Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3, 4 ... 58, 59, 60 >> 23 besök idag (187221 totalt) |
Själv hatar jag entyp i alla dess former, genuint. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
I detta är vi iaf överens. Även om jag tror du har mer ingående tanke. Jag går som vanligt på magkänslan och utan vidare efterforskning _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Magen, helt klart. Även om det finns olika "märken" och team i serierna så vet man innerst inne att det inte har ett skit med märket att göra... Allt BS om att det är det mest rättvisa för att det bara är föraren som kan göra skillnad är precis det som gör det så förbannat ointressant. Jag skiter väl i föraren, det är ju märket och bilen/teamet som är det viktiga. Hur många har sett enorma supporterskaror med förarflaggor på läktarna? Hur många har sett samma sak för ett bilmärke? I rest my case. Det är ju olikheterna som gör det intressant, vissa bilar är snabbare i kurvorna och vissa på rakorna, vissa i regn och vissa på speciella banor osv. När allt är samma så blir det så förbannat statiskt, kval, sen race i samma ordning som kvalet och ngen kan köra om för alla är lika snabba överallt och dom kvalade i snabbhets-ordning... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Kunde inte skrivit det bättre själv _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
OT: Falk och jag bevistade ett race på Brands Hatch för ett antal år sen där de körde entypsracing. Alla bilar skulle vara tillverkade i Italien...
De snabbaste bilarna fick starta längst bak. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
Som jag ser det: När det blir kökörningsrace utan omkörningar så kan man likaväl stanna hemma. Oberoende om det är entyps eller inte.
Som några sagt tidigare, bäst racing blir det med svårkörda bilar med massa pulver _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Hade stcc resonerat så hade det varit intressant men tack vare alla straffvikter ändringar av turbotyck mm för att alla ska var jämna blir det ointressant. Hänger en tillverkare inte med gå hem & gör läxan bättre till nästa gång. Gillar TTA bilen men inte att drivkällan ska vara samma. Egen kaross & egen motor ska det vara hänger man inte med: 1:har man trimmat för lite 2:för långsam förare 3:misslyckats med inställningarna Sen för att få intressanta race gäller mycket mekansikt grepp lite aerogrepp så det går att ligga nära utan att bilen blir okörbar. Samt mycket pulver under locket. Tråkigt med så klen motor i TTA bilarna V8 på minst 600hk hade varit intressantare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Jag har hört att nascarbilar har olika mycket sidogrepp om de ligger i kö eller ensamma men det är ju väldigt höga farter i deras ovalsvängar. På svenska banor undrar jag om karossbilar ens med avancerad aero kan bli så störda av framförvarande bil så att det tydligt påverkar racingen? Att det märks om man ligger precis bakom en annan bil på tex Falkenberg, ok, men i sån omfattning att det inte går att ligga nära efter ÖHT och därmed inte kan ta sig förbi? Typ? _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Flash har kommenterat det hela på Wiezells forum. (http://racingbarcup.se/?page_id=86)
_________________ Martin Öberg |
||||||||||
Samma motor är väl egentligen enbart av kostnadsskäl. Jag ser hellre att det blir en serie med många deltagare och samma motor än ingen serie alls. TTA verkar inte främmande för att införa en annan typ av motor men inte än på några år för att få ett stabilt startfält. (om jag fattat det rätt) _________________ Martin Öberg |
||||||||||
Börjar man tillåta olika tillverkares FIA-motorer så blir det ju inte likadana förutsättningar rent tekniskt. En Cheva/RML-motor har ju bra mer punsch och utveckling än t.ex. BMW's. En av de största styrkorna med TTA försvinner ju då. Och hur blir det med övriga bilar, såsom Brovallens "Citroen"? Eller man kanske tänker sig en "default" 1,6-liters motor som alla använder? Olsbergs bör väl kunna gjuta en . En sån motor skulle fungera för oss åskådare om det tilläts responssystem eller se till så att det tjipp-tjippar och eldar på likt Audi IMSA GTO, då skulle det säkerligen gå hem hos de flesta
Är det för övrigt offentliggjort vem som ansvarar för design av karosserna? Teamen själva eller Solution-F? Viktigt att det blir jämnt där, kommer ju skilja en del annars med tanke på hur snabba bilarna blir. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||||
Citroen har ju sin FIA motor i WRC, BMW's motor används ju i WRC Minin så den borde också utvecklas. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Har fattat det som att karosserna kommer att vindtunneltestas eller liknande för att det skall bli jämbördigt mellan karosstyper,
|
||||||||||
Haha, ja men just ja, glömde hela rally-VM! _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||||
Var detta en klass som skulle vara billig? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Det är väl fortfarande tanken? Vad gör en vindtunneltest dyr i sammanhanget? Att det är dyrt för F1 vet ju alla, men var ligger nivån för övriga? Kanske inte ens tunneltestas utan räknas fram? Kanske TTA inte bryr sig? |
||||||||||
Som jag fattat det är det otroligt dyrt att bara starta upp en vindtunnel. Men det kanske kan göras med ned-skalade bilar..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Något av de mindre F1 stallen använder/använde inte vindtunnel när deras första bil togs fram. Man simulerade i något dataprogram. Kanske det är en möjlighet?
I DTM används väl samma vingar och splitters av Mercedes, Audi och BMW. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3, 4 ... 58, 59, 60 >> 23 besök idag (187221 totalt) |