Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru BRZ 2012 - Kompressor | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 50959 besök totalt |
Nej jag är sjukt sugen på att fixa det nu... men är nog bättre att vänta så slipper jag montera bort den direkt igen. Februari är ju faktiskt första månaden såg jag... men då är det nog snö ute fortfarande ... men vi får se om det kommer en fin dag där då blir det att åka och besikta direkt _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Niklas, vad tror du om detta kitet jämfört med Cosworths? Fördelar - nackdelar?
(Som du nog vet är jag ju lite sugen på en GT86/BRZ med lite förbättringar...) |
||||||||
Jag har tyvärr inte undersökt cosworth kitet tillräckligt mycket för att kunna uttala mig vettigt om för/nackdelar mellan kiten. Det jag gillar med sprintex som jag köpt är att det är "bara" att skruva dit, man behöver inte göra någon åverkan på något i motorrummet, jag har även köpt det vattenkylda vilket kommer med helt egen vattenpump och kylvätskebehållare Främst nackdelen med det är att det går inte ta ut så mycket effekt ur det heller, så är målet att toktrimma så är nog cosworth kitet än bättre utgångspunkt. Jag får läsa igenom lite så får vi se om jag kommer på något mer. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Hur mycket verkligt effekttillskott räknar du med? Jag gillade karaktären på Exigens kompressormaskin, bibehållen körbarhet med extra knuff inte bara på topp utan genom hela registret. Att grejerna går lätt att montera dit och plocka bort utan att göra åverkan på bilen är en klar fördel. Jag ska också ta läsa på lite om de olika kiten som finns tillgängliga... *funderar*... |
||||||||
Om man får tro informationen som finns så runt 50 whp till så det är ganska blygsamt uttag.
Men åas så ska ju dippen i momentkurvan försvinna vilket kommer vara väldigt trevligt, speciellt på sviestad då den är ivägen både i torparn och ut ur rondellen _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Har påbörjat en liten shopping-lista till våren:
* Nya spridare, lika bra att ta lite värre direkt * Troligen ny bränslepump * Oljekylare * Stålomspunna bromsslangar * Camber plattor Snart dags att ställa av i garaget i väntan på våren bara... _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
1 Februari ... så dags att besikta bilen så man kan komma igång med det roliga det här året ... men fick allt åka därifrån med ombesiktning .. min bakdäck var lite väl blankslitna ... tyvärr så hann jag inte åka hem, byta och åka tillbaka så nu får jag försöka hitta en tid till ombesiktning, eftersom det började snöa igen... hoppas på en fin dag innan slutet på februari!
Verkligen något jag skulle kollat innan jag åkte dit ... var så inne på allt annat viktigt som varningstriangel och fungerande spolarvätskepump _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Så jävla sällan jag är här på rejsa och läser.. Kul att du slog till! 69mm pulley också, kommer bli åka av kan jag lova. Fick ju 363hk i maskin med 70mm innan jag kompsänkte, dock på E85. Ny bränslepump bör du absolut köpa även om du inte tänker köra E85. Behöver du installationshjälp eller så så hojta till, har ju lyft av och på den där jäveln säkert 18 biljarder gånger nu så. _________________ Emil Dahlberg |
||||||||
Nu har jag passat på att besikta om den, blev hemskickad från jobbet då dom tycket jag var alldeles för förkyld, och allting klaffade så bra så det gick att få till Även den här gången var dom tveksamma på framdäcken ... men efter lite förklaring och prat om bankörning så gick det ...
Fick även spridarna så nu har jag allt som behövs
Jo, ska bli så sjukt kul... ska väl försöka be dom inte ta ut för mycket på orginalmotorn bara hmm något som jag bör tänka på som installationsanvisnngarna är lite oklar med? Kanske kan boka in studiebesök i ditt garage då jag huserar uppe i stockholm större delen av min tid nuförtiden. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Nae anvisningarna är rätt bra faktiskt och det mesta är ganska logiskt när man väl står där
Redan första gången den monterades så flöt arbetet på helt utan några direkta stopp mer än bara kontrollera så man följt anvisningen korrekt Det kan du absolut göra, så fort jag har satt ihop motorn igen och fått ner den i bilen..
_________________ Emil Dahlberg |
||||||||
Jobbet är påbörjat, igår plockade jag isär, kom till att få bort spridarna (jävar vad dom kontakterna satt ) så idag ska fuelrailsen, spridarna och insuget tas bort och påbörja lite dragning av slangar etc.
Kompressorn uppackad på arbetsbänken Har även fått mina däck, hoppas dom håller bättre än R1R jag hade innan Får väl ta nån arbetsbild idag... Och jäklar vilken lyx det är att vara hos föräldrarna och deras garage mot mitt egna med tanke på +22 mot +4 som det är i mitt. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Kvällens läga är det här:
Alla de-monteringsteg är klara och har gjort dom två första stegen för montering. Det går sakta framåt, men man vill ju gärna vara noga när man gör det. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Efter lite semester och annat grejs så har jag ägna lite mer tid åt bilen.
Nu när jag gick så är jag i det här läget: Det tråkiga är att en kontakt för vattenpumpen (som följde med kompressorkitet) hade trasig låsflärp... så kunde inte komma vidare, men har skickat en förfrågan om att få en ny under veckan. En annan sak som jag tycker är helskum är att jag ville köpa lite kylarväska (rann ut lite när jag bytte ena kylarslangen) för att toppa upp sen... men subaru i Linköping säljer inget på dunk... ska kolla lite med några andra subaruverkstäder och hoppas dom har. Vill inte behöva tömma hela kylsystemet och fylla på nytt... när jag bara tappat ut ungefär 1l av nästan 8. Nåja .. nästa helg om allt stämmer så är det provstart _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
Jaha vad ska man säga då ...
Nu är den igång Och det helt utan några problem (borträknat för låg nivå på kylarvätskan som tog en stund att få till). På låga varv är den precis som förr... men när man gasar på lite, kraften smyger sig på och sen börjar det vina lite trevlig, det är inget fartmonster nu heller men precis vad som behövdes. Får väl försöka ordna nån liten film, sånt brukar ju uppskattas. Nästa helg blir det oljebyte och lägga på federalen ... den var lite väl bakhal på orginaldäcken Vill även lägga till att kylarvätska till brz/gt-86 är nån blå typ som inte är helt vanlig, det höll faktiskt på att sänka hela helgen då jag stannade på varenda subaru och toyota från Kista till Linköping i fredags... till lsut hittade jag 2 liter i norrköping... men alla erbjöd mig standard blandbara och tyckte att det skulle gå så bra så. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||||
|
||||||||
Precis som min kändes med. Bilen känns liksom inte starkare utan lättare. Grattis! _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru BRZ 2012 - Kompressor | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 50959 besök totalt |