Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (30273 totalt)
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Jag tycker att det skulle ta för mycket tid från gatbilskörningen som tex minicup gör nu. Det var över en halvtimme utöver tiden som gick åt på Anderstorp tex bara för setup.

Minicup nu är väldigt trevligt och bra, för dom som har mini. En hel del extra tid att köra runt på banan (med mindre trafik) utöver det dom kan köra under gatbils passen, men jag är ingen fan. Väldigt bra initiativ av Måns däremot thumbs up .

BMW cup + gatbilskörningen så har alla något att göra hela dagen och banan utnyttjas optimalt. Dom tävlande får köra en massa och skruva en massa, och gatbilskörarna får köra en massa och titta på ett kul race.

Blir det av så vill jag absolut vara med däremot.

EDIT: Är det inte bättre med en vikt/hk gräns istället? Att sätta en minimum vikt känns väldigt... "speciellt", och de som inte har en M-bil straffas hårt.

En idé är att ha det på ett av gatbils passen, det sista kanske. Alla får köra, men försäkringen gäller inte detta passet och om man vill får man vara med, och då hyr man en transponder. Skulle inte ta någon tid från bankörningen och alla bmw och mini som vill "tävla" får chansen. En nackdel är att den sista timmen (till exempel) blir försäkringsfritt, och det blir på hela banlängden. (har ju inte fungerat så super med att begränsa av banan för minicup detta året i alla fall, tar bantid.)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Det skulle kanske vara en variant att blanda tävlandet med bankörningen.
Fast det är väl så att det reglemente man kör efter så är maxfart 120 km/h och då måste man ändå ut på banan för att sätta ut dessa.

_________________
Stefan Alm
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
timmy1701 skrev:
Det var över en halvtimme utöver tiden som gick åt på Anderstorp tex bara för setup.


Eftersom ingen annan har gjort något tidigare (vi är först) så tar det lite mer tid första gången.
Handbok saknas för detta med andra ord.
Det är också anledningen till att passet är förlagt antingen närmast efter lunch när ingen använder banan alternativt sista passet under dagen.
Vad det gäller Anderstorp så började allt med förseningar pga nödvändiga bogseringar efter BMW Cup.
Under säsongen har vi fixat så att utstakade konplaceringar på banskisserna över alla banor vi har kört på finns tillgängliga så att sätta ut konor i framtiden kommer inte att ta mycket tid.

timmy1701 skrev:

Minicup nu är väldigt trevligt och bra, för dom som har mini.


Japp, och frågan som ställs är om det möjligen finns intresse även bland BMW-gatbilar.

timmy1701 skrev:

Blir det av så vill jag absolut vara med däremot.


Ja men se där

timmy1701 skrev:

En idé är att ha det på ett av gatbils passen, det sista kanske.

quattro skrev:
Det skulle kanske vara en variant att blanda tävlandet med bankörningen.


Att blanda gatbilskörning med tävling under samma körpass kommer aldrig att bli aktuellt om det är vad ni menar.
Gatbilskörning har ett syfte - tävling ett annat.
Tävling regleras av RA - gatbilskörning regleras av...något grått odefinierat....

Tillbaka till syftet med tråden då avsikten inte var att diskutera upplägget i detalj.
Syftet var att undersöka huruvida det möjligen fanns något intresse

Jag fortsätter att uppdatera listan enbart med syftet att försöka kolla av intresset.
No strings attached.

BMW
1. Johan N.
2. Johan A.
3. Viktor Ö.
4. Magnus T.
5. Janne E.
6. Marcus J.

AUDI
1. Stefan A.
2. Ulrich R.
3. Peps P.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Citat:

höfläkt skrev:
Nej. Jag tycker det skulle ta för mycket bantid i anspråk.

+2

Allra helst om nu uppdelade/dubbla tidsträningar/kvalpass kommer fortsätta för cup:en...


Jag tycker oxå att det tar för mycket tid i anspråk.
om jag såg rätt på Anderstorp, körde bara en bil i taget.
Är det inte att utnyttja dyr bantid (ca 125 sek/minut) ineffektivt?

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Z3 M skrev:

om jag såg rätt på Anderstorp, körde bara en bil i taget.


Då såg du fel Ellesson. Alla är ute samtidigt.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Vore väl inte mer än rättvist om du lägger med en lista för alla som röstar mot? Det är ju våran bantid som skall avsättas.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
höfläkt skrev:
Vore väl inte mer än rättvist om du lägger med en lista för alla som röstar mot?


Det här är ingen omröstning om bu eller bä utan enbart en koll om det finns något intresse bland BMW-gatbilar.

EDIT:
Jag antar nämligen att motsatsen gäller om inget intresse anmäls bland BMW-gatbilarna.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Som vinkel på Stefans synpunkt så får jag isf anmäla mitt intresse att deltaga i Mini Cup:en - om den nu blir av...
För om den nu blir av, och tar bantid, kör jag hellre Mini Cup än och står och tittar...

Men helst skulle jag alltså köra vanlig gatkörning.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Mig kan du me skriva upp!

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Det här är ju ett ypperligt tillfälle om man vill ha tider på sin gatbil! Dock blir det ju inte på "riktiga" banan men ändå! Man kan ju se hur man utvecklas iaf thumbs up

Skall detta ämne behandlas under vintern eller?

Jag ställer mig iaf positiv till detta även om jag inte är medlem än!

Ska reda ut med ansvariga om min bil platsar i klubben och gör den det så blir jag medlem efter årsskiftet!


_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Jerry,

Det är möjligt att det blir två klasser (klass MINI och klass BMW) under 2011 om det går att hålla sig inom nuvarande bantid på ca 30 minuter.
Att öka på bantiden under 2011 blir inte aktuellt.

Eftersom SBF har begränsat tävlingstiden till max 10 minuter (vi körde 15-20 minuter under 2010) så öppnar det teoretiskt upp för att köra två klasser, men tysk organisation lär krävas.

Vi kommer troligtvis att ha ca åtta tävlande MINI:sar 2011.
Får vi åtta intresserade BMW-bilar också så går det att få till två klasser med åtta bilar i respektive.
Givetvis en fördel om dessa åtta BMW-bilar planerar att köra hela säsongen, och inte enbart någon enstaka tävling.

Finns det intresserade BMW-gatbilar som vill köra en hel säsong 2011 så får dessa förtur.
Dock max åtta stycken.
Det går bra att PM:a mig.

Under vintern så kommer reglementsgruppen att se över reglementet, och också anpassa detta för BMW-gatbilar för ev. framtida önskemål/behov.
Att blanda tex E36/E46 M3 med övriga blir svårt så antingen åtta E36/E46 M3, eller åtta icke M3/M5:or med motortyp enligt registreringsbevis/SFRo.
Minimum tävlingsvikt (inkl. bränsle och förare) kommer också att behöva uppfyllas då tomma "burkar" har en större fördel än övriga.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585

Forumägare
Forumägare

Måns Ulveståhl skrev:
...
Får vi åtta intresserade BMW-bilar också så går det att få till två klasser med åtta bilar i respektive.
Givetvis en fördel om dessa åtta BMW-bilar planerar att köra hela säsongen, och inte enbart någon enstaka tävling.

Finns det intresserade BMW-gatbilar som vill köra en hel säsong 2011 så får dessa förtur.
Dock max åtta stycken.
Det går bra att PM:a mig.
...


Sign me up thumbs up Kan helt klart sikta på att köra alla deltävlingar. Eftersom jag har BMW originalförsäkringar så blir BMWSC-banträffarna högt prioriterade för min del över andra träffar så jag tänkte pricka in alla BMWSC-träffarna nästa år Med tajt lagda banor kan det bli riktigt jämnt och spännande

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas:

1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong)
2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong)
3.
4.
5.
6.
7.
8.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Plockade du bort oss audisar där Måns?

Jag är gärna med och kör om det ges möjlighet till det.

_________________
Stefan Alm
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
quattro skrev:
Plockade du bort oss audisar där Måns?

Jag är gärna med och kör om det ges möjlighet till det.


Nej, men då bantiden är begränsad så får jag fokusera på BMW först.
I mån av plats, eller beroende på möjligheten att mixa bilar, får bli mitt svar just nu

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):

M-bilar
1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong)
2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong)
3.
4.
5.
6.
7.
8.

Övriga BMW
1. Johan Nilsson (E36, hel säsong)
2.
4.
5.
6.
7.
8.

I mån av plats eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar:
1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong)

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585

Forumägare
Forumägare

Man lär defintivt kunna blanda in Audisarna i de två BMW-grupperna IMHo, men frågan är hur tusan man ska kunna bestämma i vilken grupp repsektive Audi hamnar. Men det sitter du säkert o klurar på redan så jag sparkar väl in en öppen dörr här

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Jag kan inte lova helsäsong för jag vet inte hur min ekonomi ser ut!

Men jag är intresserad av att köra något pass om det ges möjlighet!

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009
Inlägg: 147



Jag ställer gärna upp med M3:an..

Christoffer Rantzow
M3 E46

_________________


BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
moubis
Katrineholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 49



Skulle gärna vilja köra mini-cup på de gatbilsträffar jag åker på ... men det blir ju oftast de i närheten så en hel säsong blir svårt att vara med på

Kör e36-M3

_________________
Sven Moubis
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



kloff skrev:
Jag ställer gärna upp med M3:an..

Christoffer Rantzow
M3 E46



thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (30273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande