Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Polo Nu 162hkr och 270Nm 235+km/h | 1, 2, 3 >> 22 besök idag (19820 totalt) |
Vi på dieselclubsweden.se har under ganska exakt ett år planerat och byggt en bil som skall kunna möta alla olika tankar på en bra bil.
Den skall prestera bra på bana, se bra ut fungera i vardagen och vara allmänt bra. Bilvalet är ju lite udda. Vi har kommit långt nu så en presentation tror jag att jag vill bjuda på, om ni inte tycker annat det vill säga. Jag kommer att fylla på mer här framgent, men det finns så mycket att berätta om detta så vi får ta det lite pö om pö. Vi körde bilen på kinnekulle, och ringen runt gick på 1.10.52 och då med 80hkr och std däck. Turbon la locket på, nej men filtret sögs ihop så maskinen fick inte luft. Väldigt irreterande men gav ändå en bra fingervisning om bilens beteende. Effketen var Stora problemet samt däcken. Peter lundgren götene MK körde så Peter får beskriva detta mer. Tänkte att jag skulle beskriva detta projekt lite mer. Långt inlägg blir det. Tanken kring detta projekt har varit att maximera denna bils prestanda på så många plan det går med alla tänkbara åtgärder. Den nya motor tekniska specen ut så här: 1wTD std 1W 162hkr/4615rpm. 48hkr/4500rpm 270nm/3748rpm 85nm/2700rpm Borrning:75mm 75mm Slag: 79,1 79,1 Kompr:20.5:1 22.5:1 Laddtryck: 2.7bar n/a Turbo: special n/a Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||
Hej och tack för svaret.
Lite mer information och bilder. liten film från första bänkningen(inte max vändan dock): http://www.youtube.com/watch?v=LAHUl Liten film på pump justeringen efter det att dieselmeken byggt en racepump. varvar över 6000rpm. http://www.youtube.com/watch?v=aXl8x Här är lite bilder från ELMIA 2011!! Bilen har ju bytt färg etc från den tiden. Thomas Knutsson Projektledare polo 250% ordförande i Dieselclubsweden.se _________________ Thomas Knutsson |
||
Updatering.
Lite mer bilder på saker vi gjort på bilen bl.a Chassit/kaross. Vi har byggt en subframe där vi kan variera vinkeln på länkarmen etc och bytt ut bussningar bla. mot polyuretan etc. Krängningshämmare monterad, obs detta är bara inpassning så nya fästen etc gjordes efter detta. Vi passade på att bygga ut bakaxeln lite närvi höll på. Även karossen har modifierats för att bli mer vridstyv och kunna ta hand om den ökade effekten etc. I hjulhusen behövdes en förstärkning längsled så ja lade igen styrstagsöppningen. Kassa bilder men mobil kamera etc.... allt är nu helsvetsat etc. Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||
Det skulle vara skoj att komma under 1:20 med 63 hk för det styr ganska bra över Mohlins och TV-krönet (det går att skrämma passagerare rätt bra). Men ut på rakan så ökar det inte så mycket, så fullt under bron (dvs 110) är nog möjligt |
||
Hej
Ja, kör ett par varv och testa. Dieselbilar är lite underskattade på tekniska banor. Det som är skumt är att bilen verkligen innan optimering betedde så bra på banan. Vi har byggt chassit för konbane körning bla. Det visade sig att chassit faktiskt fungerar mkt bra på banan med. Synd att man inte kan få tag på r-däck i 195/45-15, skulle vara riktigt kul att testa en körning med det. Så om någon har ett par gamla däck som ni tycker är utkänta så hör av er. Skulle göra sig bra med en vinge tycker ni inte det? Känns som bilen börjar bli klar på utsidan och insidan. Har ni något förslag på vad man kan göra mer?? Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||
Herrejösses stora spolarvätskebehållaren borde väl kunna bytas mot något smärtare alternativt köras med max 0,33cl i!? om nu vikt är något ni jagar vs.... Kul tråd kommer följas! _________________ |
||
Hej
Jo då, det är en från vag, gick dock bara under 4 år. Det är en av orsakerna som vi valde att bygga på denna och inte golf. VAG själva har knappt sett denna motor. Spolar behållaren är stor men vi tänkte att det kan ju vara bra inför vatten insprutningen som vi funderar på. Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||
Hej Allesammans!
Nu har vi bänkat bilen. Effekten blev: Hkr 237.5% upp.........................162hkr!!!!! Vrid 217.65% upp.......................270Nm!!!!! Idag körde vi max ca2.7bar men max vi körde förra gången var ca2.9bar. Vi skulle således utan tvekan kommit upp i det utsatta målet vilket i verkligheten var 168hkr. Vi har således nu nått vårat mål. Detta kan ju givetis dementeras etc, men faktum kvarstår vi har faktiskt marginal mot detta i både pump och turbo. Det kändes viktigare att inte gå till det yttersta idag. Vi sköt av ett tryckrör på den sista repan och detta slog till kylarens anslutning varpå vi fick ett kyl problem/läckage och efter disskussioner och kalkylerade etc så valde vi att avbryta testet. :think: Vad baserade vi detta på och hur kunde vi då veta detta. Jo, på den video som ni såsmåningom kommer att få se så ser man tydligt att vi bränner all diesel vid laddtrycks toppen. Vi hade ett kvarts varv kvar innan vi kom till det som vi trodde skulle ge det resultat som gav 2.9bar. Med det bränslet skulle bilen ha ökat med ca 12-13 hkr. Bakgrunden i detta kommer ifrån att varje 8:dels varv ökning på pumpen gav 6hkr testet igenom. Iom detta så skulle vi med största sannolikhet klivit över 168hkr vilket skulle vara 250% effektökning. Vi behöver bara 6hkr till vilket vi skulle nått vid 2.8bar. Vi har kört maskinen till 2.9 så det vet vi att den håller för. Men bättre att ta det säkra före det osäkra med att bli stående i 25mil hemmifrån och ha det besväret. Så härmed fastlägger jag här att, vi är i mål!!!!!!!!!!!!!!!!!! :thumbup: :thumbup: Så ett stort grattis till er alla som varit inblandade i projektet. Detta gjorde ni bra, riktigt bra. Eller vi kanske man skall säga. Grattis. Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||
R888 finns ju i 195/50-15 åtminstone. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||
Hej
Jo tack jag vet att det finns i den dimensionen men jag behöver ha 195/45-15. Skärmarna tar i "liiiiite" vid fullt belastad sväng och idds inte bygga om en gång till. På bänkningen lossnade en tryckslang och slog till kylaren. Igår inspekterade jag lite noggrannare och smällen var nog bra alltså. Gaveln har börjat lossna i överkant. Blir till att byta denna, värre saker har hänt. hadé Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||
Klappat o klart. Bara ut o köra på träffar nu
IMHo PS: Jag har kört Skoda Fabias RS "diesel-GTIn" på Kinnekulle en bunt varv. Det var skitskoj. Det enda var att lära om lite att inte dra på växlarna som jag är väldig van vid. _________________ Magnus Thomé |
||
Hej
Denna bilen är byggd för att bete sig som en bensinare. Här kan du dra ut varjeväxel till 5500rpm om man vill. Det är den stora skillnaden mot vanliga trimmade Dieselbilar. Effekten kommer först vid 3000varv och sticker krafigt som du kan se på kurvorna från bänkningen. Bilen är ju lätt så det går undan rätt bra faktiskt. Thomas _________________ Thomas Knutsson |
||
Jepp, jag kikade på bänkningsgrafen Men jag är van att dra till 8000 Men som sagt, jag har inga som helst problem med lägre varvtopp, så det var bara en liten men ganska enkel acklimatisering _________________ Magnus Thomé |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Polo Nu 162hkr och 270Nm 235+km/h | 1, 2, 3 >> 22 besök idag (19820 totalt) |