Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Vad skiljer mellan Elise och Exige egentligen?
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (13530 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tänkte att det fanns kunskap i ämnet här :-)

Att det är fast tak o en häftigare modell har jag förstått

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Tänkte att det fanns kunskap i ämnet här :-)

Att det är fast tak o en häftigare modell har jag förstått


Häftigare? Det var det värsta....

Exige finns ju bara i en version, medan Elise finns som S1 och S2. Elise S1 tillverkades mellan 96 och 00, S2 tillverkas från 01.

Enklast är att jämföra Elise S1 och Exige. Exige bygger på Motorsport Elise, det är alltså en gatversion av en tävlingsversion av Elise S1..puhhh.

Jag är inte expert på Exige, men Erik kommer säkert in med några kloka inlägg. Skillnader (förutom tak) är (jämfört med Elise S1) är

-Motorn, Exige använder 1,8l K-Serie VHPD motor, ger 177 hk i standard, jämfört med Elise S1 118 hk.
-Däck/hjul. Elise S1 har 15" fram och 16" bak. Exige har 16" fram och 17" bak (samma som Elise S2...)
-Det är skillnad på hjulvinklar, fjädring, dämpare etc (mer om det kan Erik)
-Exige är bredare både fram och bak (för att bl a få plats med bredare däck).
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Kör man inte nån rejsserie i England där föraren sitter i en mittmonterad stol, Typ Mc F1?
Är det den som är Motorsport Elise?
Har hört rykte om att det ska finnas en sån i sverige! Nån som vet vilken serie den kör i?

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vet en Exige som körde ett par race i slutet på förra året i GTR-serien. Rune Syvén (ordförande i GTIklubben tidigare) var med i teamet så det är den vägen jag vet lite. Men exakt vad det var för variant av bilen vet jag inte. Fort gick det iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vart i bilen satt han?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Bilen finns ju på bild i en annan tråd!
Micke Johansson som är förare står längst till vänster.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ooops!! Jag kopplade aldrig att bilen jag satt och drägglade över nyss (och gjorde att jag startade den här tråden) var den! Hahahaha!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



thumbs up Är det em motorsport Elise?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Den gula bilen är en Motorsport Elise, alltså en tävlingsversion av Exige. Först kom Motorsport Elisen och efter ett tag gjorde Lotus en gatversion av den = Exige.

Tror inte att det funnits någon tävlingsserie för Exige, utan det är Motorsport Eliser man kör. Finns en version av Elise också som man tävlat med som heter Sport 190 (190 hk).

Elise S1 Sport 190



Elise S2 Sport 190
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Fler bilder på Elise S2 Sport 190




Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



oj, oj, oj!!! Men vad är en 340R?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



För er som undrar hur en Lotus Elise GT1 ser ut...


Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vilken bil (S2 sport 190) , så mycket rätt på en gång. *tårögd*

Det är ju faktiskt helt onödigt med det här bosparandet som mina föräldrar grundlade en gång i tiden, jag bor helt ok i hyres-lägenhet. thumbs up
Kniper det kan man ju faktiskt bo i garaget också.

Går den att köpa över disk i Sverige eller görs den bara högerstyrd?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Micke Holmström skrev:

Går den att köpa över disk i Sverige eller görs den bara högerstyrd?


Den kan göras vänsterstyrd. Jag tror att det går till så att du i princip köper en vanlig Elise, lämnar sedan in den till Lotus motorsportavdelning oc vipps du har en Elise Sport 190! Eventuellt kan det vara så att den inte klarar avgasreglerna, men det går säkert att fixa. Vill ni se lite fler bilder, och framför allt filmer, spana in http://www.sport190.com/
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

krabu skrev:
För er som undrar hur en Lotus Elise GT1 ser ut...


Jag tror att Elise GT1 tillverkades i endast 1 eller 2 exemplar. V8 ger 600 hk. Finns en till salu i USA.
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Elise skrev:
krabu skrev:
För er som undrar hur en Lotus Elise GT1 ser ut...


Jag tror att Elise GT1 tillverkades i endast 1 eller 2 exemplar. V8 ger 600 hk. Finns en till salu i USA.


Säker? Har hört att det sitter en 3.5 liters V8:a (vet dock inte om den andas naturligt eller har turbo eller kompressor) på 550 (har dock även hört 580hk) hästkrafter med 390 nm.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



krabu skrev:


Säker? Har hört att det sitter en 3.5 liters V8:a (vet dock inte om den andas naturligt eller har turbo eller kompressor) på 550 (har dock även hört 580hk) hästkrafter med 390 nm.


Stämmer effekt och vriduppgifterna skulle jag våga satsa Kadetten på att det är en mycket högvarvig och välutvecklad sugmotor. thumbs up

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

krabu skrev:

Säker? Har hört att det sitter en 3.5 liters V8:a


Den skulle göras med samma V8 som sitter i Esprit, men jag tror att det blev problem och man stoppade in en 6 liters V8 från GM på 600 kusar. Jag vet inte om det finns någon med Espritmotor, den skulle i sådana fall ge ca 550 hk. Bilen som finns till salu hittar ni här http://www.racecarsdirect.com/cars/details.asp?id=3224&cat=0

Det skulle ha gjords 115 exemplar, men jag tror de tillverkade betydligt färre. Jag har endast sett 3 olika ex på bild.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Här har ni några fler bilder på GT1an



Citera
Erik H

Här sen Nov 2002
Inlägg: 26



Sörpan skrev:
oj, oj, oj!!! Men vad är en 340R?


Hej!
Nu har jag vaknat. Vad kul att få orera lite om Lotus för nån som orkar lyssna.
Elise S1, S2, 340 R, Exige och Motorsport Elise är till stora delar samma bil. Elise GT1 däremot är en helt annorlunda konstruktion, även om jag tror att den baseras på samma strängpressade och limmade aluram som de övriga. GT1:an tror jag testades både med den 3,5 l dubbelturbo V8 som sitter i Esprit, och med den Lotusutvecklade Corvette V8:an. Den skulle körts på Le Mans, men dålig budget och ändrade reglementen gjorde att det hela gick i stöpet.

Elise S1 och S2 har Rovers helalu K-motor på ca 120 hkr. Den finns även i några varianter på ca 150-160 hkr med variabla kammar, kallad VVC-motorn.
340 R, Exige och Motorsportelise har VHPD-motorn, som bygger på samma block. Den är dock balanserad och har smidda kolvar mm för att klara högre varvtal. Den har även lättare svänghjul och mekaniska ventillyftare istället för hydrauliska.
I 340 och Exige är den nedmappad och lite omändrad för att klara avgasreglerna, men Banvarianten har strax över 200 hkr.

Den gula MotorsportElisen är verkligen läcker. Vi var ett antal från Lotusklubben i somras som stod och hurrade när den höll undan för Ferrari Challengebilarna på Sviestadsbanan
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Elise skrev:
Den skulle göras med samma V8 som sitter i Esprit, men jag tror att det blev problem och man stoppade in en 6 liters V8 från GM...
...Det skulle ha gjords 115 exemplar, men jag tror de tillverkade betydligt färre. Jag har endast sett 3 olika ex på bild.


Vet inte hur mycket du kan utläsa av denna bild men...

...under skalet på en Elise GT1.
Citera
Bilder o videos
Vad skiljer mellan Elise och Exige egentligen?
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (13530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande