Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG II -04
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
42 besök senaste veckan (102042 totalt)
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare
Lite tankar ifrån första Mantorp träffen 2014 med BMWSC.

Bilen hade varigt i Skåne hela vintern i tryggt förvar hemma hos Martin Skoog, första planen var att fixa chassi sprickorna om jag nu hade några (det har alla mer eller mindre) som tur var dom pytte små och reparationen av dom gick "enkelt" och snabbt enligt mästaren.

http://www.redish-motorsport.com/E46M3FloorSubframeCrackRepairReinforc . . . . (inte min bil men en bra guide)

Eftersom sprickfelet troligen uppstår på grund av för stora rörelser i subframen på grund av gamla slitna bussningar, jag sa troligen - inte att det är så. Därför skulle även dessa bytas skulle jag då välja original BMW eller kanske något roligare? Efter att ha lyssnat på andra glada trevliga e46 M3 ägare som redan gjort alla dessa uppdateringar så kände jag mig trygg i att gå Millway all in priset var ändå inte så stort emot original. Sagt och gjort beställdes även dessa hem.

* Bussningar Bakvagnsbrygga E46 art.nr: 90148
* Bussningar bärarm bak E36/E46 art.nr: 90214
* Bärarmsbussningar bak Alu/Ledlager art.nr: 90088
* Bärarmsbussning fram M3E46 art.nr: 90307

Månaderna gick och någon stackars man i Skåne jobbade och slet medans jag kollade på Kalle Anka, sedan kom ett PM om att drivaxlarna var slut och att även diffen behövde troligen service. Den som jag har haft problem med att den hugger i riktigt hårt och man blir passagerare på 0,12 sec utan en möjlighet att häva sladden eller hinna reagera. Så den skickades till Mobimech för översyn.
http://www.mobimech.com/tillsalu_diffupp.htm
Så lite senare kom även domen över diffen ja den behövde service och när jag ändå höll på skulle jag inte ha en lite roligare lamelldiff, ja varför inte hela den ekonomiska kalkylen var ändå helt paj för denna vinteruppgradering.

Sagt och gjort så blev det inga julklappar till mig i år eller nästa eller nästa ;-) Jag hämtade hem bilen ett par veckor innan Mantorp och körde runt den med ett förvånat leende hela dagarna. Hårdheten i bilen var dock kanske inte optimal för kökörning till jobbet i Stockholm men jag har ju Öhlinare på bilen så va tusan - jag började lätta på trycket och slutade nu vid ca 15 klick.




Var glad och monterade sedan på R däcken ett par dagar innan jag åkte ner och borde nog ha sänkt lite till 20? Men den var ju så rolig i rondellerna att jag inte tänkte mer på det.
Nu är ju inte denna dämpar inställning vad jag trodde det var, så gör som jag läs denna bild!




Det är Rebound Adjustment inte hårdhet ja lite är det men inte som man tror det är bilen får inte "jänkar stuk gungar fram på vägen" för att man lättar på skruven 20 klick.

Förra året körde jag bilen på 10-12 klick på gatan och 3-5 klick på bana, nu när jag kom ner till Mantorp var allt på 15 klick, jag tänkte äääh jag börjar där så får jag se hur bilen känns.
Det första jag tänkte på var hur stor inverkan bärarmsbussning fram från Millway påverkar styrverkan man kan lätt inbilla sig att man nytt till en CSL styrväxel på bilen, bilen styr in bättre och snabbare och med klart bättre känsla man blir glad.

Nästa uppdatering som verkligen imponerade var den nya diffen, innan har jag ju haft problem med att den gick i hårt och jag förlorade kontrollen över bilen vilket har resulterar i ett par 270 grads snurrar på Gelleråsen, vilket i sin tur gjort mig lite rätt/försiktig att gå på hårt med gasen ut ur kurvorna, man vill ju inte göra en Kenneth Tonef/Loaded med sin egen bil ;-).
Och nu på Mantorp så ökade jag sakta varv för varv tills att under eftermiddagen tryggheten och självkänslan återkom lite härliga ställ i Mjölby började kännas riktigt bra.
Självklart har ju även alla Milway prylar i bakvagnen en stor påverkan på känslan och tryggheten i bilen men jag var så glad att jag inte kom hela vägen ditt i min analys av bilen, jag får nog åka på lite fler träffar.

Tack igen för alla trevliga diskussioner på Mantorp och för gott uppförande runt banan

PS Även jag misslyckades med att släppa förbi alla 100% rätt, men ibland tror jag att jag ska släppa förbi fast den som ligger bakom endast vill följa John, vilket även jag gjorde på en ljusblå 335iá? ett tag det var kanon bra och lärorikt

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41558

Forumägare
Forumägare

Jag var klart imponerad hur den gick, tex ut ur depåsvängen ut på startrakan. Både hur den satt, fästet och vilken bra puff din motor har thumbs up Satt skitfint ut ur böjen, speciellt med tanke på att du kör med smala däck även bak!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41558

Forumägare
Forumägare

Fråga, du har fått i en vanlig hederlig pålitlig lamelldiff istället för M3 E46 specialspecialdiff. Vet du om det är original M3 E36 ramper på den som sitter i nu?

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fråga, du har fått i en vanlig hederlig pålitlig lamelldiff istället för M3 E46 specialspecialdiff. Vet du om det är original M3 E36 ramper på den som sitter i nu?



"Vad jag har gjort är att jag har ersatt den originalmonterade (se bild) diffbromsen med en lamelldiff från en M3 E36. Den diffbromsen har fått nya friktionslameller då de som satt monterade var lite slitna."
Peder


Blir det svar på frågan?

_________________
Janne Ström
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Kul att bilen kändes bra!





Magnus Thomé skrev:
Fråga, du har fått i en vanlig hederlig pålitlig lamelldiff istället för M3 E46 specialspecialdiff. Vet du om det är original M3 E36 ramper på den som sitter i nu?


Magnus
Ja, även ramperna var original!

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



3DBlaster skrev:

PS Även jag misslyckades med att släppa förbi alla 100% rätt, men ibland tror jag att jag ska släppa förbi fast den som ligger bakom endast vill följa John, vilket även jag gjorde på en ljusblå 335iá? ett tag det var kanon bra och lärorikt


Minns inte exakt denna händelsen men det borde vara min 335a du syftar på, känns den igen kanske:


Jag hänger ofta på någon som ser ut att vara snabb för att lära mig lite så ta det som en komplimang :-)


PS. Kul biltråd, jag har precis fått på Öhlins Road & Track på min bil också. DS.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare
Ja det blev lite koner igår trevligt som tusan och vilket väder thumbs up


Jag rullade runt och kände på chassit och njöt.

Enligt forumägaren så såg jag ut så här

Originalet och kopian

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41558

Forumägare
Forumägare

3DBlaster skrev:
Enligt forumägaren så såg jag ut så här



Ännu mer, så här glad o nöjd såg du ut:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41558

Forumägare
Forumägare

Såhär ska du göra med bilen:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1323416#1323416

Det går ju bevisligen

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare


Jag är en långlopps förare (= långsam)

_________________
Janne Ström
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Va????????

_________________
Erik König
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare
König skrev:
Va????????


Jag är alltid långsammare än dig Erik

_________________
Janne Ström
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Men meningen är ju att det ska gå snabbt också!
Med nya bilen kommer det att kunna gå både snabbt och hållbart.

_________________
Erik König
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41558

Forumägare
Forumägare

König skrev:
Men meningen är ju att det ska gå snabbt också!
Med nya bilen kommer det att kunna gå både snabbt och hållbart.


Det känns som det verkligen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare
Bilen hemma igen!
Nya skivor
Nya Gula Pagider
Bromsoks renovering
Ny motorolja
Ny växellådsolja
Ny bromsolja
Hjulinställningar för r-däck
Osv
Med mera


_________________
Janne Ström
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



3DBlaster skrev:
Bilen hemma igen!
Nya skivor
Nya Gula Pagider
Bromsoks renovering
Ny motorolja
Ny växellådsolja
Ny bromsolja
Hjulinställningar för r-däck
Osv
Med mera



Härligt!
Det där med nya oljor i växellåda och diff behöver jag nog ordna i min snart... gått några 100 banmil.

Nu finns det väl knappast några ursäkter kvar till att inte vara med å köra på nästa TA?
Tyvär ingen ta på gelleråsen men antar att du kommer dit ändå?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare
E.Svensson skrev:
3DBlaster skrev:
Bilen hemma igen!
Nya skivor
Nya Gula Pagider
Bromsoks renovering
Ny motorolja
Ny växellådsolja
Ny bromsolja
Hjulinställningar för r-däck
Osv
Med mera



Härligt!
Det där med nya oljor i växellåda och diff behöver jag nog ordna i min snart... gått några 100 banmil.

Nu finns det väl knappast några ursäkter kvar till att inte vara med å köra på nästa TA?
Tyvär ingen ta på gelleråsen men antar att du kommer dit ändå?


Inget att skylla på????

Du anar inte, ratten är smutsig efter servicen och så hal att man nästan inte kan svänga
Så får återkomma nästa år när jag har råd med ny ratt

PS Diffen har bytt olja 2ggr i år redan!

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41558

Forumägare
Forumägare

3DBlaster skrev:
Bilen hemma igen!
Nya skivor
Nya Gula Pagider
Bromsoks renovering

Men hallååååå! Kom vi inte överens om på Kinnekulle att man skulle skita i att bromsa?!? Så vad ska du ha de där grejerna till

_________________
Magnus Thomé
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



3DBlaster skrev:
E.Svensson skrev:
3DBlaster skrev:
Bilen hemma igen!
Nya skivor
Nya Gula Pagider
Bromsoks renovering
Ny motorolja
Ny växellådsolja
Ny bromsolja
Hjulinställningar för r-däck
Osv
Med mera



Härligt!
Det där med nya oljor i växellåda och diff behöver jag nog ordna i min snart... gått några 100 banmil.

Nu finns det väl knappast några ursäkter kvar till att inte vara med å köra på nästa TA?
Tyvär ingen ta på gelleråsen men antar att du kommer dit ändå?


Inget att skylla på????

Du anar inte, ratten är smutsig efter servicen och så hal att man nästan inte kan svänga
Så får återkomma nästa år när jag har råd med ny ratt

PS Diffen har bytt olja 2ggr i år redan!


2 ggr? vafan nu kommer jag ju knappt våga åka i verkstaden i min för att handla ny antar att det har å göra med inkörning utav nya diffen?
Har inget oljud i min men känns alltid skönt att byta ofta får bli innan gelleråsen.

Jag har faktiskt en m3e46 ratt liggandes, du får låna den till nästa år

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066


Trådstartare
Off topic i min egen tråd?

Kört ett helt travlopp i helgen!

Så säljer M3'an och köper häst.


I sulkyn Åke Sundberg och amatören Janne Ström
Hästen heter Gigant Blue

_________________
Janne Ström
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Jag har precis fått leverans på hela paketet från Millway och skall montera allt utom bussningarna till subframen i veckan. En fråga bara eftersom jag använder bilen lite till vardags också. Påverkades ljudnivå eller karossresonansen mycket av bussningsbytet?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG II -04
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
42 besök senaste veckan (102042 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande