Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (47064 totalt)
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Uprightsen är tillverkade hos Elator (www.elator.se) då de är friformsframställda och vi har bara en mindre maskin på skolan.


Mer om projektet: http://chalmers.se/am/formulastudent-en/

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Hej Nino!

Har inte fattat förren nu att du är med på detta bygge. Grymt coolt!

///Martin Johansson

_________________
Martin Johansson
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Tjena Martin! Det var inte igår.

Jodå, det här har jag sett fram emot ända sen jag började plugga.


Jag har inte varit hemma på snart ett år men kommer ner en runda till sommaren, vi får ta och köra lite gokart då. Hälsa Sune om du träffar honom

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



Får man fråga hur mkt era uprights väger?

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Tänndal skrev:
Får man fråga hur mkt era uprights väger?


Självklart.
Jag har inte den exakta siffran i huvudet just nu men ca 750g. Jämfört med förra årets redan ganska bantade CNC-frästa alu. uprights så sparar vi nästan ett halvt kilo .

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Madås
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 21



Nino.K. skrev:
Uprightsen är tillverkade hos Elator


Inte riktigt, Arcam heter företaget och pysslar i vanliga fall med benimplantat mm.

http://www.arcam.com/

_________________
David Madås
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



Nino.K. skrev:
Tänndal skrev:
Får man fråga hur mkt era uprights väger?


Självklart.
Jag har inte den exakta siffran i huvudet just nu men ca 750g. Jämfört med förra årets redan ganska bantade CNC-frästa alu. uprights så sparar vi nästan ett halvt kilo .


Trevligt!

Positivt med utveckling och lättning, tror Jon och Martin har lyckats banta bort nästan 6 kg ofjädrad massa på vår bil för i år jämfört med förra årets bil
(kth)

Måste dock säga att ni hunnit en bra bit i bygget! thumbs up

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Kul att se att ni lyckades fa Arcam att tillverka delar at er. Jag pratade med dem 2007 (nar jag var en del av KTH Racing) men de var hogst ointresserade da. Bra jobbat!

Som lite kuriosa sag uprightsen vi stallet gjorde ut sa har:


De vagde in pa 732 gram, kunde bearbetas i stort satt en enda uppspanning och motte vara styvhetsmal (som var framtagna baserat pa dacksdata). Era uprights ar rimligtvis bra mycket styvare...

_________________
Henning Olsson
Citera
tobgun
Karlstad
Här sen Mar 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vad är de extra rören ni svetsat fast på chassit vid pedalstället till för?
Fungerar krägningen? Den ser riktigt fin ut!
Bra gjort med spindlarna. Dem är verkligen fulsnygga! Någon sort 3d fackverkskonstruktion applicerat på en spindel. Bra där! thumbs up

_________________
Tobias Gunnarsson
CRR
Citera
Madås
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 21



tobgun skrev:
Vad är de extra rören ni svetsat fast på chassit vid pedalstället till för?
Fungerar krägningen? Den ser riktigt fin ut!
Bra gjort med spindlarna. Dem är verkligen fulsnygga! Någon sort 3d fackverkskonstruktion applicerat på en spindel. Bra där! thumbs up


Skydda pedalstället, det får inte ligga utanför main structure. Blev en liten kompromiss där tyvärr.
Vi har dragtestat krängingshämmaren och den böjde ut ungefär 4 cm innan rodenden gick av.

Tack för berömmet!

_________________
David Madås
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Var och tittade på mässan och det var kul att se bilen i verkligheten. thumbs up Ni har ju kommit mycket längre än vad tråden avspeglar. Ni verkar iaf tagit fast på måttot "Add lightness..." Svårt att förstå att det kommer hålla att köra med.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Klingan75 skrev:
Var och tittade på mässan och det var kul att se bilen i verkligheten. thumbs up Ni har ju kommit mycket längre än vad tråden avspeglar. Ni verkar iaf tagit fast på måttot "Add lightness..." Svårt att förstå att det kommer hålla att köra med.


Haha, jag förmodar att du syftar på de övre länkarmarna?
Nej man lär nog inte sova allt för gott förrän vi kommer igång med testkörningarna. Själv lär jag inte kunna köra de första testerna för jag kommer behöva sänka en flaska whisky innan (nervvrak) då de var jag som svetsade länkarmarna.

Här är lite bilder från mässan:







_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Madås
Göteborg
Här sen Okt 2006
Inlägg: 21



Klingan75 skrev:
Var och tittade på mässan och det var kul att se bilen i verkligheten. thumbs up Ni har ju kommit mycket längre än vad tråden avspeglar. Ni verkar iaf tagit fast på måttot "Add lightness..." Svårt att förstå att det kommer hålla att köra med.


Kul att snacka! Har hänt så mycket på sistone att vi inte hunnit hålla tråden uppdaterad.

Här är mitt boktips, som är extra intressant om man vill svänga med en gammal jänk!
http://www.amazon.com/Unfair-Advantage-Mark-Donohue/dp/0837600693/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1272055312&sr=8-1

_________________
David Madås
Citera
LHH
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10



Madås skrev:
Nino.K. skrev:
Uprightsen är tillverkade hos Elator


Inte riktigt, Arcam heter företaget och pysslar i vanliga fall med benimplantat mm.

http://www.arcam.com/


För att förtydliga lite så kan jag berätta att det precis som David säger är arcam som tillverkat uprightsen åt oss.

De är friformsframställda ur titan. Med hjälp av en elektronstråle smälter man ihop ett titanpulver och bygger på så vis upp produkten lager för lager. Med denna tillverkningsmetod är det således möjligt att tillverka komplexa geometrier som inte är möjligt med konventionella metoder. Lägg märke till fackverksdesignen inuti uprightsen!



Vi har däremot själva gjort den maskinbearbetning som krävts för lagerytor, borrning och gängning etc. Och det kan väl sägas att titan är ett material som inte alltid är jätteskoj att jobba i

_________________
// Henrik Hellström
Citera
Horace
Göteborg
Här sen Feb 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej alla,

Jag är Horace Lai från CFS10 ram och ofjädrad massa. Jag ansvarar för utformningen av ramen och hjulen. Jag är från Hongkong så jag har gett en engelsk översättning av det här inlägget nedan.

Det var mycket trevligt att se andra svenska FS bilar på utställningen. Om hjul och ram:

Hjul innehåller två stora bitar, en aluminium och ett kolfiber fälg. Viktig del var placerad på utsidan största delen av hjulet innehåller flänsen på däcket pärlan på den sidan också. Detta sparar arbete som krävs för en mer komplicerad mögel eller annat mögel. Den aluminium bit har FEAed för längsgående, laterala och vertikala belastningar. Det tvärgående och längsgående lasten fall var mycket hårdare jämfört med förra årets design men den längsgående belastningen fallet var lite mindre stel. Total vikt minskade med 0,1 kg. CF Verket FEAed och fysiskt testats i vertikal belastning fall endast. Styvheten i CF fälg för att ladda fall ökade med en faktor 2, med en viktökning på 0,1 till 0,15 kg.

Efter denna erfarenhet har vi en idé att göra hjulet CF mittdel samt genom att använda samma form för CF fälgen. Vi kommer troligen göra ett försök ett och ändra ett av de bud upp bitar aluminium centrum för fläns på andra sidan.

Jag kommer lägga upp några bilder i hjulet tester senare, när mitt internet har återgått till det normala. Förhoppningsvis jag inte kommer att glömma då.

För ramen har använt Slangar 4130 Chromoly på engelska storlekar. Jag tror en hel del info om det har postats tidigare. Vi kommer att tid att fysiskt testa den och styrka upp några svaga punkter med kilar, Slangar, eller kanske CF:)

MVH,
Horace Lai

--------------------------------------------------English Translation for Non-Swedish Speakers

Hello everyone,

I'm Horace Lai from CFS10 frame and unsprung mass. I am responsible for the design of the frame and wheels. I am from Hong Kong so I have provided an English translation of this post here.

It was very nice to see the other Swedish FS cars at the show. About the wheels and the frame:

Wheels contain of two major pieces, an aluminum center and a carbon fiber rim. The center piece was placed on the outside most part of the wheel to contain the flange on the tire bead on that side as well. This saves work required for a more complicated mold or another mold. The aluminum piece has been FEAed for the longitudinal, lateral, and vertical loads. The lateral and longitudinal load cases were much stiffer compared to last year's design but the longitudinal load case was a bit less stiff. overall weight decreased by 0.1 kg. The CF piece was FEAed as well as physically tested in the vertical direction load case only. The stiffness of the CF rim for that load case was increased by a factor of 2, with a weight increase of approximately 0.1 to 0.15 kg.

After this experience, we have an idea to make the wheel center piece CF as well, using the same mold for the CF rim. We will probably make an experimental one, and modify one of the messed up aluminum center pieces for the flange on the other side.

I will upload some pics for the wheel tests later, when my internet has returned to normal. Hopefully I won't forget by then.

For the frame, the tubings used were 4130 Chromoly in English sizes. I think a lot of info about it was posted earlier. We will make time to physically test it and strength up any weak spots with gussets, tubings, or maybe CF

Cheers,
Horace Lai

_________________
Horace Lai
Citera
LHH
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10



you're a funny man Horace

_________________
// Henrik Hellström
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Dåligt med uppdateringar då vi har jobbat väldigt intesivt för att klara deadline för första provkörningen, men nu är det avklarat .
Syftet med testet var främst att se till att bilen faktiskt går att köra och att alla delsystem fungerar bra. Därför har vi ingen utvärdering på prestandan ännu men det kommer framöver.
Dock känns bilen thumbs up

Lite bilder från testsession 2, på City-banan tidigare idag:







Vi fick avbryta testet i förtid pga att det började regna MEN Murphy nöjde sig inte med det utan på sista varvet såg han till att ett bromsoksfäste gick av, som sedan gjorde hål i fälgbanan och krökte bromsskivan .



Men om man ska se det från den ljusa sidan så är det nu sånt här ska hända så att man hinner åtgärda felet.

Ett filmklipp från testet borde komma så snart vi hinner klippa ihop något.

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
AndersW_86
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 21


Trådstartare
Notera även att på bilderna 2 och 3 kan man se en av världens dyraste lyxyachter i bakgrunden bakom världens mest avancerade FS-bil

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.368659-lyxyacht-pa-snabbvisit-i-stan

mvh

_________________
Anders Vikström
Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Det var just det som var min första reaktion när jag såg bilderna.

"Vad i h-e är det för båt bakom?!?"

Men bortsett från det. Jätteskoj att se er rulla. Och en hel månad före tävling. Kan nog vara ett Chalmerskt rekord. Efter att ha följt årets framsteg tycker jag det ser ut att vara ett jäkla duktigt team i år! All lycka åt er på Silverstone!

och det verkar som att Acke får skämmas. Örat av på hans bromsok?!

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
AndersW_86
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 21


Trådstartare
Tävlingen går den 15 - 18 juli så det är t.o.m 2 månader före dessutom är det ca 2 veckor innan tidigare år
Det är ju tur i oturen att oket gick sönder nu och inte 1 vecka före tävlingen.

Vi fick tillbaka bodyn i veckan så de håller på för fullt med att montera den nu, återkommer med bilder i helgen.

mvh

_________________
Anders Vikström
Mitsubishi Lancer EVO 2 GSR -94
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



David Berglund skrev:
och det verkar som att Acke får skämmas. Örat av på hans bromsok?!


Verkligen hans fel?

Dom där oken är väll en av de minsta modellerna och till för att sitta bak på en customhoj, där det är hög tyngdpunkt och stora lastförskjutningar framåt vid inbromsning.
Dessutom mer vikt och bilen har slicks med bra mkt större kontaktyta

Vem valde oken??

Men imponerande att ni är ute å kör så tidigt! thumbs up

tur att de gick sönder så ni hinner laga

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formula student, Chalmers Formula Studentbil 2010
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (47064 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande