Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 SMG II -04 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 11 besök idag (102128 totalt) |
Lite tankar ifrån första Mantorp träffen 2014 med BMWSC.
Bilen hade varigt i Skåne hela vintern i tryggt förvar hemma hos Martin Skoog, första planen var att fixa chassi sprickorna om jag nu hade några (det har alla mer eller mindre) som tur var dom pytte små och reparationen av dom gick "enkelt" och snabbt enligt mästaren. http://www.redish-motorsport.com/E46 Eftersom sprickfelet troligen uppstår på grund av för stora rörelser i subframen på grund av gamla slitna bussningar, jag sa troligen - inte att det är så. Därför skulle även dessa bytas skulle jag då välja original BMW eller kanske något roligare? Efter att ha lyssnat på andra glada trevliga e46 M3 ägare som redan gjort alla dessa uppdateringar så kände jag mig trygg i att gå Millway all in priset var ändå inte så stort emot original. Sagt och gjort beställdes även dessa hem. * Bussningar Bakvagnsbrygga E46 art.nr: 90148 * Bussningar bärarm bak E36/E46 art.nr: 90214 * Bärarmsbussningar bak Alu/Ledlager art.nr: 90088 * Bärarmsbussning fram M3E46 art.nr: 90307 Månaderna gick och någon stackars man i Skåne jobbade och slet medans jag kollade på Kalle Anka, sedan kom ett PM om att drivaxlarna var slut och att även diffen behövde troligen service. Den som jag har haft problem med att den hugger i riktigt hårt och man blir passagerare på 0,12 sec utan en möjlighet att häva sladden eller hinna reagera. Så den skickades till Mobimech för översyn. http://www.mobimech.com/tillsalu_dif Så lite senare kom även domen över diffen ja den behövde service och när jag ändå höll på skulle jag inte ha en lite roligare lamelldiff, ja varför inte hela den ekonomiska kalkylen var ändå helt paj för denna vinteruppgradering. Sagt och gjort så blev det inga julklappar till mig i år eller nästa eller nästa ;-) Jag hämtade hem bilen ett par veckor innan Mantorp och körde runt den med ett förvånat leende hela dagarna. Hårdheten i bilen var dock kanske inte optimal för kökörning till jobbet i Stockholm men jag har ju Öhlinare på bilen så va tusan - jag började lätta på trycket och slutade nu vid ca 15 klick. Var glad och monterade sedan på R däcken ett par dagar innan jag åkte ner och borde nog ha sänkt lite till 20? Men den var ju så rolig i rondellerna att jag inte tänkte mer på det. Nu är ju inte denna dämpar inställning vad jag trodde det var, så gör som jag läs denna bild! Det är Rebound Adjustment inte hårdhet ja lite är det men inte som man tror det är bilen får inte "jänkar stuk gungar fram på vägen" för att man lättar på skruven 20 klick. Förra året körde jag bilen på 10-12 klick på gatan och 3-5 klick på bana, nu när jag kom ner till Mantorp var allt på 15 klick, jag tänkte äääh jag börjar där så får jag se hur bilen känns. Det första jag tänkte på var hur stor inverkan bärarmsbussning fram från Millway påverkar styrverkan man kan lätt inbilla sig att man nytt till en CSL styrväxel på bilen, bilen styr in bättre och snabbare och med klart bättre känsla man blir glad. Nästa uppdatering som verkligen imponerade var den nya diffen, innan har jag ju haft problem med att den gick i hårt och jag förlorade kontrollen över bilen vilket har resulterar i ett par 270 grads snurrar på Gelleråsen, vilket i sin tur gjort mig lite rätt/försiktig att gå på hårt med gasen ut ur kurvorna, man vill ju inte göra en Kenneth Tonef/Loaded med sin egen bil ;-). Och nu på Mantorp så ökade jag sakta varv för varv tills att under eftermiddagen tryggheten och självkänslan återkom lite härliga ställ i Mjölby började kännas riktigt bra. Självklart har ju även alla Milway prylar i bakvagnen en stor påverkan på känslan och tryggheten i bilen men jag var så glad att jag inte kom hela vägen ditt i min analys av bilen, jag får nog åka på lite fler träffar. Tack igen för alla trevliga diskussioner på Mantorp och för gott uppförande runt banan PS Även jag misslyckades med att släppa förbi alla 100% rätt, men ibland tror jag att jag ska släppa förbi fast den som ligger bakom endast vill följa John, vilket även jag gjorde på en ljusblå 335iá? ett tag det var kanon bra och lärorikt _________________ Janne Ström |
||||||
Jag var klart imponerad hur den gick, tex ut ur depåsvängen ut på startrakan. Både hur den satt, fästet och vilken bra puff din motor har Satt skitfint ut ur böjen, speciellt med tanke på att du kör med smala däck även bak!
_________________ Magnus Thomé |
||||||
"Vad jag har gjort är att jag har ersatt den originalmonterade (se bild) diffbromsen med en lamelldiff från en M3 E36. Den diffbromsen har fått nya friktionslameller då de som satt monterade var lite slitna." Peder Blir det svar på frågan? _________________ Janne Ström |
||||||
Kul att bilen kändes bra!
Magnus Ja, även ramperna var original! _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
Minns inte exakt denna händelsen men det borde vara min 335a du syftar på, känns den igen kanske: Jag hänger ofta på någon som ser ut att vara snabb för att lära mig lite så ta det som en komplimang :-) PS. Kul biltråd, jag har precis fått på Öhlins Road & Track på min bil också. DS. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Såhär ska du göra med bilen:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det går ju bevisligen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Härligt! Det där med nya oljor i växellåda och diff behöver jag nog ordna i min snart... gått några 100 banmil. Nu finns det väl knappast några ursäkter kvar till att inte vara med å köra på nästa TA? Tyvär ingen ta på gelleråsen men antar att du kommer dit ändå? |
||||||
Inget att skylla på???? Du anar inte, ratten är smutsig efter servicen och så hal att man nästan inte kan svänga Så får återkomma nästa år när jag har råd med ny ratt PS Diffen har bytt olja 2ggr i år redan! _________________ Janne Ström |
||||||
Men hallååååå! Kom vi inte överens om på Kinnekulle att man skulle skita i att bromsa?!? Så vad ska du ha de där grejerna till _________________ Magnus Thomé |
||||||
2 ggr? vafan nu kommer jag ju knappt våga åka i verkstaden i min för att handla ny antar att det har å göra med inkörning utav nya diffen? Har inget oljud i min men känns alltid skönt att byta ofta får bli innan gelleråsen. Jag har faktiskt en m3e46 ratt liggandes, du får låna den till nästa år |
||||||
Jag har precis fått leverans på hela paketet från Millway och skall montera allt utom bussningarna till subframen i veckan. En fråga bara eftersom jag använder bilen lite till vardags också. Påverkades ljudnivå eller karossresonansen mycket av bussningsbytet?
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 SMG II -04 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 11 besök idag (102128 totalt) |