Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3, ... 17, 18, 19   >>
14 besök senaste veckan (196372 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



Tellskog skrev:
Men har räknat på lite siffror så 200-250 kusar blir det med respons påslagen då...

Vad skall du köra med för växellåda? Själv var jag orolig för min växellåda när jag byggde en 1380cc-motor med beräknad effekt runt 110 hästar (Fast den står ju fortfarande ostartad sedan 8 år så då håller växellådan bra )

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Henrik Tellskog
Trollhättan
Här sen Jan 2004
Inlägg: 32



Förstärkt A+ hus med Jack Knight rakskuret helavägen 4-växlad tätstegad, med rullagrat mellandrev + Salisbury LSD. Om det håller, det vet i fan... Bara testa o se

_________________
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 TURBO -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Henrik Tellskog skrev:
Förstärkt A+ hus med Jack Knight rakskuret helavägen 4-växlad tätstegad, med rullagrat mellandrev + Salisbury LSD. Om det håller, det vet i fan... Bara testa o se


Nu är det inte bara Saabar som kommer att sprida växellåds drev över hela stan
Kaj kommer att få sällskapp.

_________________
// Jani Hast
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Hmmm! Jo så kanske det är, jag har std a+ låda i min koja och den ger 100hk bromsat och det har hållt nästan 600mil hittills men man vet aldrig den kanske dör direkt nästa år jag har hört att 100hk ca är gränsen för vad lådan håller för. Mini Era turbon hade ju 95hk och ngt högre vrid än min motor men de hade jätte stora problem att få lådorna att hålla.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



Henrik Tellskog skrev:
Förstärkt A+ hus med Jack Knight rakskuret helavägen 4-växlad tätstegad, med rullagrat mellandrev + Salisbury LSD. Om det håller, det vet i fan... Bara testa o se


okej! Det verkar som om du gjort vad du kan för att få lådan att hålla i alla fall

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare

Nu börjar fälgarna åtminstone ta form!!!


Jag är riktigt nöjd med resultatet på fälgarna så nu börjar jag lite smått att bygga bromsar, det blir volvo ventilerade och slitsade 240 skivor och 4-kolvsok fram och sierra xr4i bakbromsok med fiesta oventilerade skivor bak.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Jonasson
Norrköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 12



Fasan va najs fälgarna ser ut thumbs up

_________________
"Jonasson" aka Jonas Jonasson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
visst blev fälgarna fina, jämför med tidigare bilder!


Här har vi en bild på ett av däcken som ska sko fälgarna, det är ett Avon däck.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Jonasson
Norrköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 12



ser myyyycket klistriga ut, vad är det för avon? *nyfiken*

_________________
"Jonasson" aka Jonas Jonasson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jonasson skrev:
ser myyyycket klistriga ut, vad är det för avon? *nyfiken*


det är Avons formel ford däck 13" fälg 21"höga ca 185-195 breda.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Lite uppdatering!!!

Jag var uppe i fagersta för ett par helger sedan och köpte 2st nästan helt nya kevlarstolar samt nya aldrig använda 6-p bälten. Man sitter som en gud i dessa stolar och så väger de knappt ngt alls

För övrigt så letar jag fortfarande garage för att kunna börja jobba på bakvagn och kaross mm.




_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare


Conny Ljungfeldt i Tore Helles superkoja

Tore Helle var norrmannen som flyttade till Trosa och körde vad som i början av sjuttiotalet kallades "Sveriges bredaste racerbil", en Elva som Helle vidareutvecklat. Men det skulle komma mer. Tore hade stora planer på att bygga Sveriges första Formel 2:a och började med att skapa sig ett F3-stall med Marchar till herrar som Conny Ljungfeldt, Eje Elgh, Conny Andersson och Anders olofsson. Formel 2 blev för dyrt men en avancerad Formel 3 vid namn Viking konstruerades. Bilen var aningens tung och hade problem med tillförlitligheten men lyckades ändå plocka hem ett SM genom Conny Ljungfeldt. Denne vann också det ena av de två heaten i Monacos klassiska F3-lopp och låg tvåa i finalen innan han tvingades bryta. Imponerande resultat och man undrar vad som kunnat bliva om pengarna inte tagit slut.

Men Helle skapade också superkojan på bilden. Av orginalkoja återstår ramen runt rutorna, sedan är front, skärmar, bakdel och dörrar i plast. Bilen hade rörram och hela karossen kunde lyftas av som en helhet. I förhållande till orginalkojan är den som synes kapad nertill och fronten förlängd med 25 cm. Hjulupphängning, fjädring och bromsar var desamma som hos en Formel 2:a. Fälgar och däck var 13 tums med tio tums bredd fram och hela 15 bak. F2-dimensioner där också alltså. Motorn som satt placerad bak i bilen var en -72 års 2,4 liters Porsche från 911S som modifierats av fabriken vilket innebar specialtoppar med tolv tändstift typ 911R. Info från herr Lutgård. Det hela gav 258 hk. Så var det i vanliga fall, men vid tillfället här på Knutstorp då bilden är tagen satt det en 3-liters Porschemotor i som utvecklade 330 hästar. Bilen vägde 550 kg, var 119 cm hög, 180 bred och 320 cm lång.

Under året körde oftast Torsten Palm bilen, men även Eje Elgh vid ett tillfälle, men det var först här på Knutstorps hösttävling med Conny Ljungfeldt som bilen verkligen fick fart. Kojans uppsyn var onekligen extrem och uppkäftig och här lämnade ekipaget allt motstånd efter sig. Något som var en blandad upplevelse eftersom konkurrenterna bestod av sköna klassiska sportvagnsprototyper plus Lundgårdhs RSR-Porsche, och att då se en koja köra skiten ur dessa vackra skapelser fick mig att lida alla helvetes kval. Hade man kunnat ta till sig vad bilen egentligen var hade man väl kunnat acceptera bilens snabbhet lite lättare. Men vem övertygar en tonåring med bara fakta?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558




_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Gripenland skrev:
Avon ACB10 thumbs up
https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp#Avon


Så heter däcken jag ska ha!!!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Bygg den och sälj den till mig!! Fick sådan ***** vill ha attack att det inte är sant! Byta mot en 205 gti?

_________________
Rachid Rachid
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



Henrik Tellskog skrev:
Köpte den typ halv färdig av en kille i Ullriceham. Det är en Mini 1000 med 12G940 topp ...? konstigt nog eftersom dom sitter på 1275 osv. SU turboförgasare med turbon monterad på sida av motorn. Men den skiten slängde jag ur. Trollspeed bygger en ny motor åt mig från grunden en 1275 då. Bromsad och mappad blir den när den sitter i bilen, Tommy på Trollspeed har mycket o göra nu o motorbänken är upptagen av någon rallycross stjärna... . Men har räknat på lite siffror så 200-250 kusar blir det med respons påslagen då...



Hur ska du få det att hålla? Eller du byter ut kolvar,stakar osv?

Jag håller också på med en 1275 turbo koja... Men jag är nöjd med 100-120hp. Ett komplett MG Metro tubo kit har jag satt på så jag får göra en "låda" i torpedväggen... Tror "lådan" ska på plats imorgon! Men jag tänker köra med orginal topp och kent 286 kam... För jag har fått för mig att man får bättre botten drag om man har orginal komp, men vid kanske 3500 varv så blir de nog också en jävla kick...

Någon som kanske har lite andra tips??

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Idag har jag fixat lite med motorn och rengjort samt plockat bort lite delar såsom insug mm. Detta för att den ska va behändigare att jobba med då jag ska börja bygga bakvagnen och man då vill kunna provmontera motorn. Nästa vecka så skall jag handla rör och börja bygga Jag har även börja fundera på hur jag ska lösa vxl-länkaget till motorn, men jag fick tipset att det går att dra ingående stag frammåt genom att fixa ett nytt lagerläge i fram på lådan och flytta staget, vi får se hur lätt det blir men vad jag hört så ska det inte va speciellt svårt




_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



I Februarinumret av Kit Car kunde man läsa om en bakhjulsdriven, Yamaha R1-motoriserad Mini med rörram. Det verkar nästan kriminellt skoj

Det är Z-cars som gör dem.
http://www.zcars.org.uk/mini/mini_main.htm

_________________
Göran Karlsson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jo jag hade sett en sån i GB men de motorerna blir tyvär lite för mycket för min ekonomi om man sedan ska köpa en backväxel till dessutom, men häftiga är dem

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jaha då har bygget börjat ta lite fart då med min nyrenoverade svets samt varma kläder så började jag bygga bakvagn idag. Ngn motorlyft har jag ej, dock ett lyftbord som är otroligt praktiskt vid sånna här tillfällen. I morgon så börjar jag nog lite med bärarmarna och så.






_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Cooper Killen skrev:


Conny Ljungfeldt i Tore Helles superkoja


Hejsan,
jag trodde att det var Tore Helle som konstruerade Viking och superkojan, men fick det senaste numret
av tidningen MotorSport i veckan. I denna fanns en artikel om en freelance designer vid namn Len Terry.
Rubriktexten var lite smårolig:
"Colin Chapman and I came from different planets. We admired each other but were not on the same wavelength.
He didn't appreciate my sense of humour, and I didn't appreciate his lack of one".


I alla fall, ett utdrag ur texten:
After an attempt to sell build-it-yourself car plans failed, Len worked on a Porsche-powered silhouette Mini racer;
when it won its championship, owner Tore Helle asked him to design him an F3 car, the Viking.
once again money ran short and a good design faltered, leaving Len out of pocket.......

Lite historia, om det finnes intresse....

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3, ... 17, 18, 19   >>
14 besök senaste veckan (196372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande