Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ARC tar över arrendekontraktet för Anderstorp
1 besök senaste veckan (6912 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Citat:
PRESSMEDDELANDE

Ny banarrendator på motorbanan

Anderstorp Racing Club - ARC - och Gislaveds kommun har idag träffat avtal om nytt arrende för
motorbanan

Den nuvarande arrendatorn Kari Lehtimäki har aviserat att han önskat frånträda arrendet.

ARC kommer nu att överta verksamheten och tävlingarna på sin hemmabana där ARC redan har en
väl fungerande tävlingsorganisation med funktionärer, material och byggnader.

Ordförande i ARC, Peter Eklund, är full av tillförsikt om den framtida utvecklingen på motorbanan.

Vi har redan påbörjat planering och förberedelser inför detta övertagande. I år blir det av
förklarliga skäl inte full aktivitet men med tiden räknar vi med att helt vara "back on track".
Motorbanan har sedan 1960-talet varit ett välkänt begrepp i motorsportsvärlden.

Vi hoppas detta ska bli framgångsrikt både för motorbanan och Gislaveds kommun.

Styrelsen ARC



Vi önskar förstås ARC ett varmt lycka till! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Det gör vi verkligen! Anderstorp står på min bucket list för 2015. Det är ju skamligt att man hållt på med racing i hela sitt liv och aldrig hittat ett tillfälle att köra på den närmaste F1-banan.
Det får vi ändra på!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



det är nog bästa som kan hända för banan... för den lokala klubben är nog ENDA som har en chans att överleva ljudklagomålen...... jag vet att det inte ska spela någon roll... men ändå i verkligheten så betyder sånt med lokal förankring nånting i politiska nämnder.....

så hoppas dom får köra och inte blir så begränsade och bötfällda som Kari vart....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Det är väl bara att gratulera ARC och hoppas att de kan få ihop de lokala förmågorna som i fornstora dar, även om ingen förväntar sig F1-tävlingar längre. Men det är skamligt att en sådan fin anläggning utnyttjas så lite.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Oodsell skrev:
Det är väl bara att gratulera ARC och hoppas att de kan få ihop de lokala förmågorna som i fornstora dar, även om ingen förväntar sig F1-tävlingar längre. Men det är skamligt att en sådan fin anläggning utnyttjas så lite.


det är ju tyvärr en konsekvens av dom drakoniska förlagorna som Kari hade på sig på bullerböter och begränsade tillståndtider på även lägre bullernivåer ..... så hoppas verkligen ARC har haft underhandsförhandlingar om att lösa bättre tillståndstider......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Fredrik - SLC skrev:
Oodsell skrev:
Det är väl bara att gratulera ARC och hoppas att de kan få ihop de lokala förmågorna som i fornstora dar, även om ingen förväntar sig F1-tävlingar längre. Men det är skamligt att en sådan fin anläggning utnyttjas så lite.


det är ju tyvärr en konsekvens av dom drakoniska förlagorna som Kari hade på sig på bullerböter och begränsade tillståndtider på även lägre bullernivåer ..... så hoppas verkligen ARC har haft underhandsförhandlingar om att lösa bättre tillståndstider......


Möjligheten att köra F1 hänger inte på tillstånd om ljud utan heter pengar.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tror nog inte någon förväntar sig F1 på mossen igen, oavsett ljudregler.
Däremot är nog de flesta smärtsamt medvetna om att Anderstorp (i likhet med flertalet banor)
är hårt ansatta av ljudtalibaner till grannar, vilket gör de flesta tävlingar till en utmaning ur ljudperspektivet.
T.o.m. våra tysta standard-dieslar låg i gränszonen när SLC arrangerade rejs där. Mätande funktionär var lika förvånad som vi, för de bilarna upplevdes knappast högljudda, vilket jag tror Fredrik Skoghag kan intyga?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Bosse L skrev:
Tror nog inte någon förväntar sig F1 på mossen igen, oavsett ljudregler.
Däremot är nog de flesta smärtsamt medvetna om att Anderstorp (i likhet med flertalet banor)
är hårt ansatta av ljudtalibaner till grannar, vilket gör de flesta tävlingar till en utmaning ur ljudperspektivet.
T.o.m. våra tysta standard-dieslar låg i gränszonen när SLC arrangerade rejs där. Mätande funktionär var lika förvånad som vi, för de bilarna upplevdes knappast högljudda, vilket jag tror Fredrik Skoghag kan intyga?
Men numera finns det ju ett riktigt tillstånd för Anderstorp, men x antal dagar med olika nivåer.
Att volymverksamheten hela tiden riskerar att bryta lägstanivåerna är ju en jobbig bit, men det finns ju nåt handgripligt att jobba med istället för godtycke.
Dvs det är inte grannarna man kämpar mot, det är mätarna (vilket innebar att Drifting för ett antal år sen kunde låta "110dB" i kurvorna eftersom mätarna inte satt där).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Niklas Falk skrev:
Bosse L skrev:
Tror nog inte någon förväntar sig F1 på mossen igen, oavsett ljudregler.
Däremot är nog de flesta smärtsamt medvetna om att Anderstorp (i likhet med flertalet banor)
är hårt ansatta av ljudtalibaner till grannar, vilket gör de flesta tävlingar till en utmaning ur ljudperspektivet.
T.o.m. våra tysta standard-dieslar låg i gränszonen när SLC arrangerade rejs där. Mätande funktionär var lika förvånad som vi, för de bilarna upplevdes knappast högljudda, vilket jag tror Fredrik Skoghag kan intyga?
Men numera finns det ju ett riktigt tillstånd för Anderstorp, men x antal dagar med olika nivåer.
Att volymverksamheten hela tiden riskerar att bryta lägstanivåerna är ju en jobbig bit, men det finns ju nåt handgripligt att jobba med istället för godtycke.
Dvs det är inte grannarna man kämpar mot, det är mätarna (vilket innebar att Drifting för ett antal år sen kunde låta "110dB" i kurvorna eftersom mätarna inte satt där).


Visst är det bra att det finns ett regelverk istället för ett godtycke. Men det är svårt att komma ifrån att dessa regelverks tillkomst och tillämpning inte har med grannar till mer ljudlig verksamhet att göra.
Om dessa inte upplevt problem eller upprepat klagat över ljudet från motorbanor, flygplatser och vad det nu kan vara, hade vi knappast fått se detta regelverk utformat som det är.
I sammanhanget är det värt att notera att det iaf tidigare varit olika regelverk och nivåer, beroende på om verksamheten legat under Socialstyrelsen eller Naturvårdsverkets ansvarsområden. Den sistnämnda myndigheten har också självvådligt tagit sig rättigheten att dela i ljudalstrande verksamheter i samhällsnyttiga och icke samhällsnyttiga. För mig är det fullkomligt obegripligt och fullkomligt barockt att en enskild myndighet ges tolkningsföreträde i vad som är samhällsnyttigt eller inte.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
ARC tar över arrendekontraktet för Anderstorp
1 besök senaste veckan (6912 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande