Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (47064 totalt)
AndersW_86
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 21


Trådstartare
Vi har också köpt vanliga standard kuggar med evolventprofil tanken är att köra in pumpen i verkstaden och utvärdera flödet och sedan om nödvändigt modifiera kuggarna.

_________________
Anders Vikström
Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Hej
Håller inte på med fsae själv, men hittade mycket läsvärt på http://www.formulastudent.de/academy/pats-corner/articles/
Där finns mycket matnyttigt för alla som bygger bil! "Design error of the month" är ju kul tills man hittar något man själv gör sig skyldig till

När jag läst igenom Pat's artiklar var jag förståss tvungen att kolla er bil
Några funderingar




_________________
Johan Lekås
Citera
Madås
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 21



Johan: Tack för åsikterna! Självklart har vi läst Pat's corner!

Vi har redan funderat en del över de saker du nämner. Det svårt att konstruera allt enligt boken. Vissa designbeslut är kompromisser där funktionen helt enkelt anses tillräckligt bra.

Toe-basen är helt okej ändå, det är rätt mycket caster bak. Kameravinkeln luras kanske lite.

Vi är medvetna om att toe-stagen kommer ge extra last på ledlagret, och det är dimensionerat därefter. Genom att montera på detta sätt har vi kommit undan med en rätt sinnrik design av det obligatoriska bogseringsröret (som inte hänger bakom som på bilden). Bonus: vi slipper jigga en extra infästningspunkt + vi slipper justera toe-staget när vi justerar RC/Anti-squat + lite viktbesparing.

Vi var själva lite oroliga för den longitudinella lasten från krängarstagen in i vipporna. Först tänkte vi faktiskt ha frästa alu-vippor. Efter att ha hållfasthetsräknat lite visade det sig att lösningen med två stålplattor är tillräckligt stark och styv, och lättare än vår frästa vippa.

Att ha rod-ends på insidan av A-armarna är en enklare/billigare lösning än att montera in sfäriska bussningar som på utsidan.

_________________
David Madås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Johan Lekås skrev:
... Design error of the month ... kolla er bil ...

oops, blir man granskad så av dig nu så törs man knappt lägga upp några bilder på sina snedsteg längre ...

Kul länk förresten. Jag hade inte sett den förut. Gillade "Design error of the month" och begreppet GTB (Going To Break). Ett och annat igenkännande var det nog trots allt...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Madås skrev:
Det svårt att konstruera allt enligt boken.
Absolut!
Madås skrev:
Vi är medvetna om att toe-stagen kommer ge extra last på ledlagret, och det är dimensionerat därefter
Jag tänkte mest att Pat verkar helt manisk med att man aldrig får ha "rod ends in bending" (även om det funkar med rätt dimensionering)
Madås skrev:
Vi var själva lite oroliga för den longitudinella lasten från krängarstagen in i vipporna. Först tänkte vi faktiskt ha frästa alu-vippor. Efter att ha hållfasthetsräknat lite visade det sig att lösningen med två stålplattor är tillräckligt stark och styv, och lättare än vår frästa vippa.
om ni orkar vore det kul att se en närbild på vippan så man ser hur den är gjord
Madås skrev:
Att ha rod-ends på insidan av A-armarna är en enklare/billigare lösning än att montera in sfäriska bussningar som på utsidan.
Jo, det är jag med på. Men hur ser domarna på att man har justerbara längder på armarna när "toppvinkeln" är fix? Det är liksom ett principfel?

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



2fast4u skrev:
Johan Lekås skrev:
... Design error of the month ... kolla er bil ...
Lägg märke till att jag nogsamt undvek att nämna utfallet för mitt eget bygge
2fast4u skrev:
... sina snedsteg...
jasså har du gjort snedsteg...hmm måste lusläsa din tråd igen

_________________
Johan Lekås
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Johan Lekås skrev:
Jo, det är jag med på. Men hur ser domarna på att man har justerbara längder på armarna när "toppvinkeln" är fix? Det är liksom ett principfel?


om jag får spekulera i svaret på frågan, så är den inte tänkt att "justera". Det är helt enkelt ett enkelt sätt att montera leden. Den grundjusteras till att få de tänkta nominella måttet, vartefter den inte pillas på mer.

I praktiken vet man, efter att ha jobbat med de där bärarmarna, att såpass tunna rör ger ett oerhört litet böjmotstånd. Därför "känner man knappt" om man monterar in dem förstpännda, vilket i sin tur oxå ger att dessa resulterande krafter du pratar om blir oerhört små sett till hur de påverkar lagrets funktion.

Men vad gäller domarnas bedömning har du helt rätt. Där handlar det om principiellt rätt, eller principiellt fel. I detta fallet får det anses vara det första eftersom det inte är en justerfunktion. Dessutom är det så att principiella fel t.o.m. kan ge pluspoäng om man har en oerhört bra motivering till varför man gjort så trots vetskap om att det är felaktigt.

Slut på mitt spekulerande...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Madås
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 21



Johan Lekås skrev:
om ni orkar vore det kul att se en närbild på vippan så man ser hur den är gjord

Kan fixa det när jag hinner.

Johan Lekås skrev:
Men hur ser domarna på att man har justerbara längder på armarna när "toppvinkeln" är fix? Det är liksom ett principfel?

Har inte varit någon kritik på detta senaste åren vad jag vet.
Sen är det ju skönt att ha något justerbart att korrigera småfel i tillverkningen med.

_________________
David Madås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Madås skrev:
Har inte varit någon kritik på detta senaste åren vad jag vet.
David Berglund skrev:
t.o.m. kan ge pluspoäng om man har en oerhört bra motivering till varför man gjort så trots vetskap om att det är felaktigt.
Då finns det ju rim o reson i det hela
Madås skrev:
Sen är det ju skönt att ha något justerbart att korrigera småfel i tillverkningen med.
thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Tjenare allihop! Alex Buchka heter jag och sitter med i ram gruppen och unsprung mass. Agerar för tillfället också lite allt-i-allo på NC fräsen. Tänkte slänga upp några bilder på diverse prylar som har tillverkats.

Tillgång till ett pålitligt rörnotchverktyg har varit ett återkommande problem i CFS cirklar. Bestämde mig för att plocka ihop något som förhoppningsvis håller ett par år framöver:


Graverar in en gradskala


Klar att användas. Röret fästs med skruvtving i V-spåret.


Här syns gradskalan. Axeln till hålsågen och lagerblocket återanvändes från förra årets notchbygge.


Fällde även in en mutter på baksidan. Justering av vinkeln kräver bara en insexnyckel. Fräste också ner båda sidor på den tjocka plåten så den är lite lättare att sätta i skruvstycket.

Pedalstället är också på gång. Efter många timmar beredning blev basplattan till slut utfräst:




Efter första inspänningen


Tredje inspänningen. Kör med 0,06mm kopparfolie så det inte blir märken av skruvstycket.


Färdig produkt, minus några hål. Funktionen kanske inte är helt uppenbar direkt. Jag lovar att återkomma med flera bilder på det färdiga pedalstället.

_________________
Alex Buchka
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Alex B skrev:


Färdig produkt, minus några hål. Funktionen kanske inte är helt uppenbar direkt. Jag lovar att återkomma med flera bilder på det färdiga pedalstället.


Billig i costen?

Väldigt snyggt dock!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
LHH
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10



http://www.youtube.com/watch?v=_XGLpzxbbyw

vi lekte lite i bänken igår

_________________
// Henrik Hellström
Citera
Jonas Alfredson
Lerum
Här sen Aug 2006
Inlägg: 33



Tjena,

Fräckt med mörkerfilmningen thumbs up men jag saknar responsanalysen, typ som den här http://www.youtube.com/watch?v=56zbHewJHJE Kolla ungefär mitt i klippet lyssna och njut .

hälsningar

_________________
//Jonas Alfredson

Opel Speedster TURBO
Citera
tobgun
Karlstad
Här sen Mar 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej, startar med att tacka så mycket för trevlig information.
Tänkte bara fråga kort om inte pedalstället ser lite för "kraftfullt" ut? Ser ut att ha säkerhetsmarginaler...

_________________
Tobias Gunnarsson
CRR
Citera
Mr.T
Halmstad
Här sen Mar 2010
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Detta verkar bli ett fränt bygge!
Lycka till!

_________________
Joacim Tegefeldt
Citera
magnaz
Göteborg
Här sen Feb 2010
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tjena! Jag heter Magnus och tillhör från början unsprung mass gruppen men har sedan senhösten även jobbat mycket med pedalstället, som tekniskt sätt tillhör frame.
Tänkte dra lite info och siffror om årets unsprung mass och lägga upp några bilder.

Årets upplägg vad gäller bromssystemet ser ut på följande sätt;

* 190 mm fully floating stålskivor, både bak och fram
* broms-ok fram; 4 kolvs-ok från ISR brakes, 25 mm
* broms-ok bak; 2 kolvs-ok ,lightweight, från ISR brakes, 25 mm
* broms-cylindrar; 2 st 14 mm från ISR brakes
* stålomspunna slangar
* balancebar från taylor racing

Årets pedalställ är nästan uteslutande gjort i aluminium, och målsättningen har varit att göra pedalstället så robust och förtroendeingivande som möjligt.
Det har varit vissa problem med detta tidigare år.

Detta är naturligtvis inte allt! Men jag återkommer så snart jag har några bra bilder på nav och spindel-lederna, som i år är extra speciella!! Det kommer också fler bilder på övriga detaljer! Stay tuned!






Vi gjorde en wave-disc till årets bil också!

_________________
Magnus Nilsson
Citera
AndersW_86
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 21


Trådstartare
Efter en miss så saknar vi 1 m rör till ramen innan den kan färdig ställas.

om det är någon som bor i Göteborgsområdet och har 1 m CrMo rör tillövers skulle vi vara tacksamma.

Det vi behöver är
CrMo 4130
1" diameter
0,065" gods
1 m lång

_________________
Anders Vikström
Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94
Citera
Gunnar Z
Göteborg
Här sen Jun 2009
Inlägg: 133



Kolla med Roland Gingstorp (gäddhultarn)
Håller till i Hindås

mvh

_________________
Gunnar Zetterqvist
livet är inget för amatörer....
Citera
LHH
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10



Just nu händer jättemycket med bilen men vi är tyvärr lite dåliga på att uppdatera här.

kom och hälsa på oss på Göteborgs motorshow 22-25 april!

_________________
// Henrik Hellström
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Svårt att tro att detta ska se ut som en bil på mässan med det är tanken i alla fall.



Uprights i titan



Hjulupphängning fram














_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Grymt porriga uprights!

Vem har tillverkat dom? (fattar att ni desginat dem, men har ni även gjort maskinarbetet?)

Fälgarna var fräna som fan också!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (47064 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande