Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (118888 totalt) |
Efter Mohlins knäpp, nerför backen i högern, strax innan apex, är det guppigt som attan. Tror det var Maz som skrev att han tog ett lite annorlunda spår för att slippa "gropen". Finns det alternativspår där man slipper det jätteguppiga partiet alltså? Jag fattar inte riktigt hur för jag har trott guppigheten ligger över hela banans bredd.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Annars har jag inte märkt nåt spår som inte har de tre "dyningarna" i asfalten. Men om du har ett spår längre till höger nedför backen så får du dyningarna under mindre sväng så de stör mindre (märkt det vid omkörning där). Vilket som är snabare får du testa fram (om det är målet, däckslitage, konsekvens etc kan ju vara viktigare än sista tiondelen) |
||||
För mig som dubbeltrampar är detta bästa banan pga den jämna hastigheten, kör på samma växel nästan hela banan..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Får man lägga in en film här och dom som vill kommenterar? Vi provar iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=ZT4YB Finns lite fler filmer om ni kollar på min profil. Det jag själv tycker att jag har problem med är utgången på rakan. Finns det några andra no no så lägger ni fram dom oxå. Gärna kommentarer från Ege och sådana gamla rävar som kört liknande bilar FWD odiffat osv. |
||||
Ingen som kört fwd på kullen som har några funderingar eller invändningar ang spårval? Lägger upp en annan film som är från "Kartellens" banträff i höstas, man kan se lite annorlunda spårval från Crxen tex, synd bara att man inte ser hans utgång på rakan så bra för det är där jag känner att jag tappar mycket fart. http://www.youtube.com/watch?v=QkHRt |
||||
Försökte filma lite mellan min och Lennarts bil på kullen.
Var lite lurigt att ligga nära så spårvalet var kanske inte optimalt men det blev ändå rätt kul film http://www.youtube.com/watch?v=PyaGMu2SHio&feature=youtu.be&hd=1 med musik (dåligt ljud i gopro) http://vimeo.com/26381639 _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Jag kan tycka att det är onödigt att åka "vida" spår i ingångarna både efter Mohlin-knäppen och in i TV-svängen. Normalt sett så funkar det alldeles utmärkt om man aldrig ens går över mittlinjen i ingångarna till dessa svängar.
Dels så blir det så mycket kortare väg att det går fortare, dels så slipper man bli omkörd på insidan om det är rejs och sist men inte minst så blir själva svängarna mycket mindre dramatiska. När man åker en bit från kanten i ingången så gör det inte hela världen om man missar lite jämfört om man har ett spår där man tangerar bankanten där minsta miss lätt slutar i gruset/räcket. Länkar till en liten film där man även kan se innersmygarspåret runt Kvarnen praktiseras http://www.youtube.com/watch?v=VJt8E _________________ Mikael Mohlin |
||||
Hej Mikael,
Du och din sjua är ju lite av idol på kinnekulle Jag förstår precis vad du menar men har inte provat dessa spår sen ifjol och kände kanske att min rx-8a är lite förmjuk (läs trackday setup) för att det skall kännas helt bra. blir ju mkt kräng och bil som ska hålla emot när jag kör tajt efter tv krönet och mohlin. Kanske är det ett spår som kanske funkar bättre på en lätt hård racebil? Men jag ska definitivt prova dem igen nu när den är lite hårdare, lägre och mer aero än sist _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Tack för videoklippet. Ska ha det i åtanke inför morgondagens körning. Vem vet, det kanske funkar. OBS! Första gången på bana _________________ Fredrik Andersson |
||||
Jag tog det röda spåret över Mohlins, och man har fått en del reaktioner på det.
Man bryter in bilen till höger ganska sent, för att få ett så rakt spår som möjligt med mycket asfalt på andra sidan krönet. Bromsar efter att bilen har landat och färdas rakt fram. Sedan kan man gasa o svänga. Det ser drastiskt ut när man bryter in bilen så sent, men det fungerar. Bara bilen håller ett rakt spår vid inbromsningen, villket jag missade en gång. ;-) _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Av bilderna att döma så kör jag efter den gröna linjen...
Jag har kört 3 olika bilar både fwd och rwd och oavsett drivände så spelar spåret ingen roll, med renault 5 junior bilen var det bromsa sent svänga sent och ha lite sladd grnom svängen (beror mest på krängandet). Den som är bäst är renault clio junior cup det är enorom väghållning men samma sak där, bromsa sent svänga sent och fullt genom svängen helst med ett bakhjul i luften Körde även en mazda mx5 med skaplig väghållning men det var så gott som samma. Tider då: R5: 1,09,676 Clio: 1,06,4 Mx5: 1,05,2 Inte dom bästa men jag är inte snabbast utan min styrka är jämnhet.... Det är viktigt att låta spåret flyta för bryter man med bilen i en sväng ökar risken för understyrning oavsett bil.. Kan tänka mig att bilar med för mkt effekt kan ha svårt med spår men annars tycker jag att den gröna linjen verkar bäst... Jag har provat det mesta i spårval 2009 och då lärde jag mig rätt spår den hårda vägen, gjorde jag fel snurrade jag eller hamnade utanför banan. _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||
http://www.youtube.com/watch?v=pBBLM
...hittade den där på Google. Illustration av grepp och "confidence". Grenröret visade sig vara sprucket, därav den extra tröttheten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
De bilar jag har kört har varit trean hela varvet förutom på rakan, från depåutfarten ungefär, där fyran går i till inbromsningen för kvarnkurvan där trean åker in igen. Så jag växlar upp en gång och ner en gång per varv Men det hänger ju fullständigt på hur mycket pulver man har och bilens utväxling förstås _________________ Magnus Thomé |
||||
Då kör du som jag. Både min gamla E21 323:a må den vila i frid, och Porschen är samma bara att Porschen är snabbare.
Vänsterbromsa då? Jag har aldrig testat det men ska nog prova på lördag. Får se hur det känns. _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||
Testade ordentligt för första gången på bana i tisdags på Knutstorp faktiskt. Det regnade och med Michelindäcken (MPSC) var det både fet ökenunderstyrning in i svängarna och - naturligtvis - power oversteer ut ur dem. Så för att ligga mjukt på broms djupt in i svängarna så var det intressant att köra vänsterbroms hela varvet. Jag har väl bara kört vänsterbroms i slalom på Lunda i regn en gång innan. Men det funkade verkligen att få ett väldigt mjukt körande vilket tog bort understyrningstendensen en bra bit, både den där gången i slalom och på Knutstorp förra veckan. Men när det torkade upp på Knutan så blev de vanlig högerbroms igen för egen del _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||||
Intressant reflektion! Måste prova. Inga problem att lära om? _________________ |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Kinnekulle | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (118888 totalt) |