Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2014-05-03 Premiär BMW Sport Club Mantorp
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (18055 totalt)
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Håkan Johansson skrev:
Lyfter på hatten för alla dubbelsegrare i cup rejsen , grattis

För egen del finns en massa bortförklaringar som ingen tror på så det är bara å konstatera att denna dag var både bil och föraren kassa

En film som bevisar eländet



Jag vet hur det känns, jag är skyldig till tvärniten i starten i race 2, när jag fick i 2an istället för 4an

Nytt spakställ, vinklat lite annorlunda kan göra under för fumligheten

Verkar dock bara vara ego som skadades!

Ps. jävlar vad du kör. Hatten av och tummen upp!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Håkan Johansson skrev:
En film som bevisar eländet


Jäklar vad frustrerande att starta sist
Du får visa var skåpet skall stå på Kinnekulle istället thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



johmei skrev:
Tack för igår! Riktigt fin dag där det mesta gick bra med tanke på att bilen fick nytt chassi i torsdags. Motorn hade en dålig dag(50-120hk kort) men kommer tillbaka snart. Jag som gick vilse i alla tunes och kombinerade saker fel.

E.svensson, låg bakom dig något varv och jäklar vad du var glad med högerfoten och sen med vänstern.
Såg minst sagt roligt ut! thumbs up

Kameran strulade så fick bara några få varv på bild. Tråkigt. Om någon annan har så posta direkt!


Tycker han gick som ett skott din bil ändå

Hehe helt klart inte effektivaste körsättet, men det är roligt Du råkar inte ha någon film på när du ligger bakom?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
90q20v
Halmstad
Här sen Jul 2010
Inlägg: 263



Hejsan alla gasglada
Vi två som representerade Audi Club Sport med våra gamla quattro 20v tackar för att vi fick komma och gästa Er.
Som vanligt ett bra genomfört arragemang, vi fick mycket bantid som gatbilsåkare.
jag körde själv gatdäck pga en framvagnsdetalj som inte gick att justera.. gjorde hjulinställning i onsdags...
Lyckades få dem riktigt hala i slutet av sista passen...

En summering av dagen i övrigt.
Körde i den snabba gruppen , (ej den snabbare...)
Och blinkersregeln, en av de viktigaste hörnstenarna i hela konceptet ihop med den unika vagnskadeförsäkringen i OF försäkringen. Den måste följas noggrant.
Och då spelar det ingen roll hur oerfaren den framför är och bakomvarande banräven ser en lucka..

Klubbkompisen Christoffer tackar så hjärtligt för åkturen i z3 m instruktörsbilen i slutet av dagen.
Han fick lite nya tankesätt kring körteknik..

Vi tackar för oss och hoppas på ett återseende på träffarna framöver.

Mvh Emil

_________________
Emil Nilsson
Ordförande Audi Clubsport
Team Tidsoptimisterna Racing
Audi Club Sport
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Håkan Johansson skrev:


För egen del finns en massa bortförklaringar som ingen tror på så det är bara å konstatera att denna dag var både bil och föraren kassa

*snabb film*



Ja jösses Håkan. Det var inte likt dig att köra riktigt så långsamt
Vi beställde ju 1:19-varv

_________________
BMW MC-klubben
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Tackar också för en städad, trevlig och välorganiserad dag av klubben. Kul att träffa alla igen. Bilen gick fint, vädret var bra och allt var solsken Imponeras åter igen av hur bra det fungerar på banan om man jämför med andra arrangemang.

Film från andra passet (kl. 11:10) med snabbaste gruppen. Rätt så många bilar är med i klippet.


_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Lagnelov skrev:
3DBlaster skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lagnelov skrev:
Tack för en toppen dag! Skönt att komma ut och köra lite bana igen!

Såg att "rallybilden" redan hade lagt upp massa bilder!

http://rallybilden.se/index1.html



Här är några feta ACTION-bilder i sekvens på en svart M3'a (näää, inte jag denna gång )

http://rallybilden.se/Rally_bilder_2014/BMW%20Bankorning%20MantorpPark . . . .


Riktiga MÄN kliver inte av gasen


Är det inte Börjesson? ISF kanske han blandade ihop sin m3a med rallybilen där hemma?


Va de inte en rallysprint vi körde!? eller..

Tack för ännu en kanondag! Kul att träffa alla efter uppehållet, nu ser vi fram emot Kinnekulle

_________________
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



90q20v skrev:
En summering av dagen i övrigt.
Körde i den snabba gruppen , (ej den snabbare...)
Och blinkersregeln, en av de viktigaste hörnstenarna i hela konceptet ihop med den unika vagnskadeförsäkringen i OF försäkringen. Den måste följas noggrant.
Och då spelar det ingen roll hur oerfaren den framför är och bakomvarande banräven ser en lucka..


Nu körde jag i den snabbare gruppen så jag vet inte riktigt hur det var i den snabba gruppen (många fler nybörjare där förstås). Men totalt så tycker jag det fungerar väldigt bra. Vist händer det ibland att folk missar på olika sätt, en del missar att ha koll bakåt så man blir liggande bakom ett tag trots lite helljusblink. I lördags tror jag det störta missödet var när jag kom ikapp en stor klunga som körde väldigt långsamt och inte släppte förbi någon, jag tror de trodde passet var avflaggat eller något sådant för stora delar av gruppen körde in i depå också.

Det jag själv tycker är svårast är när man är flera som kör om varandra, man vet ju oftast vilka som skall förbi vilka om man följer trafiken lite men det gäller att vara säker på att alla har sett alla också. Typexemplet är om man kör bakom någon ganska jämnsnabb och kommer ikapp en lite långsammare bil som dessutom skall köra om en ytterligare lite långsammare bil...

Men totalt som sagt väldigt bra körning!

Jag hoppas att folk tar upp och pratar med varandra på ett schysst sätt om man tycker det är något problem med någon. Både så att man får feedback men också att man gör det på ett bra sätt. Jag vet en kille som fick någon utskällning förra året av en klubbkamrat för att han var långsam och det kändes inte helt ok.


frapp skrev:
Rätt så många bilar är med i klippet.


Hehe, fint sätt att säga hur snabb du är thumbs up
Skämt åsido bra kört där, kul att se :-)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



E.Svensson skrev:
Hehe helt klart inte effektivaste körsättet, men det är roligt Du råkar inte ha någon film på när du ligger bakom?

Nej kanske inte mest tidseffektiva men effektivt på andra sätt: värma bakdäck, blåsa bort skräp från banan, underhålla oss andra och inte minst för att se till att vi andra hänger med i svängarna!

Nej tyvärr ingen film på din bil kom med tror jag. Inte de partier jag tänker på iaf. Endast en och en halv stint kom med under hela dagen vilket är lite synd (en massa stillastående i depå filmades dock). Mycket bra körning och endel kul, alternativ sådan också..
E46orna verkade överlag gå väldigt brett denna lördag..övertända eller ren showoff bara för att jag kör med öppen diff?!

Den film jag fick finnes här: http://youtu.be/CGvIIZ8GIpg
Körde stint 2 med Snabb verkar det som och resten med snabbare. Vet inte varför jag hamnade så. Det var lite si och så med att släppa förbi men funkade helt ok. Kommentarer på filmen av alla slag är välkomna till en glad nybörjare med för snabb bil.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
90q20v
Halmstad
Här sen Jul 2010
Inlägg: 263



Hejsan.
All form av avvikande körning bör meddelas till arrangör.
Dels blir dessa varse om de olika uppkomna problemen och kan då även ta med sig dessa till kommande arrangemang.
Dels så slipper olika medlemmar ha dispyt.
Så alla avvikelser direkt till funktionär.
Och det ska absolut inte tas personligt utan som knstruktiv kritik.
Man kanske ska byta grupp, åka med instuktör och lära spår, eller s oö är man s på duktig och ruttinerad att man bör skaffa vagnbok och tävla i cupen istället.
Jag och polaren har varken snabba bilar eller någon större rutin, fasten vi kört igen efter många års uppehåll från trackdays och kört några tävlingar med racebilen 2013 i slc...

Men vi gillar upplägget med gentlemannaracing och säkerhetstänket.
sedan att man kör i fullt racingställ med hybrid... Vi har grejerna redan och jeans o bommulströja är miniminivå...

Tack för ni lägger upp bilder och filmer.
Kul att titta på och återuppleva dagen.
Ha det gött.

Mvh Emil

_________________
Emil Nilsson
Ordförande Audi Clubsport
Team Tidsoptimisterna Racing
Audi Club Sport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



BMW-DJ skrev:
I lördags tror jag det störta missödet var när jag kom ikapp en stor klunga som körde väldigt långsamt och inte släppte förbi någon, jag tror de trodde passet var avflaggat eller något sådant för stora delar av gruppen körde in i depå också.

Jag var en av bilarna som fick målflagg efter bara ett varv under passet mitt på dagen varpå man tror att det är slut för alla. Jag åkte in och påpekade detta till huvudposteringen som meddelar att det blev lite fel. Sånt händer. Bara ut igen!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kan bara instämma. Mycket fint arrangemang!

Med lite erfarenhet och lite effekt tillhörde jag skaran som fick använda blinkersen flitigt
Ur min synvinkel funkade det bra. Försökte att inte vara i vägen men släpper man över 100 bilar på en dag blir det kanske inte optimalt var gång.
Tyvärr blir det svårt att nöta spårval med långsamt ekipage i pass med mkt trafik. I så fall har man valen att stå över dessa fulla pass alternativt att faktiskt vara bromskloss stundvis. Hur ser ni snabbare förare på detta ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Kul träff som alltid.
Bidrar med lite film, tyvärr tänkte jag inte på att redigera bort det/de första varven innan man fått upp temp och tryck i alla hörn av veteranbilen, men men...

http://youtu.be/ngbp3SppWPE
http://youtu.be/oTnEB_Uam5c
http://youtu.be/sedqqdnHXeM
http://youtu.be/kz_Z2gDXF5I

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Marcus S skrev:
Kan bara instämma. Mycket fint arrangemang!

Med lite erfarenhet och lite effekt tillhörde jag skaran som fick använda blinkersen flitigt
Ur min synvinkel funkade det bra. Försökte att inte vara i vägen men släpper man över 100 bilar på en dag blir det kanske inte optimalt var gång.
Tyvärr blir det svårt att nöta spårval med långsamt ekipage i pass med mkt trafik. I så fall har man valen att stå över dessa fulla pass alternativt att faktiskt vara bromskloss stundvis. Hur ser ni snabbare förare på detta ?


Brukar tänka ganska många gånger "ne men här behöver du inte släppa om vänta till nästa raksträcka" när man blir omsläppt så vare sig jag eller den som släpper om får rätt spår genom kurvan.
Alla är nybörjare någon gång och ska man bli bättre så måste man ju få chansen att köra ostört ibland, så jag stör mig allafall inte av att få ligga bakom långsammare ekipage några kurvor, blinkar om jag tröttnar på det (händer typ aldrig).

Sen tycker även jag att bilen som släpper om kan gott ligga kvar i sitt spår och sen får den som ska passera ta "fel" spår, underlättar för nybörjare att få köra rätt spår hela tiden. Vet själv hur det var i början körde ju inte ett enda varv utan att man slängde sig både åt höger ich vänster för att släppa om bilar

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



E.Svensson skrev:
Marcus S skrev:
Kan bara instämma. Mycket fint arrangemang!

Med lite erfarenhet och lite effekt tillhörde jag skaran som fick använda blinkersen flitigt
Ur min synvinkel funkade det bra. Försökte att inte vara i vägen men släpper man över 100 bilar på en dag blir det kanske inte optimalt var gång.
Tyvärr blir det svårt att nöta spårval med långsamt ekipage i pass med mkt trafik. I så fall har man valen att stå över dessa fulla pass alternativt att faktiskt vara bromskloss stundvis. Hur ser ni snabbare förare på detta ?


Brukar tänka ganska många gånger "ne men här behöver du inte släppa om vänta till nästa raksträcka" när man blir omsläppt så vare sig jag eller den som släpper om får rätt spår genom kurvan.
Alla är nybörjare någon gång och ska man bli bättre så måste man ju få chansen att köra ostört ibland, så jag stör mig allafall inte av att få ligga bakom långsammare ekipage några kurvor, blinkar om jag tröttnar på det (händer typ aldrig).

Sen tycker även jag att bilen som släpper om kan gott ligga kvar i sitt spår och sen får den som ska passera ta "fel" spår, underlättar för nybörjare att få köra rätt spår hela tiden. Vet själv hur det var i början körde ju inte ett enda varv utan att man slängde sig både åt höger ich vänster för att släppa om bilar


Fast då faller ju hela upplägget med blinkers på, passera på andra sidan. Om långsammare byter sida för att köra spår så har man ju riskerna där direkt.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Markus97 skrev:
E.Svensson skrev:
Marcus S skrev:
Kan bara instämma. Mycket fint arrangemang!

Med lite erfarenhet och lite effekt tillhörde jag skaran som fick använda blinkersen flitigt
Ur min synvinkel funkade det bra. Försökte att inte vara i vägen men släpper man över 100 bilar på en dag blir det kanske inte optimalt var gång.
Tyvärr blir det svårt att nöta spårval med långsamt ekipage i pass med mkt trafik. I så fall har man valen att stå över dessa fulla pass alternativt att faktiskt vara bromskloss stundvis. Hur ser ni snabbare förare på detta ?


Brukar tänka ganska många gånger "ne men här behöver du inte släppa om vänta till nästa raksträcka" när man blir omsläppt så vare sig jag eller den som släpper om får rätt spår genom kurvan.
Alla är nybörjare någon gång och ska man bli bättre så måste man ju få chansen att köra ostört ibland, så jag stör mig allafall inte av att få ligga bakom långsammare ekipage några kurvor, blinkar om jag tröttnar på det (händer typ aldrig).

Sen tycker även jag att bilen som släpper om kan gott ligga kvar i sitt spår och sen får den som ska passera ta "fel" spår, underlättar för nybörjare att få köra rätt spår hela tiden. Vet själv hur det var i början körde ju inte ett enda varv utan att man slängde sig både åt höger ich vänster för att släppa om bilar


Fast då faller ju hela upplägget med blinkers på, passera på andra sidan. Om långsammare byter sida för att köra spår så har man ju riskerna där direkt.



Alternativet är väl att tjura lite och inte slå på blinkersen under tex en kurvkombination. Att åka utmed bankanten är ju inte mycket till förarutveckling

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Marcus S skrev:


Alternativet är väl att tjura lite och inte slå på blinkersen under tex en kurvkombination. Att åka utmed bankanten är ju inte mycket till förarutveckling


Ahh det klart. Har man inte blinkat är det ju ok förstås. Men alltså så mycket bilar var det väl inte? Så att man fick släppa bilar i varje kurva?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Markus97 skrev:
Marcus S skrev:


Alternativet är väl att tjura lite och inte slå på blinkersen under tex en kurvkombination. Att åka utmed bankanten är ju inte mycket till förarutveckling


Ahh det klart. Har man inte blinkat är det ju ok förstås. Men alltså så mycket bilar var det väl inte? Så att man fick släppa bilar i varje kurva?


Periodvis var det faktiskt lite åt det hållet.
Nåväl, inget stort problem, bara några tankar ur en snigels perspektiv

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Markus97 skrev:
Fast då faller ju hela upplägget med blinkers på, passera på andra sidan. Om långsammare byter sida för att köra spår så har man ju riskerna där direkt.



Formulerade mig lite dåligt, vad jag menade var att jag tycker att långsammare bilar som lägger på blinkers för att släppa om inte alltid måste gå så pass mycket ur spår som vissa gör, förstör så mycket utav körningen för dom. Jag har inga bekymmer med att lugna ner mig en kurva och sen köra om.

Blinkers regeln tycker jag funkar klockrent!

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Blinkersregeln är klockren! Och att den som släpper förbi är trygg med manövern är viktigast i alla lägen.

Jag som har relativt mkt effekt blir gärna förbisläppt på rakor efter kurvor (och då kan långsammare ligga kvar i det spår hen trivs bäst med, jag anpassar mig). Jag släpper dock själv gärna innan kurva för att inte "bli fast" efter motorsvagare bilar på rakare partier. Jag kan då ta en långsammare och vidare linje(senare apex) in i kurvan vilket ger mig bättre fart ut på nästa raka.

När jag skrev "si och så" i tidigare inlägg tänkte jag på några enstaka tillfällen då förare inte verkade ha uppsikt bakåt och avvaktade lite (3-4 kurvor) med blinkers eller bromsade mitt i kurvor som att de ville släppa förbi men inte blinkade. Detta var nog helt relaterat till erfarenhet hos förarna och jag var själv väldigt nervig första gångerna, så jag förstår dem helt. När det endast är den snabbare gruppen som kör funkar det helt felfritt tycker jag. Möjligen att jag själv får(tar!) dåliga spår i kurvor efter passering ibland och således kommer den omkörde ifatt.

Håller med Erik om att i de flesta fall så behöver den omkörande inte så överdrivet mycket hjälp och i många fall "offrar" den omkörde för mycket av sin egen körning för att se till att det snabbare ekipaget tar sig förbi snabbt. Jag är inte erfaren och avvaktar även då och då omkörning trots blinkers för att jag vill vara trygg med den manöver som kommer krävas. Exempel är ofta förare som blinkar in i chikanen på Mantorp, jag tycker det är för trångt där om jag inte garanterat hinner förbi innan "vänsterknixen".

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Bra inlägg från er ovan. Som oerfaren är det nog lätt att man blir lite väl fokuserad på att inte vara ivägen.

Skulle jag vara ivägen på nästa träff beror det inte på att jag är blind, jag kanske bara är inne i ett flow


Sen kan det nog vara så att en del snabba är lite för blygsamma för att välja snabbaste gruppen ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Eftersnack
2014-05-03 Premiär BMW Sport Club Mantorp
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (18055 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande