Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt X en liten vattentunnel för aero testning | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (32704 totalt) |
Ni får gissa tills vidare
Det är alltså en öppen (ej återcirkulerande) vindtunnel med möjlighet att köra upp till skala 1:18. Men följande delar ingår. Polycarbonat Fläkt Diffusor Belysning U-manometer pilotrör Holycomb Ultrasonic Atomizing Transducer Lite data. Testsektionen. 4dm bred 3dm hög 8dm lång Fläktenhet 4st 25cm fläktar 800m3/h (222 l/s) Sammanlagt kapacitet 888l/s Area i testsektionen är 12dm2 Det ger en lufthastighet på 98m/s eller 266km/h Variabelt nätaggregat för att styra fläktarna. Pilotrör kopplat till u-manometern för att mäta lufthastigheten. Luftriktare (holycomb) i inloppen för att likrikta luftflödet & minska turbulensen. Ultrasonic Atomizing Transducer används för att skapa rök(vattenånga av vanligt vatten samma som återfinns i många luftfuktare. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
||||||
|
||||||
Ett problem berättade en kompis på GKN i trollhättan när jag hade samma ide med skalbilar med luft som
media var att man inte kan skala om ett värde rätt av ,exvis 30ms och skala med bilens skala... nu finns det folk här som kan detta betydlig bättre än jag kan angående formler, men en skalbil i så små format skulle kräva överljudshastighet för att få korrekta värden, men som ha berättade att om man använde vatten som media istället så funkar det med att skala rätt av. Hoppas på nån som kan detta med formler kan visa Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||||
Jo detta är jag medveten om men för jämnförande mätningar när det gäller förändringar fungerar det fint. Även för att se hur luften strömmar kan vara intessant samt att köra vingprofiler i full skala. Några precisa värden är svårt att få i en sån här liten vindtunnel inte ens dom i fullskala är 100% tillförlitliga även om dom är mycket mycket bättre. Men för att lära sig lite lär det fungera fint sen får vi se om man kan få upp lufthastigheten lite för att testa vad det gör för påverkan. Även vattentunnel skulle vara intessant att testa. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Intressant
För att kunna skala aerodynamiska modeller så behöver man jämföra Reynolds nummer. http://airfoiltools.com/calculator/r _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Hade det varit så lätt så hade det varit löst nu är det tvärt om 100km/h verkligheten blir 1800km/h i skala 1:18 om det ska bli jämnförbart med skala 1:1 fast vi dessa hastighetar har man stött på mycket andra problem långt innan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Hmm, det där får du gärna förklara fysiken bakom _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Ska leta upp en enklare förklaring än den jag hittade på Nasas hemsida ska ha det beskrivet i nån bok här hemma. Ska leta upp den texten lägger den här när jag hittat den. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
En leksaksbil i 1800kmh. Det är en syn jag vill se. Snacka om att gå "som ett skott"
Blir intressant att följa detta! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Blir nog inte så mycket kvar av den inte så konstigt att modellerna man kör i supersonic/Hypersonic vindtunnlarna är byggad i stabila material. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Om du läser det jag skriver så säger vi samma sak, 98m/s i skala 1:18 motsvarar att köra en fullskalabil i typ 20 knyck. inte så meningsfullt att lägga tid på att utvärdera aerodynamik i 20 Km/h menar jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Givetvis har du helt rätt borde nog läst en gång till _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Har för mig kompisen på GKN sa att där har dom en liten överljudstunnel som man ibland behöver använda, om jag inte minns helt fel så går det att köra över mach1 med den.
Finns ett enormt bergrum (är ca stor som en hockeyrink) under fabriken som man skapar ett undertryck i och sen så släpper man på luften snabbt via ventiler och kan då under korta sekvenser komma upp i dessa hastigheter. Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||||
Andra projekttrådar Projekt X en liten vattentunnel för aero testning | 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (32704 totalt) |