Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Behöver en liten skylt i bilen: "Titta längre bort" | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (14107 totalt) |
Jag är 100% medveten om att jag kör snabbare om jag gör som jag ska, dvs tittar på exit av svängar och inte på apex. Eller i konbana titta på vart jag ska om två svängar och inte vart jag ska nu. Osv osv. Oftast gör jag nog ganska rätt men jag vet att jag fortfarande regelbundet glömmer mig och tittar fel och måste som medveten handling ändra så jag tittar längre bort. Dvs att det inte alltid sker per automatik. Alltså mutter mutter... hur svårt ska det vara liksom....
Så allvarligt talat, har någon en liten såndär märkmaskin man får ut snygga självhäftande textremsor ur? Den moderna efterföljaren till"dymo" alltså. Kan man få beställa från någon en remsa med så stor text som det går som jag kan sätta framför mig i bilen, med texten: "Titta längre bort". Allvarligt alltså. Som sagt, hur svårt kan det vara liksom PS: Ni andra kan fundera på om ni själva behöver någon av dessa som skyltförslag: "Sitt avslappnat!" "Glöm inte att andas" "Släpp växelspaken" "Har jag fortfarande rätt rattgrepp" "Ha inte en halvmeter till bankanten vid apex" Det finns nog flera varianter PPS: Jag behöver en bonusskylt: "Öva på vänsterbroms!" _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ett bra sätt är att sänka stolen så man inte ser asfalten förrän 20-30m framför bilen, men då får Magnus lite väl mycket markkontakt
oftast går det mycket bättre när man jagar nån ca 10 billängder framför, speciellt om det går jämfort, eller ännu hellre att man tror sig locka nån meter då och då (om man gillar sånt). Efter turn-in så är det ju exit som är fokus (elelr nästa turn-in om det inte kommer en raka), inte apex (det är ju redan kört, möjligen kan man notera hur fel det blev). Sluta följa framförvarande nummerskylt i vardagstrafiken, titta lite längre fram och analysera när det är lämpligt att öva på vänsterbromsen (då kan det vara bra att ha fritt i backpegeln med ). Det går att öva körprinciper i vardagen (det är ju samma hjärna/ryggmärg), men att använda dem fullt ut i full fart i vanlig trafik är ju inget att rekommendera. |
||||||
Eller röstuppmaningar ur stereon (gärna på rakorna som man ändå bara sitter av). Upplästa med en harmonisk men bestämd röst. Lite som i flygplan. :
- Pull up! Pull up! På Ringen skulle en artificiell kartläsare inte vara så dumt. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Då blir det en liten 5 cm glipa längst upp på vindrutan som man kan se genom då... På Kinnekulle tex så måste jag på vissa ställen luta mig fram ner snett med huvudet för att ÖHT se banan en bit bort, tex i nedförsbacken/högern efter Mohlins. Pilligt att vara lång _________________ Magnus Thomé |
||||||
|
||||||
Jag hade behövt en lapp något i stil med "Håll ordentligt i ratten!!". Kan fortfarande sitta med en hand "klockan 12" .
Jag har även fått tipset om att "skjuta ratten från mig" för bättre kontroll (istället för att "dra" i den). Detta är något jag vill öva mer på men som vanligt slarvar jag för mycket . Någon som har några bra tips på att ändra beteendet? Bra tråd _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Mitt tips är att ha en checklista som man kollar på när man kommer ut på rakan och ändå inte har något att göra en liten stund (annars är ju videoinspelning i "cockpit" oslagbart för att avslöja allt som man gör fel ) _________________ Magnus Thomé |
||||||
om stolen inte går att sänka kan man ta ur sittkudden, det brukade jag göra. Det gör en otrolig skillnad. En annan sak som kan funka är att luta stolen lite bakåt. Då kommer huvudet längre bak och man får titta längre fram plus att man låter undersidan på låren ta upp mer av "bromskraften" istället för att låta bältet ta det. Det måste ju lira med armar och ratt och pedaler så klart. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Fokus längre fram gör ju att det inte gör nåt att man inte ser nära bilen, men det är nog ett bakvänt sätt att lära sig (mer komiskt när man tänker på Magnus körställning). Att följa med ganska stor lucka och hela tiden fokusera på nästa sak (så det du håller på med sker på autopilot utan korrektioner). Visst blir det inte så perfekt placering jämfört när man korrigerar hela tiden, men det kommer (korrigeringar skrubbar ju bort fart). När du väl har hamnat på en linje i kurvan så går det inte fortare om du kursjusterar dig närmare apex, det är bättre att fokusera på hur du kan rädda så mycket fart som möjligt in och igenom nästa parti, kurvan kommer tillbaka om ganska exakt ett varv och då kan du försöka att planera den bättre och se vart du hamnar då. Men detta är lite fokuserat på motorsvag körning där det gäller att hålla minimihastigheten så högt som möjligt. |
||||||
Du sitter kanske för långt ifrån - då brukar de bli att man drar i ratten istället för skjuta. Tänk Markus Grönholm, dvs när du har händerna vid halv nio och halv fyra (det är väl där du håller i ratten alltid, inget kl12 med kromad armbåge på bana!) ska armbågarna vara i 90° - så nära ska du vara för att slippa dra i ratten. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag har en modern Dymo och får ut svart text på gul botten om du "allvarligt talat vill ha" Maila mig isf adressen som remsan ska skickas till så kommer den! _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Tack Du har PM. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Njae, jag tycker nog jag sitter ganska ok med nära nog 90 i armbågarna vid "kvart i tre" men kommentaren är inte fel och något jag kan fundera på. Jag kanske skall förtydliga tipset jag fått. Ex. Om jag svänger vänster så skall jag inte dra ratten från "klockan 11" och ner. Då är det bättre om jag tar med andra handen och skjuter ratten från mig från "klockan 5". Exemplet är taget för att belysa principen. Vet inte hur pass bra detta är men jag vill gärna prova. Mitt stora problem är att bryta invanda mönster . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Kan man få allihop, kanske på en roterande trumma som man sätter ovanpå instrumentpanelen? |
||||||
|
||||||
on Screen Display med hjälp av en overheadapparat som man enkelt fäster i bältesstävan med tex tunnband från en avlagd wiskeytunna är ju annars en billig o bra DIY nu på senvintern!? Den här beprövade tekniken ger ju även möjligheter att få upp hela banlayouten med bromspunkter osv direkt i rutan, och dokumentskåpet med alla overheadbilder har man lämpligen höger bak i bilen för att öka möjligheten till att även justera in bra cornerweight _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Riktigt moderna bilar har ju ofta en textdisplay, är ju bara att bli hacker... Annars är nog enklast att göra en playlist i sin ipod med låtar omdöpta efter listan ovan. Och sen välja att visa aktuell låts titel i displayen Välj låtars längd till hur länge du vill se varje text _________________ Magnus Thomé |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Behöver en liten skylt i bilen: "Titta längre bort" | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (14107 totalt) |