Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (30276 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41599

Forumägare
Forumägare

Måns Ulveståhl skrev:
Ultura skrev:
... man vet ju aldrig riktigt vad som händer


Sant, man kanske vaknar upp en morgon i en Volvo-kombi med barnstolar, och undrar vad tusan det var som gick så snett?

PK-tillägg:
OBS! Detta inlägg var inte aviktligt för att skada Volvo-ägare utan mer av en vedertagen samhällsmässig iakttagelse.
Inga Volvo-ägare blev heller skadade under skrivandet av detta inlägg.








.
.
.
.
.
.
.


så. nu har jag lugnat mig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



timmy1701 skrev:
Förslag: om man är med i Mini Cup ger man upp ett av gatbils passen för att jämnare fördela körtiden. Hade inte detta varit mest rättvist för alla?



VARFÖR

Kör man MINI Cup betalar man ju extra för detta
som måns förklarat x-antal ggr....

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Just det... allt handlar om pengar.

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
.... OK då, svårövertalad som jag är, bara en liten stund till

timmy1701 skrev:
Intresse har jag annars hade jag inte ställt frågorna. Hade inte BMW Cup funnits hade jag tyckt detta var en jättebra ide!


Kul men BMW Cup finns ju också så välj vad som passar dig bäst.
Eller ännu bättre, kör MINI Cup 2011. Smaka på tävlandet i sin enklaste form.
Gillar du smaken så passa på att utnyttja den fenomenala möjlighet BMW Cup erbjuder klubbens medlemmar.

timmy1701 skrev:

Jag vill vara med i Mini Cup!


Jamendåså

timmy1701 skrev:

...utöver att det är kul att prova på att tävla lite kommer detta att utöka min bantid jämfört med andra gatbilsförare, vilket jag tycker är fel.


Du kommer få svårt att hinna vara med på allt som erbjuds.
Du kommer inte heller att orka vara med på allt som erbjuds.

Det är ju också detta faktum som gör att flertalet gatbilsförare sticker hem i förtid.
Inte många är kvar och kör till kl. 16 eller kl. 17 (beroende på när banan stänger).

timmy1701 skrev:

Det är så pass många gatbilsåkare att på flera av träffarna har det blivit fullt på bara några dagar.


Japp, intresset har varit stort under ett par år.
När jag började 2005 så var vi ca 35 st gatbilar på banträffarna.
Det fanns också banträffar där Audi-bilarna var i majoritet
Inte många klagade på bankörningtiden då kan jag lova
Det är också anledningen till BMWSC har börjat att fundera allvarligt på tvådagarsarrangemang.
En anledning att vi därför gör vårträffen på Mantorp - BMWSC/BMWCS:s största och mest populära träff just nu- till ett två dagarsarrangemang.

timmy1701 skrev:

Hade det inte varit en ide att begränsa ett av dom aktivaste passen (andra till exempel) till "vanliga" gatbils förare? Mini Cup förare får ändå samma bantid som övriga gatbilsförare i och med sitt tävlingspass, och gatbilsförarna får tillbaka i alla fall en del av tiden de förlorar i och med cuppen? Blir det så (och även annars) så vill jag gärna vara med och köra Mini Cup.


Vi håller på att pilla på ett banschema för 2011 som är så optimalt det kan bli för alla parter.
Jag tror inte att du blir besviken.
Inget småduttande med ett enstaka gatbilspass här och där längre.

timmy1701 skrev:

Jag vill gärna vara med, men jag kan inte garantera en hel säsong, även om jag vill det, och går allt rätt så kör jag BMW Cup men det ser mörkt ut just nu.


Du är välkommen oavsett.

Go'kväll!

Nu är det styrelsemöte i BMWSC

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Klart det handlar om pengar, man betalar sammanlagt 900kr extra (transponder hyra inkluderat) för den halvtimmen tävlingen körs och man betalar ju vanlig träffavgift, självklart ska man ju få köra alla gatbils pass? Annars om dom som kör mini-cup ska få ett pass mindre får man ju minska kostnaden också.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Tack för svaren idag Måns, och skriv gärna upp mig på listan, jag behåller mina åsikter men det är just det, mina åsikter

Att jag hänger upp mig på bantid är nog lite för att jag fortfarande är en nybörjare inom detta. Jag har varit på 10 banträffar i år och kört i princip varenda minut jag har fått, open pit dagarna (4 av dessa) har jag endast varit i depån i 5-10 minuter i sträck för att kolla tryck och fylla på vätska. (Blev nära 40mil på GRC träffen tex). Detta har gjort att jag tyckte det var lite körtid på BMW träffarna, och efter att man hört samma från mer erfarna banrävar som varit med länge har fått mig att tro att jag inte är ensam i detta.

Som jag sa innan så kommer jag försöka vara på alla BMWSC banträffarna nästa år, men jag skulle tro att det kommer bli att jag missar någon norrut. Och om jag har riktigt tur i vinter kommer jag kunna prova på BMW Cup nästa år, och då kommer jag missa någon "vanlig" dag. Så sätt mig på rest listan så jag inte blockar någon som vill köra hela säsongen.

EDIT: Pengar argumentet är det ända jag kan skriva rakt ut att det är BULLSHIT, kanske höja träff avgiften till 2000kr och bara ta in en tredjedel, då får alla köra jättemycket!? Korkat.

Så många som möjligt ska få vara med och köra, men ändå så pass mycket tid att det är värt att komma till träffen. Tycker den balansen har varit bra, om än liiiite under förra året. (dom jag körde på i alla fall)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
timmy1701 skrev:
Tack för svaren idag Måns, och skriv gärna upp mig på listan


Jag skriver upp dig för hel säsong thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):

M-bilar
1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong)
2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong)
3. Christoffer Rantzow (E46 M3, hel säsong)
4. Jan Ekehage (E30 M3, hel säsong)
5. Viktor Örtegren (E46 M3, hel säsong)
6.
7.
8.

Övriga BMW
1. Johan Nilsson (E36, hel säsong)
2. Anders Holm (E36, hel säsong)
3. Viktor Starkman (E36, hel säsong)
4. Daniel Lindstedt (E36, hel säsong)
5.
6.
7.
8.

I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar:
1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong)
2. Jerry Albrektsson (E30)
3. Sven Moubis (E36 M3)
4. Mikael Petterson (Audi TT, hel säsong)
5. Mathias Gustafsson (E30)
6. Marcus Jarlson (E30, hel säsong)

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Hmmm, det finns inte tillstymmelse till ljudisolering i min e30 längre. Bara dörrsidor och instrumentpanel kvar...

Viktlåda för att komma upp till rätt vikt? Jag skall även regga den med halvbur i vår tänkte jag.

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Det som är bra med E36, plåtrent innuti och klarar vikten ändå, samt att jag är så tung , kan nog hänga på massa plast och ändå klara mig

_________________
Viktor Starkman
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Jerry,

Vad är bilens tävlingsvikt (bil+bensin+förare) i dag?
Det ska vara tillåtet att få lätta sin bil något då det hör till sporten, men om vi börjar montera macrolonrutor, hålborra, och gjuta glasfiberkaross för att tävla i MINI Cup så blir det överdrivet.
Hur mycket orkar du äta upp dig innan säsongspremiären?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:

Det ska vara tillåtet att få lätta sin bil något då det hör till sporten, men om vi börjar montera macrolonrutor, hålborra, och gjuta glasfiberkaross för att tävla i MINI Cup så blir det överdrivet.


Jag som tyckte min is var en lagom lättad gatbil

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



skriv upp mig oxå måns!, hel säsong... Om nu allt går som planerat...

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Måns Ulveståhl skrev:
Jerry,

Vad är bilens tävlingsvikt (bil+bensin+förare) i dag?
Det ska vara tillåtet att få lätta sin bil något då det hör till sporten, men om vi börjar montera macrolonrutor, hålborra, och gjuta glasfiberkaross för att tävla i MINI Cup så blir det överdrivet.
Hur mycket orkar du äta upp dig innan säsongspremiären?


Nånstans kring 1200 tror jag?? Måste återkomma om det

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Preliminärt för 2011 om en BMW-klass öppnas (en klass för M-bilar eller en klass för övriga BMW-bilar):

M-bilar
1. Magnus Thome' (E46 CSL, hel säsong)
2. Hans Lanninger (E36 M3, hel säsong)
3. Christoffer Rantzow (E46 M3, hel säsong)
4. Jan Ekehage (E30 M3, hel säsong)
5. Viktor Örtegren (E46 M3, hel säsong)
6.
7.
8.

Övriga BMW
1. Johan Nilsson (E36, hel säsong)
2. Anders Holm (E36, hel säsong)
3. Viktor Starkman (E36, hel säsong)
4. Daniel Lindstedt (E36, hel säsong)
5. Kristofer "Stoffe" Larsson (E36, hel säsong)
6.
7.
8.

I mån av plats; enstaka tävlingar eller möjlighet till mix av BMW/Audi-bilar:
1. Stefan Alm (Audi S2, hel säsong)
2. Jerry Albrektsson (E30)
3. Sven Moubis (E36 M3)
4. Mikael Petterson (Audi TT, hel säsong)
5. Mathias Gustafsson (E30)
6. Marcus Jarlson (E30)

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41599

Forumägare
Forumägare

Måste väl finnas ännu några till M3 E30 som vill vara med o leka?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Rsjerry skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Jerry,

Vad är bilens tävlingsvikt (bil+bensin+förare) i dag?
Det ska vara tillåtet att få lätta sin bil något då det hör till sporten, men om vi börjar montera macrolonrutor, hålborra, och gjuta glasfiberkaross för att tävla i MINI Cup så blir det överdrivet.
Hur mycket orkar du äta upp dig innan säsongspremiären?


Nånstans kring 1200 tror jag?? Måste återkomma om det
'

Hur man än vänder och vrider på det kommer det inte vara "jämt", och chansen att någon bygger en bil bara för detta arrangemanget är nog inte så troligt. Men har man en "trackday" bil så är den oftast rensad och den mest lättillgängliga förbättringen är att lätta den. Är det inte bättre att ha det öppen angående vikten, så kan så många som möjligt vara med och leka, med reservationen att varna förare som går till överdrift , dom ska ju kunna klara en flygande besiktning.

Själv kommer jag nog hamna lite under 1300kg, och då är den inte lättad annat än inredning, och med bur (BMW Cup standard regler), så att vikta upp den är inga problem men det känns lite fel. Speciellt eftersom slitaget och kostnaderna blir högre med vikten. Sen har dom tyngre bilarna (e36 och upp) många andra fördelar, som betydligt starkare motor och bättre bakvagn, ska man matcha vikt med dom som e30 eller äldre lär man hamna rätt långt bakom i tiderna. Men vi är inte med för att vinna, vi är med för att ha kul! (tyvärr hjälper inte mer vikt det)

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



timmy1701 skrev:
Rsjerry skrev:
Måns Ulveståhl skrev:
Jerry,

Vad är bilens tävlingsvikt (bil+bensin+förare) i dag?
Det ska vara tillåtet att få lätta sin bil något då det hör till sporten, men om vi börjar montera macrolonrutor, hålborra, och gjuta glasfiberkaross för att tävla i MINI Cup så blir det överdrivet.
Hur mycket orkar du äta upp dig innan säsongspremiären?


Nånstans kring 1200 tror jag?? Måste återkomma om det
'

Hur man än vänder och vrider på det kommer det inte vara "jämt", och chansen att någon bygger en bil bara för detta arrangemanget är nog inte så troligt. Men har man en "trackday" bil så är den oftast rensad och den mest lättillgängliga förbättringen är att lätta den. Är det inte bättre att ha det öppen angående vikten, så kan så många som möjligt vara med och leka, med reservationen att varna förare som går till överdrift , dom ska ju kunna klara en flygande besiktning.

Själv kommer jag nog hamna lite under 1300kg, och då är den inte lättad annat än inredning, och med bur (BMW Cup standard regler), så att vikta upp den är inga problem men det känns lite fel. Speciellt eftersom slitaget och kostnaderna blir högre med vikten. Sen har dom tyngre bilarna (e36 och upp) många andra fördelar, som betydligt starkare motor och bättre bakvagn, ska man matcha vikt med dom som e30 eller äldre lär man hamna rätt långt bakom i tiderna. Men vi är inte med för att vinna, vi är med för att ha kul! (tyvärr hjälper inte mer vikt det)


Liten jämnförelse från 2009 då både jag & brosan åkte gatbilspassen.

325i -93 1360kg fulltankad 199hk(uppmätt)

318is-90 970kg fulltankad 167hk(uppmätt)

______________325i____318is
Mantorp______1.35.3____1.36.1
Knutstorp_____1.12.1____1.11.8
Gelleråsen____1.19.8____1.19.5

Jag var lite snabbare på kurviga banor brosan på snabba banor.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
...och givetvis är herrarna Bäcks tider enbart uppskattade då tidtagning inte är tillåten under gatbilspassen.
Eller hur Micke?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Måns Ulveståhl skrev:
...och givetvis är herrarna Bäcks tider enbart uppskattade då tidtagning inte är tillåten under gatbilspassen.
Eller hur Micke?


HAHA

Hans poäng är fortfarande bra, och som du ser så kommer många av de äldre bilarna att "ofrivilligt" hamna under gränsen (minimum gräns är korkat måste du hålla med om )

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Bäcks E30 var inte lättad - den var närmare obefintlig.
Inte mycket kvar av den bilen. En sardinburk.
Att nöja sig med att kalla den bilen för gravt anorektisk räcker inte

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Allmänt banåkaforum
Finns det intresse för MINI Cup 2011 bland BMW-gatbilar?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (30276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande