxl-låda lite mera skör när man kör länge.... så dom är inte lika bra i långlopp som i folkrace.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dags att tipsa om en riktig BIL, BMW E30

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Fredrik - SLC skrev:
Dennis H skrev:
SAAB 900 Tål MYCKET stryk, lättskruvade, billigt trimm. Se på folkrace vad är det som håller där
En 8ventilare med topp och kam,friska stötdämpare och svetsad diff.


fast på bana är deras vxl-låda lite mera skör när man kör länge.... så dom är inte lika bra i långlopp som i folkrace.....


Framhjulsdrivet tyskt eller japanskt har hållit längst. Polo, Fiesta, Mitsubishi Colt. Volvo 480 har alldeles för hög tyngdpunkt SAAB 900 har jag sämst och kortast erfarenhet av.

Stötdämpartorn bör vara befriade från rost. Ett par dugliga och kunniga mekaniker är mycket bra att ha med i teamet.

Volvo, bortsett från 480, brukar lunka på rätt bra.[/u]

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Vanligt 5papp säger jag som andra liten framhjulsdriven riskokare eller stor stryktålig volvo 245/745/945
i 5 papp+ sätter jag en peng på att riskokarna håller bättre, det blir väl inte riktigt lika mycket kontakt i heller för blir det så är volvon väldigt stöddig.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Fredrik - SLC skrev:
Dennis H skrev:
SAAB 900 Tål MYCKET stryk, lättskruvade, billigt trimm. Se på folkrace vad är det som håller där
En 8ventilare med topp och kam,friska stötdämpare och svetsad diff.


fast på bana är deras vxl-låda lite mera skör när man kör länge.... så dom är inte lika bra i långlopp som i folkrace.....


Dubbla rörstift och växellåda med de starkare stålfingrarna ska det vara. alltså inga 5vxl.
Behöver ju inte änns öppna lådan för att sätta dit rörstiften då det finns en lucka där thumbs up
och lättare bil att byta koppling på finns väl inte

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



För flera år sedan deltog vi ett gäng glada folkraceåkare (normalt SAAB)i långloppet 9timmars i Skepptuna, ca:3km lång bana och 75 startande=mycket trångt och många närkontakter.Bilen en Renault 20TS modifierades lätt och vi deltog 3år på rad med samma bil
Alla år fullföljde vi racen utan reparationer. Ett av åren skulle vi ha vunnit men fick en felaktig bestraffning på 5min. -omkörning vid gulflagg. men omkörningen gjordes efter hindret men det stod en bil till längre fram som inte syndes från det första hindret > och bilen lever än thumbs up bara tiden till att fixa ihop ett team som fattats.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Ingen som kört 5-papp med en äldre amerikanare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Finns det så billiga som är mekaniskt stabila?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Har kanske ett för högt "lägstapris för en risig men fungerande" sån där amrisar

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Ja, det finns ju alltid ett "behov" av pilsnerpråmar som håller värdet uppe ifrån de där riktiga träskmarkerna. Men det vore rätt ballt att komma med en Impala, Valiant eller nåt sånt. Team Raaaaggers

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Magnus Thomé skrev:
Ingen som kört 5-papp med en äldre amerikanare?


Det närmaste jag kommit i gunghästväg är en Cittra CX. Så länge den hade fungerande bromsar gick den förvånansvärt bra. När bromsarna inte ville, visade det sig att den kan fälla telefonstolpar också.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag skulle nog försöka hitta en liten bil med stora bromsar, tror det blir största problemet samt däckförbrukning.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag tror att en Volvo 440 är den bästa bilen!
Jag har en står om det är nån som vill ha en vinnarbil .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa bil till 5-papp?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (13738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande