Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Understödjande gas inför kurva med TURBO? | 1 besök senaste veckan (4218 totalt) |
Hej!
Är det bara övning som gäller för att hitta lagom understödjande gas (så bilen balanseras upp efter inbromsning) med turbo-bil? Eller har jag missat nåt bra tips? Känns som vi turbo-förare måste kliva av bromsen tidigare för att gå på med lite gas under lite längre tid för att få rätt lastfördelning i kurvor? _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Jag har inte upplevt att motorn inte skulle kunna leverera tillräckligt med stödgas i vid något tillfälle. Men däremot så kan jag tycka att det ibland är lite störigt att inte få full effekt precis när man vill ha den. I hårnålen på Knutan går jag på full gas ungefär mitt i kurvan, när sen turbotrycket börjar byggas upp mot slutet av kurvan får jag släppa på gasen för att sen när kurvradien är tillräckligt stor kunna gå på fullt igen.
_________________ Pär Hylander |
||
Fuling << OK, får prova lite stepp-dans på koppling och broms nästa gång. Jag har ju inte frihjul som du.
Pär H << Hmm, OK. Då är det nog jag som behöver övning. Tillräcklig kraft för lastfördelning måste jag ju ha. SBS helt enkelt! Tackar! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
johann:
citat: Kör med Heel&Toe då! Du han före Just vid nerväxling innan en böjar det är där frihjulet har sitt stösta pluss. Man behöver inte vara Freddas Stär(det vart nog den bästa stavningen på länge ) för att hinna med Edit: Bör kanske försöka tala om varför man bör använda häl/tå, eller är uppenbart???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Magnus K:
En sak till hur reagerar din pisshok när du gasar och bromsar sammtidigt??? Viss bilar har "förnessen" att stänga av laddtrycket eller dylikt när man försöker använda fler pedaler en åt gången. Hmm en jättebra finnsess _________________ Johan Sjölinder |
||
900/9-3 SKA ha den finessen.. även min gamla bil ska göra så, men det verkar vara urkopplat på nått sett. För när jag vänsterbromsade på en parkering i vintras gick mätaren upp på fullt laddtryck Undrar om det är bra för min "starka" låda
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
citat:
Undrar om det är bra för min "starka" låda Det är väll ingen som sa att du skulle slänga in hela stöven i pannrumet på en gång utan man måste mata monstet med en lite bit åt gången så han inte somnar. Skickar man in hela skodonet på en gång så är det som att kliva honom på pungen. Han blir rosenrasande och förstör klenaste länken i kedja och i ditt fall drevhögen. _________________ Johan Sjölinder |
||
Ursäkta om jag stör tråden lite men det där var nog den bästa förklaringen jag har hört på länge _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Nu gick det iofs bra att köra sönder den utan att bromsa.... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Ah, helt rätt! 9-3:an sänker laddtrycket till grundladd vid broms... Men även där har jag iaf i runda slängar 150 hkr att fördela om vikten med. Risken är nog bara att när jag väl kliver av bromsen, så sticker laddtrycket iväg upp... Då kan det nog spinna lite på innerhjulet. Jaja, bara att inse att jag ska börja köra med 924:an. Få hästar (men mycket rost! ) men kanske ger det mig en bättre grundteknik? _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Nu är det ju så att man inte skall åka med mycket gas när man vänsterbromsar, utan precis så mycket att man precis har driv(lite laddtryck).
Bromsa mer så släpper man också lite på gas och när man sen när man släpper bromsen och går på med gasen har man driv direkt. Balansen mellan gas och broms tar ett tag att nöta in. Vill man därimot ställa upp skrotet kan man gas till lite sammtidigt som man stampar till bromsen med vänsterbladet och rycker i ratten. I många fall räcker lastväxlingen fär att få rumpestumen att dansa. Största grejen är att få en mjuk övergång mellan broms ock ax och man man kan använda lastväxlingen bak/fram broms/ax för att hitta maxgrepp. Är ett hel... att försöka förklara något som sitter i ryggmärjen. Skulle förvåna mig om man skulle stjuta lådan lättre för att man vänsterbromsar snare skona lådan med det gäller att kordernera blana rätt bara. _________________ Johan Sjölinder |
||
Din SAAB går som sagt ner till grundladdtryck vid broms men detta är ganska lätt att av hjälpa.
om du kollar på länkaget till bromspedalen så kommer du hitta ett gäng sladdar (2st?) en av dessa är till bromsljuset och den andra är till laddtrycksregleringen, koppla ur den som är till laddtrycket och du har alltid tillgång till fullt laddtryck. Tyvär kommer jag inte ihåg vilken som är vilken från när jag utförde denna operation på min 9000 men det vet nog grabbarna på www.stcs.nu . En smart grej är att koppla den sladeen till en brytare som du placerar på valfritt ställe och du kan sänka laddet till 0.6bar om jag inte minns fel när du ska låna ut bilen eller bara vill köra snålt. _________________ Jonas Törnqvist |
||
HäHä Jag ser det hela framför mig Kan inte sluta flina..... /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Tror du det skulle funka på en 9-3 T5 -98..? Hade vart skönt att slippa tappa allt ladd när man närmar sig en kurva. Samt att "slå av" när kompisar kör bilen.. Mvh! _________________ Daniel Abrahamsson |
||
Hur gör ni om ni häl-tåar och vänsterbromsar? Känns som det blir ett jäkla vandrande med fötterna. När jag vänsterbromsar brukar jag främst vilja göra det i ingången, för att slippa understyrning. Om jag häl-tåar måste jag ju släppa bromsen ett kort ögonblick vid ingången, när jag byter fot, och bromsa i svängen. Det tycker jag gör det lite svårt att balansera bilen på ett önskvärt sätt.
|
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Understödjande gas inför kurva med TURBO? | 1 besök senaste veckan (4218 totalt) |