Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tips om försäkringsbolag | << 1, 2, 3 >> 29 besök senaste veckan (4330 totalt) |
Eft jag också har M3 -96 så kan det kanske vara jämförbart.
Jag betalar nånstans mellan 8-9000 på Vesta för min på helåret. Då är jag 30 år, bor i skogen och är Nordea-kund (som ger rabatt hos Vesta). Har under mina 12 körkortsår bara behövt använda försäkringen en gång, och det var när mitt däck exploderade på M3an på autobahn i våras. Det fixade Vesta utan några som helst bekymmer. _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Hur gör ni som bara använder bilen när ni kör på bana med försäkringen? Ställer ni på och av bilen på dagarna ni använder den? Är det ens möjligt eller blir det bara tokstruligt med inbetalning av skatt osv osv?
|
||||||||
Gjensidige försäkrar bara bruxbilar dvs tråkiga volvos och annat hemskt Hade de på Seaten och de var billigare helförsäkring än vad TH var trafikförsäkring Sålde bilen precis och ringde för att höra så försäkringen sagts upp (pga haft Atava innan där inget fungerar) och den var uppsagd och de fick mitt kontonummer och min info så de kunde sätta in överskjutande beloppet asap. Bra och smidiga men som de själv sa försäkrar de bara tråkibilar _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
bara ett samtal ifrån, sen får man sms vid påställning mm. Är nog mest jobbigt för transport vad de nu heter att skicka räkningar för en själv är det ingen konstighet om man äger en mobiltelefon dvs. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Sen kan man lägga till BMW M Coupe (som ju inte är alltför olik annat än till utseende och bakvagn) Jag betalar runt 7000 hel/helår på BMW originalförsäkring för min direktimporterade -99 M Coupe. Det är ju antagligen statistik som visar på en mindre olycksbenägen bil som gör detta, men ändå. Edit: iofs bor jag inte på något viss i sthlm, men jag har inget garage som syns i försäkringen. 27 år fyllda _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Eller via nätet, också smidigt. Dock har dom börjat ta betalt för påställning och avställning. Tror det är 50 kronor per gång. |
||||||||
Är nog så enkelt att när man pratar med en säljare så hör de lite på tonläge och vad du säger om du tycker det är absolut för dyrt, de kan då justera lite som en dator inte klarar _________________ Roland Johansson |
||||||||
Atava kommer jag aldrig mer att använda. De skickar fortfarande mail om att jag ska betala och att jag ska se över försäkringen då ny perjod ska börja. Bilens försäkring är övertagen av folksam och jag lovar att Atava inte får mer pengar...
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Kan vara samma sak som gör att min Ford Focus kostar lika mycket i helförsäkring som min volvo 745:a i trafik. Kostnader för personskador. Man sitter nog lite säkrare i hans än i dig och dessutom är det säkerligen fler yngre mindre begåvade förmågor som framför en sådan bil som du har jämfört med hans dyrare. Så din generation av bil lär vara utsatt för fler värre olyckor än hans. Det är inte bara bilarna som kostar pengar, en fruktansvärt stor del är personskador. Vad kostar en rullstolsbunden student för ett försäkringsbolag? Hur många miljoner? mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||
Jag fick ett helt annat pris av Folksam när jag pratade med dem än när jag kollade på nätet. Priset var mindre än hälften.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Med ett skapligt trådlyft undrar jag om någon har tips på en bra ingång till något av de stora försäkringsbolagen?
En kontakt där de faktiskt kan göra en individuell bedömning och inte den starkt schabloniserade bedömningen i kundservice? Jag har snöat in på en M550D från 2016 men eftersom jag har en bostadsadress i Sthlm innerstad skall if och TH (m.fl) ha 45kkr i helårspremie. Bilen kostar 350kkr, dvs hälften av vad en ny Volvo XC90 med lite utrustning skulle göra men ändå är premien så tokig. På en nästan så dubbelt så dyr M5:a från 2014 får jag en helårspremie på 34kkr. Något i deras beräkningsmodeller måste vara kokko? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Undra om det är stöldrisk av delar som driver upp priset, galet mycket pengar.
Här utanför stan fick jag 17600ca på det regnumret ovan hos TH, då med min rabatt dock pga andra försäkringar, men rätt dramatisk skillnad. Edit: hoppla, såg inte att jag det var en m5, inte så fasligt dyrt ändå med tanke på att en sketen bruksis av modernare snitt kostar 10k nu för tiden. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Ute i skogen får jag 1071 per månad på TH med rabatter. 600 av det är hoppet till helförsäkring, så nåt självskadebeteende verkar bilmodellen locka till.
|
||||||||
Folkskam? Cirkus 10' året för helförsäkring av äldre prestandabil med +450 hästar _________________ Roland Johansson |
||||||||
Man blir aldrig klok på försäkringsbolag.
Hade mina gammelbilar Porsche 911 hos Porscheförsäkring, fram tills för 8 år sedan då det blev över 10.000 om året. Det var veteraner med god marginal redan då, då bytte jag till Trygghansa och fick ner det till typ: 1800 resp 2500 per år!! I höstas ringde Porscheförsäkring upp mig och erbjöd försäkring för: 911 -69 260 kr/mån 911 -77 218 kr/mån 924 -79 366 kr/mån (billigaste bilen är dyrast...) Vet inte vad deras algoritmer hittat på men det har blivit prisvärt med märkesförsäkring. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
En viktig sak att kolla med äldre (>30 år) fordon är i villkoren ofta inskrivna maxvärdet.
Jag upptäckte detta för antal år sedan, då hade ett flertal bolag ~300000 som gräns. BMW-orginalförsäkring var en av dessa. I samband med detta bytte jag till LF för gamla M3:an, för hos dem fick jag sätta försäkringsvärdet själv. (Det är nog dags höja beloppet.) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Japp, Porsche försäkring hade en gräns på 300.000, när typ all 911or över 30 år var värda mer än det. Nu har de höjt till 1.500.000 . _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Då ökar naturligtvis premien motsvarande. Ingen välgörenhet hos fskbolag. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
En sjuk viktig sak är den specifika bilens historik. Det kan skilja 200% på exakt likadana bilar, jag kollar alltid 5 olika regnr av samma modell.
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Som jag skrev, priset har gått ner från 10000 om året till 260kr/månad.... Min första tanke var att någon på IF fått hjärnblödning.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Det är aktuarien som beräknar risken baserat på faktiskt skadeutfall. Och utifrån den modellen sätts premierna. Möjligen körs de gamla 911 väldigt lite jämfört med de modernare modellerna. Men höjs villkorets ersättningstak med 500 % borde det ge genomslag. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
Allmänt banåkaforum Tips om försäkringsbolag | << 1, 2, 3 >> 29 besök senaste veckan (4330 totalt) |