Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Svenska Bilsportförbundet - Ett år senare | << 1, 2 18 besök senaste veckan (10715 totalt) |
tja... tippar på att SBF omsätter typ 50gånger mer än vad SMA gör..... eller dom har typ 25 anställda och jag har mig själv. (ändå är det enklare att få svar eller service snabbare av SMA än SBF ) |
||||||||||||||
klart den gör..... den tävlande ska ju inte bli drabbad av om en arrangör inte uppfyller lagkraven... eller funktionärerna eller publiken...... däremot så kan ju arrangören bli drabbad i andraskeendet av skadestånd eller fängelse om en allvarlig olycka händer och polisen utreder det och ser att arrangören inte uppfyllt svensk lagstiftning..... arrangören och mer specifikt tävlingsledaren har ju ett stort juridiskt ansvar, som inte har med om det är en SBF eller SMA tävling att göra.... och försäkringen/tillståndet han/hon får av SBF/SMA friskriver ju inte TL på något vis från Svensk lagstiftning. |
||||||||||||||
Att SBF är en administrativ koloss är ju känt, tänkte mer en siffra om antalet licensierade brukare. Vid tex riksdagsval så pratar man om % väljare och inte hur stor partiadministrationen är. |
||||||||||||||
tja jag skrev ju... sbf omsätter ungefär 50gånger mer.... men eftersom jag är billigare.. så har dom ungefär 25ggr fler medlemmar ..... även fast i vissa specialområden så är väl SMA större än SBF... tex gatbilskörningar så är ju SMA större tror jag... SBF har ju dom trista betongmärkesklubbarna och SMA dom unga hippa snygga märkesklubbarna med dom balla bilarna ... (ja, det var ironi och skämt ) men tror SMA är större där... Endurance tror jag kommer skifta med till SMA så småningom.... |
||||||||||||||
Tack. Tror också det skulle gå. Även om det initialt finns lite att vädra ut så tror jag det skulle sätta sig rätt snabbt. Förutsatt att ev. representanter har lite känsla för att kommunicera förstås. + + + _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Ingen som hört något om de pengarna som förföll till återbetalning redan 2012 och inte kommit tillbaka riktigt som de skulle för ett år sen har betalats tillbaka till fullo? Och om de isf betalades tillbaka av den som SBF hade lånat ut pengarna till och inte de två i styrelsen som ställde sina egna hus som säkerhet i efterhand när det hela uppdagades. Och om de placeringar/lån - som för ett år sen ännu inte hade förfallit att betalas tillbaka till SBF - vad är status på dem? Vore väldigt skönt om hela historien är avslutad på rätt sätt (pengarna återbetalades av rätt person som de skulle till slut) och det hela går att lägga bakom sig. Och att man kunde läsa ett styrelsebeslut på hur man ändrat rutiner/policy så det inte kan hända igen. Jag sökte lite på www.sbf.se men hittade inget. Det kan mycket möjligt finnas info där men jag hittade den inte. Ska jag maila Tomas Jansson eller Kåge och fråga kanske? Känns som det finns en risk att jag inte är så poppis hos dem. Men det kanske bara är jag som är dum och orolig i onödan. EDIT: Jag pendlar mellan att känna mig som en jobbig typ som håller på att drar upp negativa saker om SBF. Igen. Elakt av mig, usch o fy. Men nääää vänta lite, det här är ju frågor jag redan borde ha fått veta svaret på under året som gått genom aktiv kommunikation från SBF. Men men, det kommer väl visa sig att informationen jag efterfrågar under året lagts upp på förstasidan på www.sbf.se och jag missat det _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
OK, ett tramp i klaveret från min sida, formulerar om mig... - Här finns/skriver SBF:s enda motståndare (SMA/Skoghag). _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Hej Fredrik, när det gäller banlicens/polistillstånd så för ett par år sedan så arrangerade jag en enklare sk minimototävling på avlyst område med markägares tillstånd och miljökontoret i hemstaden och polismyndigheten Allt med tillstyrkta dokument ifrån berörda, fick då veta av polismyndigheten att det behövs ingen "banlicens" när man arrangerar som privatperson (och i princip så behövs det inte alls för någon överhuvudtaget) och det kostar heller inget att få tillstånd för detta som privatperson, så länge jag hade tillstånd ifrån övriga inblandade parter. Emot miljökontoret så ville dom ha en liten sk "miljöbeskrivning" vad som gjordes vid ev olje/bränsle spill på mark och även hur ljudbilden skulle kunna vara,(själv är jag utbildad ljudmätningstekniker inom Kartingen/minimoto på denna tid.Så det fick dom av mig och då var dom nöjda med denna Polisen undrade hur ev avspärrningar skulle se ut (finns i princip inga krav på detta fick jag veta, skulle räcka med ett rep runt banan som visade var tävlingsområdet är ).berättade hur området såg ut och hur ev avspärrningar såg ut och så var dom nöjda Det enda nu så här i efterhand var att för att få arrangera en sådan sak som jag gjorde var att jag skulle haft en sk Arrangörsförsäkring(motorsportsförsäkring), detta var innan du kom Fredrik med dessa, hade vart bra då men detta visste inte ens berörda myndigheter om,,men men hela tillståndsproceduren gick på en vecka och kostade som sagt inget och eventet löpte smärtfritt hela helgen. SBF och Svemo har banlicenser inom sina förbund men som ,enligt polismyndigheten så är det inget egentligt krav men det har varit praxxis i många år nu vid ansökan av tävlingarrangemang av olika förbund hos polis att banlicensen ska vara med i ansökan,men utanför dessa så verkar det inte finnas något krav. Om man gör allt rätt emot myndigheter så är det inte så svårt att arrangera olika event till en låg kostnad så det är bara att sätta igång .. Jörgen B _________________ Jörgen Bock |
||||||||||||||
Protokollet från styrelsemöte 2014-01-07 är som vanligt, dvs summariskt vilka punkter som avhandlats men tunt med faktiskt innehåll. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Kunde det hetat något bättre än "BS-online"? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||||||||||||
Kommunikation. A och O att göra det rätt.
Här var kul läsning om en betydligt större och mer utsatt organisation: http://www.idg.se/2.1085/1.547824/sa _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Allmänt banåkaforum Svenska Bilsportförbundet - Ett år senare | << 1, 2 18 besök senaste veckan (10715 totalt) |