Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19   >>
14 besök senaste veckan (196372 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Widell skrev:
Riktigt nice. thumbs up Vad är det för färg? Jag har letat efter nåt liknande. Gärna att matcha med en mörk gråmetallic.


Färgkod kan jag ta reda på men det är en USA Ford färg

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Mycket snygg färg. Allt ser mycket bättre ut nu när det kommit färg på den. Då är det bara resten kvar nu då

_________________
carl-magnus björk
Citera
f3jj4n
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 7



Tja Kristofer!
Har kikat igenom hela tråden nu och det ser riktigt nice ut, ser fram emot då den är klar, tror det kommer bli grymt. Verkar bli mycket effekt och lite vikt, bara den inte lyfter
//Jared

_________________
Jared Forsgårdh

Nissan 200SX S14 -95
Citera
Henrik Tellskog
Trollhättan
Här sen Jan 2004
Inlägg: 32



Snyggt Kristoffer!

Jävligt fin färg du valt, ser riktigt läcker ut. Önskade jag hade samma tid och motivation som du. Hoppas du får ihop den till våren så man kanske får se en glimt av den. Keep it up

_________________
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 TURBO -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Henrik Tellskog skrev:
Snyggt Kristoffer!

Jävligt fin färg du valt, ser riktigt läcker ut. Önskade jag hade samma tid och motivation som du. Hoppas du får ihop den till våren så man kanske får se en glimt av den. Keep it up


Citat:
Tja Kristofer!
Har kikat igenom hela tråden nu och det ser riktigt nice ut, ser fram emot då den är klar, tror det kommer bli grymt. Verkar bli mycket effekt och lite vikt, bara den inte lyfter
//Jared


Kul med uppmuntringar

I helgen monterades en del detaljer så som pedalställ mm. I veckan kommer nog styrrack och bärarmar mm komma på plats, uppdaterar med lite bilder när jag kommit lite längre.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Bygget går sakta men säkert frammåt.



I helgen revs motorn i delar, mycket sot, troligtvis igensatt vevhusventilation. Annars va det inte knappt en endaste repa i loppen och lagren nu skall jag rengöra alla delar och sedan beställa lager, kolvringar, packningar mm.



En del detaljer har fått färg och ihopmontering är påbörjad.



Tanklock, ingen tvekan om vad som skall fyllas på med här. Men är det bensin eller sprit?



Kylaren skall på plats likaså är det dax att be ngn bygga mig en tank.................mall finns.



Pedalställ med broms och koppling sitter på plats, tillverkade även ett litet fotstöd.

Det var allt för idag, mer bilder framöver.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jobbet rullar på finns kanske inte så mycket att visa i bilder men iaf.


Ganska fläskig!
Bakljusarmaturer på plats samt att hela spoilerkittet sitter skruvat på plats, nästa steg är att plasta fast stötfångarhörnen med breddarna bak sedan är det bara slipa och spackla som f-n.


Nästa mål, att göra klart spoilerkittet så att jag kan lämna det på lack.


Testar lite med 1st fälg, kommer nog åka på 15" på gatan och dessa 13x8" på banan.


Blocket rensat för lack och rengöring, trots 18000 mil så är motorn mycket fräsch. Inte en repa i varken vev eller ramlager. Enda man kan konstatera är att motorn är lite för lungt körd och att den gått med lite för högt vevhustryck/igensatt vevhusventilation. Den var enormt sotig innuti.


Jag slipade bort lite gjutskägg samtt snyggade till blocket på insidan så oljan rinner tillbax bättre, har även viktjusterat kolvar och vevstakar.


I veckan skall jag beställa nya ringar och lager samt packningar till motorn så jag kan börja sätta ihop den igen. Nya rapporter kommer så småningom. Kommande jobb är kylsystem med kylare och värmepaket mm vi får se om det kanske är klart efter helgen.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Bygget rullar på....................

Mestadels har jag ägnat tiden åt att göra iordning motordelar, dvs tvättat blästrat och lackat vev och kolvar sitter på plats i blocket, nästa steg är att sätta ihop den nyportade toppen. Passade även på att mirafräsa ventilsätena när jag endå var i farten.
Handlat lite bling också iform av en Bailey motorsport dumpventil, en Bosch soppapump, snap-off rattnav. Dessutom så har jag renoverat torkarmotorn och mekanismen till det och monterat i bilen.
Så sakta men säkert börjar det bli en bil uppdaterar med lite mer bilder så snart det finns, håll tillgodo med bilderna nedan så länge.
Kanske hinner bygga klart tråget i helgen och då kommer det bilder på detta.


Lite packningar mm kom i en låda från Speedparts


Emblem rensad ventilkåpa förståsigpåarna kan få fundera över motorvalet


Snaaart så blir det färg på dessa delar oxå...................... thumbs up


Snap-off navet, inte FIA godkännt men riktigt bra och tight låsning.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johnson
Götene
Här sen Jun 2005
Inlägg: 94



otroligt underbar! Sagt de förr men säger de igen

En tanke som slog mej som jag kanske missat, blir de nån vinge på taket? Skulle enligt mej vara brutalt fräckt på den

_________________
Peter Johnson
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



Slänger iväg en gissning på en Saab spis och en med tändkasset så ja hoppas på antingen en 2.0T eller en 2.3T och T5 modell??

Va kanske mest paketet från Speedparts men även uttaget för tändkasset som gjorde de ganska givet att de e en Saab spis iaf

/ Jon

_________________
Jon Rolfsson
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



Jon_R skrev:
Slänger iväg en gissning på en Saab spis och en med tändkasset så ja hoppas på antingen en 2.0T eller en 2.3T och T5 modell??

Va kanske mest paketet från Speedparts men även uttaget för tändkasset som gjorde de ganska givet att de e en Saab spis iaf

/ Jon


eller så tar du och läser tråden så står svaret redan i början

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



Racetec skrev:
Jon_R skrev:
Slänger iväg en gissning på en Saab spis och en med tändkasset så ja hoppas på antingen en 2.0T eller en 2.3T och T5 modell??

Va kanske mest paketet från Speedparts men även uttaget för tändkasset som gjorde de ganska givet att de e en Saab spis iaf

/ Jon


eller så tar du och läser tråden så står svaret redan i början


ehh.. precis min tanke också

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



Ja alla sätt e bra utom dom dåliga

Men jag ber herrarna så hemskt mycket om ursäkt

_________________
Jon Rolfsson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Johnson skrev:
otroligt underbar! Sagt de förr men säger de igen

En tanke som slog mej som jag kanske missat, blir de nån vinge på taket? Skulle enligt mej vara brutalt fräckt på den


Finns ideér om en takvinge, infästning kan göras i burfästena men jag kommer börja med diffusorn i bak och se hur den funkar om det finns behov av en vinge eller inte.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
OttoGrynfot
Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Lackarn undrar hur snart?

MVH Tobbe
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
ottOGrynfot skrev:
Lackarn undrar hur snart?

MVH Tobbe



Jag har vilat med slipandet under en tid men planen är att vara klar under maj månad så att du kan få delarna snarast och göra det sista när det passar dig, ingen brådska för min del det finns massor jag kan innan jag behöver delarna.

Mvh

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
nismo32gtr
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej, vilket bygge!! Du är en inspirationskälla utan dess like.

Skall över till england i sommar och köpa med oss kit från z-cars dock så såg jag at du skrev att det såg svårbesiktigat ut. Är det vikt/effekt-förhållandet du tänkte på eller något annat som man borde veta om

Ut i garaget och nu så du kan slänga ut en ny uppdatering till oss nyfikna.


Mvh Andreas

_________________
Andreas Dahl
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Liten uppdate!

Sakta men säkert går det frammåt i garaget, en del saker börjar komma på plats så småningom. Jag jobbar vidare på motorn samt gör mallar till rutor och tank mm.



Köpt på mig en varvräknare, ville ha en som inte var graderad till 12000 rpm då det endast känns patetiskt för en motor som varvar max 7500.

Frågan är vilka mätare man skall ha? och då tänker jag främst på fabrikat och inte på vad de skall visa. Man vill ju ha ngt som visar rätt, men inte för 2tsek per mätare. Kinamätare finns i mängder men frågan är hur kvalitén är på dessa eller är det bara "bling" VDo gör en enkel och säkert bra serie för 400:- mätaren som är överkommligt.



En Bailey dumpventil samt en ny Bosch 044 pump har även införskaffats. Baileydumpen är en hyllvärmare som en kompis haft liggandes, däremot pumpen är ett ebay fynd för 1000kr frågan är om man skall bygga catchtank nu när man ändå är i farten.



Trösklarna börjar att ta sig, här har de fått lite färg på sig för att man skall kunna urskilja vart jag skall spackla mer. Även dörrarna har passats in, lättade och fina (2kg/st) ståldörrar som skall kläs med aluminium på insidan.



kan nog bli rätt snyggt när det är klart.



Även bakskärmarna börjar ta form. Lackering av dessa delar skjuts lite på så jag hinner snygga till dem ordentligt under semestern.

Mer uppdates kommer så småningom

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Sommarn börjar sakta lida mot höst och jag har inte varit så mycket i garaget men en del har blivit gjort och nuskall jag försöka jobba på så att denna blir körduglig till i vår.



Spakställ från toyota Carina -90? är gjort för vajer och har byggts om för att få kortare slag (Quickshift) samt att komma upp i en bra höjd nära ratten. Drivknutsdamask som damast blev lagom rejsigt
Rolig bil i bakgrunden, tyvär otursförföljd och har stått mer i garaget än rullat på vägen.



Efter mycket strul dök äntligen fjädrarna till stötdämparna upp nu kan jag sätta dit dem när det är dax.



Var hos Persåkers i strängnäs på onsdagsträff och passade på att köpa riktiga mätare Autometer Sportcomp



Spakställ och handbroms monterat i bilen, som synes så har bilen blivit ganska dammig innuti redan måste se till att få i rutorna så det inte dammar in.



Motorn är nästan helt klar och det som jag nu håller på med är att göra klart tråget, det blev tillverkat i plåt och ombyggt för att bärarmarna skall få plats bla.




Jag har även sattit i ny framruta, monterat dörrhandtag, låskistor, dörrlister, värmepaket mm. Kanske inte så spännande att ta bilder på Nästa steg är att slipa klart den sista glasfibern och få iväg den till lackarn, tyvär tar det en helvetes tid men det är bara att slita så det blir klart.

Skall börja med lådan som jag tvättade av i hetvattentvätt nu i helgen, bla så skall en quife diffbroms inhandlas och lådan skall förses med oljekylare och pump till den. Frågan är sedan vad man skall stoppa i för koppling? Sinter eller organisk, std lamell och hårdare tryckplatta? eller std tryckplatta och annan lamell? Jag får forska vidare och se vad det blir.
Jag kommer även snart börja med bakvagnen som jag skall göra en viss ändring på iform av att jag skall göra en smartare lösning för camber justeringen men mer om det senare.

Thats all folks!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hejsan!

Jag undrar var du köpte dina fjädrar, jag skulle behöva till min bil men priserna här i Sverige verkar helt hutlösa.

Hälsningar // M

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Dignell skrev:
Hejsan!

Jag undrar var du köpte dina fjädrar, jag skulle behöva till min bil men priserna här i Sverige verkar helt hutlösa.

Hälsningar // M


Jag har tagit hem dessa via Roadster bil kostade ca 400.- st vet inte om det finns billigare men jag tyckte dessa verkar helt ok.

/Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19   >>
14 besök senaste veckan (196372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande