Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2013-07-07 Mantorp med BMWSC | << 1, 2 11 besök senaste veckan (11627 totalt) |
Som alltid ett toppenarrangemang
Kom med 535an som endast var vässad med bromsbelägg o bromsvätska. Kasade runt på sommardäck och helslut dämpning. Fick sikta på kurvtagning och backspegelteknik istället. Bilen går kanon med 24k på mätaren. inga läckor eller andra problem. I dag kom aviseringen att xyz-kittet är på leverans sätter 888 på 7,5x15 fälgar till nästa gång och vinner 7% i utväxling. _________________ Jan Bergman |
||||||
Decibel var en huvudfråga. Mina fysikkunskaper är sedan 1977. Dubblera en pulserande sinusvåg så man får två motstående vågor. Då efterliknas vågutbredningen i ett avgasrör. Vågorna möts i mitten ( noden ) och har längst från varandra i rörets ytterkant ( buken). Och här kommer mitt bristande minne in. MEST dämpning fås om röret antingen slutar i noden ELLER i buken. Så ta en rörbit som passar över slutröret och starta motorn och skjut den lösa biten över röret, variera längden. Då hör man när nod respektive buk träffas och var dämpningen är störst. Där drar man åt. Det finns en db app att ladda ned. _________________ Jan Bergman |
||||||
Här kommer en liten film från mig. Filmen börjar ca 15:30. Testade att köra utan ABS. Bättre känsla blev det men jag låser upp lite granna vid några tillfällen.
http://www.youtube.com/watch?v=Fecxou8H8-8 Filmat med en Samsung Galaxy S2 i en Samsung bilhållare som inte riktigt går att vinkla precis som man vill. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||||||
Fina fysik egenskaper men det är svårt att åka med samma varvtal hela tiden eller få till en rörlängd som ändras av varvtalet. Enklare med ljuddämpare. Men tekniken används av bl.a. Peltor i deras hörlurar med aktivt ljudreducering. men där har man mikrofoner som man fasvänder signalen från. och får ett motverkande ljud. Tips för övrigt är att på Knutstorp är det ännu värre med ljudet så om ni vill åka ljuddämpa. Att stoppa något brandfarligt i ett avgassystem som svinto och tro att det skall funka är ungefär som att ha bensin i brandsläckaren. De som har varit scout har nog varit med om att tända brasan med en fil, en bit flinta och svinto = brinner. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Nja, riktigt så är det inte. Alla ljuddämpare har stålull i sig så grundideen är helt rätt. Dessutom brinner det inte. Jag har i många olka bilar stoppat svinto och det har aldrig tagit eld eller ens varit i närheten av att göra det. Att man kan få stålull att glödbrinna är en helt annan sak. Men att ta resonemanget längre än så funkar inte. För det blir som att inte våga bygga hus av det brandfarliga materialet trä för att det går att elda med trä i öppna spisen. Däremot är ljuddämpningsgraden begränsad om man inte vill använda mycket stålull men då riskerar man antagligen att steka ventiler... Mao finns det andra anledningar att hitta andra sätt att dämpa ljud. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Du pratar om två helt skilda saker du pratar Svinto och stålull. Svinto innehåller i de flesta fall tvållösning. Med dagens bilar som har kat så har du en avgastemperatur som överstiger antändnings temperaturen för denna tvållösning. Sedan är det bara frågan om det kommer tillräckligt med syre för att få en förbräning. eller om det bara glöder men försvinner gör det på kort tid i allafall. Där emot helt ren stålull är en annan sak den den klarar mer. Men vilken ljuddämpare har stålull i sig? Där emot är det ull men inte stålull utan det är någon form av glasfiber/stenull och då låter man ändock inte gaserna passera rakt igenom ullen för även denna ull förbränns då kanska fort. Sedan finns det dämpare som bygger på bafflar helt utan ull. Dessa bygger på principen om ljudvändning och ljud som motverkar sig själv. Dock har man lite problem att det finns resornas varvtal där det dämpar mycket dåligt. Om inte annat kan du prova med att ta ett par kablar från bilbatteriet och stoppa ned i ullen så ser du skillnaden på Svinto med och utan tvål. Men det är även så att om du stoppar trä i dämparen så brinner det är därför som det finns regler för att du inte får ha trä närheten av skorstenen i ett trähus. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Mitt lilla inlägg om dämpning av våglängder var inte helt komplett. Tanken var att vid det varvtal bilen väsnas mest applicera ett skjutbart rör över avgasutblåset för att se om väglängdsdämpningen kunde ge önskat resultat. Dvs finetuning när man ligger straxt över gränsvärdet. _________________ Jan Bergman |
||||||
Eftersnack 2013-07-07 Mantorp med BMWSC | << 1, 2 11 besök senaste veckan (11627 totalt) |