Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Racetown
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (18323 totalt)
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Sådärja! Nyss hemkommen efter att ha testat Racetowns nya bansträckning. Det var...intressant måste jag tillstå. Den åstadkomna varvtiden var väl inte något att ringa hem till mamma om (27.41), men däremot har jag ett antal synpunkter på möjligheten att kunna genomföra RBC där under hösten. Kort sagt: Nej....!

Även om banan blivit mer tekniskt krävande och ställer högre krav på hanterandet av karten, så är det nu i praktiken omöjligt att köra om. Det i kombination med att kartens egna förutsättningar begränsar möjligheterna till rättvisa förutsättningar vid kvalen medför att jag personligen utesluter Racetown som varandes en lämplig lokalitet. Dessutom är det nu så trångt att det garanterat kommer att bli masskrockar efter bron där de nya chikanerna finns.

Jag kan förstå att man på detta sätt vill skapa större utmaningar, sänka farten en smula på bortre långsidan och framförallt minska risken för skador på de som normalt sett kommer dit för att köra (läs populasen), men tyvärr medför detta problem vid arrangerandet av race av RBC-typ.

Replik Racetown...

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peter Gutniak skrev:
Dessutom är det nu så trångt att det garanterat kommer att bli masskrockar efter bron där de nya chikanerna finns.



Jag och herr Jarlmark testade den nya sträckningen för ett par helger sedan och jag delar nog också Peters farhågor om att det
kommer att bli väldigt trångt just här.

Själva chikanpartiet i sig är nog ingen fara - det blir väl en enda lång kö (efter mig) - medan själva ingången:
hög fart - tvär höger - från brett till smalt, känns illavarslande. Om det är stora hastighetsskillnader mellan förare,
går det naturligtvis att köra om här, men i RBC är det ju inte stora skillnader mellan ekipagen.

Ett alternativ till att leta ett annat ställe (Jag gillar ju Racetown!) är väl att önska en annan bansträckning?

Vad säger Helena, Irlander och andra tjuvtränare?

_________________
--
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Självfallet handlar ju inte detta om att lämna Racetown till förmån för någon annan bana. Det mest lämpliga vore väl om RT tog till sig av kritiken och la om banan.

Jag har dock tyvärr på känn att det kommer att stöta på motstånd. Inte för att vi inte är önskvärda kunder, men antagligen pga att de vinner ekonomiskt på att hålla materialet helt under vardagarna när drop-in och bokade deltagare inte kraschar lika ofta.

Nu går jag händelserna i förväg en smula men ändå...

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Jaaa, för RBC:s del så vore väl en ovalbana bäst, men det kan man ju kanske förstå om Racetown vill undvika...

_________________
--
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



ovalbana....???


_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Räknar med att komma igång med tjuvträningen snart. Eftersom vi sannolikt blira flera RBC-rävar kan vi simulera litet racesituationer (som om vi inte brukar göra det annars )

ovalbana körde vi ju i RBoo och det var ingen riktig höjdare, även om jag själv tillhörde de snabba som gick vidare till semifinal på tid. För övrigt är det inne som gäller under vintern och Racetown sköter sig föredömligt. Tror också att de uppskattar vår närvaro, inte minst som referensgrupp. Sveriges snabbaste hyrkartserie väljer Racetown osv...

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peter Gutniak skrev:
ovalbana....???


Inget seriöst - jag har snackat med Selim lite - på en ovalbana finns det färre hörn att bli inmosad i.

Åter till allvaret och lite fria önskningar - jag tycker den förra sträckningen (den vi körde under våren) fungerade hyggligt, med två ändringsförslag:
1) Flytta starten till långa rakan innan bron, i stället för att tvinga 12 galningar genom ett trångt s-parti.
2) Idén med en chikan efter bron är inte dum - går det att göra något mindre och "öppnare" än det man har idag?

_________________
--
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



FredrikÅ skrev:
Peter Gutniak skrev:
ovalbana....???


Inget seriöst - jag har snackat med Selim lite - på en ovalbana finns det färre hörn att bli inmosad i.

Åter till allvaret och lite fria önskningar - jag tycker den förra sträckningen (den vi körde under våren) fungerade hyggligt, med två ändringsförslag:
1) Flytta starten till långa rakan innan bron, i stället för att tvinga 12 galningar genom ett trångt s-parti.
2) Idén med en chikan efter bron är inte dum - går det att göra något mindre och "öppnare" än det man har idag?

1: Det vete tusan om det känns så kul att komma två i bredd in mot brokurvan med en väldig massa RBC-horn bakom som gör allt för att komma om, det blir nog samma stora hög som vanligt, men i en högre fart.
Däremot tror jag på rullande start på klassiskt kartingmaner.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



AndersY skrev:

1: Det vete tusan om det känns så kul att komma två i bredd in mot brokurvan med en väldig massa RBC-horn bakom som gör allt för att komma om, det blir nog samma stora hög som vanligt, men i en högre fart.


Eftersom kartarna har nästan försumbar acceleration tror jag inte att hastigheten blir så hög och med den låga farten, så går det
ju i princip att åka i bredd genom det partiet.

_________________
--
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



I princip...?

I verklighetens RBC kommer det med 100% säkerhet inte att fungera. Inte ens om alla deltog i klassen distingerade gentlemän (eller distanserade lik, som AndersY så vackert uttryckte det)...

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



FredrikÅ skrev:
Peter Gutniak skrev:
ovalbana....???


Inget seriöst - jag har snackat med Selim lite - på en ovalbana finns det färre hörn att bli inmosad i.

Åter till allvaret och lite fria önskningar - jag tycker den förra sträckningen (den vi körde under våren) fungerade hyggligt, med två ändringsförslag:
1) Flytta starten till långa rakan innan bron, i stället för att tvinga 12 galningar genom ett trångt s-parti.
2) Idén med en chikan efter bron är inte dum - går det att göra något mindre och "öppnare" än det man har idag?


ovalbana är ju det bästa, eller varför inte draghyrkarting med rullande start, högst hastighet vinner

Jag frågade Stefan (heter han va?) varför de hade starten på ett så urbota idiotiskt ställe. Hans svar var att det var det ställe på banan med bäst ventilation, tyvärr.

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fler krock och bök partier gynner väl oss tjockisar som inte hänger med sparrissarna rent fartmässigt längre. Men kan race-taktik kanske lite bättre (dvs har ett rymligt samvete )

Men kul, näe..... roligare om man kan köra om och bli omkörd utan att bli avkörd....

så jag röstar för annan bana om inte RaceTown ändrar bansträckningen.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Nu har inte jag kört nåt på den nya RaceTown, men avsnittet efter bron var väl ändå inget jättebra ställe att köra om på eftersom det inte gick att köra i bredd över bron och dessutom fullt järn, så har det verkligen blivit svårare att köra om totalt sett? In i chikanen har jag dock blivit omkörd nån gång, men endast för att jag varit snäll, med lätt defensivt spår så är det ytterst svårt att köra om där också.

Jaja, jag får väl se när jag kommer dit.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Finns det några seriösa allternativ till Racetown?

_________________
Erik Lundkvist
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

hmmmm, det finns ju en hel del banor i stockholmsområdet, jag tycker dock att RacTown ska vara kvar... men vi behöver ju kanske inte köra alla lopp där...

Vore kul med lite olika banor!

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Vi får väl hyra en tom hangar och med några streck måla en jättebred bana så är alla problem lösta. eller...
Det finns de som föredrar Knutstorp och det finns de som gillar Anderstorp. Det är väl samma läge här.

Eftersom vi som kör RBC är flitiga besökare som vad jag förstår uppskattas av Racetown, tror jag möjligen att våra synpunkter kan ha viss effekt på Stefan m fl. Så döm inte ut banan riktigt än.

Själv tänker jag testa innan några flyttbeslut tas. Förslag till alternativ mottages tacksamt, men det skall i så fall vara en bana som kan mäta sig Racetown även när det gäller andra kvaliteter, som logistik, tidtagning pris,kartar, personligt bemötande m m.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



AndersY skrev:
så har det verkligen blivit svårare att köra om totalt sett?


Nej - det har alltså dykt upp ett nytt ställe där man kanske kan köra om långsamma ekipage - efter bron, men om man är
fler än två på banan så kommer det sannolikt att bli rätt svåra kravaller i området.

_________________
--
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

FredrikÅ skrev:
AndersY skrev:
så har det verkligen blivit svårare att köra om totalt sett?


Nej - det har alltså dykt upp ett nytt ställe där man kanske kan köra om långsamma ekipage - efter bron, men om man är
fler än två på banan så kommer det sannolikt att bli rätt svåra kravaller i området.


ett problem som jag ser det (och det sa jag till lestrup när jag var där för ett tag sedan) är att i "slalomområdet" så kommer det garanterat bli en hel del knuffande, och om ngn snurrar där så finns det ingenstans att ta vägen och då blir det en rejäl krash... vad kan man göra åt det?

MVH / Alexander Eklöw

_________________
A Eklöw
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Nä vänta nu lite...

FredrikÅ,
Jag antar att du med "långsamma ekipage" menar de som aspirerar på att sakta bli en del av inredningen? Några andra kommer du inte om... Den nya bansträckningen medför dessutom att det ställe som varit rätt poppis att köra om på tidigare, dvs högern direkt efter start o mål, inte längre är fungerande. Detta beroende på att man mot en likvärdig opponent var tvungen att bygga upp fart genom hela bortre långsidan (och i vissa fall även vid utgången från huset) för att kunna ta sig om på denna plats. I o m den nya sträckningen tappar man för mycket fart och kan alltså inte nyttja momentet för att ta sig om.

Den nya banan har alltså färre omkörningsmöjligheter än tidigare. De närmar sig nu 0....

Mina inlägg skall inte tolkas som att "alla omkörningar är omöjliga", men omkörningar bland de 5-8 bästa i serien blir det. Och det är lika illa.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Peter, nu hänger jag inte med riktigt. Började Du verkligen bygga upp fart i huset för en omkörning efter start och mål? Nåväl, om det nu finns ett långsamt parti får Du väl bygga farten därifrån istället för att sedan köra om t ex efter bron. För övrigt sänks väl farten även för det tilltänkta offer på samma sätt, så att Ni närmar Er start och mål med samma förutsättningar även nu. Min erfarenhet säger mig att man många gånger kör om på andras misstag snarare än på egen egen uppbyggd speed eller kanske rättare på en kombination av dessa båda faktorer (Jo, det händer faktiskt att jag lyckas passera någon medtävlare)

I min bok står det med stora bokstäver GILLA LÄGET OCH UTNYTTJA DET EFTER BÄSTA FÖRMÅGA. Det nya partiet skapar nya svårigheter och öppnar sannolikt för fler misstag - andras och egnas. En tavla där och den bakomvarande ges ett gyllene tillfälle att ta sig förbi längre fram.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peter Gutniak skrev:
Nä vänta nu lite...

FredrikÅ,
Jag antar att du med "långsamma ekipage" menar de som aspirerar på att sakta bli en del av inredningen?


Ja, delvis.
I RBC - där majoriteten av fältet ligger inom några få tiondelar- är passagen m.a.o inget ställe för omkörningar.

Peter Gutniak skrev:

I o m den nya sträckningen tappar man för mycket fart och kan alltså inte nyttja momentet för att ta sig om.


om vi diskuterar omkörningsställen, så har jag tidigare också bara räknat med ett uppenbart ställe - högern direkt
efter start och mål.
Däremot kan jag inte hålla med om att den nya sträckningen påverkar möjligheten att köra om här lika bra som tidigare,
men det är möjligt att det krävs fler varv och hårdare bataljer för att undersöka detta.

Övriga ställen kräver däremot ofta insatser som renderar i flaggor av olika kulörer och mönster...

_________________
--
Citera
Inför träffar
Racetown
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (18323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande