Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Corsa A 2.0 16v 'OPC' - *SÅLD* | 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (23734 totalt) |
Jaha, vad har jag gjort denna gång då? Dags att erkänna, efter träffen på Sviestad kände jag att "Rackarns vad detta var kul, men nu börjar det gå väldigt fort utan bur om man skall plocka det sista ur bilen" tillsammans med "usch, det känns att jag har några hundra kilo för mycket i bilen". Lösningen kom fort och enkelt när jag satt hemma i soffan en söndag och såg en annons på denna bil, telefonen plockades upp och ett samtal ringdes... Bilinfo då! Bilen är byggd av Henrik Holm (gammal projekttråd finns här) och har genomgått besiktning av SFRo och är numera registrerad som ombyggt fordon. All heder åt Henke för ett riktigt bra bygge måste jag säga! Innan någon säger något, nej det finns ingen Corsa A OPC, men den har den OPC typiska färgen Arden Blå Metallic och ett OPC-emblem sitter på, så det får stå inom fnuttar, 'OPC'. Men bilen lär iaf matcha de nyare OPC:erna i prestanda och körglädje iaf! Så bilen är reggad med dessa trevliga uppgifter:
Tacksamt i det hela är att bilen också är en 86:a och att det inte står något om 3 vägs avgasrening i regpapprena, så med enda avgaskrav på 3.5 i Co på tomgång så kommer det finnas utrymme för lite motormodifikationer också om man skall sammanfatta nuvarande spec 2011-10-17 så är den kortfattat
Detta tillsammans med en vikt startklar med förare på ca 950kg och en effekt på ca 165-170hk i dagsläget så flyttar den på sig bra! Vikt/effekt-förhållande är faktiskt lite bättre på den här än på min Merca, fast karaktären och känslan är väldigt annorlunda. Så, dags för lite bilder så fortsätter jag med planerna efter det... Inköp! Notera den snygga karossbreddningen på skärmarna, som BMW oblygt kopierade från Opel till M3E30 Jag måste säga att känslan av en fwd-Opel med C20XE är väldigt bekant från när jag hade Kadetten, men denna är allt något mindre Dags för lite bilvård! Min vana trogen så måste bilar ha puts, så inte långt efter inköp så blev det först en vända med polermaskinen För att sedan få ett lager vax och avslutningsvis även Nanobehandling av fälgarna...?! Nano, aja, vete tusan om det är bättre än vanligt vax men kul att pröva! Bromsvård Då det är en banracingbil så är bromsvätskan viktig, som tur var så hade jag köpt några flaskor Motul RBF660 med en kokpunkt på 325°C, vilket bör räcka... Notera inte bara de snygga och lätta Team Dynamics Pro Race v1.2 fälgarna i 7x15", utan framförallt den smarta bakbromskombinationen. Det är kompletta Astra H bromsar bak med integrerad handbroms i bromsoken, som för övrigt är av aluminium! Vips så sparades 7kg till jämfört med vanliga skivbromsar bak. Länk till bilder: Naturligtvis fotar jag en hel del och lägger på servern, kika på http://figgz.ogun.org/corsa/ för att hitta alla bilder! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
Dags att köra lite!
Under de senaste veckorna sen jag köpte bilen så har jag faktiskt använt den en del, främst för kul-turer på kurviga landsvägar, som här med Nisse och hans fru som hade turbo E30:n med sig Det är riktigt kul att den är reggad med alla ändringar så man kan köra runt på gatan med gott samvete och få njuta av bilen lite extra! Fast nu till rejsrapporten! Gelleråsen! Med minusgrader blev man hälsad välkommen till Gelleråsen i helgen, hur ofta ser man sin banbil med frost på rutorna? Taggad till tusen och förberedd med några extradunkar bensin, 2 extra däck på fälg och lite verktyg så var jag redo för Gelleråsen och nog kan man säga att jag fick valuta av inköpet! Lite drygt 100 varv avverkades på banan innan jag kände mig nöjd vid 16 snåret då bilen återigen började suga luft vid kraftig och långvarig kurvtagning, 1½ tank bensin var redan förbrukat Så, vi börjar med lite foton från körningen Stilstudie Kör ifrån en Speedster på rakan Här gör diffbromsen nytta! Nog att Corsan är en liten bil, men här ser den riktigt liten ut Så, vad kan jag säga om bilen efter körningen? +Helheten! Vilken bil! Bara matar på och går +"For more speed, add lightness". Den låga vikten gör att det blir bra fart. 194km/h såg jag mätaren visa innan inbromsningen till Trösen +Styrväxeln och diffbromsen är riktigt härliga, snabb styrrespons och bra drag ut ur kurvorna. Spinnande innerhjul var inget jätteproblem +Motorn, för att vara en chip och insugstrimmad fördelarlös C20XE så går den hur fint som helst -Däcken, i dagsläget sitter det rdäck bak och gatdäck/semi-rdäck fram, detta skall korrigeras till rdäck runtom -Det är lite väl mycket roll på bilen i vissa kurvor, får se om det behövs ännu hårdare framfjädrar eller pilla dit en annan krängningshämmare. Med lite styvare sättning skulle sista innerhjulsspinnandet försvinna Här är ett tecken på lite mycket roll Summa summarum: Underbar att köra! När jag inte sågs ute på banan som bilderna ovan så var det för att jag stod såhär: ...och då självklart med ett riktigt glatt leende från den roliga körningen Så vad har framtiden att utvisa? Här skall det byggas och köras Corsa! Först och främst skall hjulvinklar ses över, lite mer camber bak behövs så däcken går helt fritt och lite mer camber fram kan behövas, framförallt iom att bilen rollar lite i dagsläget. När det är justerat skall nya däck dit, troligtvis köper jag 2 likadana fälgar till så jag har 6st att rotera mellan med lite olika däck på, beroende på väder och vind. Prisvärt och bra med 15"! Viktigast av allt: Här skall det köras många träffar framöver! Men Mercan då? Jodå, den är också rolig... vi får se vad som händer, kanske blir det ett delikat i-landsproblem med 2 roliga hobbybilar för bana En praktiskt fördel är att Corsan är såpass lätt så att traila smidigt och lagligt är inga problem, måste säga att jag är nöjd med ekipagets utseende på väg till och från träff Att jag var svår att få ur bilen när den t.o.m. var lastad på kärran måste vara ett bevis på en bil med mycket körglädje _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
Fin bil du har!!!
Den gick ju riktigt bra, till och med på rakan. Fast 194km/h känns lite så njaaaaaa, nej. Du måste ha lådan/drivhjulen ordentligt nerdrevat och hastighetsvisaren visar mycket fel. Kolla med en Performance Box och jämför hastighet vs mätarfart, skall du se. Jag kommer upp i max 186-188 km/h och jag körde avsevärt fortare än dig på rakan. och så gick den väldigt fint i kurvorna. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||||||
Den bilen har jag jagat på kullen och även blivit jagad Gick fint som fan då!
Men jag trodde det satt en XE på 240hk i denna numera? |
||||||||||||||||||
oväntat men kul att du köpte den!
Som du säkert hört så var jag spekulant men hoppade den för en mer komfortabel E46M3. Jag hade gärna kommit tillbaka till både OSC och skulle jag ha en corsa A igen så är den du nu köpt en av sveriges absolut seriösast byggda. Fick du verkligen med quifediffen? Den skulle inte ingå när jag var spekulant utan en originaldiff med broms.
Henke har behållit den moroten för framtida projekt. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||||||||||
Kul inköp. Det är nått speciellt med att köra lätt bil hur man än vrider och vänder på det.
Corsan verkar ju vara väldigt lik min bil i nuläget med avseende på vikt och effekt. Min väger 955kg med förare och den är bromsad till 162hk i motorn. Bakoken såg intressanta ut, mina är hälften alu och hälften stål. Behöver byta bromsok bak på min för att kunna regga om den som ombyggt fordon. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||||||||||
En lösning som fungerat för mig på andra bilar mot luft istället för bränsle vid hård kurvtagning är en lång slang i tanken (så lång så den når till båda sidorna av tanken) med en hyfsad vikt i änden. Vid bankörning kommer denna vikt att lägga sig i den ände som har bränsle. Fungerar mindre bra vid stadskörning, speciellt om man försöker köra som svenne banan.... Billigt och enkelt, även om en catchtank troligen är bättre. Kanske lägga till en krängningshämmare bak, eller en styvare. Minskar roll men lyfter inte upp inre drivhjul. _________________ Roland Johansson |
||||||||||||||||||
Kul med respons här på denna bil! ovant för mig att köpa en färdig bil, men den skall minsann förbättras men framförallt användas!
Tackar Benci! Kul att äntligen ses på banan och få köra lite mot varandra Som sagt, mätarfart. Räknar jag med däcksdimension, utväxling och varvtal så borde det vara omkring 180km/h verklig fart vid 6500rpm, på ett ungefär. Detta var första banträffen för mig med denna bil, så jag hoppas det ska gå bättre
Det har mörkats rejält i dryga 3 veckor, framförallt i torsdags Det var nära att försägas, men det gick att hålla hemligt Reggat är grejen, inget snack vid besiktningar/ev försäkringsärenden. Det är ett ombyggt fordon.
Ja det var skoj att försöka hänga med i ditt tempo som du höll med Clion, tyvärr klarade inte jag att hålla samma tempo riktigt hela varvet runt, men tog igen lite på rakan iaf Tack för ett bar härliga varv
Alltid kul att överraska! Jodå, det är en F20låda med Quaifediff, däremot ingen Quaife drevsats om det är det du tänker på?!
Tackar så mycket, riktigt skoj krabat. Jag tog ingen egen tid, men Benci loggade 1.18.1 när han körde, visst körde han ifrån mig på det passet men under 1.20 har det varit under dagen (men som det heter i domstol, jag saknar bevis! ;-)
Lätt bil är en oslagbar känsla på många sätt, sen blir det inte så fasansfullt dyrt i däck/bromsar heller. Ja det verkar onekligen som om våra bilar är på pappret lika, vore kul att jämföra uppträdanden nån gång. Får kolla vilka körningar du planerar för 2012 sen. Hela bakbromskombinationen borde funka på en renault, har den fasta bakaxeltappar i axeln eller är det demonterbart? 4 skruv är allt som detta sitter med mot axeln.
Catchtank skall nog inte behövas, det är först omkring ~8-10 liter kvar som den kan suga luft i vissa kurvor, men skulle problemet bli värre nästa år kanske det är något att tänka på! Det sitter en original SAAB 9-3 bakkrängare på nu, kanske borde kolla på en ev. lite styvare, men skall testa att ändra fram först och se om jag får lite mer grepp?! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
om det är Saabs kemtvättsgalje från 9-3 98-03 så finns det både 22mm och 25mm krängninghämmare på www.exd.se
Trevlig bil förresten! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||||||||||
Tackar, det är en riktigt busrolig bil! Jadu, kontoret är ganska enkelt just nu men skall snyggas till i vinter. Nu är det en moccaratt, skalstol och helbur. I vinter skall däremot passagerarstolen även bli skalstol, instrumentbräda flockas och 5/6p bälten monteras så då kommer även kontoret fotas rejält!
Stämmer bra att det är den vanliga kemtvättsgaljen (fint namn på en krängare förresten!), bra att veta att det finns lite alternativ, för jag måste jobba lite med chassiet på den. Tack för komplimangen Chassiefunderingar! Enkelt sammanfattat så kommer inte en annan krängare räcka för att minska rollen fram på bilen och ändå bibehålla trevlig balans. Kollar man i chassie-setup-tabellen här på rejsa (klicka här för att läsa den!) så har jag klurat lite åt detta håll, men hjälp mig gärna rätt i tänkandet: -Ev hårdare framfjädrar för att minska roll fram, det är väldigt kort utfjädring på dämparna fram därav att jag vill ha hårdare fjädrar för mindre roll -Går jag på hårdare fjädrar kan det behövas en kraftigare krängare bak för att kompensera den ökade understyrningen med hårdare fjädrar. Som alternativ till det ovan har jag klurat på att: -Hårdare krängare fram, för det har jag liggande -Mer camber bak för att flytta greppet i bilen och undvika understyrning Andra alternativet känns som bästa att testa först iom att jag kommer att fixa bättre däck fram (troligtvis Kumho V70A runtom) samt även öka på mängden negativ camber både fram och bak. Så genom att testa alternativ två med krängare och camber så kan jag labba lite efter vad jag har i garaget. Det som känns "eventuellt dåligt" med alternativ två är om den börjar lyfta innerhjulet fram pga hårdare krängare, för då kommer det bara spinna mer... Kanske borde göra ett ryck och testa det nu i nästa vecka, så kan jag se om den beter sig annorlunda i rondellerna. Helt klart grymt med en liten bil som denna som är entusiastförsäkrad, så är den påställd året om Lite kreativa tankar kring hur jag kan uppnå det önskade resultatet med mindre roll fram utan att rubba balansen i bilen totalt är mer än välkomna _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
Eftersom jag har en likadan bil som Andreas, sitter fast axeltapp, men det finns lösningar på det åxå, behöver själv ändra bakbromsar och kan ju vara bra att kunna ändra camber och sånt bak. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||||||||||
Då är det nog ingen dum idé att bygga om, det ni behöver är att kunna skruva fast nya hubben med 4 skruvar, värre modifieringar än så behövs inte
Balans känns rätt ok nu men jag har lite grepproblem med innerhjulet i tvära kurvor, fast jag känner (och erkänner) att jag borde testa med nya rdäck fram först för att se om inte lite mer och bättre däck fram kan lösa problemet med greppbortfall. I övrigt har du rätt Joachim, ingen anledning att köra onödigt hårt, Gelleråsen tycker jag är en väldigt ojämn bana i beläggningen med så det är väl bäst att sitta still i båten, köpa nya däck och testa på en annan bana nästa år innan jag ändrar något _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
Ser riktigt kul ut! latt bil ar bra, da ar det billigt att kora fort
Finns det ingen justerbar krangare att kopa till din bil? Det ar en av de basta inkopen jag gjort till min bil (kor justerbart bak och fram), varje gang man justerar eller byter nagat nagat sa andrar man ju balansen, typ hjulvinklar, fjadrar, dack osv, da kan man enkelt tuna in perfekt balans igen med krangarna. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Corsa A 2.0 16v 'OPC' - *SÅLD* | 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (23734 totalt) |