Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (67120 totalt) |
|
||||
Protech... är det likvärdigt med Gaz, Avo, Spax etc? Var köper man sånna? _________________ Calle Olsson |
||||
Skulle gissa på att de ligger i samma härad ungefär. Känns bra när man sitter o fingrar på dom iaf Libell.nu säljer sånna. _________________ Rickard Sponza |
||||
Har nu hittat 1/2" bultar till dämparna. Var lite svårare än jag först trodde.
Så bara att sätta igång och svarva distanshylsor! Sådärja. Alla 16 klara. Men man slarvar väl bort hälften och får göra nya sen och här med fästen till undre länkarmen. _________________ Rickard Sponza |
||||
Nu är hjulupphängningen bak klar! Lite småpill till ska dit men i stora drag så
Även fram är det snart färdigt så man kan ställa ner den på hjul. Tänkte dra klart bromssystemet efter det så man kan ut och provrulla i någon nerförsbacke. Fram börjar också ta form _________________ Rickard Sponza |
||||
Riktigt snyggt! Det är en lite magisk känsla att kunna röra hjulupphängningen upp och ner och se hur det man ritat och räknat på fungera som man tänkt.
Vad är det för cylindriska saker du har längst ut på båda sidor om motorn? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Tackar!
Jo det är skitskoj att se hur det växer fram. När man sitter i bilen på väg ut till verkstan tänker man att man ska hinna med hur mycket som helst. Sen märker man att man bara står och glor på grejorna för man tycker det är så fint Det är reducerventiler som sitter bredvid motorn. Sitter en till varje bakok. Finns bilder på förra sidan. _________________ Rickard Sponza |
||||
Hehe, kom kanske upp i 15-20km/h så fick inte känna på den så mycket. Det enda jag vet är att jag vill ha en snabbare styrväxel. Den som sitter nu är original från nån gammal escort _________________ Rickard Sponza |
||||
Trevligt!
Ni får väl använda fyrhjulingen att dra med, så går det lite fortare iaf? Antagligen samma sort som sitter på de flesta Seven, inklusive Westfield? Kortare styrarmar löste jag det med, annars finns delar (kuggstång + drev) samt kompletta på Rallydesign m fl; de har bl a ett antal olika utväxlingar från Quaife. Kortare styrarmar är nog klart billigast, speciellt om man gör jobbet själv. (Jag har lösa armar på aluminiumspindlar, så jag inhandlade Westfields kortare variant och skruvade dit. Känns inte så kul att kapa och svetsa i just dessa bitarna, tycker jag.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Mycket tjusigt!
En fundering jag har är kommer inte toe bak ändras vid in/utfjädring? Känns instinktivt som att toestaget blir "längre" vid infjädring och "kortare" vid utfjädring så att säga. Borde inte det ge konstigt beteende vid tex kurvtagning? om ni redan avhandlat det tidigare så ber jag om ursäkt, har bara skummat igenom tråden. mvh Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Tack
Jag höll på att laborera ganska mycket med just fästpunkten till toe-staget. Satte en magnetförsedd laserpekare på hjulnavet och ritade sedan ett rakt streck på väggen. På cirka 2.5 meters avstånd så svängde laserpricken ca 2-3mm på väggen, och då i en båge. Alltså full infjädring plus lite till +3mm, ridehight 0mm och sedan full utfjädring +3mm. Det känns som att iaf jag inte kommer känna den förändringen när jag kör mvh _________________ Rickard Sponza |
||||
Jag tycker det ser ut som den sitter på den tänkta linjen mellan infästningarna för övre resp undre bärarm. Om den gör det så blir det minsta möjliga bumpsteer, sen vill man ha alla stagen så parallella som möjligt och det tycker jag du lyckats med
Gillar ditt avgassystem, väntar med spänning på hur det låter _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (67120 totalt) |