Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Testbana/övningsbana Arlanda
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (30068 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Tinsfci skrev:
Hmmm...inte lätt detta för en som bara då och då tittar in på rejsa.nu

Jag försökte läsa om de olika banorna. Länken till banorna funkar inte, men om man går in på deras startsida så hittat jag bara info om Test Track #1...? (+ en ny 4x4 bana?)

Är/var det från början samma ägare till båda banorna? Varför byggdes 2 med bara några km ifrån varann?


Hej
Ägare till båda banorna är Arlandastad Holding AB
Testtrack 2 som byggdes först är till största delen uthyrd till Polisen så att de inte behöver träna på gator och torg. Övrig tid fylls med Forskning utveckling ( KTH Elways samt företag) Fritidsaktiviteter, filminspelningar övningskörning MC etc.
Testtrack 1 är helt uthyrd till Training Partner AB som lanserar och utbildar inom fordonsindustrin.

Två banor behövs då beläggningen på ( utifrån de försiktighetsmått som finns) är hög.
Tanken var från början att lägga TT1 i närheten av TT2 men på grund av bullerproblem (närhet till grannar ) lades Training Partners bana på annan plats i vårt markområde.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
vetgirig
MÄRSTA
Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



Magnus Thomé skrev:
vetgirig skrev:

https://vimeo.com/23097221


Det där är Arlanda testtrack #2


https://rejsa.nu/bana_info.asp?arlanda2


Tack, Magnus. Då klarnar det hela.

_________________
Alex Eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2246



Det är inte riktigt så lamt som det ser ut.
Just att varvet är kort är ganska annorlunda och ganska kul.

Lite ökad säkerhet vore dock inte fel. På satellit bilden ser det kanske ut som om det finns sandfållor, det gör det inte. Det går ganska fort i slutet på raka och ett bromshaveri där skulle resultera i en totalskrotad bil med stor sannolikhet....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
vetgirig
MÄRSTA
Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



safe skrev:
Det är inte riktigt så lamt som det ser ut.
Just att varvet är kort är ganska annorlunda och ganska kul.

Lite ökad säkerhet vore dock inte fel. På satellit bilden ser det kanske ut som om det finns sandfållor, det gör det inte. Det går ganska fort i slutet på raka och ett bromshaveri där skulle resultera i en totalskrotad bil med stor sannolikhet....


Det var klantigt av mig att uttrycka mig med ordet lamt. Väldigt klantigt för jag har aldrig kört en bil på bana. Hoppas de (ägarna) med tiden får möjlighet att bygga en bana med avåkningszoner. Mark finns det ju som ligger ännu längre bort från bebyggelse. Skulle någon ljuddämpartillverkare komma med något nytt revolutionerande så kanske opinionen skulle vända.

Det måste ju för en som inte testat vara roligt att ligga och köra ganska hårt så tätt som man ser i Porschevideon.
Har väl som mål att försöka skaffa/bygga om något eget åk lite längre fram. Det är helt och hållet Rejsa.nu som fått mig att ha den målsättningen.

_________________
Alex Eriksson
Citera
Allmänt banåkaforum
Testbana/övningsbana Arlanda
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (30068 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande