Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2014-09-20 SLC Deltävling 3 Anderstorp Raceway
1 besök senaste veckan (5375 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Nu är vi igång....

och ni kan följa oss live med både bilder och små filmer på vår facebooksida https://www.facebook.com/slcracing

och raceresultaten kan ni följa här på amigoo http://www.amigoo.se/event/845/live

Sen kommer det bilder/betraktelser och racerapporter i efterhand här i den här tråden :-)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Citat:
Team Glenn Racing


Race rapport Anderstorp 20/9:

Det var ett glatt och taggat gäng som kände sig väl förberedda på en solig dag bakom ratten. Vi har jobbat stenhårt med drivlina och småpill de sista 4 veckorna för att eliminera driftstörningar.
Träningspasset flöt på riktigt bra. Första föraren gick ut och kände lite på shiftlightfunktionen och kurvbalansen.
Andra föraren tog sig runt han med och även tredje man klarade sig runt och vi kände oss vid gott mod efter lite justering på knivkrängarna fram.
Starten gick och det gick snabbare o snabbare och vi klättra sakta upp i fältet.
Efter ca 35 min stod bilen stilla i bollhavet vid sista kurvan.
När bilen kom in i depå kunde vi konstatera ett riktigt brutalt hjullagerras vänster fram. I allt elände gick drivaxeln åt skogen och vi hade faktiskt inte delar med oss. Och en tur till skroten resulterade bara i mer delar som inte passade
Vi bryter ihop.. samlar kraft.. lagar felet och så ses vi på Mantorp den 12/10 istället.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Citat:
Fredrik - SLC


Rapport från SLC arrangören

Hemma igen efter en helg på Anderstorp och då deltävling3 ....

Även fast helgen börja helt j-kla sjukt dåligt med feber och snorig som attan och ett sådär lagom kul nedresa med tappat framhjul på SLC winnebago-bussen och aaaaaaaningens spännande kas å E4an i 90blås innan jag fick stopp på den (dessutom då perfekt stannat längs med gräskanten ) så var det en sjukt trevlig helg.

visst var det lite stökigt då jag hade ungefär 15min på mig rafsa åt mig alla grejjer från bussen, men stort tack till Sixt som faktiskt körde ut en hyrbils-merca skåpbuss till motorvägen där vi stod... det är service det

sen var ju frågan om man kom ihåg att ta med sig alla nödvändiga saker för att arrangera en tävling och då inkluderat ett halvt kök och matvaror för att fixa mat åt alla funkisar...... och det var nog bara mack-grillen jag glömde...sorry mimmi

men väl på Anderstorp så möttes man av ett gäng glada tävlande och funkisar på fredags-kvällen, så då kändes det bättre... tidig kväll och försöka reparera förkylningen ...

lördagsmorgonen.... en enkel anmälan, då jag varken hade kontoret med mig eller utrustning egentligen.... så nrskyltar och lite annat fick vara... men det funka ju ändå... sen dags för lite test och det stora frågetecknet... om dom tävlande skulle hinna ut till line-upen i tid så vi inte blev försenade på starten.... och titta... det funkade ju

starten...... tja.... kul att se, men det märks att det är långlopp och att dom flesta inser att man inte vinner 8h i första kurvan... däremot så var det lite väl långsamt iväg på en del.. men alla tog bra hänsyn, så det funka ju...

sen racet.... många som fick bekymmer mekaniskt... och inte bara SLC bussen som tappa hjul eller nästan tappa.... något smittsamt...

rent personligt så lider jag med alla som får mekaniska problem och bryta i förtid och inte ta målflaggan .... men inser ju att det är ju också charmen med Endurance......

och därför är det så himla kul att se den blåa golfen Stötdämparexperten slutföra hela tävlingen och komma 2a totalt... jag vet hur länge Pelle kämpat med den.... är det 10 år sen den var med första gången? även om den har vilat ett par år i garaget så funkar den nu ju... och jag blir så glad av att se det

Sen, guldstjärna till Sandra... du är bäst på segertal också

Nu är det verkligen kul igen med SLC, det är sån bra stämning både med teamen och funkisarna och det känns verkligen att SLC är på väg uppåt igen

tack alla ni som är på SLC helgerna

Fredrik

(nu är det bara buss-j-veln kvar att fixa , om det inte är någon som letar väldigt billig amerikansk husbuss? )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Instämmer!
Härlig helg!!!!
Vi hade inte fått några nya däck utan tog väldigt slitna r-däck och testade andra belägg på Hondan.
Kom ner typ halv två på natten och fick sova till ung. Sju!
Träning i världens dimma och sedan race!
Dimman ( eller diset) låg kvar och "kimi" drämmer till med 1.57 tider med noll sikt!!!!
Suverän service av per stacke som visste om våra bromsproblem och kom förbi och målade märkfärg på skivorna för att veta värmeutvecklingen.
Efter 4 timmar var beläggen tokslut( järn), och satte dit halvslitna pfc istället.
Däcken skiftade vi fram och bak och då satte vi ny strategi:
Bromsa inte och kör lugnt så vi har däck och bromsar kvar.
Pga liten originaltank var vi också tvungna att tanka vid varje förarbyte( 9 st).
Synd på de som var tvungna att bryta men det innebar att vi seglade upp och faktiskt vann klass 1/2!
Tack till alla medtävlare, funkisar, tävlingsledare, Fredrik, per och inte minst mina duktiga teammedlemmar denna helg!
Ha det bra och vi syns på mantorp!
Erik

_________________
Erik König
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Javisstja!!!
Rätt svar på mina charader är:
Jag är bakom flötet.
Och jag är under flötet( när han var på taket)!!!
Och förlåt för att jag missade/inte hann skaffa de sedvanliga delicato godsakerna i depån!
God natt!

_________________
Erik König
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6056



König skrev:

Suverän service av per stacke som visste om våra bromsproblem och kom förbi och målade märkfärg på skivorna för att veta värmeutvecklingen.

Erik


Den röda färgen som skulle hålla sig rödaktig upp till ca 600-650 grader och sen vitna var mer eller mindre helt bortbrunnen efter 4 timmar...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6056



Och så ett stort tack till Fredrik, funkisarna, alla tävlande och alla andra som både var med på anderstorp och på tidigare tävlingar för att ni hjälps åt med kanonevenemang thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



König skrev:
Instämmer!
Härlig helg!!!!
Vi hade inte fått några nya däck utan tog väldigt slitna r-däck och testade andra belägg på Hondan.
Kom ner typ halv två på natten och fick sova till ung. Sju!
Träning i världens dimma och sedan race!
Dimman ( eller diset) låg kvar och "kimi" drämmer till med 1.57 tider med noll sikt!!!!
Suverän service av per stacke som visste om våra bromsproblem och kom förbi och målade märkfärg på skivorna för att veta värmeutvecklingen.
Efter 4 timmar var beläggen tokslut( järn), och satte dit halvslitna pfc istället.
Däcken skiftade vi fram och bak och då satte vi ny strategi:
Bromsa inte och kör lugnt så vi har däck och bromsar kvar.
Pga liten originaltank var vi också tvungna att tanka vid varje förarbyte( 9 st).
Synd på de som var tvungna att bryta men det innebar att vi seglade upp och faktiskt vann klass 1/2!
Tack till alla medtävlare, funkisar, tävlingsledare, Fredrik, per och inte minst mina duktiga teammedlemmar denna helg!
Ha det bra och vi syns på mantorp!
Erik


Får tacka för ett roligt första stint ! Jag körde den blå Ginettan.
/Niklas

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13291



Tack för ett skoj rejs! Som vanligt gick det ju inte smärtfritt med kebaben.

Jag tillhör inte kategorin "de flesta" som Fredrik skriver om ovan utan jag tycker att stående start är skitkul och satten en hygglig start

Från 5:e eller 6 led så var jag 3 ut på långa rakan men låg i ledning efter ett varv
tappade dock ledningen direkt efter linjen...

Höll ihop bra en stund men banan var fuktig på sina ställen första timmen så jag lyckades med en rejäl 360 i utgången av startkurvan så Stötdämparexperten och 4Tech & Ramcon Racing kom ikapp. Lämnade över till Zolnir som sätter dagens bästa tider för kebaben 1:55:561, 0.9 sekunder snabbare än mig. Dock kommer han in i depån då generator remmen gått. Bra tips för övriga är att ha en skvallerslang som sprutar vatten på rutan när det blir varmt, Zolnir hade missat generator lampan men då det snabbt blev varmt så kom vatten på rutan så han gick direkt in i depå.

Vi hade förståss ingen rem med oss utan fick jaga rätt på en i Gislaved. För att komma åt så fick kylaren lyftas ur så det blev ett 1 timma och 23 minuter långt stopp...


Sen rullar det på hyggligt ett tag, Bisting kör (gubben börjar bli långsam med bästa tid 0.9 sekunder bakom mig). Jag går ut och kör igen men efter några varv så hör jag att avgasljudet markant ökat. In i depå och fixa läckage, ett fäste mot röret som knäckts. Tack vare Erik König för delar kunde vi snabbt fixa den och var ute på banan igen efter 25 minuter. Jag blir hårt ansatt i flera varv av den blå Ginettan som hade högre kurvhastighet men lägre fart på rakorna så han tar sig inte om, vi körde i bredd i flera kurvor men jag höll honom bakom..

Resten av rejset rullar på bra och vi kör upp oss till att sluta på en 8 plats vilket man får vara nöjd med.

Till nästa race behövs avgassystemet ses över:


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Racerapport

Citat:
Nr 52 Kaarle Motorsport


Kort racerapport från Anderstorp som förövrigt också blev ett kort race.

Bilen var genomgången och färdig redan 3 veckor innan start med nya vätskor och kvar var bara en kontroll av toe vinklar som visade sig vara åt helvete efter min sammanstötning med en röd fransyska på Gelleråsen. Detta fixades dock av Lidhedsdäckshop på fredagen dvs dagen innan race.

Vi rullade ned till Anderstorp och monterade under kvällen vår nya jättebackspegel.

Vi är galet undermotoriserade och genom youtube så visste vi att toppfart i Ginettan var drygt 15-20 km/h långsammare än våra konkurrenter på långrakan. Vi mäktade med 184 km/h, vilket möjliggör att man faktiskt kan ta en snabbfika på långrakan om man har lust.

Anders åkte ut för att testa bilen och få rätt temp och tryck i däcken. Efter cirka 4 varv så kom han in och klagade över att bromsarna kändes svampiga. Snabbt upp på domkraft och lufta systemet, dock inga luftbubblor. I efterhand så fick vi reda på att det är ett klassiskt symptom när man bytt till nya belägg innan de körts och kommit upp i temp ordentligt.

Starten blev ett kapitel för sig då Anders missade den något..... Till hans försvar så har jag kikat på filmen och den var ganska diffus. Hur som helst efter första sväng så blir det trång och Anders hakar i en röd fransyska (en annan än på Gelleråsen) och snurrar. Resten av fältet försvinner innan han jagar vidare. Anders hittar ingen rytm de första 8 varven och det går rejält sakta. Vi tar in honom för att kolla däckstryck och fråga om det är något fel på bilen. Därefter ut igen och en början till ökning av tempo.

Ganska snart så börjar tiderna se riktigt respektabla ut och vår plan att ligga kring 1:57 visar sig att stämma. thumbs up

Efter cirka 40 minuters körning så är dock det roliga slut när växellådan ger fullständigt upp. Symptomet är att det inte går att få i någon växel alls. Det är tokstumt. Troligast är att det gått en synkring som har lagts sig på tvären och på så sätt omöjliggör att röra på växelspaken. Klart irriterande då bilen gick riktigt bra innan och tiderna vi körde på hade räckt till en klar vinst "men om inte om hade varit så hade kärringen stångat tjuren".

Vi packade ganska snabbt ihop och lommade iväg hemåt. Nu väntar en snabb växellådsrenovering och sedan på det igen på Mantorp om tre veckor.

Troligast är att det var något materialfel i växellådan eftersom den bara hade gått cirka 9 timmar sedan ny. Alla i teamet mellangasar och växlar lugnt så jag kan inte riktigt förklara det med något annat.

Till Mantorp så siktar vi åter på seger!

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238





Note to self: nya däck och större bromsar till Mantorp 12/10!

Tack för allt, som vanligt. Superkul, om än totalt utmattande. Lite sömn innan och lite sömn efter. Att resa 40 mil för att köra bil i åtta timmar och sedan hem igen. Det är inget snack om att man tycker detta är bland det roligaste som finns!

Någon skrev någonstans på internet att vart nionde kilo man plockar bort på vår bil motsvarar en hästkraft i motorn. Man kanske borde lätta lite mer ... Jag har även hört att det skonar däcken och bromsarna ...

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238



[quote="Tord"]

Från 5:e eller 6 led så var jag 3 ut på långa rakan men låg i ledning efter ett varv
tappade dock ledningen direkt efter linjen...

Flikarna avslöjar dig, Tord! Klart att du daytradar för att kunna finansiera däckskontot. Sparar ni någonsin på materialet?

_________________
Jens Trulsson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13291



The Cartorialist skrev:
Tord skrev:


Från 5:e eller 6 led så var jag 3 ut på långa rakan men låg i ledning efter ett varv
tappade dock ledningen direkt efter linjen...

Flikarna avslöjar dig, Tord! Klart att du daytradar för att kunna finansiera däckskontot. Sparar ni någonsin på materialet?


Nope, men det var inte min skärmdump, jag daytradar inte innefrån bilen...

Det råkar vara en av mina sponsorer som tog den skärmdumpen, vid den tidpunkten så låg jag ju långt före er...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Sponsorer som daytradar bra... är bra sponsorer

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Och vad är daytradar????

_________________
Erik König
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
König skrev:
Och vad är daytradar????


svengelska för att köpa och sälja aktier i kort tidsperspektiv , typ samma dag.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Eftersnack
2014-09-20 SLC Deltävling 3 Anderstorp Raceway
1 besök senaste veckan (5375 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande