Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-05-30 Kinnekulle BMW+Audi
<<   1, 2, 3, 4, 5
16408 besök totalt
XioUS
Linköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 31



AL skrev:
XiOUS skrev:


Det är filmat med en digitalkamera: Sony DSC-W270 i 1280x720 30fps (720 fine inställningen), rymmer ungefär 1 timme på 4gb (mspro duo kort).



Det är alltså filmat med en kompakt-kamera!? Inte en videokamera!!??

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=404097

Det stämmer, funkar väl för mina behov, tycker att kvaliteten blir tillräcklig för mig. Det är väl mest ljudet som blir bättre med en videokamera. Det som är så bra med den Sonyn är att den har 28mm vidvinkel vilket betyder att man kan få med mycket av kupén. Videokameror har väl inte så bra vidvinkel om jag inte talar helt i nattmösan.

För att jämföra med min gamla Sony som har 38mm vidvinkel och spelar in i max 640x480 kolla då in:
http://www.youtube.com/watch?v=JxPRV8SN4pc

_________________
Lars-Åke Waldemarsson
BMW SC #180
BMW CS #05432
Bil: BMW 318is 1990
Däck: 195/55R15 Direzza 02G Soft
Belägg fram & bak: PFC 06
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



XiOUS skrev:
AL skrev:
XiOUS skrev:


Det är filmat med en digitalkamera: Sony DSC-W270 i 1280x720 30fps (720 fine inställningen), rymmer ungefär 1 timme på 4gb (mspro duo kort).



Det är alltså filmat med en kompakt-kamera!? Inte en videokamera!!??

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=404097

Det stämmer, funkar väl för mina behov, tycker att kvaliteten blir tillräcklig för mig. Det är väl mest ljudet som blir bättre med en videokamera. Det som är så bra med den Sonyn är att den har 28mm vidvinkel vilket betyder att man kan få med mycket av kupén. Videokameror har väl inte så bra vidvinkel om jag inte talar helt i nattmösan.

För att jämföra med min gamla Sony som har 38mm vidvinkel och spelar in i max 640x480 kolla då in:
http://www.youtube.com/watch?v=JxPRV8SN4pc


Tyckte det var bra kvalite på filmen även från den äldre kameran om man jämnför hur det
brukar se ut ibland. Lite mera vidvinkel med den nyare är ju iofs trevligt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Började i natt att labba lite med att få över loggar från racechrono till filmningen från Kinnekulle.

Detta är bara en test och där är massor kvar innan det börjar likna något men man får iallafall en hum om hur trevligt det KAN bli till småpengar. Det är första gången jag testar.

Följande skall fixas

Fästa upp kameran bättre och på så vis minska vibrationerna
Göra ett proffsigare skall till infon jag "smälter" in i filmen
Lära mig hur fasiken man synkar ihop rätt varv i racechrono med rätt varv i filmen.
optimera kvalitet/storlek/format osv..

Ha alltså överseende med kvaliteten och att mätaren inte stämmer med gaspådrag, tiden är inte för detta varv men tidsmässigt ett i stort sett identiskt.

Ha oxå överseende med min körning som är ryckig och lite slafsig, jag skall fösöka köra mjukare men det tar lite tid. Bilen är ganska överstyrd men balansen skall lockas fram med tiden.

Tacksam för tips och synpunker runt detta.

Här kommer länken till filmen som är typ 1minut lång men tog flera timmar att få upp med allt vad det innebar. Tyvärr filmar min kamera i .mov format som suger enligt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=NfeF3YLRmW4


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Började i natt att labba lite med att få över loggar från racechrono till filmningen från Kinnekulle.

Detta är bara en test och där är massor kvar innan det börjar likna något men man får iallafall en hum om hur trevligt det KAN bli till småpengar. Det är första gången jag testar.

Följande skall fixas

Fästa upp kameran bättre och på så vis minska vibrationerna
Göra ett proffsigare skall till infon jag "smälter" in i filmen
Lära mig hur fasiken man synkar ihop rätt varv i racechrono med rätt varv i filmen.
optimera kvalitet/storlek/format osv..

Ha alltså överseende med kvaliteten och att mätaren inte stämmer med gaspådrag, tiden är inte för detta varv men tidsmässigt ett i stort sett identiskt.

Ha oxå överseende med min körning som är ryckig och lite slafsig, jag skall fösöka köra mjukare men det tar lite tid. Bilen är ganska överstyrd men balansen skall lockas fram med tiden.

Tacksam för tips och synpunker runt detta.

Här kommer länken till filmen som är typ 1minut lång men tog flera timmar att få upp med allt vad det innebar. Tyvärr filmar min kamera i .mov format som suger enligt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=NfeF3YLRmW4



Såg riktigt trevligt ut thumbs up

Du kan ju plocka ut odb2 signalen ut databoxen & logga även detta i racechrono så då borde du få
igång varvräknaren med.

Ska ta & fixa en kamera till nästa gång & se om det går att få ut data från motorn på min & logga det i telefonen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jo har kollat på det oxå men OBDkey verkar inte stödja S60 som OS , dock har fassan en pocket pc som ligger o skräpar, den hade ju funkat bra till hela midevippen..

Sen finns det andra än OBDkey såklart...

Under alla omständigheter har detta en grym potential. Perfekt att man hittat nåt att lägga tid på för det hade man ju inte innan


EDIT: Troligtvis har jag fel för mig, obdkey&racechrono verkar funka bra på ett flertal Nokias. thumbs up

EDIT II: fortsäter nu med detta i min tråd för att ha koll på läget även i framtiden.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



du får vg på spåret... lite annnorlunda mot övrig maffia..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Att köra tajt spår lönar sig om man som jag inte har så stark motor & hyfsat lätt bil (945kg/190hk)
har exempel där man kört nästa hela varvet långsammare men med ett spår som är 30m
kortare & ändå varit snabbare 30 m är ju 1 sek om man har 108 km/h som medelhastighet

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Efter allt snack om filmning ock olika kamera monteringar, så tycker jag det är
på sin plats att även "gatbilarna" studerar reglerna för "installation av kamera + fastsättning av dito"

Reglerna för oss cup åkare är stenhårda (ändras varje år av SBF ) och borde därför även
gälla er som åker "gatbil"

Verkligen på tiden att kolla det vid besiktning av gatbilar, eller

Saxat ur SBF;s regler och skrivet av "Björne" på en annan tråd.

TR 5.23 Kamerafäste
För att få ha kamera monterad skall detta vara tillåtet i tävlingsinbjudan eller i PM.
Kamera skall vara monterad vid tävlingsbesiktning och detta skall vara dokumenterat på
besiktningsprotokollet. Chefstekniker skall göra en bedömning om monteringen är säker, och har
alltid möjlighet att inte acceptera kameramonteringen om han/hon inte finner säkerheten
tillräcklig.
Tävlande som befinns ha kamera monterad utan att denna är inbesiktigad, kan bli rapporterad till
tävlingsledning för ev. bestraffning.
Tekniskt utförande:
Kamerafästet skall vara monterat på rör ingående i skyddsburen.
På marknaden förekommande fästen för kamera rekommenderas, dock måste anliggningsytan mot
burröret vara utfört med rörhalvor på samma sätt som beskrivs för egentillverkat fäste.
om fästet är egentillverkat så ska anliggningsytan mot burröret bestå av rörhalvor med samma
innerdiameter som burens ytterdiameter och minst samma materialtjocklek som burröret.
Längden på dessa rörhalvor skall vara minst 120mm och täcka minst 3/4 av omkretsen.
Ingen del av klammor får vara i kontakt med burröret.
Fästarmen för kameran får ha en längd av max 100mm och kameran skall vara fästad med både
originalskruv till kameran och en separat rem.
Materialet i konsolen, dvs. rörhalvor, fästarm och fästplatta, skall vara stål eller aluminium.
Kameran, eller fästet, får inte kunna komma i kontakt med hjälmen på föraren, och i Rally
kartläsaren, om den roterar runt burröret vid en kollision eller annan kraft.
Vikten på kameran får ej överstiga 500g exklusive fästet.

När något har fått klämm på allt det här säg till, för då vill jag ha hjälp att förstå.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Snowdragon skrev:
du får vg på spåret... lite annnorlunda mot övrig maffia..



Matz, utveckla dig lite

/Nyfiken...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Rolfson skrev:
Efter allt snack om filmning ock olika kamera monteringar, så tycker jag det är
på sin plats att även "gatbilarna" studerar reglerna för "installation av kamera + fastsättning av dito"

Massa text....


Ett problem med detta reglemente för oss som kör gatbilar är att vi inte har bur i våra bilar och då blir det svårt att följa.

Men visst är det en god idé att vi tänker oss för inför montage även av denna sak. Det kanske går att sammanställe något i stil med "att tänka på inför montage av kamera i gatbil/bil utan bur"

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



johan sjöström skrev:
Snowdragon skrev:
du får vg på spåret... lite annnorlunda mot övrig maffia..



Matz, utveckla dig lite

/Nyfiken...

'
rytmiskt och skapligt "rätt" enligt mig iaf.. tror att din mjukare stil lönar sig på kullen..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Snowdragon skrev:
johan sjöström skrev:
Snowdragon skrev:
du får vg på spåret... lite annnorlunda mot övrig maffia..



Matz, utveckla dig lite

/Nyfiken...

'
rytmiskt och skapligt "rätt" enligt mig iaf.. tror att din mjukare stil lönar sig på kullen..


Tyckte många verkade köra väldigt kantigt på kullen

Det som funkade bäst för mig var att hålla tajt till vänster i vänstern efter kvarnkurvan höll
till vänster rätt länge för att sedan kunna ta högern i ett svep ner till tv kurvan sen tajt in till
vänster igen för att få en rak linje ner till depåkurvan.

Fast kikar man på loggarna inser man att det finns mycket att slipa på då man kört olika fort på
olika ställen på olika varv skulle gått riktigt snabbt om man kunnat plocka ut det gottigaste från olika varven

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



johan sjöström skrev:
Rolfson skrev:
Efter allt snack om filmning ock olika kamera monteringar, så tycker jag det är
på sin plats att även "gatbilarna" studerar reglerna för "installation av kamera + fastsättning av dito"

Massa text....


Ett problem med detta reglemente för oss som kör gatbilar är att vi inte har bur i våra bilar och då blir det svårt att följa.

Men visst är det en god idé att vi tänker oss för inför montage även av denna sak. Det kanske går att sammanställe något i stil med "att tänka på inför montage av kamera i gatbil/bil utan bur"


Det gör väl lika ont att få den i ansiktet vilket som eller jag kanske har fel???
I stället för fast sättning i buren så inbultning i plåten typ något i stil med viktlåds lösningen??

Kanske tid att ha bes av samtliga bilar som ska rulla in på banan, tycker ibland det tas lite för lätt på den biten.

_________________
Pelle Persson
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



johan sjöström skrev:
Rolfson skrev:
Efter allt snack om filmning ock olika kamera monteringar, så tycker jag det är
på sin plats att även "gatbilarna" studerar reglerna för "installation av kamera + fastsättning av dito"

Massa text....


Ett problem med detta reglemente för oss som kör gatbilar är att vi inte har bur i våra bilar och då blir det svårt att följa.

Men visst är det en god idé att vi tänker oss för inför montage även av denna sak. Det kanske går att sammanställe något i stil med "att tänka på inför montage av kamera i gatbil/bil utan bur"




Tyvär Johan tror jag inte det är en förmildrande anledning, eftersom Bmw sc säger sig
följa SBF;s regler, och dom säger att kamera endast får monteras med godkänt fäste i buren .

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



oavsett vad vissa tror så är det skillnad på en tävlingsbil och gatbil.
En gatbil har inte samma möjlighet, eller ens skyldighet, att följa ett reglement till punkt och pricka, speciellt inte ett tekniskt reglement.
Max 15" hjul har tex aldrig tillämpats för gatbilar

Nu blir det mer en bedömning av gatbilsföraren som monterar kameran, och personen som besiktar bilen innan en banträff.
Dessutom pratar vi numera om allt från små kamerahuvuden till digitalkameror.
Det finns många snillrika sätt att montera en kamera säkert i en gatbil, men inget har blivit krocktestat av TüV eller SBP.
Tills dess är det att lita på den bedömning som görs eller totalförbjuda.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Pelle Persson skrev:
Det gör väl lika ont att få den i ansiktet vilket som


Som du säger så bör kamerafästet vara en del av gatbilsbesiktningen

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ibland är Måns bra att ha thumbs up

Visst bör vi tänka på detta och visst gör det lika ont och visst kan det vara vettigt att man kikar över detta vid besiktning av gatbilarna oxå. Dock finns det säkert en hel del med punkter på en gatbil som skulle vara mindre bra vid en ev incident.

Min egen lösning som sådan är stabil men någon failover har jag inte och det är kanske läge att kika på det..

Har någon intressanta förslag på failoverlösning till en digitalkamera som är fäst med stativgänga, jag tror det är många med mig som "bara" använder sin vanliga digitalkamera och inte kör med "proffsutrustning"


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Eftersom frågan om kamerafäste kom upp så ska jag kolla med SBF om det finns någon rekommendation för gatbilar då TR 5.23 Kamerafäste har svårigheter att tillämpas på gatbilar, eller om en subjektiv bedömning av resp. klubb/arrangör är bäst tillämpbar.

På BMWSC:s banträffar så har det hittills varit en subjektiv bedömning av förare, och besiktningspersonal som gällt vad det gäller gatbilar.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Efter samtal med SBF Tekniska så rekommenderas sunt förnuft vad det gäller kamerafästen i gatbilar.
Fästanordningen ska tåla höga g-krafter, och på intet sätt riskera att träffa föraren under bankörningen eller vid en ev. krock.
En liten skruv som håller fast kameran duger inte utan då ska en klammer eller annat liknade också komplettera.

Anledningen att det är mer utförligt beskrivet för tävlingsbilar, är att tävlingsbilarna har certifierade burar, och dessa kan skadas av diverse hemmagjorda fästen.
En skadad certifierad bur kan inte lagas av "kreti och pleti" så avsikten med TK 5.23 är förebyggande syfte.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Här kommer lite film från Kullen. Detta är det sista passet efter att ha fått värdefulla tipps av Mats thumbs up

Del1: http://www.youtube.com/watch?v=o9wiG3ZIJD0

Del2: http://www.youtube.com/watch?v=YW5-p7BJxSI

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



"Videoklippet är inte tillgängligt."

Edit: Nu funkar dom thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Eftersnack
2009-05-30 Kinnekulle BMW+Audi
<<   1, 2, 3, 4, 5
16408 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande