Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2009-05-30 Kinnekulle BMW+Audi | << 1, 2, 3, 4, 5 16408 besök totalt |
Det stämmer, funkar väl för mina behov, tycker att kvaliteten blir tillräcklig för mig. Det är väl mest ljudet som blir bättre med en videokamera. Det som är så bra med den Sonyn är att den har 28mm vidvinkel vilket betyder att man kan få med mycket av kupén. Videokameror har väl inte så bra vidvinkel om jag inte talar helt i nattmösan. För att jämföra med min gamla Sony som har 38mm vidvinkel och spelar in i max 640x480 kolla då in: http://www.youtube.com/watch?v=JxPRV _________________ Lars-Åke Waldemarsson BMW SC #180 BMW CS #05432 Bil: BMW 318is 1990 Däck: 195/55R15 Direzza 02G Soft Belägg fram & bak: PFC 06 |
||||||
Tyckte det var bra kvalite på filmen även från den äldre kameran om man jämnför hur det brukar se ut ibland. Lite mera vidvinkel med den nyare är ju iofs trevligt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Började i natt att labba lite med att få över loggar från racechrono till filmningen från Kinnekulle.
Detta är bara en test och där är massor kvar innan det börjar likna något men man får iallafall en hum om hur trevligt det KAN bli till småpengar. Det är första gången jag testar. Följande skall fixas Fästa upp kameran bättre och på så vis minska vibrationerna Göra ett proffsigare skall till infon jag "smälter" in i filmen Lära mig hur fasiken man synkar ihop rätt varv i racechrono med rätt varv i filmen. optimera kvalitet/storlek/format osv.. Ha alltså överseende med kvaliteten och att mätaren inte stämmer med gaspådrag, tiden är inte för detta varv men tidsmässigt ett i stort sett identiskt. Ha oxå överseende med min körning som är ryckig och lite slafsig, jag skall fösöka köra mjukare men det tar lite tid. Bilen är ganska överstyrd men balansen skall lockas fram med tiden. Tacksam för tips och synpunker runt detta. Här kommer länken till filmen som är typ 1minut lång men tog flera timmar att få upp med allt vad det innebar. Tyvärr filmar min kamera i .mov format som suger enligt mig. http://www.youtube.com/watch?v=NfeF3 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Såg riktigt trevligt ut Du kan ju plocka ut odb2 signalen ut databoxen & logga även detta i racechrono så då borde du få igång varvräknaren med. Ska ta & fixa en kamera till nästa gång & se om det går att få ut data från motorn på min & logga det i telefonen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Jo har kollat på det oxå men OBDkey verkar inte stödja S60 som OS , dock har fassan en pocket pc som ligger o skräpar, den hade ju funkat bra till hela midevippen..
Sen finns det andra än OBDkey såklart... Under alla omständigheter har detta en grym potential. Perfekt att man hittat nåt att lägga tid på för det hade man ju inte innan EDIT: Troligtvis har jag fel för mig, obdkey&racechrono verkar funka bra på ett flertal Nokias. EDIT II: fortsäter nu med detta i min tråd för att ha koll på läget även i framtiden. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Att köra tajt spår lönar sig om man som jag inte har så stark motor & hyfsat lätt bil (945kg/190hk)
har exempel där man kört nästa hela varvet långsammare men med ett spår som är 30m kortare & ändå varit snabbare 30 m är ju 1 sek om man har 108 km/h som medelhastighet _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Efter allt snack om filmning ock olika kamera monteringar, så tycker jag det är
på sin plats att även "gatbilarna" studerar reglerna för "installation av kamera + fastsättning av dito" Reglerna för oss cup åkare är stenhårda (ändras varje år av SBF ) och borde därför även gälla er som åker "gatbil" Verkligen på tiden att kolla det vid besiktning av gatbilar, eller Saxat ur SBF;s regler och skrivet av "Björne" på en annan tråd. TR 5.23 Kamerafäste För att få ha kamera monterad skall detta vara tillåtet i tävlingsinbjudan eller i PM. Kamera skall vara monterad vid tävlingsbesiktning och detta skall vara dokumenterat på besiktningsprotokollet. Chefstekniker skall göra en bedömning om monteringen är säker, och har alltid möjlighet att inte acceptera kameramonteringen om han/hon inte finner säkerheten tillräcklig. Tävlande som befinns ha kamera monterad utan att denna är inbesiktigad, kan bli rapporterad till tävlingsledning för ev. bestraffning. Tekniskt utförande: Kamerafästet skall vara monterat på rör ingående i skyddsburen. På marknaden förekommande fästen för kamera rekommenderas, dock måste anliggningsytan mot burröret vara utfört med rörhalvor på samma sätt som beskrivs för egentillverkat fäste. om fästet är egentillverkat så ska anliggningsytan mot burröret bestå av rörhalvor med samma innerdiameter som burens ytterdiameter och minst samma materialtjocklek som burröret. Längden på dessa rörhalvor skall vara minst 120mm och täcka minst 3/4 av omkretsen. Ingen del av klammor får vara i kontakt med burröret. Fästarmen för kameran får ha en längd av max 100mm och kameran skall vara fästad med både originalskruv till kameran och en separat rem. Materialet i konsolen, dvs. rörhalvor, fästarm och fästplatta, skall vara stål eller aluminium. Kameran, eller fästet, får inte kunna komma i kontakt med hjälmen på föraren, och i Rally kartläsaren, om den roterar runt burröret vid en kollision eller annan kraft. Vikten på kameran får ej överstiga 500g exklusive fästet. När något har fått klämm på allt det här säg till, för då vill jag ha hjälp att förstå. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Ett problem med detta reglemente för oss som kör gatbilar är att vi inte har bur i våra bilar och då blir det svårt att följa. Men visst är det en god idé att vi tänker oss för inför montage även av denna sak. Det kanske går att sammanställe något i stil med "att tänka på inför montage av kamera i gatbil/bil utan bur" _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
' rytmiskt och skapligt "rätt" enligt mig iaf.. tror att din mjukare stil lönar sig på kullen.. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Tyckte många verkade köra väldigt kantigt på kullen Det som funkade bäst för mig var att hålla tajt till vänster i vänstern efter kvarnkurvan höll till vänster rätt länge för att sedan kunna ta högern i ett svep ner till tv kurvan sen tajt in till vänster igen för att få en rak linje ner till depåkurvan. Fast kikar man på loggarna inser man att det finns mycket att slipa på då man kört olika fort på olika ställen på olika varv skulle gått riktigt snabbt om man kunnat plocka ut det gottigaste från olika varven _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Det gör väl lika ont att få den i ansiktet vilket som eller jag kanske har fel??? I stället för fast sättning i buren så inbultning i plåten typ något i stil med viktlåds lösningen?? Kanske tid att ha bes av samtliga bilar som ska rulla in på banan, tycker ibland det tas lite för lätt på den biten. _________________ Pelle Persson |
||||||
Tyvär Johan tror jag inte det är en förmildrande anledning, eftersom Bmw sc säger sig följa SBF;s regler, och dom säger att kamera endast får monteras med godkänt fäste i buren . _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
oavsett vad vissa tror så är det skillnad på en tävlingsbil och gatbil.
En gatbil har inte samma möjlighet, eller ens skyldighet, att följa ett reglement till punkt och pricka, speciellt inte ett tekniskt reglement. Max 15" hjul har tex aldrig tillämpats för gatbilar Nu blir det mer en bedömning av gatbilsföraren som monterar kameran, och personen som besiktar bilen innan en banträff. Dessutom pratar vi numera om allt från små kamerahuvuden till digitalkameror. Det finns många snillrika sätt att montera en kamera säkert i en gatbil, men inget har blivit krocktestat av TüV eller SBP. Tills dess är det att lita på den bedömning som görs eller totalförbjuda. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Ibland är Måns bra att ha
Visst bör vi tänka på detta och visst gör det lika ont och visst kan det vara vettigt att man kikar över detta vid besiktning av gatbilarna oxå. Dock finns det säkert en hel del med punkter på en gatbil som skulle vara mindre bra vid en ev incident. Min egen lösning som sådan är stabil men någon failover har jag inte och det är kanske läge att kika på det.. Har någon intressanta förslag på failoverlösning till en digitalkamera som är fäst med stativgänga, jag tror det är många med mig som "bara" använder sin vanliga digitalkamera och inte kör med "proffsutrustning" _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Eftersom frågan om kamerafäste kom upp så ska jag kolla med SBF om det finns någon rekommendation för gatbilar då TR 5.23 Kamerafäste har svårigheter att tillämpas på gatbilar, eller om en subjektiv bedömning av resp. klubb/arrangör är bäst tillämpbar.
På BMWSC:s banträffar så har det hittills varit en subjektiv bedömning av förare, och besiktningspersonal som gällt vad det gäller gatbilar. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Efter samtal med SBF Tekniska så rekommenderas sunt förnuft vad det gäller kamerafästen i gatbilar.
Fästanordningen ska tåla höga g-krafter, och på intet sätt riskera att träffa föraren under bankörningen eller vid en ev. krock. En liten skruv som håller fast kameran duger inte utan då ska en klammer eller annat liknade också komplettera. Anledningen att det är mer utförligt beskrivet för tävlingsbilar, är att tävlingsbilarna har certifierade burar, och dessa kan skadas av diverse hemmagjorda fästen. En skadad certifierad bur kan inte lagas av "kreti och pleti" så avsikten med TK 5.23 är förebyggande syfte. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Här kommer lite film från Kullen. Detta är det sista passet efter att ha fått värdefulla tipps av Mats
Del1: http://www.youtube.com/watch?v=o9wiG Del2: http://www.youtube.com/watch?v=YW5-p |
||||||
Eftersnack 2009-05-30 Kinnekulle BMW+Audi | << 1, 2, 3, 4, 5 16408 besök totalt |