Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips om försäkringsbolag
1, 2, 3   >>
27 besök senaste veckan (4273 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo, det här har varit uppe förr, men tänkte jag skulle dela med mig av goda nyheter (för mig iaf ;-)

En del av oss har ju bilar som försäkringsbolagen gärna tar lite extra för i försäkring. Om man bor på olämplig plats så blir det ju desto dyrare. Jag har under alla år med M3'an (en -96'a) haft den försäkrad hos Trygg Hansa och kollat nästan varje år vad konkurentbolagen tagit betalt. När jag köpte bilen låg helförsäkringen med 1500 mil/år, högsta möjliga självrisk och tysksåld bil (jo... det blev dyrare då, suck...) på runt 11 tusen helår om jag minns rätt. Riktigt överkomligt relativt sett. Jag har hemförsäkring hos TH osså vilket kanske hjälpte med någon hundralapp eller så i rabatt. Sen har TH höjt varje år (förstås) så nu inför 2009 var det uppe i 16-17 tusen. Årliga kollar med de flesta bolag har givit att TH ändå alltid varit klart billigast för mig, näst billigast har brukat ligga på 50% dyrare och sen har det varit 35 tusen per år typ eller kalla handen.

Men i år har det skett ett trendbrott (för mig), nu är Atava klart billigast, jag är nere på 1080:-/månad!!
och det var väl bara denna sista mening som var intressant i det här långa inlägget


PS: Glöm inte att Atava (som ju faktiskt är Trygg Hansa) inte gäller vid banåka. Personskador går på SBF/SMA. Skador på bilen går på den egna plånboken.



EDIT: från ett inlägg längre ner i tråden:
Magnus Thomé skrev:
De jag kollade nu:

12960:- Atava
15700:- Vesta
17000:- Trygg Hansa
25000:- Folksam
25500:- BMW originalförsäkring
30250:- IF
37300:- Sveland


Maxade självrisker, 1500 mil/år


Tack för alla tipsen! och glöm inte att prisbilden för olika bilar o ägare är helsnurrig...

_________________
Magnus Thomé
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Jag måste bara säga att jag har använt atava i ungefär 8 månader på en av mina bilar. Den blev stulen och växellådan har fått problem under den tiden samt saker stulna ur den. Atava har motarbetat mig in i det sista och det slutade med att jag fick ett nytt tändningslås och en låscylinder (trots att 2 st pajjades) och ingen ersättning för det som låg i bilen. Dessutom hör de inte av sig, fortsätter att fakturera mig trots att jag ändrat min försäkringsinställningar. De har bara telefontid 2h per dag och då får man sitta i kö i nästan 2h.

Jag är grymt besviken på atava och kommer aldrig nånsin ha nått med dom att göra, tiden jag fått lägga ner hittils (arbetstid då det inte går få tag på dom andra tider än 9-11) överstiger ersättningen för sakerna som försvunnit, och då har jag inte ens fått nånting ännu. Visst jag hade kunnat lega på mer, vara smidigare osv men jag kommer aldrig nånsin rekomendera de eller använda de igen.

Min personliga erfarenhet är därmed: de är bra för att de är billiga, tills det händer nått. thumbs down thumbs down

_________________
Anton Kindblad
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Magnus Thomé skrev:
Jo, det här har varit uppe förr, men tänkte jag skulle dela med mig av goda nyheter (för mig iaf ;-)

En del av oss har ju bilar som försäkringsbolagen gärna tar lite extra för i försäkring. Om man bor på olämplig plats så blir det ju desto dyrare. Jag har under alla år med M3'an (en -96'a) haft den försäkrad hos Trygg Hansa och kollat nästan varje år vad konkurentbolagen tagit betalt. När jag köpte bilen låg helförsäkringen med 1500 mil/år, högsta möjliga självrisk och tysksåld bil (jo... det blev dyrare då, suck...) på runt 11 tusen helår om jag minns rätt. Riktigt överkomligt relativt sett. Jag har hemförsäkring hos TH osså vilket kanske hjälpte med någon hundralapp eller så i rabatt. Sen har TH höjt varje år (förstås) så nu inför 2009 var det uppe i 16-17 tusen. Årliga kollar med de flesta bolag har givit att TH ändå alltid varit klart billigast för mig, näst billigast har brukat ligga på 50% dyrare och sen har det varit 35 tusen per år typ eller kalla handen.

Men i år har det skett ett trendbrott (för mig), nu är Atava klart billigast, jag är nere på 1080:-/månad!!
och det var väl bara denna sista mening som var intressant i det här långa inlägget


PS: Glöm inte att Atava (som ju faktiskt är Trygg Hansa) inte gäller vid banåka. Personskador går på SBF/SMA. Skador på bilen går på den egna plånboken.


Hoppas du kollat vesta också, har visat sig riktigt konkurenskraftiga med premier för mig själv och vänner.

_________________
Roland Johansson
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Jag betalar strax över 15kkr/helåret på originalförsäkring, gäller ju på bmwsc's bankörningar också.
Tror min premie sjönk med några hundralappar iom att jag minska på miltalet i år iom att jag inte kör på vintern.
Hade dem innan jag köpte m3'an, tyvärr har jag fått utnyttja försäkringen, men det har funkat väldigt smidigt med själva försäkringsbolaget. Däremot fick jag slåss som fan mot deras verkstad ute på tyresö (fick en parkeringsskada) lacken de la såg värre ut än p-skadan. Med dålig bortförklaringar om att de inte fick laga bättre etc..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Vesta är långt i från alltid billiga och definitivt inte i mitt fall.

För er som kör BMW kan jag verkligen rek originalförsäkringar även om dom inte är billigast har dom ofta en rimlig premie, i mitt fall låg dom MYCKET bra till på både frugan E46:a och min E36:a
Båda bilarna täcks för under 10 lappar, med lägsta självrisk,hyrbil, ingen självrisk vid viltolycka samt vagnskada vid bankörning ( enbart med BMWCS/BMWSC på deras banträffar och när man är medlem i BMWCS )

Jag har fått använda dom ett par gånger (nej jag har inte smällt någon bil) och dom har skött sig ypperligt vid varje tillfälle, INGET klydd utan bara löst det direkt, dom ringer till och med upp en efter skadan är åtgärdad och ber om att få betala ut stillestånd eller ers. för hyrbil!!

Det som sägs här om Atava har jag hört förut så oavsett premienivå är dom ointressanta för mig.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Jag gjorde en jämförelse på några bilar och http://www.gjensidige.se/ visade sig vara riktigt konkurrenskraftiga när det gäller premien. Har dock noll erfarenhet av bolaget, men det kan ju vara värt att kolla upp!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats Thur skrev:
Jag gjorde en jämförelse på några bilar och http://www.gjensidige.se/ visade sig vara riktigt konkurrenskraftiga när det gäller premien. Har dock noll erfarenhet av bolaget, men det kan ju vara värt att kolla upp!


Fordonet finns på Gjensidiges spärrlista. Detta innebär at vi endast erbjuder trafikförsäkring.




Försökte med bara trafikförsäkring men fick inget pris, bara detta:

Vi tecknar endast trafikförsäkring på direktimporterade bilar.
Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst för fortsatt hjälp!





Som det gör någon skillnad om min tretton år gamla bil importerades till sverige för elva år sen av en privatperson eller för tretton år sen av BMW. Ojojoj vilken skillnad i bil... Och risk! Öööhhhh.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jaha Magnus vad har du nu gjort ?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johan sjöström skrev:
Jaha Magnus vad har du nu gjort ?


Köpt bilen (för nio år sen). Tror det är därför den är spärrad

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Magnus Thomé skrev:
Mats Thur skrev:
Jag gjorde en jämförelse på några bilar och http://www.gjensidige.se/ visade sig vara riktigt konkurrenskraftiga när det gäller premien. Har dock noll erfarenhet av bolaget, men det kan ju vara värt att kolla upp!


Fordonet finns på Gjensidiges spärrlista. Detta innebär at vi endast erbjuder trafikförsäkring.




Försökte med bara trafikförsäkring men fick inget pris, bara detta:

Vi tecknar endast trafikförsäkring på direktimporterade bilar.
Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst för fortsatt hjälp!





Som det gör någon skillnad om min tretton år gamla bil importerades till sverige för tio år sen av en privatperson eller för tretton år sen av BMW. Ojojoj vilken skillnad i bil... Och risk! Öööhhhh.....


Ajdå thumbs down

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Kan inget annat än rekommendera Folksam. Jag har OK/Q8-försäkring som administreras av Folksam. Har råkat ut för både bilstöld, skadegörelse, och krock med mina bilar och vid samtliga tillfällen har de varit både trevliga och proffsiga i sitt bemötande. Dessutom råkade de ha lägre premier än de andra f-bolagen.

Atava och andra "virtuella" f-bolag håller jag mig undan då min uppfattning är att de strular en hel del när olyckan är framme och jag råkar nog vara lite av en otursgubbe...

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De jag kollade nu:

12960:- Atava
15700:- Vesta
17000:- Trygg Hansa
25000:- Folksam
25500:- BMW originalförsäkring
30250:- IF
37300:- Sveland


Maxade självrisker, 1500 mil/år


Tack för alla tipsen! och glöm inte att prisbilden för olika bilar o ägare är helsnurrig...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Jag betalar strax över 15kkr/helåret på originalförsäkring, gäller ju på bmwsc's bankörningar också.
Tror min premie sjönk med några hundralappar iom att jag minska på miltalet i år iom att jag inte kör på vintern.
Hade dem innan jag köpte m3'an, tyvärr har jag fått utnyttja försäkringen, men det har funkat väldigt smidigt med själva försäkringsbolaget. Däremot fick jag slåss som fan mot deras verkstad ute på tyresö (fick en parkeringsskada) lacken de la såg värre ut än p-skadan. Med dålig bortförklaringar om att de inte fick laga bättre etc..


Vore intressant o se vad som gör att din nyare M3 blir klart billigare än min en hel generation äldre M3'a.

_________________
Magnus Thomé
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Mats Thur skrev:
Jag gjorde en jämförelse på några bilar och http://www.gjensidige.se/ visade sig vara riktigt konkurrenskraftiga när det gäller premien. Har dock noll erfarenhet av bolaget, men det kan ju vara värt att kolla upp!


Heh, de vill ha 21000kr/år för en Nissan Terrano -91, halvförsäkring. Vesta, som är billigast hitintills för mig, vill ha 4100kr/år.

Prisskillnader som sagt..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Har du kollat med Länsförsäkringar?
Har en av våra bilar där (tror jag) annars har jag TH på en bruxis och Bilsport&Mc på "lekis"

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Svante skrev:
Har du kollat med Länsförsäkringar?
Har en av våra bilar där (tror jag) annars har jag TH på en bruxis och Bilsport&Mc på "lekis"


Baksidan att ha en allt-i-allo-bil som min är att den är omöjlig att entusiastförsäkra, även om jag till 100% bara skulle hade haft den som entusiastbil (vilket jag ju inte har då... jag har den till allt). Annars är det ju ett bra upplägg, en entusiastbil o en billig bruksis.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:
Jag betalar strax över 15kkr/helåret på originalförsäkring, gäller ju på bmwsc's bankörningar också.
Tror min premie sjönk med några hundralappar iom att jag minska på miltalet i år iom att jag inte kör på vintern.
Hade dem innan jag köpte m3'an, tyvärr har jag fått utnyttja försäkringen, men det har funkat väldigt smidigt med själva försäkringsbolaget. Däremot fick jag slåss som fan mot deras verkstad ute på tyresö (fick en parkeringsskada) lacken de la såg värre ut än p-skadan. Med dålig bortförklaringar om att de inte fick laga bättre etc..


Vore intressant o se vad som gör att din nyare M3 blir klart billigare än min en hel generation äldre M3'a.


Länsförsäkringar (tror jag det var) berättade att dom alltid har lägre premier på senare årsmodeller. Speciellt på den typen av bilar. Dom menade att då var bilen lite dyrare och färre och lite mognare människor hade råd med dom. Lite äldre bilar lockade till sig fler yngre=körglada förare.
Se det positivt Magnus, de ser dig bara som ungdomlig .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag "körglad"?


Ehhhh. stämmer ju ganska bra då

_________________
Magnus Thomé
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Magnus Thomé skrev:
Svante skrev:
Har du kollat med Länsförsäkringar?
Har en av våra bilar där (tror jag) annars har jag TH på en bruxis och Bilsport&Mc på "lekis"


Baksidan att ha en allt-i-allo-bil som min är att den är omöjlig att entusiastförsäkra, även om jag till 100% bara skulle hade haft den som entusiastbil (vilket jag ju inte har då... jag har den till allt). Annars är det ju ett bra upplägg, en entusiastbil o en billig bruksis.

Hmm intressant, tror ni det går att entusiastförsäkra de här bilarna? Min m3:a tittar bara ut ur garaget vid banträffar och ringenresor, så på den biten är det fina fisken.. Men de har väl någon klausul om att bilen måste vara äldre än ett visst årtal osv osv för att kunna godkännas som entusiastbil?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:
Jag betalar strax över 15kkr/helåret på originalförsäkring, gäller ju på bmwsc's bankörningar också.
Tror min premie sjönk med några hundralappar iom att jag minska på miltalet i år iom att jag inte kör på vintern.
Hade dem innan jag köpte m3'an, tyvärr har jag fått utnyttja försäkringen, men det har funkat väldigt smidigt med själva försäkringsbolaget. Däremot fick jag slåss som fan mot deras verkstad ute på tyresö (fick en parkeringsskada) lacken de la såg värre ut än p-skadan. Med dålig bortförklaringar om att de inte fick laga bättre etc..


Vore intressant o se vad som gör att din nyare M3 blir klart billigare än min en hel generation äldre M3'a.


Verkar gå lite i vågor det där. När jag skulle köpa min så var en 02 e46'a ~2000 billigare om året. Kollade aldrig pris e36'or.
Jag tror att bakhjulsdriften utan dsc/asc höjer premien en aning för e36'an..

Det som är lite skumt nu är ju att om jag begär offert på min bil fast på tanten, hos originalförsäkring via nätet, får premieförslag på 35kkkr.. Förra året när jag gjorde samma slagning hade vi samma premie mer eller mindre. Jag ringde lite oroligt till dem för att höra om det skulle komma en premiehöjning som hette duga.. Istället sjönk premien några kronor
Jäkla djungel, får man en bra offert, be dem skicka den omedelbart eftersom de inte kan backa erbjudandet..
Pratade med försäkringssäljaren och enligt dem ska det inte kunna skilja i premier på nätet kontra man pratar med någon personligen, men det verkar ju inte stämma iaf.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Magnus Thomé skrev:
Svante skrev:
Har du kollat med Länsförsäkringar?
Har en av våra bilar där (tror jag) annars har jag TH på en bruxis och Bilsport&Mc på "lekis"


Baksidan att ha en allt-i-allo-bil som min är att den är omöjlig att entusiastförsäkra, även om jag till 100% bara skulle hade haft den som entusiastbil (vilket jag ju inte har då... jag har den till allt). Annars är det ju ett bra upplägg, en entusiastbil o en billig bruksis.

Hmm intressant, tror ni det går att entusiastförsäkra de här bilarna? Min m3:a tittar bara ut ur garaget vid banträffar och ringenresor, så på den biten är det fina fisken.. Men de har väl någon klausul om att bilen måste vara äldre än ett visst årtal osv osv för att kunna godkännas som entusiastbil?


När jag kollat på det för att jag varit nyfiken så har det varit tvärstopp. Fyrdörrars M3.... Spelade ingen roll om den ens var helrensad o med bur då jag kollade. Men saker kan ju ändras över tid....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips om försäkringsbolag
1, 2, 3   >>
27 besök senaste veckan (4273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande