Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 92 harakiri edt Banträning fällfors | 7 besök senaste veckan (8285 totalt) |
Hej svejs, tänkte berätta lite om min nya tilltänkta ban/trackday gatåka vagn som efter moget övervägande (njaa) kom i min ägo efter en säsong av icke körning (igen..) och massor av byten o annat strul
Helt enkelt en miata då det verkade vara en stor kul för pengarna faktor i en sådan pjäs och byggherren av den var enormt för att bygga bil och lite för att köra bil så kom vi överens om lämpligt mellanskillnad och min bantänkta E30 fick flytta till honom tillsammans med en slant. Byggherrarna var ett par trevliga killar med lämplig maskinpark och gott o ideer så följande koncept totades ihop med början för 4 år sedan. Jag har helt fräckt lånat lite byggbilder av dem bara för att visa vad som är gjort. varma sidan , avstämt grenrör pulssplit och beräknat osv S200 turbo hemmaslöjd WG insug separata spjäll Suzuki 750gsxr Eget plenum i byggsatsstadie mera insug cnc:ad insugsfläns Hela varma sidan I pannrummet Svänghjul flyin miata 6,1kg Miata färgkodat koppling/tryckplatta _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Blev så långt första inlägg så jag fortsätter med inlägg nr 2
på plats för kabelhärvning Autronic SM4 används bränsle E85 Bromsades 2012 en februaridag 1,08 bar så det får väl vara ett bra resultat ur 1,6liters motorn? Tyvärr håller inte koppling med så mer effekt finns nog men lite slirande koppling ställer till det och jag funderar på byte till ngt 2 skivigt. Jag har mest kört den på 0,7 bar ca 270whp vilket räcker långt i denna lätta bil då bromsarna är org med några *färgglada* eftermarknadsbelägg endast så där funderas det med på vad som ska ersätta. Om man vill jämföra så är karaktären lite S2000 fast med mer effekt från 3500 och uppåt Bilen är reggad med bur stolar och E85 konvertering och glider med någon timmes jobb o bes kit monterat genom bilprovningen utan problem vilket är ett rätt stor plus tycker jag. Chassie i övrigt är mer bara *miataklubbens orginal uppdateringar*. Gula justerbara koni, sänkt 30mm med hårdare fjädrar, ökat spårvidden med andra fälgar compomotive , r-däck, några uniballar. En mkt trevlig bil helt enkelt och för mig helt rätt Mer bilder kan nog dyka upp när något händer på den, men det har varit en otroligt problemfri maskin / bil ännu så länge. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Jodå, kul med miata med effekt i , Det är väl ingen större rymdforskning på innandömet i den. Det behövs det väl inte det är ju japansk ingenjörskonst .
Kammar bytta till Omslipade kamprofiler ENEM I2 296/108/9.8/2.2 ventilspel 0.25 Lyftare mazdaspeed (34.1g) Laschcaps 5.5x5mm Kent cams (1.7g gram oslipade) (Orginal lyftare vägde 50.4g med olja) ! I övrigt är det 100% stock Mazda grejor från topp till tå , bara kikat igenom och monterat ihop Motor har gått 13000 mil totalt och varvar på rätt friskt utan problem. Lite film finns , men det mesta av dem är filmat under " icke avlysta sträckor körning" så den lägger jag nog inte upp tror jag . _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Nä men en vinter med inget gjort utom regelbunden varmkörning och desto flitigare användning som "lagerhylla" så finns det något intresse hos någon?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
_________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
jämrans vilken rolig kurvmaskin detta är det blev några mil idag med mungiporna i uppåt läge ( det svåra är att skruva ner laddtryck till mer lagoma 0,7/270whp läge)
dagens grubbel efter lite test n fun är vilka träffar söderut är kan min riseldare få köra på när det bjuds banträffar för div märkesklubbar kör? Är ju en gatbil o ingen TA racer så inget monster direkt _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
_________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
I dag blev det hårföningsdag iaf (fast taket fick sitta kvar) blev en sväng till Fällfors för att testa lite.
Rolig konbana utställd och en kul mix av bilar , med allt från de "vanliga" M3 orna , till 240is med bmw v8 turbo , M3E46 med corvettespis till och med en buggy Miatan skötte sig utmärkt , helt fritt från problem (utom föraren då som är rattrostig) blev lite film och jag ber om ursäkt för bristen på ljud redan i förväg.. https://www.youtube.com/watch?v=fNUY Och jag led med den stackars killen som satte sin M3a ordentligt i mitträcket bestående av rejäl norrländsk fura.. Såg ganska färdiganvänd ut den bilen efteråt , och efter att bevittnat den smällen så då blev det dags att lasta och åka hem. Roligt var det att köra , får fila på inställningar o däckstryck vid ev senare tillfällen. Laddade lagom 0,8 bar ca 280-290whp och det räckte bra för mina bromsar idag. Kom & Köp en rolig trackday bil annons finns på säljes _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 92 harakiri edt Banträning fällfors | 7 besök senaste veckan (8285 totalt) |