Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Lastsäkring av fordonstransport | 1, 2 >> 11 besök idag (52318 totalt) |
( Om ämnet inte passar här så fritt flytta till lämplig del i forumet! )
OBS: Jag är absolut inget proffs på området, men efter kanske 4-500 fordonstransporter under 10 tals år har man ändå fått lite erfarenhet, och förstår faran av att lasta o spänna på fel sätt. Kom gärna med input o egna erfarenheter kring detta, ju mer vi kan sprida info o hjälpa varann ju större möjlighet till säkrare transporter skapas! Ser allt för ofta både ute i verkligheten o på nätet i div. trådar/forum osv bilder på bilar lastade på biltransportsläp/biltrailer/större släpvagn med undermålig surrning/förankring/lastförskjutningsstopp! Kan bli riktigt allvarligt o farligt om ett fordon kommer i rörelse vid even trafiksituation som kräver undanmanöver, hård inbromsning eller ännu värre en incident/olycka! Det är detta jag vill försöka hindra genom att dela med mig av min erfarenhet o även vad andra säger i ämnet, t.ex Transportstyrelsen och inom yrkesmässiga professionella fordonstransporter. En god anledning är ju alla byggen av racebil eller gatbil som kostar massa pengar, man vill verkligen undvika att skrota bilen på väg till en racerbana, känns ju himla trist om bilen blir skrot, men nog skulle det kännas liiiiite bättre iaf om det då hände på racerbanan istället, om det nu måste ske.... För att lastsäkra fordonet behövs lite kunskap om HUR! Man ska ALLTID sträva efter att lasten skall tryckas vertikalt ner mot lastplan, alltså rakt ner från det man spänner på, och att lasten ska av surrningen hindras rör sig i sidled, likväl som i uppåtriktad rörelse. Surrning på rätt sätt och stoppklossar framför framhjulen samt bakom minst 1st hjul (helst 2st hjul) hindrar fordonet att röra sig i längsled. Bandspännare av typen fordonsspännare med ring i änden är ett sätt, där banden omsluter däcket "tio i två", som på bilden nedan. Alltså inte som många spänner med banden riktade framåt o bakår och med banen "kvart i tre"... "kvart i tre" möjliggör hjulet att krypa ur bandet uppåt, inte bra. Tänk så här: om man lyfter släpvagnen i draghandsken rakt upp o låter vagnen hänga fritt, med bil lastad. Nu ska bilen stå kvar på samma ställe på släpet, då har man surrat ordentligt! OCH såklart spänner man alla fyra hjulen med riktiga band, likt dessa: Själv kör ja med 4 eller helst 8tons band, för mer marginal. Finns såklart olika metoder att spänna, och en annan som fordonstransport använder är att förankra bandet direkt bakom hjulet i lastplan, lägga bandet sen över däcket i längsled o spänna ner på framsidan av hjulet mot lastplan. Dock kan detta vara en omöjlig metod på låga bilar, spännaren får inte plats... Ett alternativ på racebilar brukar vara, om hjulen är väldigt stora o bilen väldigt låg (svårt o få runt bandet), att om utrymme i fälgen finns, dra en lopp runt en grov ekerdel i fälgen med bandet genom ringen på utsidan och sen bandet vertikalt ner till spännare/lastplan. Risken, för man spänner då i överkant på fälgen oftast, är om hjulen får en rotation framåt eller bakåt så släpper spännkraften lättare än "tio i två" Transportstyrelsens info om lastsurrning: FORDON PÅ HJUL ELLER BAND Lastplanet bör bestå av sträckmetall eller av annat material med skrovlig yta. Det måste finnas möjlighet att fästa klotsarna i flaket. Fordon ska lastas i längdriktningen. Ha alltid parkeringsbromsen åtdragen, eventuellt rattlås låst och på bensindrivna bilar lägsta växeln ilagd. På bilar med automatväxel bör N-läget vara ilagt. Du måste säkra både med förstängning och surrning. Om lastning görs på specialbil, som är omgärdad både på sidorna och uppåt, behöver du dock inte surra fordon, som står mellan andra fordon. Förstängning görs med klotsar, som är väl fastsatta och har en höjd av minst en tredjedel av hjulradien. Klotsar för förstängning framåt-bakåt bör ha en lutning av minst 45 grader. Samtliga hjul förstängs så att fordonet inte kan röra sig i sidled. Har specialbil minst 5 cm höga flänsar, som medger högst 30 cm rörelse åt sidorna, är det kravet uppfyllt Surra så rakt ner mot lastplanet som möjligt och i båda hjulen på samma hjulpar. Kan du inte surra i hjulen på t ex en lastbil får du istället surra i axeln. Surrning ska totalt klara en uppåtriktad kraft motsvarande minst bilens dubbla vikt. Även om det är tunga fordon så är principen densamma: Detta är alt. spännband/surrningsband som oxå används flitigt, ett måste att bandet hålls ihop av bandet (den svarta delen) utanför hjulen. Man får dock ALDRIG göra en U-form av bandet, från lastplan upp runt insidan av däcket o ned mot lastplan igen, då kan hjulet lätt krypa uppåt o bilen lossnar Det är INTE spännbanden som ska hindra bilen från att rör sig i längdsleds, det ÄR stoppklossarna som SKA hindra dessa rörelser!! Hur det KAN sluta om det inte görs rätt, som synes kan även yrkesmässiga personer göra fel: En bild på hur det helst inte bör se, då detta INTE skapar ett tryck rakt ner mot lastplanet, vilket är ett krav vid surrning. Man ska inte falsk inbilla sig att detta sättet hindrar rörelsen i längsled, för det klarar inte bandet hålla med denna typ av surrning. Isf ska man fästa bandet i fälgen, och närmast ytterkant på fälgen spänna i samma riktning. MEN vi skapar likväl INTE en tryck vertikalt ner mot lastplan. Rörelsen i längsled skall ALLTID stoppas av hjulstoppar, med en höjd av minst 1/3 av radien! Jag byggde mig egna hjulstopp till min biltransport, först 2st fasta framför hjulen (viktigt att dom sitter fast i lastplanet, annars kan bilen röra sig. Sen gjorde jag en snabbkloss för ytterligare hjul, använder då ena bakhjulet för att hindrar rörelse i båda riktningar. dessa låter ja ligga löst men spänner ihop dom så dom INTE kan flytta sig. (kör även med en extra stoppkloss bakom ena framhjulet för att stabilisera mot främre stoppkloss o hindra bakåtrörelse, den säkras i lastplanet.) Kan göra fler såna om nån vill ha. En rörelse av hjulen/bilen på släpet med bilen fastspänd kan mycket väl resultera i att banden rycks av.. Det var lite info från min sida som förhoppningsvis kan hjälpa att surra rätt och SÄKERT! Så kom gärna med åsikter, mer info eller kommentarar!! Gjorde denna tråden "sticky" - viktigt att inte tappa bilen tycker jag. /Falk _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Jättebra information.
Tack för detta. Jag behöver ändra lite på hur jag spänt fast bilen. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Hur bra är den här surrningen och är den tillåten?
http://www.certex.se/se/bandsurrning _________________ Mikael Ståhling |
||||||
bärgare använder typen av lastsäkring, men som Arne skrev, i streckmetall får det ingen hållbarhet.
Bör vara isf hålad plåt i körbarnorna Edit: Dessutom, vad som inte finns med på bilden för dessa band är dom mycket viktiga klossarna. Är INTE banden som ska hindra bilen att rulla fram/bak, det är stoppklossarnas uppgift. Banden ska hålla vikten rakt ner mot lastplan. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Ja, typen lastsäkring är tillåten, men alltid beroende på hur den används. Vad har du för släpvagn du ska använda dom på? hur ser botten ut på den? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Bra inlägg!
Detta är mitt favoritsätt att lastsäkra bilar som kräver öglor eller hål i golvet för att sätta krokar i. Fäster man med en krok framför och en bakom hjulet så har man ett spännband som håller hjulet på plats. Skulle vara en punktering som släpper all luft på högprofildäck som eventuellt kan ställa till det men jag spänner mer än ett hjul åt gången. Det är sådana här kit jag har, kallas car transporter ratchet straps - som jag kompletterar med en extra krok med bandgenomföring. De har även med sydda band med öglor så man kan få till ett bra lasso. På en del extremlåga bilar med breda däck kan man inte få bandet över däcket, då drar jag med band bakom hjulen och fäster rakt ner och sätter då helst en kloss/träbit framför eller bakom hjulet som däcket spänner mot. De jag köpte senast finns här: https://www.silverlinetools.com/en-G _________________ Anders Hansson |
||||||
Såg att det rekommenderas att ha växel i på ett av de första inläggen, jag har själv blivit avrådd detta då det sliter på växellåda i onödan att stå och gnugga på kugg när man transporterar med fastspända hjul.
_________________ Anders Hansson |
||||||
Blev inspirerad av Anders bild och länk ovan på spännbandskit med ögla, letade runt på eBay och hittade detta kit som hade 2 extra loopremmar per hjul - En för att hålla ihop remmarna och skapa dragkraft nedåt men även en extra rem för att undvika att loopöglan glider nedåt:
Om jag inte är helt ute och cykla så borde väl en sådan surrning vara riktigt säker och korrekt? Länk till produkten finns här _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Åsså fixerade stoppklossar - det är dom som i kombination med spännbandet gör jobbet.
|
||||||
Kortare stropp på spännaren eller montera en krok direkt på spännaren _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Yes, de är nice om man inte har korkat släp där det behövs s.k. swivel... 👍 _________________ Anders Hansson |
||||||
Sparade trådar/FAQ Lastsäkring av fordonstransport | 1, 2 >> 11 besök idag (52318 totalt) |