Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri RS -72 | 1, 2, 3, 4 >> 28 besök senaste veckan (39045 totalt) |
Hej
Har byggt ihop en lite "lekbil" som jag har som plan att leka lite med på asfalten med ,De är inte byggd för någon racingklass utan ett hopkok av diverse märken ,Ni racingrävar kanske har några bra tips om bankörning då den egna erfarenheten sträcker sig till Hyrkart ....Tanken är väl att kunna köra lite bana till begränsad budget med möjlihet att förbättra efter vad ekonomin tillåter _________________ Björn Liedström |
||
Jaha mer info...
Essex 3,0 V65kam ,twin weber insug (udda ) 2X weber 38DGAS ,större ventiler (så stora som det fick plats) Headers från England (Urspung okänt men passar) MT75 låda (5växlad) Volvo 1041 axel 3,73utv, Frambromsar ett ihopkok av mazdaskivor & Ford grejor, Racebelägg Bakbromsar Volvo 240, Hårda framfjädrar polybussningar i hela chassit , ombyggd framvagn för lite bättre camber/caster då de vinklarna är helt kass orginal , Batteri, soppapumpar ,spolarburk osv förflyttat till balluckan för lite bättre viktfördelning Toyo R888 225/50-15 fram 235/50-15 bak ,Race enlig plåtfälg (tungt men billigt) Kanske skall tillägga att det inte är någon orginal RS Capri innan någon skickar en brevbomb för att jag byggt om bilen _________________ Björn Liedström |
||
Hej!
Trevligt att det finns fler entusiaster i Borlänge som gillar gamla banbilar från 70-talet. Har du vägarna förbi så har jag garage under "Dollarstore" bredvid bageriet. Tyvärr är inte min gamla pärla i körbart skick ännu. Har du vägarna förbi någon gång ska du få se på "inspirationsfälgar" till din klenod. M.v.h/Lars-Åke 023-585 53 arb
_________________ Lars-Åke Östlin |
||
Välkommen hit, kul med fler Capri på Rejsa...
Visa lite fina byggbilder också :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Besiktning på Lördag... Tanken är absolut att den skall vara registrerad då den inte är byggd för någon speciell klass utan för att ha roligt så vad jag kan förstå så är det track day ,konbana ,time attack ,rattlåsracing som gäller.Men först skall väl chauffören lära sig lite racing också...
_________________ Björn Liedström |
||
Hade väl tänkt att åka lite på Sala Racingpark på Söndag ..Lite uppförsbacke just nu, först så vart det stopp hos SBP Så det får bli reggning som ombyggt fordon ?? sedan så tackade bakaxeln för sig ...vem sa att Volvo 1041 axlar var idiot säkra på en så "lätt" bil med en liten v6a Så vi får väl se hur det blir på Söndag...
Kan iallafall lägga in någar byggbilder _________________ Björn Liedström |
||
En Volvoaxel "ska" inte gå sönder med din effekt och ditt vridmoment. Men axeln kan ju vara misshandlad sedan tidigare.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Håller med. Slungdiffen kan man montera ur i min mening. Meningslös på en sån häringa bil. Du har inte obalans nånstans? 1031 från 740/940 är ju mer vanliga så sno inkråmet från en sådan. Och jag tror faktiskt att en diffbroms som faktiskt funkar i banåkarfarter (vilket slungdiffen inte gör) faktiskt sparar axeln då du slipper spinnande hjul som plötsligt får fäste = höga moment. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
volvoaxlar håller obetydligt bättre än en bakaxel byggd av glasspinnar och papier mache..
förstår inte hur folk kan rekommendera sån skit.. (jag har åkt volvo hela livet så jag är inte partisk..) dom är trots allt byggda för familjen Svensson som aldrig kör fortare än 40 km/h osv.. om inte drivaxlarna snäpper av så rensas diverse kugghjul, vid normal körning dvs. (edit: med normal menar jag fullt ös jämt).. bara en tidsfråga.. fin bil annars dom är tuffa dom där caprisarna _________________ //Johan Karlsson |
||
Inte riktigt min erfarenhet men men.. körstil kan påverka. Styvt 250 turbokusar har funkat bra tom med 1030 för mig. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Ja vi får se hur det blir ,Men en slungdiff är ju faktiskt en lamelldiff i grund och botten som regleras av en "vartalsregulator" så att när hastigheten ökar kopplas diffbromsfunktionen ur ,visst inte en optimal lösning på en racebil men då jag försöker få en hållbar budget på detta bygge så kändes detta "prisvärt" (innan det rasa)då en sådan diff går att få tag på för hundralappar . Frugan tycker väl redan att makens hobby har spårat ur .... Vi får väl leta rätt på lite nya (begagnade ) grejor och göra ett nytt försök, Har redan klurat ut att en Slungdiff går att låsa väldigt enkelt och då får man en lamelldiff som inte släpper ,dock inte lika kraftig som en "riktig" men det kan ju vara så som therealpinto säger axeln kan ju ha fått pisk innan så lite Essexvrid fick den att ge upp lämna in avskedsansökan
_________________ Björn Liedström |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri RS -72 | 1, 2, 3, 4 >> 28 besök senaste veckan (39045 totalt) |