Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Blivande svängbar Duster behöver delar.
<<   1, 2, 3, 4   >>
22 besök senaste veckan (21739 totalt)
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
P.P. skrev:
Tänk förgasare, munstycken och halsringar. Same shit, different name Ja, det måste lira ihop, annars ger din 600hk-puffra bara 300, och det kan ju vara dumt.


Usch, ja. Det låter ju extremt tråkigt.

Nåja, massor av tips har stömmat in, det tackar vi för.

Men för all del, var inte blygsamma, jag vill veta mer, så har ni nåt på lut, fram med det bara.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Sörpan skrev:
Och jag som trodde att ni pratade om en sån här:








Hu ja, gissa om jag fick fram en massa sådana jag med när jag googlade...var på vippen att felanmäla bredbandet...

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



P.P. skrev:
Jeppson, hjälp mig nu, du är närmare den verkligheten än jag.
Men bromsok känns givna, belägg kanske, skivor och kanske bells om man hittar nåt lämpligt. Polaren köpte även spindlar när hans skruvade ihop sin Cobra. Växellåda, diffbroms och gud vet vad. Det är väl "bara" att börja kolla priser och bestämma sig för hur mycket man är villig att chansa med (mitt egna, enda köp ifrån andra sidan pölen gick alldeles åt h-vete då vattenpumpen hade så mycket gjutskägg att den inte funkade alls och p-ändarna skakade loss ifrån bärarmarna på 200 mil )


Till GM finns det ju en mängd värre delar inom koncernen att byta upp sig till. Sitter man med 10" skivor, finns det alltid någon stor kombi eller liknande som hade 12" original. Man kommer väldigt långt på den typen av uppgraderingar och det är nog det mest kostnadseffektiva man kan hitta. Dessutom brukar sakerna vara Bolt-On.

Jag kan inte Mopar, men där borde möjligheterna vara samma. Det brukar finnas folk med erfarenhet av detta på amerikanska forum (även om de jag hänger på främst förändrats till att visa flashiga eftermarknadsprylar de senaste åren ).

ska du inte byta upp dig inom märket vad gäller bromsar, hade jag först kollat upp utbudet av belägg innan jag köpt på mig några ok. De flesta corvette-ok är ganska säkra, wilwoodok kan också vara säkra men där kan antingen vara svårt att få tag på något annat än gatbelägg, något annat än racebelägg eller så är beläggen apdyra.

Om den är slut i hjulupphängningarna, så byt bussningarna. Sen går du in på speedwaymotors och köper en uppsättning fjädrar (finns i 5" och 5,5", vet inte vilken diameter du har) i lämplig hårdhet. Kolla inte på vad jänkarna åker med - de åker ofta med kulspetspenne-fjädrar och 10" slaglängd på sina så kallade trackdaybilar. Speedway har även snajsiga justertallrikar för fjädrarna så att du kan få den på lämplig höjd.
Jag körde 950lbs/in fram på firebirden när den senast rullade och upplevde inte det som några jätteproblem men fick alltid nedslag på amerikanska forum om att det var helt omöjligt att åka så hårt. Väghållningsfilosofin är helt enkelt olika här och på andra sidan atlanten.


Hade jag haft din bil hade jag nog gjort följande och i denna prioritetsordningen;

1: Bromsar - nya belägg till de du har, bromsvätska och se till så att allt är fräscht. Är det enkelt att dra kylslangar från fronten till frambromsarna, gör det.
2: lätta lätta lätta bilen. Bort med kilona! Hålborra alla grova plåtar, rensa bort onödigt osv.
3: Manuell låda. Automatlådor är bara krångel. Funkar inte bromsarna tillräckligt bra, snegla på uppgraderingar.
4: lätta lätta lätta!
5: bussningar, fjädrar, kräningshämmare och vettiga hjulvinklar
5,5: Kör lite med de nya hjulupphängningarna - bilen är antagligen ganska mycket snabbare nu och då kan det vara på sin plats att köpa R-däck om det är dags att byta. Du behöver inte 295-30-19 utan kan klara dig på billigare dimensioner än så...
6: lätta lätta lätta! Lätta ännu mer!
7: sitta-still-stol.
8: Nu är du nere i 1300 kg och har svårt att lätta mer. Bilen går antagligen ganska bra och du kan njuta säsong efter säsong med banåka. (jo, tjena. som om jag vet vad jag pratar om här... )


Ang. hjulupphängningar; Det är bladfjädrar på de där va? Skaffa en uppsättning hotchkisblad i så fall, de funkar oftast väldigt bra. Sen köper du landrum-fjädrar och justertallrikar från speedwaymotors som jag nämnde tidigare. Krängningshämmare köper du de grövsta som fanns till din bilmodell. Finns det inga fetare, borrar du ett par nya fästhål längre in på krängningshämmaren så att du får kortare hävarm.

Oftast räcker motorn ganska länge, så länge den har 200 hästar eller mer - har man gott om vrid blir bilen lättkörd ändå. Du får oftast mer ut av att börja trimma chassiet före du trimmar motorn på en amerikanare.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Köp för övrigt aldrig amerikansk elektronik som tex insprutningssystem, instrumentdash:ar eller liknande. Sugigare saker får man leta efter. Oftast är det menat för bolt on och funktionerna är så avskalade att man inte kan göra något med dem mer än att installera och hoppas att det funkar. De är väldigt överpris-satta i förhållande till teknik man kan köpa i Europa.
Insprutningssystemen är ofta av modellen självmappande som det så fint heter. Ibland finns det tex inte datorutgång (USB eller seriell) utan man får med en liten plastlåda med tre lampor på som skall sköta mappningen åt en.
Man växer ganska snabbt ur ett sådant system och vill ha lite bättre möjlighet att justera...

Ska du nu ha insprutning (akta så att du inte öppnar pandoras ask när du sätter igång med motorbygge ) så kör på ett haltech, megasquirt eller liknande istället. Men som sagt; om motorn fungerar idag så avvakta med den och börja med hjulupphängnigarna... och vikten. thumbs up
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Tack för detaljerat svar Anders (jag har allt läst din byggblogg, bara så du vet) Du har ett namn som är förvillande likt min gamla klasskompis i alla fall. Anders Gertsson. Han har en bil som nästan ser ut som din, fast hans går bara rakt fram...Ja, det är ju en Camaro, inte en Pontiac.

Om vi börjar med fjädringen...Ja, den har bladfjädrar i bak. Det kommer den att ha även när den är klar. I fram där sitter det torsionstavar! Och jädrar i min låda om jag inte tänker behålla detta. En framvagn med spiralfjäder fungera säkert bättre, men här snackar vi nostalgi och tradition, mest nostalgi. Dubbla stötdampare i varje hörn á la 60-tals NASCAR, bla.

Prioritetsordningen då, vi kikar...

1. Nya belägg...till vad? Jag har inte ens några ok
2. Ja, lätta måste man
3. Absolut manuell låda, frågan är bara vilken. Ska man leka så ska man. Automat åker jag till jobbet, där är det perfekt.
4. Ja, jag ska.
5. Någon form av svarvade plastbussningar blir det, eller uretan eller vad det heter. Högt på listan. Har en bok om bla ämnet krängningshämmare och hjulvinklar, hoppas jag begriper vad det står.
6. Jag hör.
7. Ja, det behövs, Original bucket seats på amerikanska bilar är lite kul, isället för att sitta i en grop, brukar det känna som att sitta på en kulle...mycket märkligt.
8. Jag vet inte hur man får ner så mycket vikt, men det löser vi. Jag har gjort en insats på blivande föraren i alla fall. Jag är 35 kg mindre än för 2 månader sedan (gastric bypass)

Trimmning av chassiet är absolut av högsta prio, det begriper jag. Motorn är i nuläget inte så lätt att trimma, den finns nämligen ingen Jag har en bok om just chassiemodifieringar på mopar: http://www.amazon.com/Suspensions-Complete-Building-Street-Autocross/d . . . .
som funnits i min bokhylla sedan jag hade min Charger. Vi får se om det står några bra tips där.

När det gäller att härja runt med extra lull-lull, som tex insprutning, så kan du vara lugn. Jag vill ha insprutning för att det känns modernt och bra. Men det är inget måste. Bilen ska få rullande uppgradering allt eftersom. Den andra modellen, dvs gör ALLT på en gång, det har jag redan provat och det ger ingen vidare glädje. Man måste ges möjlighet att använda sin bil så att suget alltid finns kvar.

När det gäller filosofin om väghållning här och där, så förstår jag nog vad du pratar om. Jag har ingen erfarenhet själv, men jag pratade med en trevlig människa på stötdämparverkstaden för många år sedan.

Han berättade då att han beställde stötdämpare från USA. Han bad dem skicka det hårdaste de hade, och det gjorde dom. Vid nästa beställning frågade de om dämparna var till belåtenhet, och jovars, det var de, men kanske de kunde skicka ännu hårdare dämpare denna gång. Jo, då det skulle de väl kunna lösa.

Nästa gång var de naturligtvis mycket nyfikna på hur svensken upplevt de stenhårda stötdamparna de skickat. Jo, de fungerar, sa han, men nästa omgång får gärna vara ännu hårdare.

Då var det tyst i luren en stund. Killen i USA frågade sedan: Vi kanske ska fylla dem med cement?

Historien förtäljer inte vad killen i Sverige svarade, men visst tänker vi lite annorlunda.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638



And ersJepp sson skrev:
P.P. skrev:
Jeppson, hjälp mig nu, du är närmare den verkligheten än jag.
Men bromsok känns givna, belägg kanske, skivor och kanske bells om man hittar nåt lämpligt. Polaren köpte även spindlar när hans skruvade ihop sin Cobra. Växellåda, diffbroms och gud vet vad. Det är väl "bara" att börja kolla priser och bestämma sig för hur mycket man är villig att chansa med (mitt egna, enda köp ifrån andra sidan pölen gick alldeles åt h-vete då vattenpumpen hade så mycket gjutskägg att den inte funkade alls och p-ändarna skakade loss ifrån bärarmarna på 200 mil )


Till GM finns det ju en mängd värre delar inom koncernen att byta upp sig till. Sitter man med 10" skivor, finns det alltid någon stor kombi eller liknande som hade 12" original. Man kommer väldigt långt på den typen av uppgraderingar och det är nog det mest kostnadseffektiva man kan hitta. Dessutom brukar sakerna vara Bolt-On.

Jag kan inte Mopar, men där borde möjligheterna vara samma. Det brukar finnas folk med erfarenhet av detta på amerikanska forum (även om de jag hänger på främst förändrats till att visa flashiga eftermarknadsprylar de senaste åren ).

ska du inte byta upp dig inom märket vad gäller bromsar, hade jag först kollat upp utbudet av belägg innan jag köpt på mig några ok. De flesta corvette-ok är ganska säkra, wilwoodok kan också vara säkra men där kan antingen vara svårt att få tag på något annat än gatbelägg, något annat än racebelägg eller så är beläggen apdyra.

Om den är slut i hjulupphängningarna, så byt bussningarna. Sen går du in på speedwaymotors och köper en uppsättning fjädrar (finns i 5" och 5,5", vet inte vilken diameter du har) i lämplig hårdhet. Kolla inte på vad jänkarna åker med - de åker ofta med kulspetspenne-fjädrar och 10" slaglängd på sina så kallade trackdaybilar. Speedway har även snajsiga justertallrikar för fjädrarna så att du kan få den på lämplig höjd.
Jag körde 950lbs/in fram på firebirden när den senast rullade och upplevde inte det som några jätteproblem men fick alltid nedslag på amerikanska forum om att det var helt omöjligt att åka så hårt. Väghållningsfilosofin är helt enkelt olika här och på andra sidan atlanten.


Hade jag haft din bil hade jag nog gjort följande och i denna prioritetsordningen;

1: Bromsar - nya belägg till de du har, bromsvätska och se till så att allt är fräscht. Är det enkelt att dra kylslangar från fronten till frambromsarna, gör det.
2: lätta lätta lätta bilen. Bort med kilona! Hålborra alla grova plåtar, rensa bort onödigt osv.
3: Manuell låda. Automatlådor är bara krångel. Funkar inte bromsarna tillräckligt bra, snegla på uppgraderingar.
4: lätta lätta lätta!
5: bussningar, fjädrar, kräningshämmare och vettiga hjulvinklar
5,5: Kör lite med de nya hjulupphängningarna - bilen är antagligen ganska mycket snabbare nu och då kan det vara på sin plats att köpa R-däck om det är dags att byta. Du behöver inte 295-30-19 utan kan klara dig på billigare dimensioner än så...
6: lätta lätta lätta! Lätta ännu mer!
7: sitta-still-stol.
8: Nu är du nere i 1300 kg och har svårt att lätta mer. Bilen går antagligen ganska bra och du kan njuta säsong efter säsong med banåka. (jo, tjena. som om jag vet vad jag pratar om här... )


Ang. hjulupphängningar; Det är bladfjädrar på de där va? Skaffa en uppsättning hotchkisblad i så fall, de funkar oftast väldigt bra. Sen köper du landrum-fjädrar och justertallrikar från speedwaymotors som jag nämnde tidigare. Krängningshämmare köper du de grövsta som fanns till din bilmodell. Finns det inga fetare, borrar du ett par nya fästhål längre in på krängningshämmaren så att du får kortare hävarm.

Oftast räcker motorn ganska länge, så länge den har 200 hästar eller mer - har man gott om vrid blir bilen lättkörd ändå. Du får oftast mer ut av att börja trimma chassiet före du trimmar motorn på en amerikanare.




Däcken däcken däcken, Skulle jag lägga till på typ plats 2-3!!
Satsa på bra prestandadäck att börja med, Jag fick tag i en omgång beggade Michelin potenza 050 till min Nova. Och det var sjuk skillnad mot att åka på raggarbilsdäck med vit text även fast de var nya!

Sedan skulle jag lägga sitta-still-stol på plats 3-4. Du kommer få en jättebra känsla hur bilen beter sig och du behöver inte sitta och "hålla i dig" samtidigt som du försöker köra.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Jo, vi har ju en klar fördel med denna bil faktiskt. I princip allt fattas, så det är ju lika bra att sätta in rätt saker direkt. Att däck/fälgar kan hjälpa eller själpa en bil, det behöver man inte gå till racerbanan för att märka. En spännande undanmanöver på vanlig landsväg räcker gott.

Stolar är också ett kapitel. På min Charger, som var en -68, behövde man inte ha bälte, men jag valde att montera dit original midjebälte i alla fall. För att hjälpa mig vid en krock? Nä, för att hålla mig kvar i stolen när det svängde...

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Jag skulle välja:
5.7 Hemi med sprut, sen en liten Procharger på det.
Viper T56 låda, kanonbra till vettiga pengar
8 3/4 bakaxel
Hotchkins hjulupphängning
Viper SRT-10 bromsar fram och bak
Viper stolar
Bolt-in båge

Dessutom är det inget problem att få ned vikten till 1600 kg utan att åka med plastdelar.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
JP Simpson skrev:
Jag skulle välja:
5.7 Hemi med sprut, sen en liten Procharger på det.
Viper T56 låda, kanonbra till vettiga pengar
8 3/4 bakaxel
Hotchkins hjulupphängning
Viper SRT-10 bromsar fram och bak
Viper stolar
Bolt-in båge

Dessutom är det inget problem att få ned vikten till 1600 kg utan att åka med plastdelar.


Det där lät som ett väldigt trevligt recept. Dessvärre är Hemi och kompressor uteslutet. Dom pengarna finns inte. Men resten verkar ju intressant. Vet du kanske vad en sådan låda kan kosta? Mellan tumme och pekfinger?

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Finns det ingen 318-340 med sprut orginal ? ....som Chevy har LT1 och Ford har HO ?
Kolla bilar från mitten av -90-talet. Det var då Chevy och Ford fick ordning på sina sprut.
Det är inte direkt racegrejor....men funkar bra på bana...och framför allt på gata.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



@Björn; Jag var kanske lite otydlig, men någonstans i mitt huvud så menade jag när det var läge att byta upp sig från bra gatdäck till en uppsättning R-däck. Gamla slutkörda hjulupphängningar brukar lägga sig ner och dö om man sätter på väldigt greppiga däck... Därav prioordningen.

Jonssonligan skrev:
...sitter inte så mycket saker på bilen i dagsläget...


Ah, jag trodde den var i körbart skick. Sorry för det.

Då så, då är det ju bara att sätta igång.
Köp ett par viper/corvette-ok eller liknande (det är tex inget fel på C4-ok, det är bara det att de inte är lika snygga som dyrare ok ) som har bra utbud på belägg. Köp skivor som får plats bakom 17"-fälgar för att hålla nere däckkostnaderna osv.

Vad har du för budget på ett ungefär?
Jag tycker att min bil är ett budgetbygge eftersom jag tillverkar det mesta själv, men ordet budget är ju som sagt lite... relativt.
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Finns det ingen 318-340 med sprut orginal ? ....som Chevy har LT1 och Ford har HO ?
Kolla bilar från mitten av -90-talet. Det var då Chevy och Ford fick ordning på sina sprut.
Det är inte direkt racegrejor....men funkar bra på bana...och framför allt på gata.


Är inte så jätteinsatt i det hela, men de originalinsprut jag känner till är så kallat TBI, eller elektronisk förgasare kallas det väl med (tror jag) Det enda jag har hört om det, det är att man ska sky det som pesten. Ett original "riktigt"insprut, med 8 separata spridare från tex Cheva eller Ford (nu var vi där igen) är jag absolut inte främmande för, min fråga här är ju, vad ska jag använda? Jag vet inte om Chrysler har nåt motsvarande, men det borde de ju ha tycker man.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
@Björn; Jag var kanske lite otydlig, men någonstans i mitt huvud så menade jag när det var läge att byta upp sig från bra gatdäck till en uppsättning R-däck. Gamla slutkörda hjulupphängningar brukar lägga sig ner och dö om man sätter på väldigt greppiga däck... Därav prioordningen.

Jonssonligan skrev:
...sitter inte så mycket saker på bilen i dagsläget...


Ah, jag trodde den var i körbart skick. Sorry för det.

Då så, då är det ju bara att sätta igång.
Köp ett par viper/corvette-ok eller liknande (det är tex inget fel på C4-ok, det är bara det att de inte är lika snygga som dyrare ok ) som har bra utbud på belägg. Köp skivor som får plats bakom 17"-fälgar för att hålla nere däckkostnaderna osv.

Vad har du för budget på ett ungefär?
Jag tycker att min bil är ett budgetbygge eftersom jag tillverkar det mesta själv, men ordet budget är ju som sagt lite... relativt.


Det verkar ju som om de flesta förespråkar delar från Viper och det vore ju inte helt fel. Samma koncern och allt. Får börja spana efter nåt sådant.

Budget...det har vi ingen alls just nu. Bygget har inte kommit igång ännu, och det är andra saker som ska fixas först. Vi är bara inne i planeringsstadiet just nu. Bilen är rejält rostig och det har prio ett när vi sätter igång. Tanken är ju dock att när man byter balkar och vad det nu kan bli tal om, så kan man ju redan då modifiera dem för att ta emot rätt prylar.

Din bil...budgetbygge....jo, så kan man ju se det. Men visst är det så, eget arbete "räknas" inte. Och det är ju så det ska vara. Jobbar man med biltillbehör kanske delarna blir den billiga investeringen, medan man kanske inte kan svetsa eller vad man nu behöver hjälp med. Då blir det dyrt i den änden istället. Vi får alla jaga kostnader där vi kan.

Jag har det bra förspännt med bra garage och en grabb som gått bilplåtslagarlinjen i skolan, samt har kamrater som riktar bilar på bilverkstad och att vi har tillgång till lackbox och lakerare. Där hoppas vi kunna spara våra pengar.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Inget fel med en väl uppsatt 4-portare

273 och 318 kan man räkna bort direkt, 340 kan bli både svårt att hitta och onödigt dyrt, men en 360 borde varken vara svår att hitta, eller dyr att bygga upp för effekt och hållbarhet

Med mer ekonomi att fördela, skulle jag bygga upp en smallblock 383, alternativt köpa en färdig crate 383 Magnum. Mycket av cratemotorer, eller eftermarknadsprylar över huvud taget till amerikanare, är mer eller mindre att betrakta som halvfabrikat, men 383 Magnummotorerna har ju testats "out of the box" med gott resultat...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



En begagnad 5.7 Hemi komplett med elektronik blir inget dyrare än om du ska pyssla ihop något av en slö 318 eller 360 med uråldrig insprutning.
En Viperlåda får du idag för 15-20.000

/JP


Jonssonligan skrev:
JP Simpson skrev:
Jag skulle välja:
5.7 Hemi med sprut, sen en liten Procharger på det.
Viper T56 låda, kanonbra till vettiga pengar
8 3/4 bakaxel
Hotchkins hjulupphängning
Viper SRT-10 bromsar fram och bak
Viper stolar
Bolt-in båge

Dessutom är det inget problem att få ned vikten till 1600 kg utan att åka med plastdelar.


Det där lät som ett väldigt trevligt recept. Dessvärre är Hemi och kompressor uteslutet. Dom pengarna finns inte. Men resten verkar ju intressant. Vet du kanske vad en sådan låda kan kosta? Mellan tumme och pekfinger?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Trevliga motorer (det är ju alla mopars) men nu snackar vi ju inte smallblock längre. Vet inte hur mycket viktskillnad det är, men visst är de både större och tyngre, än smallblock. eller....det är väl inte så att Hemin är i aluminium...?

Drömmen är ju naturligtvis en 340, men mer realistist är väl en 360. Det borde väl gå att skrämma upp en 360 smogmotor så att den blir lite piggare. Kanske stroka den med så att den blir närmare 400 cubic? och byta toppar givetvis. Nåt billigt borde man väl komma undan med?

Dubbla 4 portare ser onekligen maffigt ut annars, det är ju ett allternativ till insprutning om det blir för besvärligt. Vi får se var vi hamnar, vi har ju tiden framför oss...

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Med tanke på att det kanske dröjer ett tag så.. Varför inte överväga en ny motor?
En enklare snurra från summitracing går ju under 4500 dollars. (sen tillkommer ju frakt men det finns ju containers och båtar..)

Tänkte det kan ju vara värt att ha en stabil grund att bygga vidare på. Och nej, jag har inte kollat på kostnader för att köpa en begagnad motor och börja trimma den

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Absolut.

Jag utesluter inte tanken. En motor är ju inte bättre än det sämsta den har, så det är ju svårt att uppdatera den i olika steg, även om det går. Annars vill man ju ta bilhobbyn i olika steg eftersom det påverkar ekonomin på ett mer gynsamt sätt.

Men visst blir man sugen på en ny i låda.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jonssonligan skrev:
Trevliga motorer (det är ju alla mopars) men nu snackar vi ju inte smallblock längre. Vet inte hur mycket viktskillnad det är, men visst är de både större och tyngre, än smallblock. eller....det är väl inte så att Hemin är i aluminium...?

Drömmen är ju naturligtvis en 340, men mer realistist är väl en 360. Det borde väl gå att skrämma upp en 360 smogmotor så att den blir lite piggare. Kanske stroka den med så att den blir närmare 400 cubic? och byta toppar givetvis. Nåt billigt borde man väl komma undan med?

Dubbla 4 portare ser onekligen maffigt ut annars, det är ju ett allternativ till insprutning om det blir för besvärligt. Vi får se var vi hamnar, vi har ju tiden framför oss...


Nu har jag förvisso själv en 383a (strokad 350) men skulle jag beställa motor igen skulle jag stroka ner den till 327. Ska du bygga banracebil så är ju karaktären av en nedstrokad motor betydligt roligare med det rappa gensvaret.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Hmmm, mindre motor...

Så kan man ju göra, men är det riktigt rätt...

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jonssonligan skrev:
Hmmm, mindre motor...

Så kan man ju göra, men är det riktigt rätt...


Ford 302orna gick som skållade troll och Cheva 327 är inte heller fy skam.

Men jag vet hur det är, jag slängde ut en 283 och ersatte med en 383 så det är klart att det är kul med större.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Blivande svängbar Duster behöver delar.
<<   1, 2, 3, 4   >>
22 besök senaste veckan (21739 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande