|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803
Trådstartare
01 Mar 2004 19:10
dvs om det på "originalbilen" satt bakom framaxeln, kan man på min bil flytta oket till framför framaxeln?
_________________ Mathias Lövdblad
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499
01 Mar 2004 19:13
Problemet är väl då att luftningen hamnar underst på oket.
Detta kan man då lösa jätte enkelt genom att byta sida, dvs sätta oket som ursprungligen satt på höger sida till vänster sida.
_________________ Jonas Edling
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18697
01 Mar 2004 19:26
Fast då bör man fundera på om man har olika stora kolvar osv, jobbigt att sätta dom med fel rotationsriktning menar jag..
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888
01 Mar 2004 19:48
maz - hur menar du?
annars kan man ju vända upp och ner på bilen när det är dags att lufta!
enklare är kanske att ta loss oket och skivan o vända rätt på det när det är luftningsdags
|
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4009
01 Mar 2004 20:13
Anders Jeppsson skrev: | maz - hur menar du?
|
Skulle tippa på att Maz tänker på att vissa ok har olika stora ok för att ge belägget en "mjukare" anläggning mot skivan. Dvs först en liten kolv, och sen en större. Sett ur rotationsriktningen.
mvh/Ragnar
_________________ Ragnar Burenius
|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803
Trådstartare
01 Mar 2004 20:20
men inga andra problem än med luftningen kan tänkas eller?
_________________ Mathias Lövdblad
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888
01 Mar 2004 21:02
Ragnar skrev: | Anders Jeppsson skrev: | maz - hur menar du?
|
Skulle tippa på att Maz tänker på att vissa ok har olika stora ok för att ge belägget en "mjukare" anläggning mot skivan. Dvs först en liten kolv, och sen en större. Sett ur rotationsriktningen.
mvh/Ragnar |
ah! så menar ju han såklart!
|
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208
01 Mar 2004 21:38
_________________ Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
02 Mar 2004 06:54
De ok som har endast en kolv per sida, har ofta icke-rotationssymmetriska kolvar.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
02 Mar 2004 07:36
Kan man inte sammtidigt byta sida på oken???
_________________ Johan Sjölinder
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217
07 Mar 2004 11:02
Ragnar skrev: | Anders Jeppsson skrev: | maz - hur menar du?
|
Skulle tippa på att Maz tänker på att vissa ok har olika stora ok för att ge belägget en "mjukare" anläggning mot skivan. Dvs först en liten kolv, och sen en större. Sett ur rotationsriktningen.
mvh/Ragnar |
Lite OT, men olikstora kolvar är för att kompensera för att beläggen pga sin tjocklek får ett vridande moment på sig från friktionen mot skivan vilket gör att tryckfördelningen blir olika över ytan, detta kompenseras med olikstora kolvar som trycker olika hårt på olika delar. Annars kommer beläggen bla. att snedslitas
Enkelkolvsok har oftast istället en kant på kolven som gör att man får en snedbelstning som kompenserar på samma sätt som olikstora kolvar. Kolven går oftast att rotera så att man får rätt anläggning även om man byter position på oket.
Förrutom olikstora kolvar så är den viktigaste detaljen luftningen. dvs att luftningsnippeln alltid måste utgöra den högsta punkten i oken annars går det ju inte att lufta bromsarna.
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799
07 Mar 2004 12:03
Då kan jag och passa på att ställa en fråga angående placering av bromsok. Vad spelar det för roll vilken sida om axeln man placerar oket?? Jag frågade en föreläsare på skolan som har föreläsningar om bromskrafter, bromsmoment, etc. men han kunde inte svara på vad det spelade för roll. Det enda är att om man har bromsoket fram bakom framaxeln och det bak framför bakaxeln så samlar man vikten nämre tyngdpunkten.
_________________ /David Söderblom
|
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4009
07 Mar 2004 12:22
porschedriver skrev: |
Lite OT [...] |
Tackar! Gott att få det uträtt!
_________________ Ragnar Burenius
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893
07 Mar 2004 16:34
David Söderblom skrev: | Då kan jag och passa på att ställa en fråga angående placering av bromsok. Vad spelar det för roll vilken sida om axeln man placerar oket?? Jag frågade en föreläsare på skolan som har föreläsningar om bromskrafter, bromsmoment, etc. men han kunde inte svara på vad det spelade för roll. Det enda är att om man har bromsoket fram bakom framaxeln och det bak framför bakaxeln så samlar man vikten nämre tyngdpunkten. |
I min bok så har jag beskrivit (bilder) lite hävstångseffekter som påverkar spindeln när oket sitter framför skivan.
Även om det inte är av alltför stor betydelse så blir det fördelaktligare för spindeln med oket bakom skivan.
Vad gäller luftningen så kan man borra nya lufthål och plugga dom gamla.
Göran Malmberg
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242
07 Mar 2004 21:24
På vissa F1 bromsar så har de placerat bromsoket liggande närmast backen istället för att få ner tyngdpunkten.
|
|