Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (67120 totalt)
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Snygga svetsar! thumbs up

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Har fått hem lite prylar





_________________
Rickard Sponza
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110



oj oj oj då dom va fina gött att kläms och känna får komma ut en runda i kväll:)

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4088



sponza skrev:
Har fått hem lite prylar

https://rejsa.nu/im/_2011/13638_2011-04-17-sdc10469.jpg
https://rejsa.nu/im/_2011/13638_2011-04-17-sdc10472.jpg

Protech... är det likvärdigt med Gaz, Avo, Spax etc? Var köper man sånna?

_________________
Calle Olsson
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
calle_o skrev:
sponza skrev:
Har fått hem lite prylar

https://rejsa.nu/im/_2011/13638_2011-04-17-sdc10469.jpg
https://rejsa.nu/im/_2011/13638_2011-04-17-sdc10472.jpg

Protech... är det likvärdigt med Gaz, Avo, Spax etc? Var köper man sånna?


Skulle gissa på att de ligger i samma härad ungefär. Känns bra när man sitter o fingrar på dom iaf
Libell.nu säljer sånna.

_________________
Rickard Sponza
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Har nu hittat 1/2" bultar till dämparna. Var lite svårare än jag först trodde.

Så bara att sätta igång och svarva distanshylsor!


Sådärja. Alla 16 klara. Men man slarvar väl bort hälften och får göra nya sen


och här med fästen till undre länkarmen.




_________________
Rickard Sponza
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Nu är hjulupphängningen bak klar! Lite småpill till ska dit men i stora drag så
Även fram är det snart färdigt så man kan ställa ner den på hjul.
Tänkte dra klart bromssystemet efter det så man kan ut och provrulla i någon nerförsbacke.












Fram börjar också ta form





_________________
Rickard Sponza
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110



Tjusigt värre gött att den snart kan stå själv:)

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110



Tjusigt värre gött att den snart kan stå själv:)

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



Riktigt snyggt! Det är en lite magisk känsla att kunna röra hjulupphängningen upp och ner och se hur det man ritat och räknat på fungera som man tänkt. thumbs up

Vad är det för cylindriska saker du har längst ut på båda sidor om motorn?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Tackar!

Jo det är skitskoj att se hur det växer fram.
När man sitter i bilen på väg ut till verkstan tänker man att man ska hinna med hur mycket som helst.
Sen märker man att man bara står och glor på grejorna för man tycker det är så fint

Det är reducerventiler som sitter bredvid motorn. Sitter en till varje bakok. Finns bilder på förra sidan.

_________________
Rickard Sponza
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Nu står den på egna hjul!

Bromsarna är inkopplade så den har puttats en runda på vägen också







Jag styr, lillebror puttar och farsan övervakan med fyrhjulingen

_________________
Rickard Sponza
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Hur var väghållningen?

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
lewan skrev:
Hur var väghållningen?


Hehe, kom kanske upp i 15-20km/h så fick inte känna på den så mycket.
Det enda jag vet är att jag vill ha en snabbare styrväxel. Den som sitter nu är original från nån gammal escort thumbs down

_________________
Rickard Sponza
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Trevligt!

Ni får väl använda fyrhjulingen att dra med, så går det lite fortare iaf?

Antagligen samma sort som sitter på de flesta Seven, inklusive Westfield? Kortare styrarmar löste jag det med, annars finns delar (kuggstång + drev) samt kompletta på Rallydesign m fl; de har bl a ett antal olika utväxlingar från Quaife.

Kortare styrarmar är nog klart billigast, speciellt om man gör jobbet själv. (Jag har lösa armar på aluminiumspindlar, så jag inhandlade Westfields kortare variant och skruvade dit. Känns inte så kul att kapa och svetsa i just dessa bitarna, tycker jag.)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Känns som att det är dags att ta tag i projektet nu

Har iallafall fått ihop ett avgassystem




Downpipe




_________________
Rickard Sponza
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Gud vilket porrigt avgassystem

_________________
Mattias Broberg
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Mycket tjusigt!

En fundering jag har är kommer inte toe bak ändras vid in/utfjädring? Känns instinktivt som att toestaget blir "längre" vid infjädring och "kortare" vid utfjädring så att säga. Borde inte det ge konstigt beteende vid tex kurvtagning?
om ni redan avhandlat det tidigare så ber jag om ursäkt, har bara skummat igenom tråden.

mvh
Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Tack

Jag höll på att laborera ganska mycket med just fästpunkten till toe-staget.
Satte en magnetförsedd laserpekare på hjulnavet och ritade sedan ett rakt streck på väggen.
På cirka 2.5 meters avstånd så svängde laserpricken ca 2-3mm på väggen, och då i en båge.
Alltså full infjädring plus lite till +3mm, ridehight 0mm och sedan full utfjädring +3mm.

Det känns som att iaf jag inte kommer känna den förändringen när jag kör

mvh

_________________
Rickard Sponza
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag tycker det ser ut som den sitter på den tänkta linjen mellan infästningarna för övre resp undre bärarm. Om den gör det så blir det minsta möjliga bumpsteer, sen vill man ha alla stagen så parallella som möjligt och det tycker jag du lyckats med thumbs up

Gillar ditt avgassystem, väntar med spänning på hur det låter

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Imponerande så här långt! thumbs up

Ser fram emot att höra hur de där megafonerna låter sen

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (67120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande