Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3, 4 ... 156, 157, 158 >> 53 besök senaste veckan (652764 totalt) |
Hämtade packningarna för wastegaten.
Passade på att beställa delar för att koppla ur airbagssystemet och "tut-kontakt", kommer att behövas när det är dags att installera sportratt. Har börjat montera bakskärmen. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Enligt rykten så är luftpumpen något som har blivit över från dagar utan katalysator och kan lugnt tas bort. Jag plockade bort min och pluggade alla hål i topparna. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Höll på att få en hjärnblödning igår, skulle montera wastegaten när jag ser att oljesumpsröret ligger väldigt nära katalysatorn till wastegaten (jo det är sant, wastegate röret har en egen liten katalysator). Såg framför mig hur oljan värmdes upp av katalysatorn. Hela kroppen ville förtränga det här potentiella problemet, men det gick inte. Så det blev till att riva ut grejjorna igen, men det gick ganska snabbt. Ska kapa oljeröret ytterligare och montera sumpen igen. Hade hoppats på att kunna provstarta motorn och höra hur den nya avgaskonfigurationen låter, men det får vänta några dagar till. Har bestämt mig för vilken ratt det blir: _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
En av de rattar som jag också har gluttar på (jag fortsätter "skyltfönsterhandla" delar till en bil jag ännu inte har ).
De här med rattarna i Porschar är märkligt! Finns det någon sportbilstillverkare som stoppar i fulare rattar i sina bilar än vad Porsche gör? _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Hmm...jag gillade faktiskt ratten i min 930. Den var riktigt skönt med läderöverdrag. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Ingen som får en CS ratt till övers efter byte? Jag är sugen på just en sådan!
För övrigt så är det en mycket snygg bild från Mantorp .Tittar man på tröskellådan så ser man vem som är fotograf ! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||
Vad är en CS ratt ?
Coolt, såg inte märkningen förrän nu, vad står det ? Stort tack för bilden Fredrik _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Det är bara lite småfix kvar innan jag kan provstarta bilen.
Ska bli grymt intressant och höra hur den låter utan kat. om det blir dom beryktade eldsflammorna ur avgasröret så ska jag ta lite bilder i morgon. Hoppas att jag inte bränner ner garaget , har hört osannolika historier om bakskärmar som tagit eld, 1.5 meters eldsflammor från avgasröret osv. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Hehe...jag kan ge dig några tips om hur du får flammor: Demontera "throttle-bypass valve" (vet ej vad det heter på svenska), plugga alla tre rör. Demontera katten (annars bränns den sönder) Kör hårt och länge så turbon hettas upp Varva till 6000 varv med full laddtryck och släpp gasen (motorbromsa) Flammor! Ask me how i know... (Annars är det rätt svårt att få till dom med bara bortmonterad katalysator...dom flesta 930 åker utan kat.) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
CS är min benämning på den ratt som beepbeep har på sin bild. Det kanske är fel att kalla den så men den sitter väll i 968 CS;n så därför så har jag givit den det namnet. CS= Club Sport men det visste väll alla redan . På tröskeln står det "Cednert" _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||
Citt-och-träng är väll inte direkt en sport bil ???? _________________ // Jani Hast |
||||||
Hmm, någon kan säkert rätta mig, men ... Detta är väl vad man kallar SAI (Secondary Air Injection) eller något sånt? Man pumpar in luft till "katten" vid kallstart för att den ska få något att jobba med som åtminstone liknar Lambda~1. Annars ligger ju L betydligt lägre vid kallstart av en otto-grunka. Luktar så också... _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
He, he. "throttle-bypass valve", är det den cylindriska mässings-grunkan under intercoolern du menar. Den som ser till att varvet inte sjunker toktvärt när man släpper gasen ? Igentligen bara lite nyfiken, även om det är kul med eld så klarar jag mig utan den kärvänliga uppmärksamhet man får från "Kling och Klang" av meterlånga eldslågor ur avgasröret. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Nja...du har lite fel. Det är en 930S ratt och ingen CS ratt Köpes här: http://www.pelicanparts.com/catalog/ Jag "råkade" ha 930S inredning från fabriken i kärran... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Japp, det är den det. Egentligen ser den bara till att spjället inte stängs av för fort vilket resulterar i att motorn går fett under bråkdelen av sekund då det sker (fett blandning = flammor). Den påverkar inte något annat. Men som sagt, det är inte så den eldar varje gång man växlar, det krävs mycket varv, het turbo och borttagen grunka för det. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
OK tack för att jag fick bättra på mina Porsche kunskaper ! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||
Nä, det förståss... Missade den (inte helt obetydliga) detaljen. _________________ Anders Dauner |
||||||
Fick äntligen grejjorna på plats och provstartade motorn.
Det låter lite råare men inte så att det stör, tror att ljudnivåmässigt ska inte det här vara något problem. Men...jag har något slags resonansljud vid lite högre varv, men jag har inte lyckats lokalisera det. Man har en förstående sambo som med ett "du är ju tokig leende" kliver ut i garaget i pyjamas och gasar medan jag ligger under bilen. Jag misstänker att det kommer från den tomma katalysatorn, vilket var en farhåga, men jag behöver testa mer innan jag vet säkert. Om så är fallet hoppas jag att det går att stämma av den på något sätt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
BROMS SCOOP
Dags att leta upp den där tråden som handlade om var man hittar slangar till dom här grejjorna, sen ska det bestämmas hur röret ska riktas mot skivorna, alternativt hitta någon riktig fiffig lösning. Förslag mottages tacksamt!! Man kan också ana stålomspunna bromsslangar där bakom också Vi är inte riktigt säkra ännu, men det kan vara så att resonansljudet som uppstått beror på att luftpumpsslangen inte är kopplad till katalysatorn, ska koppla in den igen för att se om ljudet går bort. Har stora förhoppningar på att Podium Racing ska kunna ta och bytta koppling åt mig för en icke astronomisk summa. Förslaget är att man lättar svänghjulet och att jag får en GT3 Cup lamell, ska nog ta och kolla så att det i alla fall går att köra bilen till och från banan. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3, 4 ... 156, 157, 158 >> 53 besök senaste veckan (652764 totalt) |