Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee Dolling 1967 - Historic Racing
1, 2, 3   >>
26 besök senaste veckan (38122 totalt)
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Efter nåra års rull på frihjul efter Le Mans Saab projektet, som blev en upplevelse över alla förväntingar och lite till, är det dags igen för ett nytt bilprojekt. Den här gången är det vare sig två-takt, fwd eller från Trollhättan. Gissa om det känns ovant
För 2 veckor sedan var vi i Danmark och hämtade hem en gammal Formel Vee med spännande Svensk racinghistoria. Den bil som Esso Gunnarsson körde säsongen -67 för Willy Dolligns BP-team med icke obetydlig inblandning av dåvarande VW importören Scania-Vabis. 1968 togs bilen över av Greger Kronegård. Trolgitvis var det även denna bil som "Bra-Bra Johansson körde vid några tillfällen och möjligen även ove Fundin, men det är mera osäkert om det var just detta exemplar.
Bilen har inte tävlats på mågna år, vet inte när den gick på banorna senast, men har besiktningslappar från SSK serien 1973 som senaste daterade spår av aktivitet på racerbanan.
Bilen var ganska komplett, och inga riktigt svåra delar saknades. Är ju fördelen med Formel Vee att allt som heter, motor, låda, hjulställ och bromsar är ganska lättfunna grejor, till inte alltför hårresande priser.
Planen är att vi ska ha bilen klar till säsongen 2011, så det lär bli tempo i verkstan, även denna gång. Men med rätt support gick det ju att bygga en Le Mans vinnare på ett halvår, so why not?!

Edit. Skrivfel inkl årtalet för bilens färdigställande
Edit: Ändrad rubrik så den ansluter bättre till de Formel Vee trådar so mredan finns.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Viktor Svensson
Göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 76



Bosse L skrev:
säsongen 2001...

Då får ni jobba väääldigt snabbt

_________________
Viktor Svensson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Länghem skrev:
Bosse L skrev:
säsongen 2001...

Då får ni jobba väääldigt snabbt


Jag är en nolla som inte kan få till en etta...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Nytt försök med bilder, efter en seeeg nedladdning av 6-7 bilder försvann alltihop...
(jag vet precis varför jag tycker bilar före IT-åldern är roligast att skruva på )


Framme och ilastning! Spännande att bära ut en racerbil i dagsljuset efter åratal inne mörka verkstan.
Är allt med nu, saknar vi något? ok, då återstår bara 70 mil hem då. tur att vi fick låna en supersnål dragbil i form av VW Golf Bluemotion.


Provmontering. Hur sitter en sådan här ihop då? Saknar vi något? Kan vi göra detta bättre?
Första gången i med bilen på bockar i verkstan är spännande.


Nu kan man ana hur det kommer att se ut. Saknas bara hjul och motorkåppa, ja kanske några grejor till om vi ska vara riktigt ärliga.
Men vi har ju hela 7 månader på oss innan det börjar kännas stressigt, så det ska nog gå!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Trevligt Bosse! Väntade på att det skulle bli en tråd här, jag hörde när du pratade med Jens för några veckor sedan.
Kul att den dessutom har känd historia (inga dåliga namn heller).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Trevligt Bosse! Väntade på att det skulle bli en tråd här, jag hörde när du pratade med Jens för några veckor sedan.
Kul att den dessutom har känd historia (inga dåliga namn heller).


Ja, jag uppskattar verkligen att Jens vill dela med sig av sin enorma kunskap om Formel Vee.
Dessutom är det en jäkla härlig killa ett prata med, även om annat än VW baserade racerbilar.

Bilen historik är nog halva grejen för mig, dessutom gillar jag dessa tidiga formel Vee till designen lite extra. "fattigmans Formelua Junior" på något sätt. Även om en hansen mk3-4 eller RPB 70 är betydligt mera racerbil. Började så msått på en 70-tals Fvee, men sadlade som sagt om till denna.
Ambitionen är mer att njuta av varje meter på banan, än att vara snabbast ändå...
(I varje fall innan hjälmen kommer på )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Grattis till fyndet Bosse. Kul att du "räddat hem" Essos gamla Doling. Lycka till med renoveringen.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2097



Kul bil thumbs up

Lycka till med renoveringen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Den ser jag fram emot att se på banorna i BP skrud.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Tack för alla glada tillrop thumbs up
Dax för en liten uppdatering:
Ramen är nu iväg för blästring.
Samma gäller för framvagn, fälgar och diverse stag och dyligt.
När grejorna är åter i garaget, ska vi pröva ut en fungerande körställning.
Tyvärr får jag nog flytta p åen del stag för stol och eldsläckare för att få plats i bilen.
Ska givetvis göras så att det går att bygga tillbaka till ursprungsskick.
under tiden ska motorn monteras och gås igenom av en herre som kan dessa maksiner bättre än de flesta.
Ska försöka komma underfund hur framvagnen ska sitta ihop och vad som ska modifieras för att det ska funka bra i en Fvee. Samma gäller bakvagn och låda. Tar nog hjälp av VW och Fvee specialister här också.
Bromsarna ska iväg till Bil & Industribromsar för renovering och genomgång.
Karossen ska iväg till en yrkesskola för att få avslutande finputs innan vi ska göra gjutformar till den
(just in case...) 1000 grejjor till men det tar vi efter hand.

tips på duktiga plastare som kan göra en form och kanske gjuta upp en reservkaross tas tacksamt emot!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Liten uppdatering även om tempot varit lågt i vekcan pga envis förklyning.
Julle har iaf plockat isär lådan för genomgång och ändring av rotationsriktning
(flytta pinjongen till andra sidan av kronhjulet)
Lådan såg fin ut, men ett litet bakslag var att slutvävlen var av fel typ, från 1500 eller lite för sen utförande? Blir att leta upp en annan slutväxel eller hel låda.
Ramen är klar hos blästaren, hämtas hem kommande vecka.
Själv har jag ägnat mig lite åt putsrenovering av intstrumenten.
Pga "hälsoläget" har det inte blivit några nya bilder

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Några bilder på veckans tidigare växellådamek.
När man tar isär den gamla VW-lådan syns det tydligt vad Hewland baserar sina grejor på
Så då ska det säkert duga åt mig också.



Åsså var jag förbi hos Swede Team kamraten Anderas Lidström som lovat hjälpa mig med att få till generatorhuset. (man kör utan generator i Fvee, så huset är mest lagerhållare för fläktaxeln)
Tyckte generatorn var tung. Anderas sprang genast runt och letade efter stålskalor och skjutmått, efter en stund sa han; nu ska vi räkna på det här... (så säger han alltid när han får syn på ett racerbilsämne )
Jaha tänkte jag, varpå ett grovskissat generatorhus genast växte fram på bildskärmen. "huset bör väga 1,1 kg så som det är" meddelade han. Själv hade jag behövt en paketvåg för att få fram det, men bara efter att först rensat den på sitt inkråm. Efter en stunds pillande i datorn såg den ut som nedan, nu vägde den bara drygt 300 gram. När vi var klara hade generatorhuset bantat från 1,1 kg till 299 gram.
oräknat alla pinaler på insidan som inte längre behövs...
Bra grejor de där datorerna, nu ska det bara omvandlas till verklighet i svarv och fräs.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Hur lätt kan en Dolling bli? Rätt inställning Bosse!
Hur tjock är karossen i godset? Där kan man ju spara ganska mycket vikt också. Denna har väl de fem-bultade fälgarna? Har för mig att de är lättare än de med fyra bult.

Skulle gissa att den lättaste Formel Vee man kan hitta (i Sverige i alla fall) antingen är Catharinas Hansen Mk III eller Marklunds (fd Roger Johanssons) RPB. Bägge är ruskigt lätta.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Ja, Dollingen är rejält tung jämfört med den Scalex (RPB 70 inspirerat hembygge) jag påbörjade tidigare.
Vill nog säga att ramen är nästan dubbelt så tung, Så det gäller att tänka till så vikten blir rimlig iaf.
Har nog svåart att närma mig minimivikten är jag rädd för.
Karossen är annars förvånansvärt lätt. Trots en del reparationer och tillbakabyggnad till orignalutssende.
den som gjort plastjobbet verkar ha varit skapligt kunnig i det.
Har fyra st äldre VW 5-bult fälgar, utan ventialtionshål, de verkar lättare än de nyare, ska väga dem vid tillfälle och jämföra.
Ramen är svårt att göra så mycket åt, men lite går det tänka till där också, vill ju inte bygga om så mycket så historik och identitet försvinner. Men i alla detaljer kan man ju optimera så mycket som möjligt.
så ltiet batteri man vågar, så små tanksr som möjligt och bottenplåten beöver ju inte vara en 2mm svetsad plåt...
Bilen har tidigare haft motor hägnande i kopplignskåpan och ett främre fäste som bultas i vevhushalvorna.
Har funderat på att låta motorn vara fribärande (för att undvika flex och ev oljelekaget från vevhuset)
men då msåte jag ju bygga en bakram så att växellådan utnyttjar sitt bakre färste också, det tillför ju mera vikt, så kanse det får bli att behålla det där främre fästet i vevhuset?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Dax för lite uppdatering från BP Racing Club
Ramen tillbaka från blästring, utprovning av förarposition i stort sett klar.
Lite pyssel med att få undertecknads märkliga konfiguration på plats. men med lite bortkapande av gamla stols- och eldsläckarfästen och justering av några rör i ramen går det även att vara långben i denna bil.
Några rör och svetsar hade med viss marginal paserat bäst före datum och ska bytas ut/göras om + att ramen var 10 mm vriden i framkant. Nu är den hos Anders, vår hovsvetsare som ser till att det inte blir himpa-vimpa svetsar igen. Det mesta klurandet gäller faktiskt vart man ska få plats med onödigheter som tank, eldsläckarem styrväxel, oljekylare, avgasssytem och dyligt, men det växer fram och ger sig på vägen.
Fälgar, framvagn och momentstag har också varit på blästring. Fälgarna blev svarta medan framvagn och stag ska iväg på elkromatering.

Det viktigaste när man bygger racerbil är att prova ut exakt position för mugghållaren. Vi tror vi hittat den optimala placeringen här. Observera att vi givetvis använder en lättviktsmugg i tunn plast.


Nå, hur får man plats i en sånt här badkar då? Efter lite pillante testande och rörkapande blev det ganska ok. Att sitta rätt, nå ratt växelspak och pedaler utan strul är avgörande för att få bra varvtider.


Black is beauty. Egentlgien gillar jag mattsilverlackade stålfälgar bättre, men bilen hade svarta fälgar 1967 i BP teamet, så valet var lätt. Dessutom är svarta fälgar tidstypiskt för 60-tals Formel Vee.
Men blingfaktorn i dessa smala plåtfälgar utan ett endaste ventilationshål är nog så nära noll man kan komma.


I söndags hade vi besök i verkstan av en viss STCC-ignenjör, förr ganska aktiv i detta forum...
Där fick vi många kloka råd, tips och synpunkter på vägen.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19526



Bosse L skrev:
Är detta bilbygge genom tankekraft.

Det ser ju ut att skapas ett kraftfält mellan de två

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8060



"Use the force Andreas...."
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Bosse L skrev:
Är detta bilbygge genom tankekraft.

Det ser ju ut att skapas ett kraftfält mellan de två


Ja, det är ju på detta sätt man mäter vridstyvheten i ramen. När Andreas och Julle ser ut så här är vi uppe 14.500 nm/mm

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 57



"framvagn och stag ska iväg på elkromatering."
Finns väl risk för vätesprödhet ?
Kanske inte så kul i framvagnsdetaljer.
Lär visst finnas någon variant av exorcism som kallas för väteutdrivning.

_________________
Björn Carlson

Z3M Coupe -98
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050


Trådstartare
NallePuh skrev:
"framvagn och stag ska iväg på elkromatering."
Finns väl risk för vätesprödhet ?
Kanske inte så kul i framvagnsdetaljer.
Lär visst finnas någon variant av exorcism som kallas för väteutdrivning.


Ska direkt erkänna att mina kemikunskaper varit rätt dåliga allt sedan skolan och är så fortfarande.
Möjligen med undantaget fotokemi.
Så ärligt talat det har jag ingen som helst kunskap om. Vet inte ens vad vätesprödhet innbär, även om jag kan ana innebörden:rolleyes:
Hur som helst ytbehandlingsmetoden används ganska flitigt på andra mer exkluva formelbilars bärarmar etc, så jag har inte oroat mig tidigare. Kan det ha betydelse om det är stålrör eller gjutna detaljer?
(länkarmarna är ju gjutna på VW framvagnen), järnstaketet som utgör framvagsbrygga oroar mig inte så mycket. Allt är så förbaskat överdimensionerat, så man tror Dr Porsche redan från början tänkte sig militär anvädning a la kübelwagen...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Den som ytbehandlar åt er borde också kunna ordna en väteurdrivning. (Det är att lägga grejjorna i en ugn under ett halvdygn eller så. Dock inget man gör själv eftersom värmebehandlingen bör ske ganska snart efter ytbehandlingens avslutande)

Vätesprödhet är ett problem när man ytbehandlar höghållfasta stål. Gjutgods tror jag inte lider av det.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee Dolling 1967 - Historic Racing
1, 2, 3   >>
26 besök senaste veckan (38122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande