Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (67120 totalt) |
Tackar Pga att motorpaketet är så brett så ser ramen lite lustig ut där bak. Men för att svara på din fråga, så kommer dämparna monteras i nedre a-armen och sedan bultas i den profilen som sticker ut ovanför den övre a-armen. Ramen är som du säkert förstår inte helt klar där bak utan ska kompletteras med diverse strävor. _________________ Rickard Sponza |
||||||||
|
||||||||
Kanske dags för en uppdatering, känns som det var ett tag sedan.
Vissa här inne uppdaterar ju nästan var dag.. Hur hinner folk med egentligen? Men det är klart, man kanske ska åka till verkstan istället för att sitta här och drömma Iallafall, styrningen är nu klar Fixering bak motorfästen Nästan allting helsvetsat. Ramen är nu klar till 95% _________________ Rickard Sponza |
||||||||
Ser himla trevligt ut!
Ett par funderingar, bara: Är ett eller flera av motorfästena i "hård" plast av något slag? I så fall, har du tänkt igenom hur, och hur mycket motorn kan röra sig i gummiblocken? Man vill ju inte att de hårda bussningarna ska orsaka brytningar i fästen och/eller ram när det rör sig. Sedan ser jag att toe-stagen sitter mitt på varsitt ramrör... Nu är det kanske inga enorma krafter där, speciellt inte om "styrradien" är liten, men det är inte mycket flex som ska till för att man ska få märkbara toe-förändringar vid gas/broms. Nu går det ju iofs "bra" med gummibussningar lite varstans i Seven och liknande, men å andra sidan finns det nog en anledning till att de flesta som körs seriöst får plastbussningar eller ledlager förr eller senare. Jag misstänker starkt att en del saker jag känner i min Westfield beror på gummit - men jag återkommer om det när jag kommit mig för att byta till plast. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Tackar! Där sitter 3 motorfästen, 2 i gummi och ett i plast. Det i plast sitter längs till vänster på växellådan och de andra sitter längst till höger och lite till höger om mitten. Så när motorn rör sig så blir det ju mest fram och tillbaka (inte sidled) så då vrider det sig i hylsan i plastbussningen. Motorkuddarna i gummi är förövrigt till 240 diesel och känns ganska stumma. Toestagen har jag funderat lite fram och tillbaks över. Teoretiskt sett och även när man kollar på bilderna ser det klent ut, men när man ser det i verkligheten känns det väldigt stabilt faktiskt. Det enda gummit som sitter i bilen är motorkuddarna. Alla bussningar till hjulupphängningen är delrin. _________________ Rickard Sponza |
||||||||
Sant. Men jag känner mig skeptisk iaf. Skall stolen sitta snett i bilen åxå? Som det ser ut på bild iaf sitter pedaler och ratt snett gent emot färdriktningen. Kommer kännas knasigt helt och hållet hur man än sätter stolen. Som om man satt på tvären. Hoppas på en rimlig förklaring _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Jo ni ser rätt. Det är ca 7graders vinkel. Tyvärr är det en nödvändighet att ha det så för att få plats med fötterna. Tror faktiskt att det kommer kännas ganska okej när man är van. Har ju provsuttit ett antal gånger nu och det känns överkomligt. Ratten reagerar man inte så mycket på att den är sned, det var mest pedalerna vilka nu är ombyggda (igen) så nu känns det bra faktiskt Stolen kommer monteras rakt. _________________ Rickard Sponza |
||||||||
Märks att du bygger med saabdelar! _________________ Mattias Broberg |
||||||||
Vadå, att man får bygga om allting för att det ska funka eller? Pedalstället är saab 9000. Rattstång och styrväxel från ford escort. _________________ Rickard Sponza |
||||||||
Tror det syftas på att ratt & pedaler sitter förskjutet i 99/OG900. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||||
95, 96 och även 93 med om jag inte missminner mig _________________ Mattias Broberg |
||||||||
Nu är ramen helsvetsad och satt på pallbockar
Såhär sitter motorfästena Jag har nu börjat fundera lite mer på dämpare. och för att montera dämpare fram, från undre bärarm till övre ramröret, så kommer den luta ca 55grader. Känns som lite väl mycket va? Får fundera lite på det här med pushrods istället kanske.. _________________ Rickard Sponza |
||||||||
Det är alldeles för mycket, är min spontana reaktion. Mina ligger i storleksordning 45° (Westfield wide track), och det är i mesta laget. Om man räknar lite på det så börjar det ju närma sig 2:1 i utväxling, så dämparna rör sig bara hälften så långt, fjädrar och dämpare måste vara dubbelt så hårda, allt flex får dubbel verkan osv... Det kan säkert funka, men det blir onödigt tunga och grova saker. Sedan kanske man även borde räkna på hur mycket utväxlingen förändras genom rörelsen, förresten. Har inte funderat så noga på detta fallet, men det kan ju dra iväg extremt; jämför med hur gasfjädrar till bakluckor brukar uppföra sig t ex. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (67120 totalt) |