Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-05-07/08 BMWSC/BMWCS Spring Break Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (18118 totalt)
BjörnP
Stockholm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 104



Tack alla för en kanonhelg!

Time attack på Mantorp var ju hur kul som helst. Perfekt utställda konor gjorde Mantorp till en helt ny bana där man körde som ett första varvet och som en sista varvet. Time attack kan verkligen rekommenderas för den som vill utvecklas som förare och inte bara köra på i gamla hjulspår .

_________________
Björn Rustare
56 varv på Nordschleife
BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift)
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



frapp skrev:


Stort tack till Porsche-instruktören. Blev väl lite utav "a ride of a lifetime" för mig..
:woot:
Inte alls avis...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Efter som min cup bil inte är klar än så blev det till att fota istället
vädret var ju kanon så det kändes riktigt trist att inte kunna tävla på min favorit bana...

Bilderna är från Race1 på lördagen


















































bilderna får ej användas utan min tillåtelse

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Vill såklart börja med att tacka för en trevlig träff (som vanligt). thumbs up Var själv bara med på söndagen. Spontant tycker jag dock där var oväntat lite deltagare?! En träff där platserna fördelas på några timmar borde innehålla fler deltagare. Stod i lineupen på fm samt körde själv hela dagen. Det kändes som heaten var halvfulla. Stundtals var det nästan ödsligt på banan. Kanske fick många nog på lördagen?? Iofs gör det ingen med lågtrafikerad bana.....

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det VAR mindre bilar på söndagen, dels hade en del fallit bort med tekniska problem (Läs Audis ) sedan var det relativt hårt ställda krav på decibelnivån och en del föll på det. Lägger man till den faktorn att det var riktigt hett hela lördagen och både bilar och förare mattades ur en del så förstår man att en del avvek redan lördag kväll. Jag upplevde även att en hel del hade andra åtagande att våra under söndagen (läs familj/arbete osv.)

Det var en kanonhelg i i stort sett ALLA avseenden enligt mig!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412



Jag hörde om en hel del som valde bort denna träff, framförallt inom våra egna Audi led, då man tyckte att det var mycket pengar i förhållande till hur mycket bankörning som stod på schemat.

Det visade sig vara helt fel gissat. Skötte line-up båda dagarna och det var bara vid ett tilfälle det blev lite trångt i den "något lite mindre jätesnabba" gruppen.
Jag tror alla hade möjlighet att köra så mycket både de själva och bilen orkade båda dagarna.

Vilket väder, vilket arrangemang, vilka trevliga människor! UNDERBART!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Johan Sjöström skrev:
sedan var det relativt hårt ställda krav på decibelnivån och en del föll på det
Blir man bullertestad med gatbil? och hur går det till i så fall? Min är rätt ljudlig men inget SBP anmärkt på dock. Jag blir lite nervös när jag läser sådant här, för hur kul vore det om man drog iväg på träff och sedan inte fick köra. Det är dock samma system jag körde med förra året och då fick jag köra!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Kul dag och bra arrangerat, var där på lördagen med kompisar, en m3e30 och en m5e34.

Riktigt trist dock att det ska hårt med ljudkraven.....

En bil som utan problem får köra på gatan, går igenom spb utan problem får inte köra på en av Sveriges största banor.

Riktigt tråkigt, speciellt när flera andra bilar lät betydligt mer, men jag antar att man ska känna rätt folk och att kvoten måste fyllas..

Mvh erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Micke A
Täby
Här sen Apr 2009
Inlägg: 75



"och så lite compact-maffia med en själv i spetsen"

Det var en ren tillfällighet Jag körde nog om på rakan

Fina bilder! måste ha varit ett proffs bakom spakarna

_________________
Michael Antonsson
BMW E36 323 Ti -99 (banräser) SÅLD!
Audi A4 Avant 2.0 TSQ -07 (bruksbil)
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Grymma dagar, huvudpostering så lite lätt vidbrända ut på söndag em.

Lite bilder på Gudlgossarnaracings S2a,





Generatorn gav tydligen upp och gjorde bilen något svårkörd Tur att de hade med sig en husvagn som fick bistå med sitt batteri så körandet kunde fortsätta! thumbs up




Stefan vart lite körsugen på lördags kvällen, det fick bli torrbrytning



Är faktiskt extrem kul att bara strosa runt i depå och tjöta med alla goa deltagare, så även om man inte skall köra är dessa träffar väldigt roliga.

Syns på kullen allihopa!

_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



erikjakan skrev:
Kul dag och bra arrangerat, var där på lördagen med kompisar, en m3e30 och en m5e34.

Riktigt trist dock att det ska hårt med ljudkraven.....
En bil som utan problem får köra på gatan, går igenom spb utan problem får inte köra på en av Sveriges största banor.
Riktigt tråkigt, speciellt när flera andra bilar lät betydligt mer, men jag antar att man ska känna rätt folk och att kvoten måste fyllas..

Mvh erik


Bullerkraven är inget BMW SC har ställt utan kommer från högre ort och är inget dom kan styra över.
Mätning skedde på start och målrakan i höjd med utsläppet samt med manuell utrustning lite lite före den fasta. Det fanns en saftblandare som var ställd på att varna vid 92db och kravet var 93db tror jag. Dock hade troligvis Cupen fått dispens med 95db men gissningsvis är detta bara tillfälligt. Att SBP godkänner din bil betyder ju inte att grannarna till banan tycker det är ok, det blir tuffare och tuffare för oss och jag tror inte vi kan göra så mkt mer än att anpassa oss.

Det varnades via saftblandaren för massor av bilar och dom som var för högljudda fick troligtvis tillsägelse om åtgärd innan fortsatt körning. Att man skall känna rätt folk osv för att komma igenom tror jag inte på och att med örats hjälp säga att den ena eller andra lät mer eller mindre tror jag inte iheller håller. DB mätaren säger en sak och det är det vi skall rätta oss efter inget annat.

OBS jag är bara precis som du en förare och representerar inte Sport Club i detta uttalande, jag kan komma med rena felaktigheter men jag tror det var så här det gick till, andra mer vetande får korrigera eventuella felaktigheter.

Själv hade jag en kanonhelg och inne i bilen låter det mycket men på utsidan är det inte så högljutt så visst går det att ha skoj utan att överstiga bullerkraven

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan Sjöström skrev:
erikjakan skrev:
Kul dag och bra arrangerat, var där på lördagen med kompisar, en m3e30 och en m5e34.

Riktigt trist dock att det ska hårt med ljudkraven.....
En bil som utan problem får köra på gatan, går igenom spb utan problem får inte köra på en av Sveriges största banor.
Riktigt tråkigt, speciellt när flera andra bilar lät betydligt mer, men jag antar att man ska känna rätt folk och att kvoten måste fyllas..

Mvh erik


Bullerkraven är inget BMW SC har ställt utan kommer från högre ort och är inget dom kan styra över.
Mätning skedde på start och målrakan i höjd med utsläppet samt med manuell utrustning lite lite före den fasta. Det fanns en saftblandare som var ställd på att varna vid 92db och kravet var 93db tror jag. Dock hade troligvis Cupen fått dispens med 95db men gissningsvis är detta bara tillfälligt. Att SBP godkänner din bil betyder ju inte att grannarna till banan tycker det är ok, det blir tuffare och tuffare för oss och jag tror inte vi kan göra så mkt mer än att anpassa oss.

Det varnades via saftblandaren för massor av bilar och dom som var för högljudda fick troligtvis tillsägelse om åtgärd innan fortsatt körning. Att man skall känna rätt folk osv för att komma igenom tror jag inte på och att med örats hjälp säga att den ena eller andra lät mer eller mindre tror jag inte iheller håller. DB mätaren säger en sak och det är det vi skall rätta oss efter inget annat.

OBS jag är bara precis som du en förare och representerar inte Sport Club i detta uttalande, jag kan komma med rena felaktigheter men jag tror det var så här det gick till, andra mer vetande får korrigera eventuella felaktigheter.

Själv hade jag en kanonhelg och inne i bilen låter det mycket men på utsidan är det inte så högljutt så visst går det att ha skoj utan att överstiga bullerkraven


Många cup bilar fick ju åtgärde detta då vi lät för mycket däribland undertecknad. Så det var bara
att åtgärda med kreativ lösning. Som johan sagt inget som klubben styr över på något sätt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7751



Jag är väl medveten om hur mätningen utfördes..stod nämligen och kikade på den handhållna mätaren med egna ögon när diverse bilar passerade, många med klart högre noteringar än dem i mitt sällskap..


Jag kan också bara konstatera att man får anpassa sig, trist i vilket fall. Det finns ju fan knappt några grannar i närheten.

Sen undrar jag hur tex gatebil löser ljudkraven, där är det ingen som fjompar runt med en dbmätare..

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erikjakan skrev:
Jag är väl medveten om hur mätningen utfördes..stod nämligen och kikade på den handhållna mätaren med egna ögon när diverse bilar passerade, många med klart högre noteringar än dem i mitt sällskap..


Jag kan också bara konstatera att man får anpassa sig, trist i vilket fall. Det finns ju fan knappt några grannar i närheten.

Sen undrar jag hur tex gatebil löser ljudkraven, där är det ingen som fjompar runt med en dbmätare..

Mvh Erik


Det finns några "bullerdagar" per år som man kan hyra där det inte finns bljudegränsning (går liksom inte köra tex top fuel på annat än "bullerdag"). Men AFAIK så är det dyrare hyra och vad värre är så är Mantorp bara tilldelade ett fåtal bullerdagar per år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Hmm, av diskussionen att döma verkar det som att man kanske ska vara beredd på att tillverka något ljuddämpande att sätta på ändröret a'la en del cup-bilar.
Trist hur som. Visst kan man inte köra med raka rör och komma undan, en gräns måste finnas. Men det verkar som att motorsport/nöje snart inte får låta alls, det gör mig riktigt j-kla förbannad. Motorer ska låta och de som klagar (med tanke på banornas ålder) visste om detta innan de flyttade in...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412



Davve skrev:
Hmm, av diskussionen att döma verkar det som att man kanske ska vara beredd på att tillverka något ljuddämpande att sätta på ändröret a'la en del cup-bilar.
Trist hur som. Visst kan man inte köra med raka rör och komma undan, en gräns måste finnas. Men det verkar som att motorsport/nöje snart inte får låta alls, det gör mig riktigt j-kla förbannad. Motorer ska låta och de som klagar (med tanke på banornas ålder) visste om detta innan de flyttade in...


22:a Maj har racefactory hyrt banan och det är en bullderdag. Raka rör rätt ut bara!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Tack för en trevlig och väl genomförd helg. Det är ett storjobb alla i styrelsen och arrangörer lägger ner. thumbs up
Tack ävan till Conny Palm mit Frau för lånet av däck när mit Hoosier inte ville vara med.

När det gäller buller är det nog bara att rätta in sig i leden. Sportavgassystemens tid är förbi.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



höfläkt skrev:
Tack för en trevlig och väl genomförd helg. Det är ett storjobb alla i styrelsen och arrangörer lägger ner. thumbs up


+1 på den!

Blev 20-talet mil på banan tills jag bestämde mig för att spara på främre bromsbeläggen och åka hemåt. Mycket nöjd med helgen, bilen gick kalas, fint väder och trevliga människor att tjöta med.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Stefan vart lite körsugen på lördags kvällen, det fick bli torrbrytning



Kom han ur maskindepån?

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412



TTBörje skrev:
Stefan vart lite körsugen på lördags kvällen, det fick bli torrbrytning


Kom han ur maskindepån?


om man tittar rikitigt noga på högerfoten så ser man att Steffo som vanligt inte vågar hålla riktigt fullt!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Ja, vilken strålande helg i alla avseenden!! Fantastiskt - för att inte säga - optimalt väder.

Dessutom, såvitt jag kunde se, föredömlig körning med bara ett(?) gräsbesök totalt. Jättebra för att vara första körningen på året vilket det var för många.

Angående ljudmätningen så är det ju att beklaga att motorsport är på undantag Sverige.
Jag har för egen del tillverkat löstagbara ändrör. Med en enkel bult byter jag ut dem mot ändrör med ett perforerad stopp i. Om det inte räcker är det bara att peta in valfri mängd Svinto innan man sätter dit rören så låter den som en Prius. Dett kanske tillsammans med R-däcken får bli ett måste på träffarna i framtiden.

Ett stort tack till alla frivilliga och ideella krafter som hjälper till en sådan här helg - ingen nämnd, ingen glömd! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Eftersnack
2011-05-07/08 BMWSC/BMWCS Spring Break Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (18118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande