Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Hur köra slalom? Attack? Mjukt? Analys? Kul! | 7441 besök totalt |
Gunnar som satte näst bästa tiden i den här slalomen körde en Se7en otroligt mjukt o fint. Inte så mycket av o
på med gasen utan med mjukt men otroligt snabbt flyt. "Kotten" som satte bästa tiden kör en Caterham superlight. Han kör med fantastisk precision och repeterbarhet mellan åken. Men han har ett klart snäpp mer attack i körningen jmfrt med Gunnar på andra plats. Jag kom på tredje plats med dunderklumpen. Jag kör mycket av/på både för att justera vart jag är på väg men också för att ha maximal hastighet varenda meter (märks till exempel att jag gasar _mellan_ konerna in mot mål trots att varje port är tajtare och tajtare. Gunnar flöt snyggt med en gas, en fart genom det partiet. Om jag skulle köra så med min 2-3 ggr tyngre bil så blir jag hjälplöst efter i tid. Hursomhelst, kul att fundera på hur olika man kan uppnå goda resultat och jämföra. Jag har logg och film bara på mitt åk. Jag vet att Kotten som vann filmade sina åk. Kanske dyker upp? Här är mitt åk: http://www.youtube.com/watch?v=7osRp (klicka på "HD" till höger under videon!) och mina loggfiler: https://rejsa.nu/im/_log_general/log Min logg (från filen som är bifogad är ovan): https://rejsa.nu/im/_bantraffar/3-ne _________________ Magnus Thomé |
||||
Så här väljer jag att köra
http://www.youtube.com/watch?v=llk9k Blandning mellan mjuka viktförskjutningar men ändå ganska snabba rörelser för att hålla bilen i liv och inte hamna i understyrning i fall jag missar. _________________ Mattias Stahre |
||||
Intressant. Nu är banorna ganska olika men jag tycker mig se att du har mjukare rattrörelser medans jag
oftast "vrider till" så snabbt jag kan när det är dags att byta riktning? osäker men jag tycker det verkar så iaf? _________________ Magnus Thomé |
||||
Skillnaden på körstil mellan Kotten & Gunnar kan nog i alla fall delvis förklaras av effektskillnaden & skillnaden i gassvar som fås med insprutning vs förgasare.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
och ändå inte mycket som skiljer i tid Vet du ungefär vikter och hk i deras bilar? _________________ Magnus Thomé |
||||
Stor, tung bil, medelstark motor=man får jobba hårdare, ratta mer.
Sämre precision i rattrörelsen, men man kan ofta ta igen förlorad kurvhastighet mellan konorna med motoreffekt. Detta är mina klena erfarenheter av att ha kört dunderklumpen nr. 1 i Superstage, Opel omega. Provkörde en Speedster för nån månad sen, det var en helt annan värld. Plötsligt insåg jag hur det ska kännas när en bil svänger, inte kränger... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Precis så tycker jag också att det ser ut. Miatan är inte alls understyrd och det syns ju tydligt genom att jag ibland mitt i kurvorna rätar upp ratten. Sen att A-sprinten är mycket snabbare bidrar ju också till en annan rythm i körningen där jag inte behövde de mkt input för att svänga bilen. Den liksom balanserar från höger till vänster ganska bra. Är ju svårare på så vis i den långsammare banan ni körde. _________________ Mattias Stahre |
||||
Nu har jag ju ingen film från A-Sprinten... Men väl en gammal slalomfilm från LazzatRS på Lunda. (För lite vidvinkel dock, man ser inte riktigt ratten)
Jag kör nog mer som Magnus, fast kanske inte riktigt så spattiga rörelser... Fast jag försöker ta det lugnt med attacken så att jag inte blir för sen i portarna. Sen blir det ju iofs en annan sak med en undermotoriserad tokunderstyrd FWD. http://www.youtube.com/watch?v=xVmXM |
||||
Här är från förra konbana deltävlingen
Jag med R-Däck denna gång http://www.youtube.com/watch?v=x3lKo Supersnabba Lasse http://www.youtube.com/watch?v=hfS9w _________________ Marcus Lewau LMS Banracingsektionen G3 Racing |
||||
Varför ändra ett bra koncept Klart är ju att olika bilar kräver olika handlag. Men en annan del av myntet är att samma bil faktiskt går att köra fort på så olika sätt. Det här tycker jag alltid har varit ganska fascinerande. _________________ Magnus Thomé |
||||
Efter att ha kört challenge några gånger har jag kommit fram till att full attack är det som fungerar bäst för mig och min bil, ~300 hästar, 4wd på 1180 kg med R-däck. Evon är väldigt jobbigt understyrd i konbanor när man mesar och försöker köra snyggt. Mer attack så blir den mer överstyrd.
Problemet när man börjar attackera hård är att det är lätt att glida ut och missa idealspåret och då rinner ju tiden iväg. Om man inte hittar runt banan till 100% tror jag man sparar tid på att åka rätt spår. Iallafall börja dagen med att köra lite försiktigare och hitta rätt linjer, sen dom sista körningar så kan man börja attackera mer och mer. Så fort jag har råd ska jag köpa en Performance Box o lägga upp lite hård-attack loggar här. Här är en incar i min bil från challenge, tyvärr har jag ingen film då det går lite fortare. (Åker med mycket mer attack på körningarna jag inte har film på) http://www.youtube.com/watch?v=MrNF- _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
Upplever exakt det du skriver med min evo oxå! om du inte visar bilen vem som bestämmer vill den gärna göra lite som den känner för hehe. Vad har du för koppling i bilen eftersom du kan göra sånna goa starter? Min gamla ACT ville inte riktit va me när jag testade själv _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Jag tror skillnaden mest handlar om att små lätta bilar svänger in ordentligt och har oftast betydligt högre rattutväxling, så man behöver inte vara lika "hyper" bakom ratten som i en dunderklump. Därtill går de lättare att balansera på trotteln, som ytterligare gör att man inte behöver svänga lika mycket framtill, utan svänger en del baktill både i gas men även i motorbroms kan man få bakdelen att hjälpa till. Ett annat skäl till att de som kör seven blir lugnare är att man tenderar skrubba av hastighet på ett annat sätt.
Jag körde Focus STn en gång, och den var betydligt mer "arbete", just för att den inte svängde in lika bra. (ska tilläggas att jag är inte alls på den nivån som Gunnar är i sin ...) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Porsche klubben har i många år kört mycket konbana.
De som är bäst och kör snabbast kör mjukt och låter bilen jobba, väldigt lite på sladd. Nu finns det dom som kör snabbt med en aggressivare körstil också, de har då ofta en väldigt preppad och hård bil. Nu är väl kanske Porsche (911 alltså) en lite speciell bil med sin bakvikt som gynnar en mjukare körstil. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
En person brukar köra Vit Porsche 911 på Lazzats konbanor och han kör verkligen inte mjukt utan jobbar med gasen och viktförskjutningen. Den kränger och sätter sig ganska mycket i chassiet men fort går det Men det är mycket möjligt att det fungerar att köra lugnt också. Troligen är de så för de flesta förare iaf men inte alla. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Jovisst, man måste jobba med gas, broms och lastväxel hela tiden med en elva i slalom om det ska gå fort. Men det kan fortfarande gå mjukt till. En av våra bättre förare kör en relativt standard Carrera -86a med gatdäck och han kör ifrån allt i porscheväg som inte har r-däck, ofta är han före även r-däck bilarna också. Det som imponerar är att det är så mjukt kört att det inte alls ser snabbt ut. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag tror jag vet vem du menar, jämna tider också. Verkligen underhållande körning även på Challenge där 1:20,60 är en mycket bra tid och snabbaste Porsche på nuvarande bansträckning Den körs för tredje året i rad. hmmm....det är en tämligen exklusiv klubb den där under-1:20-klubben, å dit är det ju inte så långt. Svårt att säga då vad som är rätt och fel men jag tror nog det är som det skrivits i några inlägg ovan att det beror på........... En sak jag tror på är att inte ha för brådis att sätta den där bra tiden direkt på morgonen utan se det mer som övningskörning/finslipning av tekniken, sedan försöka kräma på lite mer senare på dagen. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
Dom få gånger jag kört konbana så har jag kört absolut snabbast när det varit full attack. Bromsa stenhårt inför varje kona och ta dom snävt. Alltså inte ta ut svängarna och försöka undvika bromsen.
Jag körde flera sekunder snabbare med min bil när jag började attackera på detta vis _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Hur köra slalom? Attack? Mjukt? Analys? Kul! | 7441 besök totalt |