Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz
<<   1, 2, 3, ... 22, 23, 24   >>
7 besök senaste veckan (68143 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2381



Snyggt
På hemsidan nämner ni att ett lätt alusvänghjul inte motsvarade förväntningarna - på vilket sätt?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tack!


Det resulterade i att tryckplattan flög i bitar och slog sönder rätt mycket.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Som jag sagt flera gånger förut: Starkt att ni vågar/orkar satsa!! thumbs up
Världen är fullsketen med fegisar så sådana här äventyrliga planer skall uppmuntras å det kraftfullaste.
Bilen ser oerhört potent ut nu. Hoppas ni får allt att lira.

Lycka till!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tackar Micke!
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Shit vad jag vill ha den där bilen

Riktigt bra gjort
Så ball
ja osv osv

hoppas dte går bra för er i serien nu

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Shit vad jag vill ha den där bilen

Riktigt bra gjort
Så ball
ja osv osv

hoppas dte går bra för er i serien nu


Tack och bock!

En liten bild till:

http://www.schwedenkreuz.se/bilder/M3/CHC-040610/IMG_1593.JPG
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Sådärja Bidde några hästar till med dom där dekalerna
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Varför är bakrutorna i glas? Eller är det en synvilla?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ajusste ville bara skryta lite me att jag har faktiskt åkt i den där bilen med våran käre forumägare bakom ratten i konbana

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:
Sådärja Bidde några hästar till med dom där dekalerna


Den går mycket fortare nur, jag lovar.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:
Varför är bakrutorna i glas? Eller är det en synvilla?


Ingen synvilla, vi har helt enkelt inte hunnit ännu.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Är minst sagt dags för en uppdatering. Sen sist har det hänt en del, bla så renoverades och trimmades motorn vidare i slutet av juni och början av juli.

Då vi körde CHC-racet i juni så gick inte bilen riktigt som den skulle.

Motorn skulle dock få en översyn och trimmas lite mer och trailades till Kelleners Sport i Dinslaken efter 24h-helgen.

Då de började att riva motorn så fick vi först goda nyheter, toppen såg ut som ny.
Dagen efter fick vi lite sämre nyheter. Leakdown-test visade på 25% leakdown i en cyl.
Dessutom så var ramlagerbanor och block skadade så illa att det behövdes nytt block.
Vevaxeln hade dock klarat sig. Vi trodde då att detta förmodligen var anledningen till att motorn inte gick som den skulle under CHC. Det var säkert en av anledningarna men inte den enda, vilket skulle visa sig senare.

Med nytt block, nya kolvar, nya lager, nya ventilfjädrar, vipparmar (heterdet så) och mycket annat så påbörjades trimmning först så blev det lättare svänghjul sen finbalanserades allt inkl. vev och stakar.
Kammarna byttes till riktigt vassa saker, avgassystem specialbyggdes från kattar och bakåt.

För att köra in den lite grann så körde jag den från Kelleners i Dinslaken till Ringen, en tripp på ca. 20 mil
Där mötte jag upp med MagnusT, tillsammans så körde vi tillbaka till Dinslaken för att sova där.
Märkligt nog så var jag inte snabbare än Magnus, iofs med original-mappning men ändå

Därefter påbörjades mappningen. Till en början verkade det som de saknades en hel del effekt och vi fick en del felmeddelanden ifrån luftmassemätaren. Kunde det möjligen vara CDA-luftburken från BMC som spökade eller var det luftmassemätaren? Kelleners hade ingen ny luftmassemätare hemma så vi testade med att byta till orginalluftburk. Vips så hade vi 20 hk utan att göra nånting annat! Det var denna CDA-luftburken som satt i under CHC så om vi hade 20 hk mindre enbart pga den samt ytterligare effetktförluster pga den slitna motorn så var det kanske inte så märkligt att den kändes seg.


Efter en hel del trixande så nådde vi till slut 376 hk@ 8200 rpm.
Med tanke på att det var 35 grader varmt och att motorn inte var inkörd ens så var det nog rätt bra.
Enligt teknikerna på Kelleners så kommer det förmodligen att bli ca. 10 hk till då motorn körts in och ECUn anpassat sig till de nya omständigheterna. Sen blir det givetvis mer effekt vid lägre temp, hur mycket vet jag inte.

Nu kördes bilen upp till Ringen igen. Folk tittade väldigt märkligt på bilen i rusningstrafiken runt Köln.

När trafiken lossnade närmare Ringen så fick jag känna lite på bilen, motorn drog verkligen fint och då man gick i varvtalsstoppet vid 8500 blev man rätt förvånad för det kändes som bilen kunde dra minst 1000 varv till. Tidigare hade den känts rätt plågad redan runt 8000 rpm men nu var det verkligen drag hela vägen till 8500!

På köpet hade den blivit ca. 15 kg lättare med det nya avgassystemet. thumbs up

Nu hann vi inte köra mer än fredagsträning, kval och ett par varv i racet innan en galen förare körde lite för fort och besökte räckena. Men fram tills dess gick bilen helt fantastiskt.

Efter reparationen var klar så har jag kört den lite i München (där den reparerades) och den går grymt bra.
Nästa helg är det dags för race och då skall jag ta det lite lugnare så det blir fler varv körda, dessutom så kör jag sista stintet.

Med lite tur hinner vi få in Öhlinschassit också.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Heja heja!!! thumbs up
Finns det bilder på den nya karossen?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:
Heja heja!!! thumbs up
Finns det bilder på den nya karossen?


om du menar med GTR-kit så är har vi inget sådant ännu.
Behövde pengar till annat viktigare och sponsorn som skulle betalat GTR-kittet var helt med på det.

Hoppas återkomma med lite nya bilder snart.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator




Jag bär tröjan som jag köpte av er med stolthet!

Mer bilder är en stor thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



johann skrev:
Daniel Magnusson skrev:
Heja heja!!! thumbs up
Finns det bilder på den nya karossen?


om du menar med GTR-kit så är har vi inget sådant ännu.
Behövde pengar till annat viktigare och sponsorn som skulle betalat GTR-kittet var helt med på det.

Hoppas återkomma med lite nya bilder snart.


Jaha... Jag fattade det som att det var tillverkaren av kittet som sponsrade men så var visst inte fallet.

Får väl fråga ut stackars herr Dauner på söndag...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Med lite tips från Fuling så har jag lyckats räkna ut att 376 hk vid 35 grader motsvarar ca. 385 hk vid 20 grader. thumbs up
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Nu börjar det hända grejer igen.


Motor, låda och diff är urplockade.
Motorn skall ses över och trimmas mer, växellådan skall lagas eller bytas ut och diffen skall ses över.
Sist men inte minst, den nya karossen har levererats från BMW.

Bilder kommer snart.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



johann skrev:
Nu börjar det hända grejer igen.


Motor, låda och diff är urplockade.
Motorn skall ses över och trimmas mer, växellådan skall lagas eller bytas ut och diffen skall ses över.
Sist men inte minst, den nya karossen har levererats från BMW.

Bilder kommer snart.


thumbs up

Ser fram emot bilder och framför allt emot att se den i verkligheten i vår...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag ser också fram emot att få se bilder

ny kaross från BMW, då blir det väl på sätt och vis en helt ny bil?
oavsett så blir det säkert kanonbra! thumbs up thumbs up

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz
<<   1, 2, 3, ... 22, 23, 24   >>
7 besök senaste veckan (68143 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande