Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-09-15 Väghållningsseminarium hos ÅBR
1580 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029


Trådstartare
Som vanligt är det nyttigt att gå lite djupare in i hur en bil bör fungera på bana.
Några grejer som de flesta vet påtalades igen och det behövs...
Några övergripande saker:
- På de flesta bilar är det mycket prylar som skruvas på men det är fel ände att börja i.
- Hästkrafter är dyrt och vikt är billigt, motorn är det sista som behöver uppgraderas.
- Bättre att lägga pengar på att testa bilen (setup) än att uppgradera.
Kul också att saker visades med "övningar".
Samtidigt synd att djupdykningarna inte var möjliga eftersom vi var lite för många.
Stort tack till alla som gjorde detta möjligt!




















_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Kan någon hjälpa mig förstå varför en bil skulle bli lättare ju fortare den går? Dvs inte de aerodynamiska lyftkafterna utan de som påverkar bla E-types och motorcyklar?

Förstår att MacPherson inte står högt i kurs men tyvärr ofta en realitet för många av oss. Att samtidgt hylla den stela bakvagnen förbryllade mig något. Diffbromsen var visst heller inte populär, vilket dropstops var.

Annars stort tack, det uppskattas thumbs up

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029


Trådstartare
gegge skrev:
Kan någon hjälpa mig förstå varför en bil skulle bli lättare ju fortare den går? Dvs inte de aerodynamiska lyftkafterna utan de som påverkar bla E-types och motorcyklar?

En fråga som många ställer sig undrande till, även jag...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



gegge skrev:
Kan någon hjälpa mig förstå varför en bil skulle bli lättare ju fortare den går? Dvs inte de aerodynamiska lyftkafterna utan de som påverkar bla E-types och motorcyklar?

+1

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Eftersnack
2011-09-15 Väghållningsseminarium hos ÅBR
1580 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande