Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri RS -72
1, 2, 3, 4   >>
28 besök senaste veckan (39045 totalt)
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Hej
Har byggt ihop en lite "lekbil" som jag har som plan att leka lite med på asfalten med ,De är inte byggd för någon racingklass utan ett hopkok av diverse märken ,Ni racingrävar kanske har några bra tips om bankörning då den egna erfarenheten sträcker sig till Hyrkart ....Tanken är väl att kunna köra lite bana till begränsad budget med möjlihet att förbättra efter vad ekonomin tillåter



_________________
Björn Liedström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7756



Grym bil, mer info!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Jaha mer info...
Essex 3,0 V65kam ,twin weber insug (udda ) 2X weber 38DGAS ,större ventiler (så stora som det fick plats) Headers från England (Urspung okänt men passar)
MT75 låda (5växlad)
Volvo 1041 axel 3,73utv,
Frambromsar ett ihopkok av mazdaskivor & Ford grejor, Racebelägg
Bakbromsar Volvo 240,
Hårda framfjädrar polybussningar i hela chassit , ombyggd framvagn för lite bättre camber/caster då de vinklarna är helt kass orginal ,
Batteri, soppapumpar ,spolarburk osv förflyttat till balluckan för lite bättre viktfördelning
Toyo R888 225/50-15 fram 235/50-15 bak ,Race enlig plåtfälg (tungt men billigt)

Kanske skall tillägga att det inte är någon orginal RS Capri innan någon skickar en brevbomb för att jag byggt om bilen

_________________
Björn Liedström
Citera
Borlängeracing
Borlänge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 152



Hej!

Trevligt att det finns fler entusiaster i Borlänge som gillar gamla banbilar från 70-talet. Har du vägarna förbi så har jag garage under "Dollarstore" bredvid bageriet. Tyvärr är inte min gamla pärla i körbart skick ännu. Har du vägarna förbi någon gång ska du få se på "inspirationsfälgar" till din klenod.

M.v.h/Lars-Åke
023-585 53 arb


MrB1958 skrev:
Jaha mer info...
Essex 3,0 V65kam ,twin weber insug (udda ) 2X weber 38DGAS ,större ventiler (så stora som det fick plats) Headers från England (Urspung okänt men passar)
MT75 låda (5växlad)
Volvo 1041 axel 3,73utv,
Frambromsar ett ihopkok av mazdaskivor & Ford grejor, Racebelägg
Bakbromsar Volvo 240,
Hårda framfjädrar polybussningar i hela chassit , ombyggd framvagn för lite bättre camber/caster då de vinklarna är helt kass orginal ,
Batteri, soppapumpar ,spolarburk osv förflyttat till balluckan för lite bättre viktfördelning
Toyo R888 225/50-15 fram 235/50-15 bak ,Race enlig plåtfälg (tungt men billigt)

Kanske skall tillägga att det inte är någon orginal RS Capri innan någon skickar en brevbomb för att jag byggt om bilen

_________________
Lars-Åke Östlin
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Låter intressant, Hör av mig

//Björn L

_________________
Björn Liedström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Välkommen hit, kul med fler Capri på Rejsa...

Visa lite fina byggbilder också :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Byggbilder ..ja det finns en hel del men jag kan börja med hur det såg ut för 3år sedan så alla kan förstå att utgångsobjektet inte var någon "finbil " direkt

_________________
Björn Liedström
Citera
Andreas.G
Halmstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 33



Det var ett ruskigt fint utgångsobjekt du hittade haha!

Slutresultatet ser kanonfint ut dock thumbs up

Släng gärna upp ännu fler bilder när du hinner

_________________
Andreas Gustavsson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3072



Fantastiskt fet capri! Mer bilder gärna!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Mer bilder...





_________________
Björn Liedström
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Herrejävlar vad frän! :up

Bevakning på!

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Najs!!


Är den gatreggad? Tänkte att det påverkar var/hur/när du kan köra lite bana

_________________
Magnus Thomé
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Besiktning på Lördag... Tanken är absolut att den skall vara registrerad då den inte är byggd för någon speciell klass utan för att ha roligt så vad jag kan förstå så är det track day ,konbana ,time attack ,rattlåsracing som gäller.Men först skall väl chauffören lära sig lite racing också...

_________________
Björn Liedström
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Hade väl tänkt att åka lite på Sala Racingpark på Söndag ..Lite uppförsbacke just nu, först så vart det stopp hos SBP Så det får bli reggning som ombyggt fordon ?? sedan så tackade bakaxeln för sig ...vem sa att Volvo 1041 axlar var idiot säkra på en så "lätt" bil med en liten v6a Så vi får väl se hur det blir på Söndag...
Kan iallafall lägga in någar byggbilder





_________________
Björn Liedström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7756



1041 vad är det för axel?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Maruder
Gefle
Här sen Feb 2010
Inlägg: 20



erikjakan skrev:
1041 vad är det för axel?

Slungdiff från 740 om jag inte missminner mig helt.

Sjukt fet Capri för övrigt!

_________________
Robin Bergdahl

Mercedes C230 Sport Kompressor
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



En Volvoaxel "ska" inte gå sönder med din effekt och ditt vridmoment. Men axeln kan ju vara misshandlad sedan tidigare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



therealpinto skrev:
En Volvoaxel "ska" inte gå sönder med din effekt och ditt vridmoment. Men axeln kan ju vara misshandlad sedan tidigare.

/Gustaf


Håller med. Slungdiffen kan man montera ur i min mening. Meningslös på en sån häringa bil. Du har inte obalans nånstans? 1031 från 740/940 är ju mer vanliga så sno inkråmet från en sådan. Och jag tror faktiskt att en diffbroms som faktiskt funkar i banåkarfarter (vilket slungdiffen inte gör) faktiskt sparar axeln då du slipper spinnande hjul som plötsligt får fäste = höga moment.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



volvoaxlar håller obetydligt bättre än en bakaxel byggd av glasspinnar och papier mache..
förstår inte hur folk kan rekommendera sån skit.. (jag har åkt volvo hela livet så jag är inte partisk..)
dom är trots allt byggda för familjen Svensson som aldrig kör fortare än 40 km/h osv..
om inte drivaxlarna snäpper av så rensas diverse kugghjul, vid normal körning dvs. (edit: med normal menar jag fullt ös jämt).. bara en tidsfråga..

fin bil annars thumbs up dom är tuffa dom där caprisarna

_________________
//Johan Karlsson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



^MeTaNoLiC^ skrev:
volvoaxlar håller obetydligt bättre än en bakaxel byggd av glasspinnar och papier mache..
förstår inte hur folk kan rekommendera sån skit.. (jag har åkt volvo hela livet så jag är inte partisk..)
dom är trots allt byggda för familjen Svensson som aldrig kör fortare än 40 km/h osv..
om inte drivaxlarna snäpper av så rensas diverse kugghjul, vid normal körning dvs.. bara en tidsfråga..

fin bil annars thumbs up dom är tuffa dom där caprisarna


Inte riktigt min erfarenhet men men.. körstil kan påverka. Styvt 250 turbokusar har funkat bra tom med 1030 för mig.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
MrB1958
Borlänge
Här sen Feb 2012
Inlägg: 99


Trådstartare
Ja vi får se hur det blir ,Men en slungdiff är ju faktiskt en lamelldiff i grund och botten som regleras av en "vartalsregulator" så att när hastigheten ökar kopplas diffbromsfunktionen ur ,visst inte en optimal lösning på en racebil men då jag försöker få en hållbar budget på detta bygge så kändes detta "prisvärt" (innan det rasa)då en sådan diff går att få tag på för hundralappar . Frugan tycker väl redan att makens hobby har spårat ur .... Vi får väl leta rätt på lite nya (begagnade ) grejor och göra ett nytt försök, Har redan klurat ut att en Slungdiff går att låsa väldigt enkelt och då får man en lamelldiff som inte släpper ,dock inte lika kraftig som en "riktig" men det kan ju vara så som therealpinto säger axeln kan ju ha fått pisk innan så lite Essexvrid fick den att ge upp lämna in avskedsansökan

_________________
Björn Liedström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri RS -72
1, 2, 3, 4   >>
28 besök senaste veckan (39045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande