Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz
<<   1, 2, 3 ... , 22, 23, 24   >>
9 besök senaste veckan (68145 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Dags för en liten uppdatering här känns det som.

Efter att från början ha handlat lite delar till ferrarin, bla bromsok, av Johan så kom vi efter mycket bilsnack överens om att jag skulle återuppbygga hans gamla krigare.

Så nu kommer ni att få ta del av historien om hur den har gått från detta:



Till detta:



I nuläget så står bilen hos Thomas i Danmark och får byggt elsystem och EFI sprut

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



I november 2006 gick färden ner till ringen genom ett regnigt tyskland.
Karossen och lite tillhörande delar stod hos ring racing.

Här åker den åter över till svensk mark:



Hemkommen till gamla verkstan på P2:


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Karossen rensades, svetsades där det behövdes och åkte sedan på blästring och fick en skyddande epoxigrund:










_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Sen var det lackerarens tur, Klas på Hässleholms billackering, att göra sitt jobb på karossen.

Först undertill:






_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Sedan inuti:






_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Slutligen utvändigt:








_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Sen vart det ett kolfibertak


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Sen efter många om och men så dök även motorn upp och kunde sättas ihop med lådan och monteras på sin plats i bilen.

Motorn är den 3,4 liters maskin som kelleners byggde. Dock så har jag byggt om kamdrivningen och så får den EFI euro6 sprut.
Ni minns kanske hur mycket den kladdade förr för Schwedenkreuzteamet med det om-mappade originalsprutet. Så det problemet ska vara ett minne blott med förhoppningsvis några extra hästar till på köpet.





Platta mellan motor-låda i kolfiber såklart






_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487






_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Keep em coming! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Roligt att man får lite info om bilen igen, länge sedan jag såg den på ringen, hoppas såklart den hittar hem igen.

Snyggt jobbat thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Eftersom det saknades diff och jag fick tag i en M5E34 utbytesdiff med 3,91 utväxling snorbilligt så monterades den.
Det enda som behövde modifieras var främre fästet för diffen i bakvagnsbalken:



Så jag tog E34 fästet och svetsade i det i M3 balken, sedan lite pulverlack på det hela och se så grannt det vart








_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Krille_hlm skrev:
Dock så har jag byggt om kamdrivningen och så får den EFI euro6 sprut.


Vad har du gjort om i kamdrivningen?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Sen måste man ju såklart ha en redig bur:


















_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Niklas Sandström skrev:
Krille_hlm skrev:
Dock så har jag byggt om kamdrivningen och så får den EFI euro6 sprut.


Vad har du gjort om i kamdrivningen?


Kommer bilder på det

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



BBS magnesiumfälgar såklart



och naturligtvis en massa karossdelar i kolfiber:










_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Eftersom jag är ÅF för KW så vart det ett KW clubsport V3 kit:







AP 6-kolvsok fram:



PFC Direct Drive skivor 378mm fram och 355mm bak










_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Det är en del jobb med att mäta ut offset på skivnav och bromsoksadaptrar så de hamnar i centrum på hjulet.







Men det brukar bli rätt bra tillslut Skivnaven fram på bilderna är ferrarinaven som jag borrade om sålänge för fräsarjävlen hade inte tid då att fräsa ut framnaven, offsetet på ferrarinaven var perfekt även till bmw-n. Kommer självklart att bli korrekta nav i alu även fram.








_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Dash och sprut:




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Pedalställ från gockis här på forumet:




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Behållare och huvudcylindrar är från AP racing, stålomspunna teflonslangar och kopplingar från NBM hydraulic:








_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 - Team Schwedenkreuz
<<   1, 2, 3 ... , 22, 23, 24   >>
9 besök senaste veckan (68145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande