Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 300 besök senaste veckan (144776 totalt) |
Blocket är hemma sen en tid tillbaka. Borrat till 87.5mm
Delar är beställda för att kunna montera oljesprut munstycken och bör komma in efter den 16nde Januari. Har fått delar från Speeding med, Ett större Oljekyl, dels för jag är rädd för att det kan vara spån i det gammla, AN10 kopplingar, bättre flöde och bättre kylning. AN10 fullflödes kopplingar som är nästan O12 invändigt, bör öka flödet med nästan 70%. Samt Bränslefilter och kopplingar att dra mellan pump och bränslefilter. En av mina gammla backspeglar (med ungefär lika bra kvalitet som OEM) har gått sönder. Så ett nytt likadant par (minus inbyggd blinkers) från ebay dör upp på posten. Skulle varit ute och grejjat i garaget idag men eftersom det vart så kallt samt att minstingen hade kompisar över så fick jag leka CADen och med 3d printer för att skapa bättre förutsättningar för nästan gång jag är i garaget. små klossar på limmade på svetshjälmen och vinkelslipvisiret så att en pannlampa sitter med kardborrband och mölighet med ett extra buntband. , Per _________________ Per Axblom |
||
I december beställdes det delar från Japan som kom hem början av Januari så som 2 oljepumpar med kedjor
kammaxelkedja, topp packnng, lager oljesprutare etc. Så när delarna kom hem så mättes det ocjh planerades in för att göra urtag blocket för oljesprutare. Och det blev fint :-) Nu hoppas vi att det får plats med. Jag håller på med min installaton av krängningshämmare bak med som är näst intill klar (som har tagit alldeles för lång tid) , Och denna "kräver" lite förstärknngar av främre bärarmsfästet. Sen det här med att spara tid och säkra oljeflödet tll motorn, en kompis hade ett alu tråg med ClockWise motion välkännda baffle system. Så jag köpte det av honom för en easy fit and forgett, nästan. Självklart tänkte jag modifiera detta. Men när jag jämförde det med mitt gammla ståltråg så verkar det som att ståltråget har större oljevolym och det är lättare att modifera ett ståltråg. Och sätta i clockwise baffle i ståltråget Ett ståltråg från Trodo kostar 340 ish kr hemma. Fördel Ståltråg -Lättare att modifiera -Större Oljevolym -Tåligare mot islag/stötar Fördel Alutråg - Bättre värmeavlednings förmåga Så vilket tråg väljer jag? , Per _________________ Per Axblom |
||
Hej, jag funderar på en sak, när man som jag håller på och skruvar ihop och isär bilen varje vinter, vore det iinte bra att ha ett flter till kylsystemet?
Är det någon här som har erfarenhet om det? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Köpte ett ståltråg, det var ju så billigt ändå.
Men jag har inte hunnt kolla på det något direkt ännu. Sen dök det upp ett bra erbjudande på fälgar och däck men bättre beg Kuhmo V70 på. Sen har jag börjat så smått med botten delen på motorn. Lagrena är inmätta och kollat kastet på veven med. Kollar hur Oljesprutarna sitter och dom kom väldgt nära kolvarna. Så fram med CADen och låt 3D printern jobba lite Ett pressverktyg för en mjuk och fin böjrade på oljesprutarna. Men för att få fast kolven behövs kolvbultar, dessa tyckre jag var onödiga att lämna hos han som borrade blocket och när jag skulle ta fram kolvbultarna gen efter X månader så hittade jag dom ínte. Men efter 5 timmars letande så hittade jag dom äntligen ihop med kolvringarna. :-) Efter böjning av oljesprutarna så blev det bättre. Någon som vet hur mycket spel man behöver mellan sprutar munstycke och kolv/stake Det är tajt att få in dom, böjjer jag för mycket så hamnar dom för nära vevstaken. Honda klubbens bästa supporter Rosenholtz var snabba med att skicka lager och Speeding skickade ARP fett. Hoppas det blir rätt nu. Sen har jag lånat ett verktyg för att mäta strecknngen på vevstaks bultarna med. . Nu ska jag få ork att gå ut i garaget med. , Per _________________ Per Axblom |
||
Absolut och när förkylningen har släppt. Visst är mtt 3d printade pressverktyg fint. Är lte stolt över dom faktiskt. , Per _________________ Per Axblom |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 300 besök senaste veckan (144776 totalt) |