Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (47073 totalt) |
Uprightsen är tillverkade hos Elator (www.elator.se) då de är friformsframställda och vi har bara en mindre maskin på skolan.
Mer om projektet: http://chalmers.se/am/formulastudent _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Tjena Martin! Det var inte igår.
Jodå, det här har jag sett fram emot ända sen jag började plugga. Jag har inte varit hemma på snart ett år men kommer ner en runda till sommaren, vi får ta och köra lite gokart då. Hälsa Sune om du träffar honom _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Självklart. Jag har inte den exakta siffran i huvudet just nu men ca 750g. Jämfört med förra årets redan ganska bantade CNC-frästa alu. uprights så sparar vi nästan ett halvt kilo . _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Inte riktigt, Arcam heter företaget och pysslar i vanliga fall med benimplantat mm. http://www.arcam.com/ _________________ David Madås |
||||
Trevligt! Positivt med utveckling och lättning, tror Jon och Martin har lyckats banta bort nästan 6 kg ofjädrad massa på vår bil för i år jämfört med förra årets bil (kth) Måste dock säga att ni hunnit en bra bit i bygget! _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Kul att se att ni lyckades fa Arcam att tillverka delar at er. Jag pratade med dem 2007 (nar jag var en del av KTH Racing) men de var hogst ointresserade da. Bra jobbat!
Som lite kuriosa sag uprightsen vi stallet gjorde ut sa har: De vagde in pa 732 gram, kunde bearbetas i stort satt en enda uppspanning och motte vara styvhetsmal (som var framtagna baserat pa dacksdata). Era uprights ar rimligtvis bra mycket styvare... _________________ Henning Olsson |
||||
Vad är de extra rören ni svetsat fast på chassit vid pedalstället till för?
Fungerar krägningen? Den ser riktigt fin ut! Bra gjort med spindlarna. Dem är verkligen fulsnygga! Någon sort 3d fackverkskonstruktion applicerat på en spindel. Bra där! _________________ Tobias Gunnarsson CRR |
||||
Skydda pedalstället, det får inte ligga utanför main structure. Blev en liten kompromiss där tyvärr. Vi har dragtestat krängingshämmaren och den böjde ut ungefär 4 cm innan rodenden gick av. Tack för berömmet! _________________ David Madås |
||||
Var och tittade på mässan och det var kul att se bilen i verkligheten. Ni har ju kommit mycket längre än vad tråden avspeglar. Ni verkar iaf tagit fast på måttot "Add lightness..." Svårt att förstå att det kommer hålla att köra med.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Haha, jag förmodar att du syftar på de övre länkarmarna? Nej man lär nog inte sova allt för gott förrän vi kommer igång med testkörningarna. Själv lär jag inte kunna köra de första testerna för jag kommer behöva sänka en flaska whisky innan (nervvrak) då de var jag som svetsade länkarmarna. Här är lite bilder från mässan: _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Kul att snacka! Har hänt så mycket på sistone att vi inte hunnit hålla tråden uppdaterad. Här är mitt boktips, som är extra intressant om man vill svänga med en gammal jänk! http://www.amazon.com/Unfair-Advantage-Mark-Donohue/dp/0837600693/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1272055312&sr=8-1 _________________ David Madås |
||||
För att förtydliga lite så kan jag berätta att det precis som David säger är arcam som tillverkat uprightsen åt oss. De är friformsframställda ur titan. Med hjälp av en elektronstråle smälter man ihop ett titanpulver och bygger på så vis upp produkten lager för lager. Med denna tillverkningsmetod är det således möjligt att tillverka komplexa geometrier som inte är möjligt med konventionella metoder. Lägg märke till fackverksdesignen inuti uprightsen! Vi har däremot själva gjort den maskinbearbetning som krävts för lagerytor, borrning och gängning etc. Och det kan väl sägas att titan är ett material som inte alltid är jätteskoj att jobba i _________________ // Henrik Hellström |
||||
Hej alla,
Jag är Horace Lai från CFS10 ram och ofjädrad massa. Jag ansvarar för utformningen av ramen och hjulen. Jag är från Hongkong så jag har gett en engelsk översättning av det här inlägget nedan. Det var mycket trevligt att se andra svenska FS bilar på utställningen. Om hjul och ram: Hjul innehåller två stora bitar, en aluminium och ett kolfiber fälg. Viktig del var placerad på utsidan största delen av hjulet innehåller flänsen på däcket pärlan på den sidan också. Detta sparar arbete som krävs för en mer komplicerad mögel eller annat mögel. Den aluminium bit har FEAed för längsgående, laterala och vertikala belastningar. Det tvärgående och längsgående lasten fall var mycket hårdare jämfört med förra årets design men den längsgående belastningen fallet var lite mindre stel. Total vikt minskade med 0,1 kg. CF Verket FEAed och fysiskt testats i vertikal belastning fall endast. Styvheten i CF fälg för att ladda fall ökade med en faktor 2, med en viktökning på 0,1 till 0,15 kg. Efter denna erfarenhet har vi en idé att göra hjulet CF mittdel samt genom att använda samma form för CF fälgen. Vi kommer troligen göra ett försök ett och ändra ett av de bud upp bitar aluminium centrum för fläns på andra sidan. Jag kommer lägga upp några bilder i hjulet tester senare, när mitt internet har återgått till det normala. Förhoppningsvis jag inte kommer att glömma då. För ramen har använt Slangar 4130 Chromoly på engelska storlekar. Jag tror en hel del info om det har postats tidigare. Vi kommer att tid att fysiskt testa den och styrka upp några svaga punkter med kilar, Slangar, eller kanske CF:) MVH, Horace Lai --------------------------------------------------English Translation for Non-Swedish Speakers Hello everyone, I'm Horace Lai from CFS10 frame and unsprung mass. I am responsible for the design of the frame and wheels. I am from Hong Kong so I have provided an English translation of this post here. It was very nice to see the other Swedish FS cars at the show. About the wheels and the frame: Wheels contain of two major pieces, an aluminum center and a carbon fiber rim. The center piece was placed on the outside most part of the wheel to contain the flange on the tire bead on that side as well. This saves work required for a more complicated mold or another mold. The aluminum piece has been FEAed for the longitudinal, lateral, and vertical loads. The lateral and longitudinal load cases were much stiffer compared to last year's design but the longitudinal load case was a bit less stiff. overall weight decreased by 0.1 kg. The CF piece was FEAed as well as physically tested in the vertical direction load case only. The stiffness of the CF rim for that load case was increased by a factor of 2, with a weight increase of approximately 0.1 to 0.15 kg. After this experience, we have an idea to make the wheel center piece CF as well, using the same mold for the CF rim. We will probably make an experimental one, and modify one of the messed up aluminum center pieces for the flange on the other side. I will upload some pics for the wheel tests later, when my internet has returned to normal. Hopefully I won't forget by then. For the frame, the tubings used were 4130 Chromoly in English sizes. I think a lot of info about it was posted earlier. We will make time to physically test it and strength up any weak spots with gussets, tubings, or maybe CF Cheers, Horace Lai _________________ Horace Lai |
||||
Dåligt med uppdateringar då vi har jobbat väldigt intesivt för att klara deadline för första provkörningen, men nu är det avklarat .
Syftet med testet var främst att se till att bilen faktiskt går att köra och att alla delsystem fungerar bra. Därför har vi ingen utvärdering på prestandan ännu men det kommer framöver. Dock känns bilen Lite bilder från testsession 2, på City-banan tidigare idag: Vi fick avbryta testet i förtid pga att det började regna MEN Murphy nöjde sig inte med det utan på sista varvet såg han till att ett bromsoksfäste gick av, som sedan gjorde hål i fälgbanan och krökte bromsskivan . Men om man ska se det från den ljusa sidan så är det nu sånt här ska hända så att man hinner åtgärda felet. Ett filmklipp från testet borde komma så snart vi hinner klippa ihop något. Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Notera även att på bilderna 2 och 3 kan man se en av världens dyraste lyxyachter i bakgrunden bakom världens mest avancerade FS-bil
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.368659-lyxyacht-pa-snabbvisit-i-stan mvh _________________ Anders Vikström Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94 |
||||
Det var just det som var min första reaktion när jag såg bilderna.
"Vad i h-e är det för båt bakom?!?" Men bortsett från det. Jätteskoj att se er rulla. Och en hel månad före tävling. Kan nog vara ett Chalmerskt rekord. Efter att ha följt årets framsteg tycker jag det ser ut att vara ett jäkla duktigt team i år! All lycka åt er på Silverstone! och det verkar som att Acke får skämmas. Örat av på hans bromsok?! |
||||
Tävlingen går den 15 - 18 juli så det är t.o.m 2 månader före dessutom är det ca 2 veckor innan tidigare år
Det är ju tur i oturen att oket gick sönder nu och inte 1 vecka före tävlingen. Vi fick tillbaka bodyn i veckan så de håller på för fullt med att montera den nu, återkommer med bilder i helgen. mvh _________________ Anders Vikström Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94 |
||||
Verkligen hans fel? Dom där oken är väll en av de minsta modellerna och till för att sitta bak på en customhoj, där det är hög tyngdpunkt och stora lastförskjutningar framåt vid inbromsning. Dessutom mer vikt och bilen har slicks med bra mkt större kontaktyta Vem valde oken?? Men imponerande att ni är ute å kör så tidigt! tur att de gick sönder så ni hinner laga _________________ Joakim Tdal Porsche 951 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (47073 totalt) |