Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2003-09-20 Lazzat RS Challenge Lunda flygfält
<<   1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (16916 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AndersY skrev:
fuling skrev:
Angående banläggningen tror jag den var skitbra pga att tittar man på tiderna så spelade förarna betydligt större roll än bilen.

Jo, med tanke på att Lasse var snabbast i en, förutom däcken, helt original Clio så känns de vanliga bortförklaringarna med taskig bil ovanligt svåra att tro på.
Imponerande! Är det ICC/NC-körandet som gjort susen?


Jag har en hyfsad bortförklaring , mitt fjäderben på vänster fram satt löst mot spindeln i det excentriska hålet, så köregenskaperna blev minst sagt spännande när cambern diffade ca 4 grader upp och ner på den sidan.

Är den OK, bortförklaringspolisen?

Förutom mitt strul med bilen, tyckte jag både arrangemanget och banan var mycket trevliga! thumbs up

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
XLR8
Sthlm, Södermalm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 28



Jaha, då var man fyra igen..

MERDE! <- som fransmännen säger så modernt!

/Klaus-Peter

_________________
Klaus-Peter Beiersdorf
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Här kommer de utlovade bilderna: http://community.webshots.com/album/91472131iCUSVm

Jag har tyvärr ingen möjlighet att redigera bort nummerplåtarna här och nu. Om det är någon som misstycker så är det bara att PM:a så tar jag bort bilden.
/ Andreas

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Daniel Bengtsson skrev:
AndersY skrev:
fuling skrev:
Angående banläggningen tror jag den var skitbra pga att tittar man på tiderna så spelade förarna betydligt större roll än bilen.

Jo, med tanke på att Lasse var snabbast i en, förutom däcken, helt original Clio så känns de vanliga bortförklaringarna med taskig bil ovanligt svåra att tro på.
Imponerande! Är det ICC/NC-körandet som gjort susen?


Jag har en hyfsad bortförklaring , mitt fjäderben på vänster fram satt löst mot spindeln i det excentriska hålet, så köregenskaperna blev minst sagt spännande när cambern diffade ca 4 grader upp och ner på den sidan.

Är den OK, bortförklaringspolisen?

Förutom mitt strul med bilen, tyckte jag både arrangemanget och banan var mycket trevliga! thumbs up

Jorå, den var så pass orginell att den ramlar utanför ramen för vanliga bortförklaringar och är härmed godkänd.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



52,2 fick jag, trodde jag skulle komma näst sist, dom andra såg ut att åka bra mycket fortare än mig iaf..

Jag var ganska missnöjd överlag, för "tajt" bana, fick ratta som en dåre, gick för långsamt, däcken tyckte inte alls om den, skrek hela tiden som "någon" skulle sagt "understeer, understeer.." (förutom då jag höll på att snurra under uppvärmningen, det var kul )

Nu tycker ni säkert jag är en grinolle, men jag tyckte i ärlighetens namn att det inte var SÅ kul.
VISST, jag körde säkert för dåligt för att det skulle gå riktigt "fort", men om man jämför med en stor snabb konbana som SS, så får väghållningen i bilen spela in mer och framför allt balansen, än kvalitén på däcken (visst spelar däcken roll där med.)
Konbana är kul, men det ska gå lite fortare då (min smak) iaf över 100 km/h i svängarna.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Turbo²:
Höfläktarna som som kom 1a och 2a åkte på std däck i lilla klassen.
Tittar man sen mer på tiderna även på de med 4-krafs och R-däck så är det ingen större skiland på tiderna häller.
och hurru du, vad tror du om dina möligheter att spöa Lancia Delta och Mitsubishi EVo6 på SSen????

Skall man ge sig in i typ SS så är effekten mycket mer avgörande och inte lika kul för blanding på bilar.
Jag har också åkt SS, vist skitkul men detta var mycket svårare.
Allså mycket mer förarberoende än matrialet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



fuling;
i standard klassen åkte ju alla på standard däck... eller?

sen funkade ju inte pricksystemet heller. (jag är gnällig, jag vet..)

Jag var inställd på att min bil skulle få 2 prickar, sänkt och bromsbelägg.
Den vita M3an vad väl massor gjort på .. inte direkt standard.

När man pratar standard, ska bilen vara standard.. tycker jag.. men men, vad ska man ha ett pricksystem om det inte efterföljs?

sen det där med SS, visst klarar inte skådan av Evosar, men vad spelar det för roll om det är roligare att få flyt och riktiga apex träffar, än att bara ratta som en dåre och att försöka att få bilen att undvida krafsa runt konerna.

Missförstå mig inte, jag hade en kul dag på lunda, men jag vill ha en större konbana där både jag och bilen kan sträcka ut bättre, även om det innebär att åka på tokpisk

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Turbo² skrev:
fuling;
i standard klassen åkte ju alla på standard däck... eller?

sen funkade ju inte pricksystemet heller. (jag är gnällig, jag vet..)

Jag var inställd på att min bil skulle få 2 prickar, sänkt och bromsbelägg.
Den vita M3an vad väl massor gjort på .. inte direkt standard.

När man pratar standard, ska bilen vara standard.. tycker jag.. men men, vad ska man ha ett pricksystem om det inte efterföljs?

sen det där med SS, visst klarar inte skådan av Evosar, men vad spelar det för roll om det är roligare att få flyt och riktiga apex träffar, än att bara ratta som en dåre och att försöka att få bilen att undvida krafsa runt konerna.

Missförstå mig inte, jag hade en kul dag på lunda, men jag vill ha en större konbana där både jag och bilen kan sträcka ut bättre, även om det innebär att åka på tokpisk


Jag kan förstå om det är frustrerande att det greppar dåligt vid ax i tajta kurvor, det gör tom med min orginalskoda i forcerad stadskörning. Den understyr också av naturen mer än Porschen. Men konbana, speciellt en sådan som var lagd i lördags, kräver mer finess än stake. Man måste verkligen se till att inte vara för aggresiv och inte tappa höjd. Det finns inga utrymmen för sen turn-in när det tajtar till, för då står man still.

Jag tyckte du körde bra, jag såg sladden under uppvärmningen. thumbs up Men för att få flyt i en sån bana så krävs det lite mer silkesvantar och att "våga" bromsa innan det är för sent när det behövs även om det bara går i 60 km/h, när man ska in i något tajtare parti.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



största bekymmret för min del var på tillbaka vägen vid konorna på vänstra sidan strax innan slalomet, jag körde alltid för fort innan där.. blev så sur.. samma fel hela tiden. fick som sagt bromsa så man nästan stod still... men det är ju som sagt, förarmisstag.. practicse makes perfect

självklart så är det en övning för psyket att klara av att inte ge för mycket.. jag har lite svårt för det.. erkänner

lite bilder finns på:
http://turbo2.mine.nu/konbana/index.htm

OBS!
kommer bara finnas uppe i ca 2 dagar.. lägg gärna bilderna någon annanstans..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17373


Trådstartare
Turbo² skrev:
Jag var inställd på att min bil skulle få 2 prickar, sänkt och bromsbelägg.
Den vita M3an vad väl massor gjort på .. inte direkt standard.

När man pratar standard, ska bilen vara standard.. tycker jag.. men men, vad ska man ha ett pricksystem om det inte efterföljs?
Det där ser jag som förtal av mitt arbete som tävlingsledare! Vad var det som skulle haft fler prickar på Jonas BMW?
Visst har han skruvat under huven, men jag misstänker att de flesta turbobilar som var närvarande hade en smula mer laddtryck än standard.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag har BARA 223% mer effekt under locket än std
Bromsar: ja std saab men inte V4
Chassi: Lätt ombyggd bak och castern fram är ca 3grd mer.
Fjädar och stötdämpare är LÅNGT från std
Men vad hjälpe det?

Lennart Mäkinen:
Hur fan ni än gör med klasser mm kommer det alltid finnas som inte är nöjda. Så skit i klassera istället och lägg banan ca som den var så blir föraren viktigast.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Jag tänkte om ni missat detta jag skrev på Lazzats forum med anledning av banans utformning. Som ni vet så får farten inte överstiga 80kmh

Citat:
originally posted by MagnusT
Jojustdeja, jag la banan i ösregnet i fredags tillsammans med Gustav.

Min grundtanke var att den skulle kännas ganska snabb trots att vi måste hålla nere farten pga SBF-reglerna. Om någon tyckte banan var _väldigt_ långsam så körde ni kanske inte fullt ;-)

Sen försökte jag få den så att den absolut inte gav någa _onödiga_ extra fördelar till bilar med massa hk/kg och/eller AWD. Det är klart att det alltid går fortare med såna bilar men tanken var att försöka utjämna oddsen så gott det gick. Bra däck är dock självklart väldigt utslagsgivande, så r-däck gav garanterat bättre tider.

Den "elaka" knixen på halva banan (direkt efter den "raka" zickzacken) var där delvis för ovanstående men också för att man skulle lära sig att planera sin körning ;-) Dvs att titta ett antal portar bort hela tiden o därmed tänka på vad man bör göra i god tid. Om man hade problem med den porten (ja, alla hade säkert problem, men jag menar allvarliga problem :-) så körde man troligtvis fel genom de två-tre sista portarna innan man kom fram till den... typ. "Elakingen" var medvetet en dubbelport. Det tvingar alla att ha bilen rak när man kör förbi. Annars blir det lätt så att man kommer in för fort men klarar sig förbi konen precis men med färdriktningen fortfarande ut mot bankanten, dvs man svänger inte runt bilen förrän långt _efter_ konen (och då blir nästa port ännu mer tokfel...)


Sen hade vi den enda riktiga raka accsträckan, in mot mål där man måste få stopp på bilen innan stoppkonen, hehe! Lite chickenrace, hur länge vågar jag gasa och ändå räkna med att få stopp på bilen i tid. Inte lätt alls men otroligt lärorikt IMo. Gasar men några meter till så har man ju även fått en betydligt högre hastighet att bromsa bort... så det slår fel fort och skoningslöst ;-) Alla bilvarianter bör ha haft en ganska bra fart in till den raksträckan (om man planerat sig genom de sista portarna rätt) så det bör inte ha varit någon större fördel med mycket hk/kg här heller... man var ju tvungen att bromsa bort den ev. högre farten iaf så det jämnade osså ut sig. Var tanken iaf ;-)



----


Hursomhelst, var det något ni tyckte borde varit annorlunda eller nåt så kommentera gärna banan här :-) Det är mycket möjligt att det ni skulle vilja ändra på var där av en uttänkt anledning, dvs jag kanske inte håller med ;-) Men det vore skoj o höra iaf!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Här är hela resultatlistan (för er som varit för slöa att gå in på Lazzat o kika alltså


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13188

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tycker klassindelningen är rätt ointressant.
Visserligen är det kul att jämföra tider förare och bilar emellan. Men viktigare tycker jag utmaningen mot sig själv är, att få till det bättre och bättre i varje åk utifrån sin egen utgångspunkt. Det material man själv besitter förändrar ju inte de andras möjligheter/resultat.
En slalombana ska enligt min mening vara i stil med den som Magnus & Gustav hade lagt på Lunda, med tempoväxlingar och inte allt för snabb. En av grundidéerna med konbana är ju det ska vara en utjämnare, och inte premiera extrema bilar i allt för hög grad. Att det sen troligen går fortare med t. ex. en Miata än med en Impala är ju svårt att komma ifrån.

Huvudsaken är att man kan ha kul med sin vanliga bil utan att det kostar skjortan. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Med anledning av klassindelningsfrågan:
Som sagt, man skulle kunna köra antingen med två klasser, rdäck o gatdäck, eller bara en enda klass till o med.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Intressant läsning i den kombinerade resultatlistan! Kikar man där så var ju faktiskt Standard-klassen 1:a och 3:a med en Modified på 2:a?

och tidsmässigt så ser det ut att vara jämnt, några Standard har nockat några konor och trillat ner top6...

Nä, förarinsatsen ser ut att vara avgörande?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Lennart;
Så som jag ser det, så tycker jag att klasserna inte heta Standard eller Modifierat, om nu man som M3an hade (vad jag kunde se) modifierad hjulupphängning, lättat bilen, fjäderbenstag, avgassystem, luftfilter.
Det bör resultera i över 3 prickar.
Riktiga standard bilar i mina ögon var; Honda Civicen, Ford Focusen, Pugg 307an, min bil är inte standard, men med pricksystemets regler så "bör" den slinka in i standard kategorin, bromsbelägg 1p, H&R fjädrar 1p, annat avgas 1p.
Den är inte chippad eller så..

Det är inte förtal eller så, det var bara så jag uppfattade det.
Jag vill inte vara någon paragraf ryttare, men om något inte efterföljs, vad är det för mening att det finns?

Jaja, det spelar ingen roll alls ingentligen, jag hade inte kört fortare för det ... precis som Magnus skrev ovan; dålig på att planera körningen..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17373


Trådstartare
Mattias,
Namnet på klassen kanske var missvisande, men det man kunde få prickar för var följande:
* Modifierad hjulupphängning (Tex. sänkt bil) 1p
* Modifierat bromsar (värre belägg, större skivor osv.) 1p
* Byggt bur eller störtbåge (så du får vridstyvare chassi) 1p
* Lättat (Tex plockat ur reservdäck eller på annat sätt sänkt vikten på bilen) 1p

Såvitt jag vet så hade Jonas bara två av dessa punkter (de första). Ett fjäderbensstag är en del av hjulupphängningen.
Avgassystem och filter gav inga straffpoäng.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41629

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
* Lättat (Tex plockat ur reservdäck eller på annat sätt sänkt vikten på bilen) 1p

Vad får man för straffpoäng om man anti-lättar genom att fylla hela bilen med folk?









_________________
Magnus Thomé
Citera
stoffe
Jakobsberg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 95

Namndispens
Namndispens

Turbo² skrev:
Lennart;
Så som jag ser det, så tycker jag att klasserna inte heta Standard eller Modifierat, om nu man som M3an hade (vad jag kunde se) modifierad hjulupphängning, lättat bilen, fjäderbenstag, avgassystem, luftfilter.
Det bör resultera i över 3 prickar.
Riktiga standard bilar i mina ögon var; Honda Civicen, Ford Focusen, Pugg 307an, min bil är inte standard, men med pricksystemets regler så "bör" den slinka in i standard kategorin, bromsbelägg 1p, H&R fjädrar 1p, annat avgas 1p.
Den är inte chippad eller så..

Det är inte förtal eller så, det var bara så jag uppfattade det.
Jag vill inte vara någon paragraf ryttare, men om något inte efterföljs, vad är det för mening att det finns?

Jaja, det spelar ingen roll alls ingentligen, jag hade inte kört fortare för det ... precis som Magnus skrev ovan; dålig på att planera körningen..



Din bil är nog mer perfekt för bankörning, RS är en tävling där turbo är ett minus...
* tung
* resopnsen innan turbon laddar

En Liten rapp bil med ett styft skassi är det som är vinnare i sammanhanget.

Det största problemet i drivers open är att farten inte får vara över 80km/h, men det var väl ingen som körde så fort?

När reglerna gjordes så utgick vi ifrån förra året, men i år så var banan mer utjänmande mellan bilarna och satte hörgre krav på föraren.

_________________
Christoffer E
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag kan ju säga att klassfrågan var en liten huvudvärk som vi hade. Problemet var att vi bestämde klasserna innan vi hade lagt bana pågrund av strul från min sida så kunde vi inte lägga banan förens på fredagen och då var ju klassreglerna redan klara.

Jag kan nämna hur vi hade tänkt oss med klasserna osv.
Anledningen till att vi hade klasser från första början var att förra året så var det rätt stor skillnad mellan lilla och stora klassen som det hette då. Det vi ville var att separera dom som hade standard bilar, mildare trimm/modifieringar och bilar som har mycket gjort. Tex så kändes det som att en Evo på 400 hk med öhlinsben och responssytem kanske inte ska köra mot en original nissan 200sx. När man har klass sytem så finns det ju tyvärr alltid några som ramlar igenom och alla kan inte bli nöjda. Nu när man tittar i backspegeln så kan man ju säga att det var dummt att ha det med den banan som vi hade men det blev dock uppenbart först när det var försent.
Det som är olyckligt är att Drivers open som denna tävling kördes som inte riktigt är utformat för våra behov bla med max hastigheten på 80km/h och relativt hårda bestämmelser på vilka bilar som får ställa upp . Fördelen med att köra under drivers open är dels att dom som kör är försäkrade genom SBFs försäkringar för skador på 3dje man plus att dom som har licens inte riskerar den.
Vi ska ta och sätta oss ner och diskutera detta nån dag nu i veckan och fundera på vad som kan göras till nästa år.

För övrigt så är det alltid trevligt med lite kritik så keep em coming som dom säger där borta över havet.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Eftersnack
2003-09-20 Lazzat RS Challenge Lunda flygfält
<<   1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (16916 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande