Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) F1 på Imola | << 1, 2, 3, 4 40 besök senaste veckan (18392 totalt) |
Robotar är trista men kan vara imponderande för det. Förartalanger finns det många, men talanger på att vinna VM kräver mer än bara förartalang. Har Schumi hypnotiserat Ferrari, FIA, Bernie, konkurrenter så att han alltid får det bästa serverat, eller är det något han själv bidragit med för att skapa detta runt om sig själv? Ronnie P är väl som Montoya en vilde och en jäkel på att köra, förutom att Ronnie verkade trevligare. Jo jag gillar också just körning bättre än bortförklaringar. Senast var det Schumi som var schyst och Montoya som förklarade bort. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Tar han med sig lite sponsormiljoner så är han välkommen till Minardi _________________ /Kristian Elisson |
||||
Där snackar vi utmaning för Schumi. Att få Minardi till att vinna VM..... _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
[quote="Daniel Nihlén"]
Jag tror att det MS bidrar med till stallet har varit direkt avgörande till alla dessa framgångar. Det är just det som är makiskt med MS, inte att han är snabb(ast?). Vem som är bäst går det aldrig att ge ett generellt svar på eftersom man hamnar i en diskussion om: Bra/dålig bil, regn/torrt, aids/no aids, F1/gokart/sportvagn/rally/rallycross, gammal/ny bil, bra/dålig race engineer etc. Om man ska väga in alla parametrar så slutar man med att konstatera att VM-tabellen visar vilken förare och team som är bäst enligt då gällande reglemente. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Som jag tidigare sade... Hade MS behövt (om Montoya VAR ett reellt HOT mot titeln) - HADE han trängt av honom HELT av banan. Nu kan han kosta på sig att vara lite "ädel". Annat var det förr... _________________ Jan Å |
||||
Jag tror inte shumi hade gjort samma sak i dag som han gjorde mot hill. Killen har mognat som förare absolut och iaf vunnit min respekt. Förr så var det bara en sak i huvvudet på honom och det var att vinna till varje pris. Skillnaden i dag är han har den absolut bästa hjärnan under racen, avslutningen i fjol enda undataget. Han har dessutom en otroligt proffesionell inställning och frågan är om någon annan förare är så insatt och styr i stallen än vad han gör. Dessutom så har han troligtvis den bästa fysiken av alla då han i princip är en träningsnarkoman. Frågan är hur torrt på fötterna resten av fältet har när det gäller fula saker på banan. Tycker inte schumi skall klandras för vad han gjorde, han fick faktiskt straff för det då. Lite löjligt att hela tiden dra upp det som ett motargument och förneka hans otroliga kvaliteér. Btw så håller jag på Barrichello för att han är j-t sympatisk och faktiskt i sina bästa stunder kan matcha schumi. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Ferraris uppgift är väl att servera Schumi, så varför skulle de behöva hypnotiseras? om det är någon som hjälpt Schumi så är det Bernie. F1 var inte särskilt poppis i Tyskland under slutet av 80-talet, men när Schumi köpte sig(Mercedes betalade) en F1-start hos Jordan -91 och han visade god potential så vaknade affärssinnet hos Bernie och han försökte övertala Benetton att satsa på Schumi. Flavio och de andra var klart skeptiska men efter mycket övertalning blev det så - vilket ju inte var så dumt för någon part (förutom för Eddie Jordan som blev blåst). Några år efteråt hade tittarsiffrorna för F1 i Tyskland flerdubblats och Tyskland blev F1:s viktigaste marknad. Så förutom talang var nog rätt nationalitet och timing inte så dumt för Schumis karriär. När sedan Senna dog och det helt plötsligt inte fanns en enda världsmästare i fältet och knappt nån GP-vinnare så fick han ju verkligen en kanonskjuts på karriären. Visst är Schumi poppis bland teknikerna och hos Brawn som hyllar honom för att han alltid göra sitt bästa, till skillnad ifrån någon som Häkkinen som hade en tendens att tappa sugen när han inte hade chans att vinna. Men vad är det som tyder på att Schumi skulle ha någon större påverkan på Ferraris övriga verksamhet än hans egen uppgift som förare? -96 när Todt ännu inte hade fått över B&B så gick det ju uppenbarligen inte så bra, så varför skulle Schumi ha något större direkt inflytande på Ferraris förmåga att producera en vinnarbil? Vad är det som tyder på det? Jag tycker det mer tyder på Todts organisationsförmåga och Brawns förmåga som teknisk direktör tillsammans med Byrns designkunskap. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Varför skall man sluta klandra någon bara för att han har straffats för det? Straffet är ju endast ett bevis på att han var skyldig. Ganska löjligt straff för övrigt, där han endast blev av med andraplatsen. Poängen, vinsterna och allt annat har han ju kvar i den officiella statistiken. De borde ju åtminstone har strukit honom ifrån alla lopp under året och räknat om resultatet helt, samt några lopps avstängning i början av -98. Men hade han lyckats lika väl som -94 och fått stopp på sin titelrival så hade han väl inte fått nåt straff alls... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
MS har bidragit mycket till stämningen i stallet, påverkat bilen utveckling åt det håll som gör att bilen kan leverera, testat väldigt mycket och har inga divafasoner inför teamet som många andra förare har. Han jobbar för pengarna som han dessutom ger bort till välgörande ändamål. Om ett tiotal år kommer man att räkna tiden före och efter MS ur ett teammanagement-perspektiv. Alla stallen kommer att vilja kopiera det koncept som Ferrari har idag. Ferraris storhet här har varit att adaptera sig till det nytänkande som MS har släpat in utan någon "not invented here"-attityd.
Montoya kan kanske åka snålskjuts på MS' utvecklingsinsats, kliva in i dagens Ferrari och vinna VM men ha skulle troligen inte vara en vinnare i Ferrari någon gång om han klivit in i stallet istället för MS i tidernas begynnelse. Frågan är då vem som är bäst? Skulle Senna ha klarat av det eller Ronnie. Knappast troligt att Ronnie skulle ha gjort det i alla fall. I tävlingen mest värdefulla förare för teamet genom tiderna finns det bara en förstaplats och den har MS och det måste man respektera honom för. Att lyfta Ferrari från botten till det vad teamet levererar idag saknar faktiskt motstycke i F1-historien. Snabbaste junkyardförare, dvs hoppa in i vad fan som helst och leverera låga tider, håller jag på Ronnie som kandidat till förstaplatsen. Läs boken om Ronnies säsong -70 -71 och försök att föreslå någon annan, det är svårt. I kategorin hjälte håller jag på Tazio. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Angående STCC och F1-omkörningar med knuff så såg jag igår på trean en förklaring om det här med rätten att välja spår in i kurvorna. Det har pratats om förut på SvartaMasken vet jag, men som jag förstått det så är det nya FIA-direktiv som betyder att om någon har kommit minsta lilla jämsides med dig så måste du lämna plats för honom genom kurvan och kan inte kräva att han skall bromsa för att du skall kunna ta optimala spåret. Eller har jag missuppfattat?
om det skulle praktiseras strikt så skulle det bli våldsamt mycket enklare att köra om. Bara att slipstream till slutet av rakan och sedan sticka in nosen precis innan bromspunkten så har den omkörande rätt till innerspåret. Lite svårt att alltid se bara för den som är först. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Kan det verkligen stämma?
Innebär inte detta att vi får en massa incidenter typ: komma med "för hög" fart, sticka in nosen - o pga att farten är för hög putta/stödja sig på den andra bilens sida så att den sladdar av. o den omkörande har "rätt" iom att "om den omkörda HADE flyttat på sig" hade detta inte hänt! Blir en HEL del bedömningar... + en hel del som utnyttjar regeln till att PUTTA ut konkorrenter Är denna regel verkligen vettig? Är det inte bättre om man ska ha FRONTEN först för att kunna få "fri väg" _________________ Jan Å |
||||
Man skall alltså tvingas lämna plats, inte hålla sig längst ut efter bankanten i kurvorna. Den omkörande har naturligtvis lika liten rätt att trycka ut sin kombatant som den omkörde har.
Det har alltid varit en hel del bedömningar, så det lär inte ändras. Nej, om man skall tvingas ha fronten först så måste man vara så pass mycket snabbare, i praktiken ett par billängder över en raka, att det blir väldigt svårt med omkörningar. Nu har väl bedömningen varit typ halva bilen, så det är ju enbart en nyansskillnad för att göra det ännu lättare att köra om. Men det beror väl på vad man gillar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Den regeltolkningen verkar inte ha slagit igenom riktigt än. Se bara hur det blev mellan de två Ferrari 550 på Magny-Cours i FIA GT. Påkörande part fick 50 sek tillägg.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Elitracing (åskådarracing) F1 på Imola | << 1, 2, 3, 4 40 besök senaste veckan (18392 totalt) |